Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummu uhkailee haastavansa oikeuteen

Vierailija
23.11.2020 |

Olen nelikymppinen nainen ja eronnut lasteni isästä yli kymmenen vuotta sitten. Oma äitini on ollut isona apuna eron jälkeen ja mm. ollut lasten kanssa kun olen yövuorossa töissä. Olen ollut suorastaan riippuvainen äidin avusta, jotta en ole joutunut vaihtamaan työpaikkaa ja mielestäni olen omalla auttamisellani osoittanut kiitollisuuttani.

Nyt lapset ovat teinejä ja olen parisuhteessa. Koronan pelossa äitini eli mummu alkoi sanoa, ettei uskalla tulla meille, ettei tule korona. Lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu (keväällä pahimpaan korona-aikaan eivät olleet yhteisestä sopimuksesta kahteen kuukauteen) ja mummu sanoi, ettei ole lasten seurassa kahteen viikkoon sen jälkeen kun ovat olleet isällänsä. Käski minua myös vaihtamaan kaikki työvuoroni aamuiksi, ettei hänen tarvisi tulla. Hyväsydäminen mieheni näki miten tilanne stressasi minua ja tarjoutui olemaan meillä niinä iltoina ja öinä kun olen töissä, koska vietämme muutenkin paljon aikaa porukalla lasteni kanssa. Ja tosiaan lapset jo niin isoja, että eivät varsinaista hoitamista tarvi vaan jonkun aikuisen vain olemaan paikalla ja ovat tyytyväisiä kun ruoka tarjoillaan eteen.

Tästähän sota syttyi ja viimeiset kaksi kuukautta mummu on haukkunut mieheni mummunryöstäjäksi, minut h*oraksi ja uhkaillut lastensuojelulla, poliisilla ja nyt viimeinen villitys on se, että haastaa minut oikeuteen kun kiellän näkemästä lapsia. No en kiellä! On vain niin pirullisen vaikeaa säätää kaikki toteutumaan mummun vaatimusten mukaan.

Pari kertaa olen tässä saanut järjesteltyä niin, että lapset ovat voineet mennä mummulle viikonlopuksi ja on vaikuttanut, että on rauha maassa. Viimeistään parin päivän kuluttua alkaa kuitenkin viestittely ja syyttely kuinka mummu on jätetty heitteille ja kuinka p*ska olen. Olen tehnyt hänestä huoli-ilmoituksen, koska luulen, että on todella masentunut ja purkaa olonsa minuun tai sitten on ensimmäiset merkit muistisairaudesta. Itsekin olen käynyt juttelemassa psykologilla, koska sattuu niin pirusti että oma äitini haukkuu ja uhkailee.

Olen yrittänyt olla välittämättä viesteistä, mutta eilen sorruin haukkumaan äitini ihan pystyyn viesteissä kun kaikki kahden kuukauden ajalta kertynyt paha mieli kuohui yli. Luulen, että mummulle on järkytys, että lapset kasvaa ja että minulla on ensimmäisen kerran yli kymmeneen vuoteen kumppani, joka auttaa arjessa.

Juu ja siis nyt sanoo haastavansa oikeuteen ja että menetän sitten työpaikkani ja kaikki kulut tulee mun maksettavaksi. Mitä ihmettä teen kun vaikka yritän säätää mummun mielen mukaan kaiken niin haukkumiselle ei tule loppua. 😫

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka ehdottavat välien katkaisua, niin ottakaa nyt huomioon, että kyseinen henkilö ei ilmeisesti aiemmin ole käyttäytynyt noin. Jos läheisen ihmisen persoonallisuus muuttuu yhtäkkiä kuin toiseksi ihmiseksi, aivan erilaiseksi kuin se läheinen jonka on tuntenut koko elämänsä, niin kyllä siinä on yleensä kyseessä sairaus. Olisi tärkeää saada ihminen tuntimuksiin. Muistisairauksissa juuri tämä persoonallisuuden muutos on se raskain asia omaisille kun rakkaasta läheisestä voi tulla aivan vieras.

Ei se silti ole ap:n ongelma.

Ja useimmiten näiden häiriköiden kanssa kaikki menee ihan hyvin kun he saa huseerata mielin määrin. Rajat saa heidät sekoamaan.

Puhelimiin estot, vierailut pois.

Hyvällä omallatunnolla!

