Mollin sivuilla on avoimena 15 603 "työpaikkaa"
Noista työpaikoista aika iso osa on provikkapalkkaisia "paskahommia" puhelinmyyntiä ym. joista ei oikeasti tienaa mitään. Osa on yrittäjän hommia, eli eivät kuuluisi tuolle listalle ollenkaan.
Suomessa on n. 300 000 ihmistä työttömänä, joiden lisäksi kotiäidit ja opiskelijat jotka etsivät osa-aikatöitä, ja tietysti työpaikan vaihtajat hakevat myös samoja työpaikkoja joita työttömätkin.
Kertokaa minulle, miten kaikki nämä laiskat työttömät työllistetään?
Jos tiedät toimivan keinon, voin taata että saa keksinnöstäsi vähintään satojen tuhansien eurojen palkkion.
Piilotyöpaikkojakin varmasti on olemassa, eivät kaikki työnantajat halua työkkärin kautta työntekijää... mutta epäilempä että he eivät kauheasti auta tässä yhtälössä loppujen lopuksi kuitenkaan, koska juuri ne työttömät tässä pitäisi saada tuottavaan työhön pois kotoa makaamasta.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:49"]
Surkeimpiin puhelinmyyjän hommiinkin riittää porukkaa, joten turha sanoa että työttömät eivät halua töihin.
[/quote]
Olen kotoisin paikkakunnalta, jossa on korkea työttömysprosentti. Siellä ainakin löytyy monta peukalon pyörittäjää, jotka toteavat aina, että "en mä sitä halua tehdä, enkä sitä, enkä sitä". Mikään omaa koulutusta (tai kouluttautomuutta) vastaava työ ei kelpaa. Tiedän näitä tapauksia todella monta. Ja osa sanoo, että haluaa elää nimenomaan työttömyystuilla ja sossun luukulla. Ei kaikki, mutta osa.
Ja se, että mollin sivuilta menee kaupaksi jokainen työ, ei tarkoita sitä, että joka ainoa työtön haluaa töihin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:49"]
Surkeimpiin puhelinmyyjän hommiinkin riittää porukkaa, joten turha sanoa että työttömät eivät halua töihin.
[/quote]
Olen kotoisin paikkakunnalta, jossa on korkea työttömysprosentti. Siellä ainakin löytyy monta peukalon pyörittäjää, jotka toteavat aina, että "en mä sitä halua tehdä, enkä sitä, enkä sitä". Mikään omaa koulutusta (tai kouluttautomuutta) vastaava työ ei kelpaa. Tiedän näitä tapauksia todella monta. Ja osa sanoo, että haluaa elää nimenomaan työttömyystuilla ja sossun luukulla. Ei kaikki, mutta osa.
Ja se, että mollin sivuilta menee kaupaksi jokainen työ, ei tarkoita sitä, että joka ainoa työtön haluaa töihin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:39"]
Kyllä työtä tekevälle löytyy, turha yrittää käyttää irtisanomistaan tai muuta tekosyynä. Jos asuisin esim. Rovaniemellä ja olisin luokanopettaja ja en löytäisi mitään alani töitä, mutta Vantaalla olisi siivoojan paikka auki, niin ottaisin sen siivoojan homman.
Jos se tarkoittaisi sitä että pitäisi jättää perhe Rovaniemelle niin tekisin senkin. Ihmiset on selvinneet sodista, kidutuksista ja muista kauheuksista mutta nyt ei tavallinen työtön muka selviä elämänmuutoksista.
[/quote]
[/quote]
Ei kuule nykypäivänä niitä siivoojan paikkojakaan vaan oteta. Muun alan hommissa olleena et saisi duunia, vaan sen saisi joku siivousalan töitä tehnyt tai siivousteknikko tai mitä näitä nyt on. Täyspäiväiset siivoushommat ovat myös harvinaisia. Oletko valmis käyttämään 10 tuntia päivästä tehdäksesi yhteensä 6 tunnin työt ja käytät vielä omaa autoa omalla kustannuksella. Palkkaa maksetaan vain irrallisissa kohteissa tehdystä työstä, ei siirtymäajoista. Tuntipalkka sellainen 8,5 €/h plus ne auton käyttökulut persnettoa ja hukattu ajeluaika.
