Vuodeosastoje potilaat on heitteillä- mitä hoitajat tekee?
4hlö huone, omahoitajasysteemi (24 potilasta,ainakin 5 hoitajaa). Yksi kivulias liikuntakyvytön, yksi lähes suoraa huutoa huutava levoton sänkypotilas, yksi muistamaton haahuilija ja yksi joka kärrätään aamulla päiväsaliin.
4h aikana, heti aamupesujen jälkeen huoneeseen tuotiin ruokatarjottimet ja haettiin ne pois, muuten ei käynyt _ketään_ edes ovella kurkkaamassa. Uskomatonta.
Ihan rauhassa olisi saanut kuolla/pudota sängystä/tukehtua oksennukseen/mitä vaan.
Missä hoitajat oikein päivänsä viettää?
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 21:26"]Mieheni menehtyi hoitovirheen takia. Syy: Huolimattomuus. Sairaanhoitajat ovat unohtaneet käsien pesun.
[/quote]
Miten todistettiin, että nimenomaan sairaanhoitajat olivat unohtaneet käsien pesun eikä esim. lääkärit? Tai te omaiset?
En tiedä mistä av-mammoille kertyy näitä kamalia kokemuksia vuodeosastoista. Mä olen myös vuodeosastolla sairaanhoitajana. Kerronpa tyypillisen päivän minäkin.
7-730 aamuraportti, käydään läpi potilaat joita on n. 10-12 omalla vastuulla riippuen päivästä.
7.30-8 jaetaan pillerilääkkeet, inhaloitavat, iv-lääkkeet, mitataan verensokerit, verenpaine, syke, happisaturaatio, lämpö. Annetaan insuliinit.
8.00 autetaan autettavat ruokailuasentoon, osallistutaan ruoan jakoon. Syötetään syötettävät potilaat ja letkuruokittavat ruokitaan.
8:30 hoitajien kahvitauko
8.45 aamutyöt; vuodepesut, suihkutukset, haavahoidot. Painon mittaus, EKG, Kuntoutettavien potilaiden mobilisointia. Asentohoitoa pitkin päivää vuodepotilaille.
9-9:30 lääkärin kierto alkaa, edellämainitut aamutyöt jatkuvat. Lääkärin kierrolla saadaan määräykset, lääkemuutokset, lähetteet tutkimuksiin, labrapyynnöt. Sihteeri käsittelee ja tilaa osan näistä. Lääkemuutokset ja muut hoitomääräykset toteuttavat hoitajat. Vastataan omaisten ja muiden henkilöiden puheluihin.
11:00 lääkkeiden jako, verensokerien mittaus ja lounaan jaossa auttaminen, syöttäminen, ruokailuasentoon auttaminen. Ateriainsuliinit. Lääkärinkierto mahdollisesti jatkuu. Jos toinen hoitaja ehtii, hän katsoo koneelta määräyksiä ja alkaa toteuttaa niitä, vie uusia lääkkeitä, valmistelee potilaita tutkimuksiin, suunnittelee kotiutuksia, ottaa tarvittaessa yhteyttä kotihoitoon ja jatkohoitopaikkoihin jne. Kirjataan toteutettua hoitoa, huomioita potilaan voinnista ja toimintakyvystä, lääkityksistä ja vaikutuksista.
Tässä välissä käydään syömässä vuorotellen.
noin 12:00 lääkärinkierto on ohi. Jatketaan määräyksien katsomista ja toteuttamista ja kuittaamista. Valmistellaan iltapäivän raporttia ja kirjoitetaan raporttilomaketta. Jaetaan klo 12 lääkkeitä. Tyhjennetään katetrit, mahdolliset dreenipussit.
noin klo 13:00 käydään läpi telemetriat ja monitorit, jokaisen kohdalla tulkitaan rytmi, luetellaan esiintyneet rytmihäiriöt. Merkitään potilastietoihin. Jatketaan kirjaamista potilaiden voinnista ja toteutetusta hoidosta.
klo 14:00-14:30 tai hiukan pitempään: iltapäivän raportti. Perusteellinen läpikäynti jokaisen potilaan taustat, sairaalaan tulosyy, diagnoosi, annettu hoito, vointi nyt, tulevat tutkimukset ja hoidot, ohjeet seuraavalle vuorolle. Kerrotaan myös osastolle jonossa olevat (päivystyksestä tai toisesta sairaalasta tai toiselta osastolta tulossa olevat )potilaat ja mietitään mihin heidät sijoitetaan.