Vierailija
82/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kuulla, mistä nämä mummut ovat saaneet päähänsä uhkailla oikeustoimilla? Ja ennen kaikkea, mitä he kuvittelevat saavuttavansa sillä? Ei sillä, että mikään taho ottaisi asiaa edes harkintaan, mutta noin ajatuksen tasolla, jos oikeuteen haastaminen olisi tällaisessa asiassa mahdollista, mikä olisi se rikos, ja mikä tuomio? Ja luulisiko mummu, että välit olisivat lämpimät sen jälkeen?

Nythän on tullut se laki, että isovanhemmat voivat syyttää vieraannuttamisesta ja muusta paskasta, mitä vaikeat etävanhemmat syyttivät aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuota laki minunkin äitini on yrittänyt käyttää kiristyskeinona.

Vierailija
84/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkase välit ja jätä kuolemaan keskenään.

*itsekseen/yksinään, ei keskenään.

Vierailija
85/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kuulla, mistä nämä mummut ovat saaneet päähänsä uhkailla oikeustoimilla? Ja ennen kaikkea, mitä he kuvittelevat saavuttavansa sillä? Ei sillä, että mikään taho ottaisi asiaa edes harkintaan, mutta noin ajatuksen tasolla, jos oikeuteen haastaminen olisi tällaisessa asiassa mahdollista, mikä olisi se rikos, ja mikä tuomio? Ja luulisiko mummu, että välit olisivat lämpimät sen jälkeen?

Nythän on tullut se laki, että isovanhemmat voivat syyttää vieraannuttamisesta ja muusta paskasta, mitä vaikeat etävanhemmat syyttivät aiemmin.

Se on vasta lakiehdotus.

Ja lapsethan ei ole kodkaan asuneet mummollaan joten ei kuulu tähän.

Vierailija
86/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäuskottava tarina. Eivät teinit tarvitse lapsenvahtia ja ne osaavat jo itse kokata koska köksä kuuluu pakollisiin aineisiin yläkoulussa.

Koita ap keksiä uskottavampi juttu.

Jos nuoria lapsia jätetään valvomatta niistä voi tulla 9kk päästä nuoria vanhempia. 

Vierailija
87/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka ehdottavat välien katkaisua, niin ottakaa nyt huomioon, että kyseinen henkilö ei ilmeisesti aiemmin ole käyttäytynyt noin. Jos läheisen ihmisen persoonallisuus muuttuu yhtäkkiä kuin toiseksi ihmiseksi, aivan erilaiseksi kuin se läheinen jonka on tuntenut koko elämänsä, niin kyllä siinä on yleensä kyseessä sairaus. Olisi tärkeää saada ihminen tuntimuksiin. Muistisairauksissa juuri tämä persoonallisuuden muutos on se raskain asia omaisille kun rakkaasta läheisestä voi tulla aivan vieras.

Ja useimmiten näiden häiriköiden kanssa kaikki menee ihan hyvin kun he saa huseerata mielin määrin. Rajat saa heidät sekoamaan.

Hyvällä omallatunnolla!

Ajatteletko sinä, että se tunneside joka oletettavasti aloittajalla on äitiinsä, katoaisi sillä, että hän toteaisi, että no, se on seonnut, olkoon missä on, ei ole mun ongelma?Ihmisillä on tietysti erilaisia välejä vanhempiinsa, kaikki eivät ole läheisiä mutta jos kyseessä on ollut ihan normaali, rakastava vanhempi niin harva haluaa ja voi hänet vain unohtaa vaikka hänen persoonallisuutensa muuttuisikin muistisairauden seurauksena. Siksihän se omaiselle niin kamalaa onkin, se aivan vieraalta tuntuva ihminen on kuitenkin se rakas läheinen.

Vierailija
88/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alzheimerin tauti kehittymässä + mahdollinen viinanjuonti -> pää sekaisin. Lopeta yhteydenpito kokonaan.

Tämä. Yleensä tuollasen käytöksen takaa löytyy alkava dementia.