Työpaikalleni haettiin varastomiestä mol-ilmoituksella. Hakemuksia tuli lähemmäs 400. Ihanko pelkkää laiskuuttaan nämä kaikki ihmiset eivät saa töitä? Kun töitä ei ole niin ei ole. On sellainen asia kuin kohtaanto. Työkkärissä voi olla vaikka tuhansia paikkoja auki, mutta jos koulutuksesi ja kokemuksesi ei niihin sovi niin minkäs teet. Ja tosiaan, jos sattuu eteen tulemaan paikka, johon sopisit niin erottaudupa monen sadan hakijan joukosta...
Katsoin huvikseni tämän palstan laidassa olevasta Oikotien linkistä alueeni työpaikkailmotiuksia muutaman sivun verran. Haettiin ihan ammattilaisia kokopäivätöihin, särmääjiä, CNC-koneistajia, kaivinkoneenkuljettajia, tilintarkastajia, lastenohjaajia, keittäjiä, kioskimyyjiä, huonekalumyyjiä, kenkämyyjiä, tarjoilijoita, lähäreitä, sairaanhoitajia, kirvesmiehiä jne.
Toki ilmoituksia jonkun verran myös vuokrafirmoilta ja pari huuhaa-ilmoitusta eli tätä puhelinmyyntipaskaa.
Mutta pääasiassa ihan hyviä työpaikkoja. Katsoin vielä mol.fi ja oikein hyviä työpaikkoja sielläkin, suuri osa täysiaikaista vakiduunia.
Toki hakijoita voi olla kasapäin yhtä paikkaa kohden mutta vöite siitä että pelkää paskaduunia on tarjolla on aika puppua.
"Kiitos osoittamastasi kiinnostuksesta Espoon kaupungin kesätöitä kohtaan. Tällä kertaa valinta ei kohdistunut sinuun. Hakijoita tähän tehtävään oli 841."
Asun itse työmaan vieressä joka on aina päivisin kadunreunat täynnä virolaisin kilvin varusteltuja autoja.
raksamiehet ovat varmaan suurinosa virolaisia.
Siinä yksi syy siihen että on niin paljon työttömiä suomalaisia. Virolaiset tekee halvemmalla ja asuvat kimppakämpässä 5-10 henkeä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:06"]
Miksei työttömät voi kouluttautua alalle jolla on töitä? On se vaan niin hyvä tekosyy lekotella kotona kun "eihän niitä töitä vaan oo!!" Juu enää ei eletä 50-luvulla jolloin kaikki halukkaat valopäät otettiin sahalle tai muuhun laitokseen hihnalle raatamaan. Suomen ainoa kilpailuvaltti globaalitaloudessa on tietoyhteiskunta jossa älyllisellä työllä tienaa. Tietysti on sitten ne hoitsut ja lääkärit sillä sairaathan jatkaa sairastamista ja niin edelleen...
[/quote]
Itse olen akateeminen työtön. Ikäänkin jo on sen verran, että todella kylmää. Takana on opiskelurupeama, joka ei tuottanut mitään. Nyt pitäisi ruveta taas opiskelemaan uutta alaa, vaikka jo nytkin tuntuu, että ihqu globaalitalous olisi valmis heittämään tällaisen vanhuksen romukoppaan. Mutta jatka vaan naivia romanttista löpinääsi. Siinä on ainakin tahatonta komiikkaa, jos ei muuta.