15:00 lääkkeiden tarkistus. Farmaseutin jakamat lääkkeet käydään läpi pilleri pilleriltä ja tutkitaan, onko virheitä. Tarkistetaan, että määräykset on toteutettu ja lääkelista ajantasainen. Korjataan mahdolliset virheet.
16:00 verensokerien mittaus, päivällisen jako, ruokailuasentoon avustaminen, syöttäminen. Insuliinien pistäminen. Osa hoitotoimista on voinut jäädä aamusta iltapäivälle. Uusien potilaiden vastaanottamista (sisältäen vitaalimittaukset, ruokavalion kirjaaminen, lääkityksen ja muun hoidon aloittaminen, monitoroinnin aloittaminen, voinnin ja hoidon kirjaaminen koneelle, hoitosuunnitelman tekeminen, lääkelistan tarkistaminen ja lääkkeiden jakaminen dosettiin, raporttilomakkeen täydentäminen, potilaan neuvonta päiväjärjestyksessä yms käytännön asioissa)
16:30 hoitajien ruokatauko
17-18 edelleen potilaiden hoitoa ja vastaanottamista
18:00 iltakierto, verenpaine, syke, lämpö, happisaturaatio kirjaamisineen
19:00 verensokerien mittaamista, iltalääkkeiden jako, mahdolliset iltainsuliinit, iltapalan jakoa, syöttämistä, ruokailuasentoon auttamista.
20:00 lisää lääkkeiden jakoa esim. inhalaatiot, Klexanet
samalla autetaan potilaat vuoteeseen, pestään hampaita ja tekareita, tukisidosten poistoa, usein omaisten kanssa keskustelua. Monitorien ja telemetrioiden tarkistaminen ja kirjaaminen, muiden hoitotoimien kirjaaminen.
21:00 iltaraportti
21:30 iltahoitajat lähtevät kotiin, yököt valmistautuvat tiputtamaanklo 22 antibiootit ja suunnittelevat työtään
22:00 iltakierto, antibiootit, unilääkkeiden vientiä, potilaiden auttamista nukkumaan
22:0 antibioottien huuhtelu ja ottaminen pois
24:00 katetrien tyhjennys ja nestebalanssien laskeminen, kierto potilashuoneissa
Huumelääkkeiden tarkastus, lääketilausten teko. Eväiden syönti.
02:00 kierros huoneissa, mahdollisesti pitkin yötä uusien potilaiden vastaanottamista oheistöineen, kaappien ja kärryjen täydentämistä, siistimistä, lääkkeiden antoa tarvittaessa, päivystävään lääkäriin yhteydenotot potilaan tilan huonotessa, mahdollisesti potilassiirtoja valvonta/teho-osastoille, mahdollisesti vainajan laitto
04:00 kierros huoneissa, kirjaamista pitkin yötä
06:00 monitorien ja telemetrioiden tarkistus ja kirjaaminen, klo 6 annettavat lääkkeet
7:00 raportti
7:30 yöhoitaja kotiin
Tällaista meidän osastolla tapahtuu. En yleensä ehdi lorvimaan yhtään. Kun en ole potilaan luona, olen tietokoneella kirjaamassa tekemisiäni tai tutkimassa lääkärin tekstiä tai määräyksiä tai soittamassa lääkärille/jatkohoitopaikkaan/omaisen kanssa puhumassa. En toki pysty olemaan monessa paikassa yhtäaikaa. Vastaan kelloihin aina heti. Vastaan puhelimeen heti. Yritän aina auttaa potilasta tai omaista. Autan myös työkavereitani jos ovat pulassa tai kiireisiä tai heillä voi potilas huonosti.
Tuo että levoton potilas sedatoidaan insuliinilla, on minusta törkeä heitto. Se olisi niin vaarallista, että pitäisi olla tosiaankin psykopaatti sellaista tehdäkseen. "Myrkkyhoitaja" Nykoppia ei ole mielestäni ristiinnaulittu vaan hän on saanut ansaitsemansa rangaistuksen rikoksistaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:09"]
Kuulin että Savossa yhdessä paikassa hoitajat sanovat potilaita olioiksi.
[/quote]
Kaikki mitä Savossa tai savolaisista puhutaan on totta.
[/quote]
Tämä on oikeasti totta.
Käsidesi on käsien pesujen sijaan se mitä suositellaan. Ja sairaalabakteeri viihtyy vaikkapa nenäkarvoissa.
Viimeistään siltä tarjottimen pois hakevalta ihmiseltä olisin kysynyt missä kaikki hoitajat ovat ellen sitten olisi hakenut käsiini yhtä niistä viidestä hoitajasta (jotka jostakin syystä näkemättä heitä tiesin olevan osastolla).
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:04"]
Pyykkikone ei ole kätevä, jos teet 2 viikkoa nyrkkipyykkiä.
[/quote]
Jos on 15 hengen pyykit pyykättävänä, helpottaa kovasti kun 14 vaatteet voi pestä koneella. Ja oikeastaan useimmat siltä yhdeltäkin, kunhan poistaa ne pari ylimääräistä nyrkkipyykkiin. Ja korjaaja taitaa kyllä tulla parin päivän päästä eikä kahden viikon kuluttua.
Alan arvostusta ei lisätä sillä, että paisutellaan yksinkertaisia asioita vaikeiksi ja vaativiksi! Lääkehoito on tärkeää ja varmasti sinäkin olet sitä mieltä, että annosjakelu on hyvä laadunparantaja ja vapauttaa hoitajien työaikaa muuhun, eikö totta?
129 on kyllä esimerkillinen oman töidensä listaaja. :) Kymmenen potilasta vastuulla ja ne jakautuvat listan mukaan mahdollisesti useampiin sinä päivänä saapuviin, vuodepotilaisiin, kuntoutettaviin, kotiutettaviin, laitettaviin vainajiin ja mihin vielä. Välillä osa pukataan potilaita teholle ja valvontaan, tilan muuttuessa soitellaan sinne päivystävälle lääkärille, jengiä lappaa myös toisesta sairaalasta sisään, on letkuruokittavaa, syötettävää, poistettavaa tukisidettä, huumeita, unilääkkeitä, pistettävää, inhaloitavaa ja suoneen annettavaa.
Kaikkea tuotahan osastolla tapahtuu, mutta tuota kaikkea ei todellakaan sisälly "tyypilliseen päivään", itse asiassa mihinkään yksittäiseen päivään.
Kukaan tuskin on sitä mieltä, etteivätkö ns. myrkkyhoitajat olisi tuomionsa ansainneet. rinnastushan koski nimenomaan sitä, että lääkehoidon virheet voivat aiheuttaa ihan saman lopputuloksen kuin myrkkyhoitajakin. Erona on vain teon tarkoituksellisuus ja se, että toinen on "inhimillinen ja ymmärrettävä juttu" ja toinen karmea ja tuomittava, "ristiinnaulittava". Kyllä minua ainakin kiinnostaisi tietää, miten myrkkyhoitajat selvisivät lääkelaskuista. Voisin kuvitella, että he olivat niissä joko tosi hyviä tai huonoja.
Annan täyden respektin asenteellesi! Kirjoitat, että teet päivän työtä, vastaat heti soittoihin ja puheluihin, tarkistat huolella jaettavat lääkkeet... Sinunlaistesi jämptien ihmisten varassahan tässä maassa pyörii aika moni juttu! Kyllä tähän maahan valitettavasti mahtuu monta sellaistakin hoitajaa, joiden mielestä vaikkapa lääkkeiden tarkastus on niuhottamista. :(
No mitä haluaisit kuulla, istuu kansliassa Facebookissa?
Ihan jo syöttämiseen saa kulutettua ihan tuhottomasti aikaa esim. vanhusten osastolla. Itse en haluis kuitenkaan ihmistä nälkäseksi jättää, vaikka nieleminen hidasta olisikin.
Jos 24 potilaasta vaikkapa 10 on syötettäviä, menee siihen kahdelta hoitsulta helposti tunteroinen, jos uhraa jopa 10 minuuttia potilasta kohden. Kuinka moni itse syö aina 10 minuutissa? Tarttisko ruokis kellään sen pidempi ollakaan? Saati, jos nieleminen on vaikeaa? 5 ruokaa päivässä on jo 5 tuntia. Joku muu sit jakelee sillä välin niitä lääkkeitä, muiden ruokia, auttelee ylös niitä, jotka vielä itse syö... Jos syötettäviä on vielä isompi prosentti, saakin jo oikeasti pistää useampi hoitsu hihat heilumaan ja silti meinaa joku jäädä nälkäseksi. Sen lisäksi olis kovin kiva, että kaikki saisi ees suunnilleen lämmintä ruokaa, mutta vanhuspuolella se on vaan joskus vaaleanpunaista unelmaa, vaikka miten koittas olla nopsa. Ne vanhukset ei oo mitenkään nopsia ja jos kellään tulee välissä pissahätä, niin siinä meni kylmäks loppujen ruuat. Miten haipakkaan luulette, että rollaattorilla köpöttelevä vanhus lennätetään vessaan, etenkin jos huoneessa ei ole vessaa, vaan köpötellään käytävälle saakka?
Eikä vuodepotilaiden aamupesut ihan taida olla ohi parissa tunnissa, jos kaikki on tavalla tai toisella autettavia. Vuodepotilaiden pesuissa käytetään yleensä kahta hoitsua, jos on mukava työpaikka. Ja suihkutettavat vie aikaa vielä enempi. Omilla tolpillaan, jos pysyy, niin riittää 1 hoitsu, muuten tarvitaan usein 2. Vaikka oon mä yksinkin vuodepotilaita suihkutellut... Heikosti seisovaa, mutta itse istuvaa en kyllä pesuhuoneessa lähde yksin siirtelemään.
Ikävä kyllä sille hitaimmallekaan papparaiselle ei voi sanoa, että pistääs nyt rivakasti tossua toisen eteen, kun muut täällä vartoo. Helpommalla tietty pääsis kun hoitas senkin sänkyyn, mutta se pappa ei sit enää sängystä parin päivän päästä ehkä nousis enää ollenkaan.
Hirveetä rutinaa olen kuullut aikoinaan myös omaisilta siitä, että mummo laitetaan pukemaan itse ja tekemään itse, vaikka on NIIN huonona. Jos se mummo yhtään pystyy vielä itse jotain tekemään, niin totta hitossa laitetaan tekemään! Miksi? Koska, jos aina autettas ja passattaisiin, niin hetken päästä kaikki toimintakyky olis mennyttä. Ja siitähän se haloo sit syntyiskin. Kun semmoseksi päästettiin, eikä hoideta...
Pitää kahvitaukoa ja sen jälkeen röökitaukoa ja sen jälkeen vessataukoa, tämänkö halusit vastaukseksi?
Saman olen kokenut. Olinn viikon keuhkokuumeessa sairaalassa. Minä sentään pystyin syömään itse ja käymään suihkussa ja vessassa itse. Toisin kuin huoneen mummot. Kerran yksi mummo tippui sängystä ja painoin summeria. Kukaan ei tullut, ennekuin iltakierrolla joka oli puolentunnin päästä. Sanoivat, että turhaan painat sitä nappia, kyllä men tiedetään kenellä täällä hätä on!
Kahvilla ja röökillä haukkumassa sekä potilaat, että omaiset.
Minä veikkaan että ne hoitajat on flirttailemassa ylilääkärin kanssa...
Mulla on ihan oikea huoli tässä. Mihin se aika oikein menee?
Olikohan ne hoitajat siinä lentokoneessa joka katosi. Sen takia niitä ei enää löydy koskaan.
Mä kans ihmettelin samaa, kun näköhäiriöistä kärsivälle vanhukselle lämättiin eteen, jossa oli kuppi kuumaa kahvia ja jätettiin omilleen. Ehti kaataa kupin päälleen ennen kuin pääsin väliin (olin huonetoveria katsomassa). Siirsin märän kuuman peiton sivuun ja menin hakemaan hoitajaa, jonka oli vaan että Joo Joo, tullaan ku keritään. En rohjennut alkaa vieraan vanhuksen pyjamaa repimään päältä. Toivottavasti ei tullut vakavia palovammoja.
Seija on sairaslomalla ja Arja loukkasi kätensa on työterveyslääkärin juttusilla. Niille ei ole lupaa ottaa sijaista. Mutta onneksi Ritva on niin kätevä ja pätevä että hoitaa koko osaston yksin. Onhan sillä se opiskelija apuna. Tsemppiä Ritva!
Kyllä mullakin on kuva, että osa hoitajista on surkeita/patalaiskoja. Siinäpä se ongelma onkin, kun ne hyvät pitäisi palkita esim. paremmalla palkalla, mutta käytännössä kaikki saa saman palkan ja pahimmillaan laiskureiden juorumafia vainoaa niitä ahkeria hoitajia, joilla on moraali tallella.
Hyvä esimerkki TAYS.sta, kun olin synnyttänyt päivällä. Esikoinen kyseessä ja olin tosi kipeä, hirveä verenhukkakin. Menin typeränä kysymään sieltä hoitajien kopista apua yöllä, kun vauva kitisi. Siellä istui NELJÄ naista, kätilöä, kahvikupit kädessä ja yksi totesi tympeästi vaan, että "kai se tarvis ruokaa, kokeile imettää". Tajusin hiipiä hiljaa pois. Valvoin paljon sinä yönä ja vessassakin kävin pukamien takia useamman kerran ja JOKAINEN kerta se sama ämmälauma istui siellä surffaamassa netissä. Kukaan ei tarvinnut mitään apua ja ainoa avunpyyntö multa sai pilkallisen vastauksen.