Mollin sivuilla on avoimena 15 603 "työpaikkaa"
Noista työpaikoista aika iso osa on provikkapalkkaisia "paskahommia" puhelinmyyntiä ym. joista ei oikeasti tienaa mitään. Osa on yrittäjän hommia, eli eivät kuuluisi tuolle listalle ollenkaan.
Suomessa on n. 300 000 ihmistä työttömänä, joiden lisäksi kotiäidit ja opiskelijat jotka etsivät osa-aikatöitä, ja tietysti työpaikan vaihtajat hakevat myös samoja työpaikkoja joita työttömätkin.
Kertokaa minulle, miten kaikki nämä laiskat työttömät työllistetään?
Jos tiedät toimivan keinon, voin taata että saa keksinnöstäsi vähintään satojen tuhansien eurojen palkkion.
Piilotyöpaikkojakin varmasti on olemassa, eivät kaikki työnantajat halua työkkärin kautta työntekijää... mutta epäilempä että he eivät kauheasti auta tässä yhtälössä loppujen lopuksi kuitenkaan, koska juuri ne työttömät tässä pitäisi saada tuottavaan työhön pois kotoa makaamasta.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 07:55"]
Kaikille hienoille akateemisille ei löydy töitä nyt, eikä tulevaisuudessa. Raksaduuneja kyllä riittää. Jos on nuori (mies) kannattaa todellakin panostaa siihen ammattiosaamiseensa jo kouluaikana. Kirvesmiehen duuni on ihan kelpo hommaa, Ja hyvä kirvesmies ei jää työttömäksi. Vapaa-aikana rakentaa sitten omaa torppaa. Jo nuorena hyvät saumat vaurastuoa ilman opintovelkoja. Miettikääpä työttömät alanvaihtoa!: Itsekin tein niin jo "ikämiehenä", enkä ole katunut. Perusduunareita aina tarvitaan. Spesialisteilla sitten on hiljaisempaa,
[/quote]
Tuollainen optimismi on jo sairautta.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:30"]Selasin työpaikkailmoituksia ja löytyi 30 koulutustani vastaavaa ja sopivaa paikkaa. Jokaista niistä voisin tehdä työkseni ja jopa kolme niistä oli erityisen kiinnostavia. Hyvä tilanne, varsinkin kun hakioista on puutetta. Palkan pienuus vain toimii "kannustimena" jatkaa lasten kotihoitoa. Nostakaa palkkaa niin haen töitä!
[/quote]
..tai pitäisiköhän kotihoidon tukia laskea jotta hakisit töitä..
[/quote]
Jonkun ne lapsukaiset pitää hoitaa, Einstein. Tulee ehkä ajankohtaiseksi sullekin, jos pääset lisääntymään. Ei tosin kovin todennäköistä.
[/quote]
Ensinnäkin tuskin lisäännyn. Tämä maailma on jo ylikansoittunut. Ihmiset vaan tekevät lapsia, niinkun se olisi jokin standardi.
Toisekseen, tottakai jonkun niitä lapsia on hoidettava. Minä en vaan halua siitä maksaa. Todella toivon että et ole itse jo lisääntynyt, vaikka kommenttisti sävyn perusteella olet tehnyt sen jo monesti :(
[/quote]
Sittenhän olet überkvalifioitunut neuvomaan perheellisiä työttömiä elämänvalinnoissaan. Sinulta puuttuu kaikki praktinen näkemys työn ja perheenyhteensovittamisesta ym problematiikasta. Sieltä norsuunluutornista on todella helppo huudella parempaa tietämystään asioista, jotka eivät liity etäisestikään sinuun. Elämänkokemuksen puute on paistaa joka riviltä, mitä kirjoitat. Niin ja tämä on yhteiskunta. Sinunkin kouluttamisesi ym. on maksettu muiden taholta. Eipä siitä paljon hyötyä näköjään ollut, mutta ei yhteiskunnassa poimita kirsikoita kakusta omien mielitekojen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:14"]Luulisi että työttömyys sinänsä tekisi ihmiset niin nöyriksi, että lakkaisivat vaatimasta samaa elintasoa kuin normaalit ihmiset mutta ei!! Mitähän kaikkea hallituksen pitää vielä tehdä, että osoittavat köyhille ja työttömille sen, että heillä EI YKSINKERTAISESTI OLE OIKEUTTA vaatia samoja asioita kuin normaaleilla ihmisillä!!! Piste.