[/quote]
No miksi opiskelit yliopistossa monta vuotta jotain mikä ei tuottanut mitään? Etkö muka ihan oikeasti opinnot aloittaessasi tiennyt ettei sun alalla ole töitä?? Vai oliko vaan kiva opiskella jotain ihquu juttuu monta vuotta veronmaksajien rahoilla
[/quote]
Ensinnäkin:
- opinnot kestävät niin monta vuotta, että työllisyystilanne muuttuu kvartaalitaloudessa kymmeneen kertaan sinä aikana
- jokainen ihminen tekee työtä kykyjensä mukaan, kaikista ei ole esimerkiksi hoitoalalle tai raskaaseen varastotyöhön
- akateemisen tutkinnon omaavalla ihmisellä on käytännössä aina multiosaamista hyvin erilaisiin tehtäviin, joten koulutus ei mene koskaan täysin hukkaan, toisin kuin monella suppealla amisalalla
Lisäksi kysyisin, mikä mahtaa olla kommentoijan oma koulutus, yhteiskuntaluokka, syntymävuosi ja työllisyystilanne?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 02:47"]
Asun itse työmaan vieressä joka on aina päivisin kadunreunat täynnä virolaisin kilvin varusteltuja autoja.
raksamiehet ovat varmaan suurinosa virolaisia.
Siinä yksi syy siihen että on niin paljon työttömiä suomalaisia. Virolaiset tekee halvemmalla ja asuvat kimppakämpässä 5-10 henkeä.
[/quote]
Niinpä. Eivät hekään silti tekisi hommia tuolla palkalla, jos pitäisi asuakin Suomessa perheensä kanssa. Suomalaisilla palkoilla elää Virossa hyvin, joten virolaiset tulevat tänne tekemään työt, ja suomalaiset jäävät työttömiksi, eivätkä voi ostaa palveluita omassa maassaan, mikä tuhoaa kansantalouden sisältä päin.
Päättäjiltä ihan tietoista agendaa olla vastustamatta tätä kivaa globaalia talouskehitystä. Virolaiset ovat vasta alkua...
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:11"]
Vastaus kysymykseen, miten kaikille 300 000 ihmiselle saadaan töitä: ei niiden kuulukaan kaikkien työllistyä. Rahajärjestelmämme taloustieteen näkökulmasta yksinkertaisesti vaatii, että osa ihmisistä on työttömiä. Tietenkin tämän hetkiset työttömyysprosentit ovat jo liian suuria... Ja ei ne kaikki 300 000 edes halua töitä.
Ja tiedän, ettei kaikilla ole samat lähtökohdat elämälle, mutta ajattelen silti osittain niin, että elämä on täynnä valintoja. Osa ei tietenkään ole pystynyt valinnoillaan vaikuttamaan tilanteeseensa, mutta suuri osa pystyy kyllä. Kouluttautuminen, itsensä kehittäminen, opiskelu, kaikki ovat kuitenkin ainakin usein omia valintoja.
Ja tiedän, että mikään ei tule ilmaiseksi tai välttämättä edes muutamassa vuodessa. Olen itse opiskellut ja raatanut tuhansia tunteja kouluni eteen, joten tiedän kyllä, ettei mikään tule ilmaiseksi. En kuitenkaan jättäisi käytetyistä tunneista yhtäkään opiskelematta, en nimittäin halua etsiä työpaikkaa siivous-kassa-akselilta. Mutta nämä on nimenomaan niitä valintoja. Myönnän olevani siinä mielessä etuoikeutettu, että minulla on lapsesta asti ollut intohimo, jonka eteen olen raatanut aina.
Ja kyllä, provosoin ehkä vähän ja heitän bensaa varmaankin liekkeihin, mutta halusin sanoa oman mielipiteeni senkin uhalla.
[/quote]
Älä vittu lässytä. Mullakin on lapsesta asti ollut intohimo luonnontieteeseen, jossa on viime vuosiin asti ollut käytännössä varma työpaikka. Mutta niinpä vain olen tällä hetkellä akateeminen työtön ja osa entisistä opettajistanikin yliopistolta on nyt kortistossa! Ja ala ei todellakaan ole mikään biologia, vaan ihan kovien tieteiden puolella mennään.
valitettavasti monet työttömät, jotka tunnen usein odottavat sitä vakituista unelmaduunia 10 metrin päästä kotoa. ei olla valmiita edes hetkeksi menemään omien mukavuusrajojen yli, vaikka sillä olisi pidemmällä tähtäimellä työllistymisen kannalta merkittävää etua. Itse esim kävin huonolla palkalla 120 km päässä kotoa töissä kahden vuoden ajan. Minulle olisi jäänyt ennemmän käteen, jos olisin ollut kotona ansiosidonnaisella. monet sanoivatkin, " miten sä viittit, mä en jaksais". No minulle itsestään selvää, että työssäkäynti parempi vaihtoehto tulevaisuuteni kannalta kuin työttömyys. Samalla katsoin koko ajan töitä lähempää ja nyt olen hyvässä vakvirassa lähellä kotiani.