Vierailija
89/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistä tiedät onko apn äiti ollut aiemminkin ilkeä vai kiltti? Kun moni aikuinen lapsi on lapsena syyllistetty ja aivopesty miellyttämään vanhempiaan. Minäkin yli 40v siedin väkivaltaa, loukkauksia, kiristystä ja uhkailua kun lapsena opetettiin että aina pitää pitää huoli siitä että vanhemmilla on hyvä mieli. Pahinta mitä saattoi tehdä oli sellainen teko josta heille tulee paha mieli. Ja sitten syyllistettiin ”katso nyt millaisen pettymyksen meille tuotit”, ”katso nyt miten ilkeä ja paha lapsi olet”.

Aplla voi olla tällainen tausta ja hän itse on läheisriippuvainen, ei auttamistavalla mutta sillä lailla että hän suojelee vanhempiaan, yrittää vähätellä niiden perseilyitä ja selittää asiat parhain päin.

Vierailija
90/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Go MUMMU!

Vierailija
91/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä omallatunnolla!

Ajatteletko sinä, että se tunneside joka oletettavasti aloittajalla on äitiinsä, katoaisi sillä, että hän toteaisi, että no, se on seonnut, olkoon missä on, ei ole mun ongelma?Ihmisillä on tietysti erilaisia välejä vanhempiinsa, kaikki eivät ole läheisiä mutta jos kyseessä on ollut ihan normaali, rakastava vanhempi niin harva haluaa ja voi hänet vain unohtaa vaikka hänen persoonallisuutensa muuttuisikin muistisairauden seurauksena. Siksihän se omaiselle niin kamalaa onkin, se aivan vieraalta tuntuva ihminen on kuitenkin se rakas läheinen.

Ap on vastuussa lapsistaan.

Ei hänen tarvitse kannatella sukulaista. Johan hän teki huoli-ilmoiruksen.

Vierailija
92/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna haastaa ..

Kuka tahansa voi haastaa oikeuteen kenet tahansa, ja mistä tahansa, eri asia, meneekö se läpi yhtään missään ..

Onko isovanhemmilla lakiin kirjattu oikeus tavata lastenlapsia, ja millaisen todistelun estämisen toteen näyttö vaatisi?  Varsinkin koronaeristysten aikana.  Lapsetkin voi olla sitä mieltä,  etteivät halua sekomummua jos on huolehtiva isähahmokin.  Porvoolainen perhe on. 

Vierailija
93/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ihminen on sairas, ei muiden tarvitse kuunnella hän tunnin mittaisia outoja puheluitaan. Äiti puhuu välillä suht'normaaleja asoita ja sitten tarinat kääntyvät ihan harhaiseksi jankkaamiseksi. Sitä on raskas kuunnella. Terveenä ollessaan puhelut kestivät max 10 minuuttia ja valitteli, kun isoäiti soitti tunnin verraan, nyt näyttää itse olevan samassa jamassa.

Vierailija
94/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teini-ikäisten lastesi kanssa pitää koko ajan olla jonkun aikuisen läsnä? Ok.

Siis hän on öitäkin pois töiden takia. 

En mä haluaisi jättää lapsiani jatkuvasti yöksi, vaikka periaatteessa voisivatkin pärjätä.

Vierailija
95/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä kerron nyt varoittavan esimerkin omasta elämästäni. Mulla oli nuorena huonot välit kotiin, kun ensimmäinen lapsenlapsi ilmoitti tulostaan, ajattelin, että lapsella on kuitenkin oikeus isovanhempiin ja välit paranivat. Äitinikin oli ystävällinen, tuki minua ja tarjosi apuaan. Olin todella iloinen kun välit paranivat, nuorena oli ollut tilanteita, jotka olivat vähän tuota huorittelua vastaavia, mutta ajattelin että menneet on menneitä.

Jokunen vuosi meni ihan ok, sitten äitini toiminta lapsen kanssa alkoi olla sellaista, etten halunnut lasta enää yksin sinne päästää. Tavattiin kuitenkin säännöllisesti ja asiat olivat suht ok. Jonkun kerran mummo syytteli minua hirveäksi ihmiseksi kun rajoitan hänen suhdettaan lapseen, nuoremmat lapselapset olivat mummosta aina jotenkin huonompia, heitä ei olisi halunnut kylään yksin, vain tuota yhtä.