[/quote]
Työtön ei siis mielestäsi ole ns. normaali ihminen. Haistapa sinä *****!
[/quote]
Eivät työt ole Suomesta mihinkään kadonneet. Ei ole normaalia vain valittaa ja valittaa että kun ei saa työtä, kun ei ole valmis kouluttautumaan uudelleen, niihin töihin joista työllistyy. Tunnen eräänkin pätkätyötä tekevän kielenkääntäjän, jolle olisi kauhistus kouluttautua kunnon amisduuniin miesten töihin kuten LVI-asentajaksi tai hitsariksi tai vaikka kiinteistönhoitajaksi. Ei, tekosyitä riittää "ei tällainen pienikokoinen nainen", "en mä oo yhtään käytännön työn ihminen" jne. jne. sen sijaan kannattaa roikkua työttömänä tai etsiä pätkätöitä ja itkeä kuinka 6 vuotta yliopistossa meni hukkaan.
[/quote]
Tosiasia nyt vaan on se että kuka tahansa ei sovi mille tahansa alalle.
Onko siinäkään mitään järkeä että uudelleenkoulutetaan työttömistä epävarmoja puoliammattilaisia aloille, joihin heidän kykynsä ja taitonsa eivät mitenkään sovellu. Näin lisätään vain mielenterveysongelmia ja sairaseläkkeelle joutuvien määrää.
Aiemmin hankitun ammattitaidon ja pätevyyden tulisi edes jollain tavalla olla hyödynnettävissä, kun porukkaa uudelleenkoulutetaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:39"]
Kyllä työtä tekevälle löytyy, turha yrittää käyttää irtisanomistaan tai muuta tekosyynä. Jos asuisin esim. Rovaniemellä ja olisin luokanopettaja ja en löytäisi mitään alani töitä, mutta Vantaalla olisi siivoojan paikka auki, niin ottaisin sen siivoojan homman.
Jos se tarkoittaisi sitä että pitäisi jättää perhe Rovaniemelle niin tekisin senkin. Ihmiset on selvinneet sodista, kidutuksista ja muista kauheuksista mutta nyt ei tavallinen työtön muka selviä elämänmuutoksista.
[/quote]
Luitko tuota aloitusta ollenkaan? Oletko sitä mieltä, että kaikille sadoille tuhansille työttömille on työpaikka olemassa jossain? Miten ajattelit 8,5€/h palkalla rahoittaa perheesi elämän Rovaniemellä, ja oman asumisesi Vantaalla?
[/quote]
Samoin kuin ennenkin. Olen elänyt tuollaisella palkalla Helsingissä
[/quote]
Yksineläjälassukka pärjää yhdellä ruutupaitiksella ja näkkileipäpaketilla viikossa. Rahaakin jää säästöön, kun opiskelijaruokalassa saa mahan täyteen joka päivä.
keskimääräien työttömyysaika on kuitenkin alle 3 kk, joten aika moni työllistyy
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:39"]Kyllä työtä tekevälle löytyy, turha yrittää käyttää irtisanomistaan tai muuta tekosyynä. Jos asuisin esim. Rovaniemellä ja olisin luokanopettaja ja en löytäisi mitään alani töitä, mutta Vantaalla olisi siivoojan paikka auki, niin ottaisin sen siivoojan homman.
Jos se tarkoittaisi sitä että pitäisi jättää perhe Rovaniemelle niin tekisin senkin. Ihmiset on selvinneet sodista, kidutuksista ja muista kauheuksista mutta nyt ei tavallinen työtön muka selviä elämänmuutoksista.
[/quote]
Mutta miten kauan perhe jaksaa tuollaista?
Itse sain vastavalmistuneena alani töitö aikoinaan. Vakkaripaikka työtä tein kahden ihmisen edestä ( seuraava kilpailun voittanut firma) palkkasi samaan pisteeseen kaksi työntekijää jossa minö siis olin yksin. Firma hävisi kilpailutuksen ja alkoi yt-neuvottelu jossa ilmoitettiin että näin kävi harmi...
Minulle kerrottiin että on toinen paikka johon pääsen muuten lopouu työt ks firmassa. Luvattiin yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Työ oli aivan muuta mihin olin sitoutunut! Työkaveri veti lonkkaa ja olin vastuussa senkin tekemistä mokista.
Muuttaisitko ihan oikeasti perheesi kanssa siivojan työn perässä jos olemalla kotona saisit melkein samat rahat?
Työttömät eivät ole mikään harmaa homogeeninen massa ihmisiä. Siinä porukassa on juuri valmistuneita, vuoden päästä eläkkeelle jääviä, 20 vuotta töissä olleita jne. Osa on työttömiä vain hetken, osa pidempään. Ne ihmiset, jotka eivät töitä halua tehdä ollenkaan ovat äärimmäisen harvinaisia sillä tuolla asenteella olevista ihmisistä suuri osa muuttaa mielensä jossain vaiheessa, vaikka ajatus lusmuilusta olisikin hetkellisesti hieno.
300 000 työtöntä. Karu numero. Realistinen ihminen ei voisi väittää, että kaikille heistä löytyisi joku hanttihomma tms. Tietysti avoimia työpaikkoja on myös paljon, mutta suhteessa työttömien määrään niitä riittää vain murto-osalle. Oleellista on myös muistaa, että jatkuvasti tulee uutisia uusista yt-neuvotteluista ja ihmisiä irtisanotaan. Tuhat pääsee töihin, mutta samaan aikaan tuhat irtisanotaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:06"]Miksei työttömät voi kouluttautua alalle jolla on töitä? On se vaan niin hyvä tekosyy lekotella kotona kun "eihän niitä töitä vaan oo!!" Juu enää ei eletä 50-luvulla jolloin kaikki halukkaat valopäät otettiin sahalle tai muuhun laitokseen hihnalle raatamaan. Suomen ainoa kilpailuvaltti globaalitaloudessa on tietoyhteiskunta jossa älyllisellä työllä tienaa. Tietysti on sitten ne hoitsut ja lääkärit sillä sairaathan jatkaa sairastamista ja niin edelleen...
[/quote]
tajusitko kunnolla ap:n kirjoitusta ja noita lukuja? Jos työttömiä on satoja tuhansia ja työpaikkoja kymmeniä tuhansia, ei taida enää alan vaihtokaan auttaa.
[/quote]
No varmasti tulee aina olemaan jonkun verran työttömiä, kuten juopot jne, mutta iso osa työttömistä voisi oikeasti kokeilla kouluttautumista jollekin työllistävälle alalle. Ei niitä otsikoita hoitajapulasta ym ihan tyhjästä nyhjästä!
[/quote]
Oletko yksinkertainen, vajaa vai ihan vain tyhmä? Naiivi kenties? Hoitajapula johtuu siitä, ettei UUSIA hoitajia palkata eläkkeelle jäävien tilalle, vaan samat hommat pitää hoitaa pienemmällä porukalla. Ihmisiä ei palkata, vaan paikkaa pyöritetään vajaalla porukalla. Siitä se hoitajapula syntyy, ei siitä, etteikö tekijöitä olisi.
Miten monella eri kielellä se pitää sanoa, että menee jakeluun? Pitääkö tavuttaa? H-o-i-t-a-j-a-p-u-l-a j-o-h-t-u-u s-i-i-t-ä, e-t-t-e-i u-u-s-i-a h-o-i-t-a-j-i-a p-a-l-k-a-t-a p-o-i-s-j-ä-ä-v-i-e-n t-i-l-a-l-l-e.
Tavaa tuo ylempi vaikka miehesi kanssa, jos se osaisi sinulle asian selittää, niin että yksinkertaisempikin tajuaa. Vai oletteko yhtä vajaita molemmat?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 03:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:11"]
Vastaus kysymykseen, miten kaikille 300 000 ihmiselle saadaan töitä: ei niiden kuulukaan kaikkien työllistyä. Rahajärjestelmämme taloustieteen näkökulmasta yksinkertaisesti vaatii, että osa ihmisistä on työttömiä. Tietenkin tämän hetkiset työttömyysprosentit ovat jo liian suuria... Ja ei ne kaikki 300 000 edes halua töitä.
Ja tiedän, ettei kaikilla ole samat lähtökohdat elämälle, mutta ajattelen silti osittain niin, että elämä on täynnä valintoja. Osa ei tietenkään ole pystynyt valinnoillaan vaikuttamaan tilanteeseensa, mutta suuri osa pystyy kyllä. Kouluttautuminen, itsensä kehittäminen, opiskelu, kaikki ovat kuitenkin ainakin usein omia valintoja.
Ja tiedän, että mikään ei tule ilmaiseksi tai välttämättä edes muutamassa vuodessa. Olen itse opiskellut ja raatanut tuhansia tunteja kouluni eteen, joten tiedän kyllä, ettei mikään tule ilmaiseksi. En kuitenkaan jättäisi käytetyistä tunneista yhtäkään opiskelematta, en nimittäin halua etsiä työpaikkaa siivous-kassa-akselilta. Mutta nämä on nimenomaan niitä valintoja. Myönnän olevani siinä mielessä etuoikeutettu, että minulla on lapsesta asti ollut intohimo, jonka eteen olen raatanut aina.
Ja kyllä, provosoin ehkä vähän ja heitän bensaa varmaankin liekkeihin, mutta halusin sanoa oman mielipiteeni senkin uhalla.
[/quote]
Älä vittu lässytä. Mullakin on lapsesta asti ollut intohimo luonnontieteeseen, jossa on viime vuosiin asti ollut käytännössä varma työpaikka. Mutta niinpä vain olen tällä hetkellä akateeminen työtön ja osa entisistä opettajistanikin yliopistolta on nyt kortistossa! Ja ala ei todellakaan ole mikään biologia, vaan ihan kovien tieteiden puolella mennään.
[/quote]
No harmi homma, jos sinulla ei töitä ole. Toivottavasti tärppää jostain. Itse opiskelen myös erästä luonnontieteiden alaa (varmastikin kuuluu näihin "kovina tieteinä" pitämiisi aloihin :D ) ja näen ainakin tällä suunnalla työllistymismahdollisuudet valoisana :) Ajattelin tietenkin hankkia lisäksi vielä aineenopettajan pätevyyden, jotta mahdollisuudet työllistyä paranevat entisestään. Pääkaupunkiseudulla olen työllistynyt jo nyt opintojeni loppusuoralla oman alan hommiin ja tehnyt todella paljon sijaisuuksia, vaikken ole edes pedoja suorittanut vielä.
Juuri näin!
Ja turha sanoa työllistäkää itse itsenne ja alkakaa yrittäjiksi, kun ei tässä maassa kukaan osta mitään tai käytä rahaa mihinkään...
Tänään juuri selasin työpaikkailmoituksia, ja niistä ei löytynyt yhtään sellaista, johon kuka vain voisi mennä ilman kunnon koulutusta (itse en muuten edes pidä avoimena työpaikkana sellaista ilmoitusta, jossa työstä ei olla valmiita maksamaan.) Av-palsta on ilmeisesti täynnä ihmisiä, jotka muutamassa illassa pyöräyttävät itselleen lääkärin tai insinööri tai erityisopettajan paperit jos sattuvat jäämään työttömiksi, muilta se edellyttää vuosikausien kouluttautumista.
Niin työttöminen työllistäminen ei ole helppo homma, koska vain osa voi ruveta yrittäjäksi. Lopuille pitäisi saada vakituinen työpaikka, josta saa sen verran rahaa että normaali ihminen sille elää.
Tilanne riippuu siis täysin työnantajista. Työnantajat eivät vaan halua työllistää ihmisiä vakituisiin työpaikkoihin ja/tai maksaa kohtuullista palkkaa, joten eipä ongelma tule ratkeamaan lähitulevaisuudessa.
Nykyisin jos firmalla menee huonosti, se aloittaa yt-neuvottelut; ja jos firmalla menee hyvin, se aloittaa yt-neuvottelut.Koska talousjärjestelmää ei muuteta, ei ratkaisua ole.
Minäkin olen am.siivoja,mutta ei tämä ala kannata rahallisesti,kun palkka on 8,50e/h,eli ihan perseestä,jos sais edes 13e/h,ni menisin ja tekisin mielelläni.
Kyllä työtä tekevälle löytyy, turha yrittää käyttää irtisanomistaan tai muuta tekosyynä. Jos asuisin esim. Rovaniemellä ja olisin luokanopettaja ja en löytäisi mitään alani töitä, mutta Vantaalla olisi siivoojan paikka auki, niin ottaisin sen siivoojan homman.
Niinpä, ihmetellään vaan että miten ulkomaalaiset köyhistä maista tulleet ihmiset suostuvat tekemään raskasta työtä pienellä palkalla, ja valitetaan että on kauhea työvoimapula, pakko tuoda halpatyövoimaa ulkomailta. Ratkaisu olisi hyvin yksinkertainen; raskaasta työstä maksettava kohtuullinen palkka, sellainen jotta sillä suomalainen ihminen elää, saa maksettua vuokransa ja ruokansa, ja jopa ostettua lapselle tietokoneen tai maksettua hänen harrastuksensa. ap
[/quote]
Ei se työn tekeminen nyt sentään noin suuressa roolissa voi olla. Vai oletko joku kokkareiden ideologinen komppaaja, jonka mielestä ihmisen tärkein tehtävä on palvella rahaa ja uhrata suurin osa valveillaoloajasta työn tekemiselle jotta talouden rattaat pysyvät pyörimässä ja krääsän kulutus jatkuisi?
[/quote]
Luitko tuota aloitusta ollenkaan? Oletko sitä mieltä, että kaikille sadoille tuhansille työttömille on työpaikka olemassa jossain? Miten ajattelit 8,5€/h palkalla rahoittaa perheesi elämän Rovaniemellä, ja oman asumisesi Vantaalla?
[/quote]
Just joo. Eihän sulla ole perhettä eikä lapsia, niin helppo riekkua. Lähde palkkasoturiksi vaikka Ukrainaan, että päästään yhdestä idiootista.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:26"]
Juuri näin!
Ja turha sanoa työllistäkää itse itsenne ja alkakaa yrittäjiksi, kun ei tässä maassa kukaan osta mitään tai käytä rahaa mihinkään...
[/quote]
Menee 2-3 vuotta ennen kuin yrityksellä alkaa olla sellaista asiakaskuntaa, että siinä yrittäjä saa edes jonkinlaisen palkan. Ja aina ei onnistu siinäkään ajassa.
Tämä lama syö nyt pienyrittäjiä. Mulla on tuttava, jolla pieni yritys, johon oli palkannut myös miehensä, itse valmistaa tuotteita. Aloitti 4 vuotta sitten. 2 vuotta sitten näytti tosi hyvältä, alkoi saada nimeä, tuotteet meni hyvin kaupaksi. Viime vuosi oli jo hiljainen. Tänä vuonna myynti ihan olematonta.
Joutuivat ottamaan avioeron ja muuttamaan erilleen, koska ystävä ei voinut enää maksaa palkkaa miehelle, ei edes itselleen ja mieshän ei saa muuten mitään tukea mistään, kun työkkärin mukaan työllistyy vaimonsa yritykseen kuitenkin. Nyt on kassa tyhjä, tuttavat ja vanhemmatkaan ei voi enää enempää lainata, pakko laittaa lappu luukulle.
Vaihtoehdoksi ei jää kuin myydä työvälineet. Ja mistä hän sitten saa rahaa? Ei mistään. Koulutus alalle, jolta ei työllisty kuin yrittäjänä, ainakaan Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:14"]Luulisi että työttömyys sinänsä tekisi ihmiset niin nöyriksi, että lakkaisivat vaatimasta samaa elintasoa kuin normaalit ihmiset mutta ei!! Mitähän kaikkea hallituksen pitää vielä tehdä, että osoittavat köyhille ja työttömille sen, että heillä EI YKSINKERTAISESTI OLE OIKEUTTA vaatia samoja asioita kuin normaaleilla ihmisillä!!! Piste.
[/quote]
Työtön ei siis mielestäsi ole ns. normaali ihminen. Haistapa sinä *****!
[/quote]
Eivät työt ole Suomesta mihinkään kadonneet. Ei ole normaalia vain valittaa ja valittaa että kun ei saa työtä, kun ei ole valmis kouluttautumaan uudelleen, niihin töihin joista työllistyy. Tunnen eräänkin pätkätyötä tekevän kielenkääntäjän, jolle olisi kauhistus kouluttautua kunnon amisduuniin miesten töihin kuten LVI-asentajaksi tai hitsariksi tai vaikka kiinteistönhoitajaksi. Ei, tekosyitä riittää "ei tällainen pienikokoinen nainen", "en mä oo yhtään käytännön työn ihminen" jne. jne. sen sijaan kannattaa roikkua työttömänä tai etsiä pätkätöitä ja itkeä kuinka 6 vuotta yliopistossa meni hukkaan.