Niin ja kun tosiaan katsoo noita sivussa olevia työpaikkoja, niin hitsareille ja sorvaajille näyttää olevan hyvinkin töitä. ja koulutus ei ole kovin pitkä. Itselleni tuokaan ei olisi mitenkään poissuljettu vaihtoehto, jos jäisin työttömäksi. Siinä myös koulutetun "mamman" luulisi pystyvän kehittyvän taitavaksi ja sitten jo maine takaisinkin työpaikat jatkossa. Niin ja vaikka suhdanteet paranisivat ja oman alan töitä löytyisi, en usko että hankittu hitsaustaito ainakaan kenenkään elämää vaikeuttaisi.
Kyllä työtä tekevälle löytyy, turha yrittää käyttää irtisanomistaan tai muuta tekosyynä. Jos asuisin esim. Rovaniemellä ja olisin luokanopettaja ja en löytäisi mitään alani töitä, mutta Vantaalla olisi siivoojan paikka auki, niin ottaisin sen siivoojan homman.
Jos se tarkoittaisi sitä että pitäisi jättää perhe Rovaniemelle niin tekisin senkin. Ihmiset on selvinneet sodista, kidutuksista ja muista kauheuksista mutta nyt ei tavallinen työtön muka selviä elämänmuutoksista.
[/quote]
Nimenomaan Rovaniemellä on juuri nyt paljon luokanopettajan paikkoja haettavana, joten on huono esimerkki. Tosin siellä koulutetaan luokanopettajia, joten todennäköisesti on ylitarjontaa. Osa paikoista on todellisuudessa täytetty jo ajat sitten eli hakuprosessi on muodollisuus.
Mutta kerro toki, miten minä 'pätevä luokanopettaja' onnistuisin pääsemään sellaiseen asemaan, että tulisin valituksi? Ei se todellakaan mene niin, että laitanpa hakemuksen ilmoituksen perusteella.
Tarkistin MOL:n sivulta Lapin paikat, joita oli 435 ilmoitusta. Niistä 3 sellaisia joihin voisin hakea koulutuksen ja työkokemuksen perusteella, eikä ole ikä- tai kielivaatimuksia. Olisi myös keikkatyötä ja mm. Alkon myyjäksi kesäksi, mutta kun viikkotunteja olisi ehkä vain 10. Enemmän tienaisin marjametsällä.
Miksikö minä aivan aikuisena opiskelin akateemisen tutkinnon (joka ei ole luokanopettaja mutta samaa alaa)? Siksi, kun aikaisemmalla tutkinnolla ei enää olisi saanut koulutusta vastaavaa työtä, ja olin jo muutenkin kulkeutunut opetusalalle.
Enkä päässyt oikeus- enkä lääketieteelliseen, jotka ehkä olisivat työllistäneet paremmin. En päässyt myöskään hoitoalalle, koska soveltuvuuspisteeni jäivät huomattavasti alle keskitason.
Nuo puhelinmyntityöt on oikeasti ihan sieltä ja syvältä.
Ainakin mun kokemuksen mukaan, olin yhdessä puhelinmyyntifirmassa jossa myytiin sähköä. Kokoajan pomo kulki selän takana, naputti olkapäähän jos ei soitellut kokoajan. 5h työpäivänä oli vain yksi 5minuutin tauko, jonka aikana piti ehtiä käydä wc:ssä ja juoda kahvi, ja wc:tä oli vain yksi jossa koitti kaikki 10 soittelijaa käydä yhtäaikaa. Orjatyötä ja palkkaa ei saanut
Itse olen ammatissa jossa kaikki kehuvat, että työt eivät koskaan lopu. Katsoin juuri mol.fi. Kun laitan hakuun ammattinimikkeeni niin paikkoja löytyy 130. Sitten karsin pois me jotka ei liity mitenkään ammattiini niin jää 67 paikkaa. Sitten otetaan pois ne joissa on alle 10h töitä viikossa, pitää aloittaa oma toiminimi. Jäljelle jää 7 paikkaa, joista 3 on kokoaikaista työtä ja 2 on yli 3kk sijaisuus. On nämä ns. "Varmat työt" niin hienoja. Ei voi muuta kun olla tyytyväinen tuuristaan, että sai tämän nykyisen pitkän sijaisuuden.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:14"]
No varmasti tulee aina olemaan jonkun verran työttömiä, kuten juopot jne, mutta iso osa työttömistä voisi oikeasti kokeilla kouluttautumista jollekin työllistävälle alalle. Ei niitä otsikoita hoitajapulasta ym ihan tyhjästä nyhjästä!
[/quote]
Kerro ihmeessä mikä se taattu työvoimapula-ala on ihmiselle, joka ei luonteensa puolesta sovellu hoito-, asiakaspalvelu- tai muille sosiaalisille aloille? Teknisiä ja ruumiillisia paskaduuneja, joihin vain mennään, ei enää ole ja jokaiseen oikeaan työpaikkaan tulee satoja hakemuksia korkeasti koulutetuilta työkokemusta omaavilta muista firmoista pois potkituilta. Siivoamaankaan ei todellisuudessa oteta diplomi-insinööriä tai ekonomia, koska työnantajat tietävät, että nuori opiskelija tai maahanmuuttaja omaa paljon huonomman tiedon omista oikeuksistaan työntekijänä ja on siten helpompi höynäytettävä. Luultavasti he tekevät työn vähän paremmalla asenteellakin, kun eivät ole tottuneet parempaan. Alemman koulutustason hommia ei saa omalta alalta, koska ani harva työntekijää valitseva pikkupomo uskaltaa ottaa itseään koulutetumman alamaisekseen.
Kaikille hienoille akateemisille ei löydy töitä nyt, eikä tulevaisuudessa. Raksaduuneja kyllä riittää. Jos on nuori (mies) kannattaa todellakin panostaa siihen ammattiosaamiseensa jo kouluaikana. Kirvesmiehen duuni on ihan kelpo hommaa, Ja hyvä kirvesmies ei jää työttömäksi. Vapaa-aikana rakentaa sitten omaa torppaa. Jo nuorena hyvät saumat vaurastuoa ilman opintovelkoja. Miettikääpä työttömät alanvaihtoa!: Itsekin tein niin jo "ikämiehenä", enkä ole katunut. Perusduunareita aina tarvitaan. Spesialisteilla sitten on hiljaisempaa,
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:42"]
Niinpä, ihmetellään vaan että miten ulkomaalaiset köyhistä maista tulleet ihmiset suostuvat tekemään raskasta työtä pienellä palkalla, ja valitetaan että on kauhea työvoimapula, pakko tuoda halpatyövoimaa ulkomailta. Ratkaisu olisi hyvin yksinkertainen; raskaasta työstä maksettava kohtuullinen palkka, sellainen jotta sillä suomalainen ihminen elää, saa maksettua vuokransa ja ruokansa, ja jopa ostettua lapselle tietokoneen tai maksettua hänen harrastuksensa. ap
[/quote]
Kun se ei ole noin yksinkertaista. Ei ihmiselle voi maksaa enempää palkkaa kuin se työ tuottaa. Siivous on todella kilpailtu ala, asiakkaat ei halua maksaa enempää, joten työantajakaan ei voi maksaa enempää...
Ei ihmiselle voi maksaa palkkaa niin, että firman kassassa on sitten miinusta. Koska siitä seuraa konkurssi ja työttömyyttä lisää.
[/quote]
Kaikkien firmojen pitäisi nostaa hintoja, hukkukoot ihmiset paskaan jos eivät halua maksaa siivouksesta. Jos kerran tekijöistä on pula, niin hinnat ja palkat ylös! Aika ihmeellistä että pystyy olemaan niin paljon kilpailua jos kerran tekijöistä on pula, taitaa olla urbaanilegenda koko siivoojapula. ap
[/quote]
Ootko ikinä kuullut kartellista? Googleta ja mieti ideaasi uudestaan.
[/quote]
Tulepa sitten kertomaan miten tällainen muutos sujui. Se sun siivoojan palkkasi menisi kokonaan siihen että mksat asumisesi vantaalla ja matkat tapaamaan lapsiasi, joiden elämälle vantaalle siivoamaan lähtenyt äiti oli varmaan ihana vaihtoehto. Ja joo, minäkin tekisisin sota-aikana mitä vain. Nyt ei ole sota. sota on poikkeustila, josta kansakunnan kestää nousta monta sukupolvea. Ihmisen elämä ei myöskään ole pelkkä työ. Paitsi silloin kun on orjan osassa. Ja orjan lapsilla on aika huonot mahiksen monin tavoin. Sä voit ilmoittautua suoraa kataiselle, että sua saa rauhassa lyödä, sä kyllä sinnittelet muina sotasankareina. Ja tosiaan, tule kertomaan tänne, kuink sujuu- kun näin matavaa vaihtoehtoa esittelet, kai jo huomenna itsekin siihen ryhdyt??
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 05:14"]
valitettavasti monet työttömät, jotka tunnen usein odottavat sitä vakituista unelmaduunia 10 metrin päästä kotoa. ei olla valmiita edes hetkeksi menemään omien mukavuusrajojen yli, vaikka sillä olisi pidemmällä tähtäimellä työllistymisen kannalta merkittävää etua. Itse esim kävin huonolla palkalla 120 km päässä kotoa töissä kahden vuoden ajan. Minulle olisi jäänyt ennemmän käteen, jos olisin ollut kotona ansiosidonnaisella. monet sanoivatkin, " miten sä viittit, mä en jaksais". No minulle itsestään selvää, että työssäkäynti parempi vaihtoehto tulevaisuuteni kannalta kuin työttömyys. Samalla katsoin koko ajan töitä lähempää ja nyt olen hyvässä vakvirassa lähellä kotiani.
Niin ja kun tosiaan katsoo noita sivussa olevia työpaikkoja, niin hitsareille ja sorvaajille näyttää olevan hyvinkin töitä. ja koulutus ei ole kovin pitkä. Itselleni tuokaan ei olisi mitenkään poissuljettu vaihtoehto, jos jäisin työttömäksi. Siinä myös koulutetun "mamman" luulisi pystyvän kehittyvän taitavaksi ja sitten jo maine takaisinkin työpaikat jatkossa. Niin ja vaikka suhdanteet paranisivat ja oman alan töitä löytyisi, en usko että hankittu hitsaustaito ainakaan kenenkään elämää vaikeuttaisi.
[/quote]
Kyllä joo tästäkin mammasta, joka kouluaikoinaan on tehnyt tyttöjen tekstiilitöitä eikä teknisten töiden luokkaa ole edes nähnyt, saadaan hyvän hitsaaja. Tämä on se kaikkein raivostuttavin piirre! Pitää nyt hakuammunnalla ruveta keksimään aasta ööhön pyörää uudelleen. Juu, ja olen taatusti ihan samalla viivalla niiden nuorten kundien kanssa, jotka ovat käyneet amiksen levyseppähitsaajakoulutukset. Anna mun kaikki kestää!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:30"]Selasin työpaikkailmoituksia ja löytyi 30 koulutustani vastaavaa ja sopivaa paikkaa. Jokaista niistä voisin tehdä työkseni ja jopa kolme niistä oli erityisen kiinnostavia. Hyvä tilanne, varsinkin kun hakioista on puutetta. Palkan pienuus vain toimii "kannustimena" jatkaa lasten kotihoitoa. Nostakaa palkkaa niin haen töitä!
[/quote]
..tai pitäisiköhän kotihoidon tukia laskea jotta hakisit töitä..