Kun lapsi oli teini, mummo jutteli hänen kanssaan, ja siinä samalla ilmeisesti  haukkui minua, kirjoitti kirjeitä lapselle salaa ja noissa kirjeissä maalasi minusta hirviön ja itsestään pyhimyksen. Kirjaimellisesti kirjoitti että minä olen paha ja haluan julmasti satuttaa mummoa. Nuori oli ihan sekaisin ja lopulta näytti kirjeet minulle, mutta vahinko oli jo tapahtunut ja nyt aikuisenakin lapseni tuntuu olevan epävarma siitä, mikä on totta ja mikä ei, kun koettu todellisuus ja mummon jutut ovat täysin ristiriidassa, mutta on vaikea uskoa sen ihanan ja välittävän mummon valehtelevan noin sairaalla tavalla.

Eli tuo sun äitisi toiminta kuullostaa sen verran tutulta, että nyt on oikea aika todella miettiä, miten suojelet lapsiasi siltä, ettei mummon mt-ongelmat heijastu lapsiisi lopunelämää. Mä halusin uskoa hyvää äidistäni kaiken jälkeen ja nyt sekä minä että mun lapsi maksamme siitä hintaa varmaan lopun elämäämme. Jos voisin kääntää kelloa taaksepäin, olisin katkaisuut välit täysin.

Vierailija
96/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä jotenkin lapsellisesti toivooettä josp se äiti ”paranisi” ja muuttuisi. Ei muutu, ei parane, ja jos muuttuukin niin pahempaan suuntaan. Vanha ihminen ei pysty mihinkään itsereflektioon eli oman toiminnan arvioimiseen.

Mulla hirviöäiti ja välit on poikki ja pysyy. Siinäkin tapuksessa että hän alkaa olla avun tarpeessa. Hommatkoon apunsa itse, minua ei ole koskaan auttanut missään. Lapsuus oli pelkkää fyysistä väkivaltaa ja kaltoinkohtelua joten en todellakaan ole mitään velkaa hänelle, en edes lapsuuden ”hoivasta”.

Tätä on tietenkin rakastavien äitien lasten vaikea ymmärtää, ennen kuin alapeukkuja sataa niin ymmärtäkää se etten minäkään ihanaan äitiin välejä katkoisi! Julmaan ja ilkeään väkivaltavirviöön kylläkin.

Vierailija
97/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkase välit ja jätä kuolemaan keskenään.

Kauhea nainen olet melipiteinesi. Toivottavasti kuolet itse.

Vierailija
98/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna haastaa ..

Kuka tahansa voi haastaa oikeuteen kenet tahansa, ja mistä tahansa, eri asia, meneekö se läpi yhtään missään ..

Onko isovanhemmilla lakiin kirjattu oikeus tavata lastenlapsia, ja millaisen todistelun estämisen toteen näyttö vaatisi?  Varsinkin koronaeristysten aikana.  Lapsetkin voi olla sitä mieltä,  etteivät halua sekomummua jos on huolehtiva isähahmokin.  Porvoolainen perhe on. 

Ei se laki takaa isovanhemmille mitään oikeuksia. Paitsi isovanhempi voi periä lapsenlapsensa, jos vainajan vanhemmat ja sisarukset ovat kuolleet eikä testamenttia ole.

Vierailija
99/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti äitisi ilmoittaa sinut häiriintyneeksi ja evää huoli-ilmoituksesi ja tekee perinnöttömäksi.

Vierailija
100/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te vanhempienne vainoamat olette tietoisia, että myös omasta vahemmasta voi tehdä rikosilmoituksen vainoamisesta ja jopa hakea lähestymiskieltoa? Ei nämä keinot ole vain ex-puolisoja varten. En tosin tiedä onko paras ratkaisu juuri ap:n tapauksessa, koska kuulostaa siltä että ap:n äidillä on jokin sairaus, mutta joidenkin tähän ketjuun kirjoittaneiden kohdalla voisi olla paikallaan. Kauheaa luettavaa tuollaiset miten vuosikausia tippuu kirjeitä vaikka numero estetty ja muutetaan ulkomaille karkuun jne. Joskus henkisesti väkivaltaiset ihmiset yrittävät muuten luoda uhrille sellaisen vaikutelman, että ovat henkisesti sairaita eivätkä pysty vaikuttamaan omaan käytökseensä, mutta kummasti alkavat syyt ja seuraukset hahmottua ja itsekontrolli löytyä kun joku ulkopuolinen puuttuu peliin. Monen häirikön joka haluaa antaa ymmärtää ettei voi itselleen mitään on rauhoittanut jo ensimmäinen soitto virkavallalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi