Mollin sivuilla on avoimena 15 603 "työpaikkaa"
Noista työpaikoista aika iso osa on provikkapalkkaisia "paskahommia" puhelinmyyntiä ym. joista ei oikeasti tienaa mitään. Osa on yrittäjän hommia, eli eivät kuuluisi tuolle listalle ollenkaan.
Suomessa on n. 300 000 ihmistä työttömänä, joiden lisäksi kotiäidit ja opiskelijat jotka etsivät osa-aikatöitä, ja tietysti työpaikan vaihtajat hakevat myös samoja työpaikkoja joita työttömätkin.
Kertokaa minulle, miten kaikki nämä laiskat työttömät työllistetään?
Jos tiedät toimivan keinon, voin taata että saa keksinnöstäsi vähintään satojen tuhansien eurojen palkkion.
Piilotyöpaikkojakin varmasti on olemassa, eivät kaikki työnantajat halua työkkärin kautta työntekijää... mutta epäilempä että he eivät kauheasti auta tässä yhtälössä loppujen lopuksi kuitenkaan, koska juuri ne työttömät tässä pitäisi saada tuottavaan työhön pois kotoa makaamasta.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:30"]Selasin työpaikkailmoituksia ja löytyi 30 koulutustani vastaavaa ja sopivaa paikkaa. Jokaista niistä voisin tehdä työkseni ja jopa kolme niistä oli erityisen kiinnostavia. Hyvä tilanne, varsinkin kun hakioista on puutetta. Palkan pienuus vain toimii "kannustimena" jatkaa lasten kotihoitoa. Nostakaa palkkaa niin haen töitä!
[/quote]
..tai pitäisiköhän kotihoidon tukia laskea jotta hakisit töitä..
[/quote]
Jonkun ne lapsukaiset pitää hoitaa, Einstein. Tulee ehkä ajankohtaiseksi sullekin, jos pääset lisääntymään. Ei tosin kovin todennäköistä.
[/quote]
Ensinnäkin tuskin lisäännyn. Tämä maailma on jo ylikansoittunut. Ihmiset vaan tekevät lapsia, niinkun se olisi jokin standardi.
Toisekseen, tottakai jonkun niitä lapsia on hoidettava. Minä en vaan halua siitä maksaa. Todella toivon että et ole itse jo lisääntynyt, vaikka kommenttisti sävyn perusteella olet tehnyt sen jo monesti :(
[/quote]
Sittenhän olet überkvalifioitunut neuvomaan perheellisiä työttömiä elämänvalinnoissaan. Sinulta puuttuu kaikki praktinen näkemys työn ja perheenyhteensovittamisesta ym problematiikasta. Sieltä norsuunluutornista on todella helppo huudella parempaa tietämystään asioista, jotka eivät liity etäisestikään sinuun. Elämänkokemuksen puute on paistaa joka riviltä, mitä kirjoitat. Niin ja tämä on yhteiskunta. Sinunkin kouluttamisesi ym. on maksettu muiden taholta. Eipä siitä paljon hyötyä näköjään ollut, mutta ei yhteiskunnassa poimita kirsikoita kakusta omien mielitekojen mukaan.
[/quote]
Ei muiden tarvitse siitä välittääkkään. SINÄ olet ne lapsesi hankkinut. SE ON SINUN ONGELMASI. Muiden ei siitä tarvitse välittää.
[/quote] Kenenkään yksityishenkilön ei tarvitsekaan, mutta yhteiskunnan tarvitsee. Maksamme veroja myös hoitaaksemme vanhuksemme, rakentaaksemme yhteisiä teitä, saadaksemme lapset koulutettua sekä tuettua ihmisiä työttömyyden kohdatessa. Kyllä sinustakin on aikanaan lapsilisät maksettu. Luuletko että työtön ei ole maksanut veroja?
Miksi työttömyysetuudesta pitää maksaa vero? Ensin maksat ansiotulostasi veroja sekä vielä ammattiliittoon jäsenmaksua, ja kun jäät työttömäksi, maksat etuudestasi verot taas. Eikö olisi parempi, että etuudesta jäisi enemmän käteen, ihmisillä olisi varaa elämiseen ja rahaa palautuisi takaisin kulutukseen? Sen sijaan ajetaan ahtaalle ihan kaikki, ihmisillä ei ole varaa ostaa mitään -> firmat joutuvat irtisanomaan väkeä -> lisää työttömiä ja kurjuutta.
Työttömänä miehenä voin vain todeta, että varmaan latasisin turpaan kyselemättä jos joku tulisi päin naamaa sanomaan, että "Mene töihin".
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:57"]Työttömänä miehenä voin vain todeta, että varmaan latasisin turpaan kyselemättä jos joku tulisi päin naamaa sanomaan, että "Mene töihin".
[/quote]
Vihanhallinta kurssille...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:06"]Miksei työttömät voi kouluttautua alalle jolla on töitä? On se vaan niin hyvä tekosyy lekotella kotona kun "eihän niitä töitä vaan oo!!" Juu enää ei eletä 50-luvulla jolloin kaikki halukkaat valopäät otettiin sahalle tai muuhun laitokseen hihnalle raatamaan. Suomen ainoa kilpailuvaltti globaalitaloudessa on tietoyhteiskunta jossa älyllisellä työllä tienaa. Tietysti on sitten ne hoitsut ja lääkärit sillä sairaathan jatkaa sairastamista ja niin edelleen...
[/quote]
tajusitko kunnolla ap:n kirjoitusta ja noita lukuja? Jos työttömiä on satoja tuhansia ja työpaikkoja kymmeniä tuhansia, ei taida enää alan vaihtokaan auttaa.
[/quote]
No varmasti tulee aina olemaan jonkun verran työttömiä, kuten juopot jne, mutta iso osa työttömistä voisi oikeasti kokeilla kouluttautumista jollekin työllistävälle alalle. Ei niitä otsikoita hoitajapulasta ym ihan tyhjästä nyhjästä!
[/quote]Edes 9kk kestävään hoiva-avustaja koulutukseen ei pääse, kun on niin paljon hakijoita. Lopeta paskan jauhaminen että iso osa työttömistä olisi jotain niin ääliöitä että istuvat vaan peukaloita pyöritellen ja ihmettelevät kun ei perhokalastusjoogaterapeuttivälineiden valmistajalle ole töitä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 01:15"]
Katsoin huvikseni tämän palstan laidassa olevasta Oikotien linkistä alueeni työpaikkailmotiuksia muutaman sivun verran. Haettiin ihan ammattilaisia kokopäivätöihin, särmääjiä, CNC-koneistajia, kaivinkoneenkuljettajia, tilintarkastajia, lastenohjaajia, keittäjiä, kioskimyyjiä, huonekalumyyjiä, kenkämyyjiä, tarjoilijoita, lähäreitä, sairaanhoitajia, kirvesmiehiä jne.
Toki ilmoituksia jonkun verran myös vuokrafirmoilta ja pari huuhaa-ilmoitusta eli tätä puhelinmyyntipaskaa.
Mutta pääasiassa ihan hyviä työpaikkoja. Katsoin vielä mol.fi ja oikein hyviä työpaikkoja sielläkin, suuri osa täysiaikaista vakiduunia.
Toki hakijoita voi olla kasapäin yhtä paikkaa kohden mutta vöite siitä että pelkää paskaduunia on tarjolla on aika puppua.
[/quote]
Kuka on väittänyt että on pelkkää paskaduunia tarjolla? Tottakai on ihan oikeita töitä tarjolla, vaihtuuhan työntekijöitä työpaikoilla koko ajan. On ollut puhetta siitä, että ei näihin oikeisiin työpaikkoihin voi kuka tahansa mennä ilman koulutusta ja työkokemusta siltä alalta. Minä kun olen kaupan alan koulut käynyt, ollut yrittäjänäkin ja minulla on isännöitsijän ammattitutkinto, menisin mielelläni vaikka opettajaksi töihin niitä haetaan nyt paljon meidänkin kaupungissa, mutta kumma kyllä eivät minua ota...? Myöskään kokiksi minusta ei ole, vaikka lapset välillä sanoo että pääsen heidän kokkikisassaan jatkoon.. Eikä minusta ole lääkäriksikään, eikä edes kampaajaksi, vaikka lasten ja miehen hiukset osaan leikata ihan hyvin. Kyllä mun on pakko hakea juuri niitä työpaikkoja joihin minulla rahkeet riittää.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 02:47"]
Asun itse työmaan vieressä joka on aina päivisin kadunreunat täynnä virolaisin kilvin varusteltuja autoja.
raksamiehet ovat varmaan suurinosa virolaisia.
Siinä yksi syy siihen että on niin paljon työttömiä suomalaisia. Virolaiset tekee halvemmalla ja asuvat kimppakämpässä 5-10 henkeä.
[/quote]
Tämän lisäksi virolaisten vaimot nostavat lapsistaan lapsilisiä Suomesta sillä perusteella, että mies on Suomessa töissä. Kolmesta lapsesta lapsilisä on jo enemmän kuin virolaisten keskipalkka. Kyllä siinä kelpaa miehen tehdä raksalla töitä ja vaimon hoitaa kotona lapsia suomalaisten piikkiin!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:23"]
Noista työpaikoista aika iso osa on provikkapalkkaisia "paskahommia" puhelinmyyntiä ym. joista ei oikeasti tienaa mitään. Osa on yrittäjän hommia, eli eivät kuuluisi tuolle listalle ollenkaan.
Suomessa on n. 300 000 ihmistä työttömänä, joiden lisäksi kotiäidit ja opiskelijat jotka etsivät osa-aikatöitä, ja tietysti työpaikan vaihtajat hakevat myös samoja työpaikkoja joita työttömätkin.
Kertokaa minulle, miten kaikki nämä laiskat työttömät työllistetään?
Jos tiedät toimivan keinon, voin taata että saa keksinnöstäsi vähintään satojen tuhansien eurojen palkkion.
Piilotyöpaikkojakin varmasti on olemassa, eivät kaikki työnantajat halua työkkärin kautta työntekijää... mutta epäilempä että he eivät kauheasti auta tässä yhtälössä loppujen lopuksi kuitenkaan, koska juuri ne työttömät tässä pitäisi saada tuottavaan työhön pois kotoa makaamasta.
[/quote]
Keksit vain tekosyitä. Yrittäjyyskin on vaihtoehto työttömyydelle. Provisiopalkka on ainoa oikea. Miksi pitäisi maksaa työntekijälle jos hän ei saa tulosta aikaan? Miksi kahdelle työntekijälle pitää maksaa sama palkka vaikka tulos on eri? Miksi palkan pitäisi pysyä samana vuosia vaikka tulos voi jopa heiketä?
[/quote]
Minä olen ollut yrittäjänä 5 vuotta, ja siitä muistona on ulosotossa velkaa 15 vuotta, ja pankkilainaa olen maksellut työttömyyskorvauksesta. Onko käynyt mielessä että jos alkaa yrittäjäksi, pitää olla pääomaa, ja jos ei ole isoja säästöjä, on pakko ottaa pankista laina, ja sitäkään ei kaikille anneta. Yrittäjyys on aina iso taloudellinen riski, suurin osa yrityksistä ei pärjää viittä vuotta pystyssä. Provisiopalkka on varmasti työnantajalle ok, mutta kun sen työntekijän pitää maksaa laskut, vuokrat, työmatkat ja päivähoitokulut, ja niitä ei lasketa jos ei satu myyntiä tulemaan siinä kuussa.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:06"]
Miksei työttömät voi kouluttautua alalle jolla on töitä? On se vaan niin hyvä tekosyy lekotella kotona kun "eihän niitä töitä vaan oo!!" Juu enää ei eletä 50-luvulla jolloin kaikki halukkaat valopäät otettiin sahalle tai muuhun laitokseen hihnalle raatamaan. Suomen ainoa kilpailuvaltti globaalitaloudessa on tietoyhteiskunta jossa älyllisellä työllä tienaa. Tietysti on sitten ne hoitsut ja lääkärit sillä sairaathan jatkaa sairastamista ja niin edelleen...
[/quote]
Itse olen akateeminen työtön. Ikäänkin jo on sen verran, että todella kylmää. Takana on opiskelurupeama, joka ei tuottanut mitään. Nyt pitäisi ruveta taas opiskelemaan uutta alaa, vaikka jo nytkin tuntuu, että ihqu globaalitalous olisi valmis heittämään tällaisen vanhuksen romukoppaan. Mutta jatka vaan naivia romanttista löpinääsi. Siinä on ainakin tahatonta komiikkaa, jos ei muuta.
[/quote]
No miksi opiskelit yliopistossa monta vuotta jotain mikä ei tuottanut mitään? Etkö muka ihan oikeasti opinnot aloittaessasi tiennyt ettei sun alalla ole töitä?? Vai oliko vaan kiva opiskella jotain ihquu juttuu monta vuotta veronmaksajien rahoilla
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:06"]
Miksei työttömät voi kouluttautua alalle jolla on töitä? On se vaan niin hyvä tekosyy lekotella kotona kun "eihän niitä töitä vaan oo!!" Juu enää ei eletä 50-luvulla jolloin kaikki halukkaat valopäät otettiin sahalle tai muuhun laitokseen hihnalle raatamaan. Suomen ainoa kilpailuvaltti globaalitaloudessa on tietoyhteiskunta jossa älyllisellä työllä tienaa. Tietysti on sitten ne hoitsut ja lääkärit sillä sairaathan jatkaa sairastamista ja niin edelleen...
[/quote]
Itse olen akateeminen työtön. Ikäänkin jo on sen verran, että todella kylmää. Takana on opiskelurupeama, joka ei tuottanut mitään. Nyt pitäisi ruveta taas opiskelemaan uutta alaa, vaikka jo nytkin tuntuu, että ihqu globaalitalous olisi valmis heittämään tällaisen vanhuksen romukoppaan. Mutta jatka vaan naivia romanttista löpinääsi. Siinä on ainakin tahatonta komiikkaa, jos ei muuta.
[/quote]
No miksi opiskelit yliopistossa monta vuotta jotain mikä ei tuottanut mitään? Etkö muka ihan oikeasti opinnot aloittaessasi tiennyt ettei sun alalla ole töitä?? Vai oliko vaan kiva opiskella jotain ihquu juttuu monta vuotta veronmaksajien rahoilla
[/quote]
Nuoreksi idiootiksi sinulla riittää kiitettävästi tuota jälkiviisautta. Pisteet siitä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 22:42"]
Niinpä, ihmetellään vaan että miten ulkomaalaiset köyhistä maista tulleet ihmiset suostuvat tekemään raskasta työtä pienellä palkalla, ja valitetaan että on kauhea työvoimapula, pakko tuoda halpatyövoimaa ulkomailta. Ratkaisu olisi hyvin yksinkertainen; raskaasta työstä maksettava kohtuullinen palkka, sellainen jotta sillä suomalainen ihminen elää, saa maksettua vuokransa ja ruokansa, ja jopa ostettua lapselle tietokoneen tai maksettua hänen harrastuksensa. ap
[/quote]olen pienipalkkainen ja olen ostanut jo 2 tietokonetta, läppärin, 3 älypuhelinta lapselle, autokoulun maksan, lukion kirjat maksan, ostaisin fillarin jos haluaisi, vaatteita enemmän jos haluaisi, on i podia, kamera jne
Selasin työpaikkailmoituksia ja löytyi 30 koulutustani vastaavaa ja sopivaa paikkaa. Jokaista niistä voisin tehdä työkseni ja jopa kolme niistä oli erityisen kiinnostavia. Hyvä tilanne, varsinkin kun hakioista on puutetta. Palkan pienuus vain toimii "kannustimena" jatkaa lasten kotihoitoa. Nostakaa palkkaa niin haen töitä!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:30"]
Niinpä, ihmetellään vaan että miten ulkomaalaiset köyhistä maista tulleet ihmiset suostuvat tekemään raskasta työtä pienellä palkalla, ja valitetaan että on kauhea työvoimapula, pakko tuoda halpatyövoimaa ulkomailta. Ratkaisu olisi hyvin yksinkertainen; raskaasta työstä maksettava kohtuullinen palkka, sellainen jotta sillä suomalainen ihminen elää, saa maksettua vuokransa ja ruokansa, ja jopa ostettua lapselle tietokoneen tai maksettua hänen harrastuksensa. ap
[/quote]olen pienipalkkainen ja olen ostanut jo 2 tietokonetta, läppärin, 3 älypuhelinta lapselle, autokoulun maksan, lukion kirjat maksan, ostaisin fillarin jos haluaisi, vaatteita enemmän jos haluaisi, on i podia, kamera jne
[/quote]
Kalliita ostoksia oot pystynyt tekee, ihan uteliaisuus heräsi. Millasilla tuloilla?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:30"]
[/quote]
Kuinka monta älypuhelinta yks tenava tarvitsee?
Vastaus kysymykseen, miten kaikille 300 000 ihmiselle saadaan töitä: ei niiden kuulukaan kaikkien työllistyä. Rahajärjestelmämme taloustieteen näkökulmasta yksinkertaisesti vaatii, että osa ihmisistä on työttömiä. Tietenkin tämän hetkiset työttömyysprosentit ovat jo liian suuria... Ja ei ne kaikki 300 000 edes halua töitä.
Ja tiedän, ettei kaikilla ole samat lähtökohdat elämälle, mutta ajattelen silti osittain niin, että elämä on täynnä valintoja. Osa ei tietenkään ole pystynyt valinnoillaan vaikuttamaan tilanteeseensa, mutta suuri osa pystyy kyllä. Kouluttautuminen, itsensä kehittäminen, opiskelu, kaikki ovat kuitenkin ainakin usein omia valintoja.
Ja tiedän, että mikään ei tule ilmaiseksi tai välttämättä edes muutamassa vuodessa. Olen itse opiskellut ja raatanut tuhansia tunteja kouluni eteen, joten tiedän kyllä, ettei mikään tule ilmaiseksi. En kuitenkaan jättäisi käytetyistä tunneista yhtäkään opiskelematta, en nimittäin halua etsiä työpaikkaa siivous-kassa-akselilta. Mutta nämä on nimenomaan niitä valintoja. Myönnän olevani siinä mielessä etuoikeutettu, että minulla on lapsesta asti ollut intohimo, jonka eteen olen raatanut aina.
Ja kyllä, provosoin ehkä vähän ja heitän bensaa varmaankin liekkeihin, mutta halusin sanoa oman mielipiteeni senkin uhalla.
Joo, ei varmaan kaikki työttömät haluakaan töitä. Mutta varmasti töissäkin on aika paljon ihmisiä jotka eivät haluisi olla töissä, töitä tehdään rahan takia, ja jos töitä olisi, suurin osa ihmisistä tekisi töitä, on se raha sen verran kivaa olemassa. Jopa eläkeläisistä osa haluaa olla töissä, vammaiset haluavat olla töissä...
Totuus on kuitenkin se, että vain murto-osalle töitä epätoivoisesti haluaville on töitä, eli joku joka on halukas maksamaan palkkaa hänen työpanostaan vastaan.
Vain joka kymmenennelle työttömälle on töitä edes teoriassa, luuletko että ne loput 9 ei halua töitä, eli rahaa? Ihminen on sellainen eläin, että aina haluaa nostaa elintasoaan, tai jälkeläistensä elintasoa, hyvin harva haluaa tyytyä 470€ kuukaudessa lopun ikäänsä.
Olet oikeassa siinä, että moni töihin haluava ei pääse töihin. Se on valitettava fakta. Kuitenkin, jos tilanne olisi niin päin, että kaikki olisivat töissä, ihmiset tietenkin silti haluaisivat lisää rahaa. Nimenomaan siksi, koska ihminen on eläin, joka haluaa aina nostaa elintasoaan. Tällöin pienituloisimmat valittaisivat tarvitsevansa enemmän. Yhteiskuntaamme kohtaisi ongelma: ns. "hanttihommat" eivät kelpiais kenellekkään. Ja nimenomaan rahajärjestelmämme kärsisi.
Yksilön tasolla tietenkin kurja tilanne, jos ei saa töitä vaikka haluaa töitä. En tiedä millaisia töitä nämä työttömät haluaa, mutta itse ainakin olen opiskelun ohella koko ajan tehnyt osa-aikaisesti kassamyyjän töitä ja saanut ensi kesäksi 4 työpaikkaa ja tällä hetkellä kohtaa valinnanvaikeus. Eli jossain määrin sanonta "tekevälle töitä löytyy" pitää kyllä paikkaansa. Ei tietenkään joka alalla.
Noistakin mollin sivuilla näkyvistä työpaikoista osa on sellaisia, joihin esim. vakinaistetaan joku jo valmiiksi työssäkäyvä eikä siihen virkaan ole aikomustakaan palkata ketään työtöntä. Näin ainakin meillä. Eli varmaan tuo vapaiden työpaikkojen luku on vieläkin pienenpi kun ap kirjoitti.
Vaikka kaikille olisi työpaikka, ja toisille huononpi kuin toisille, olisi ihmisillä kuitenkin joku työpaikka, ja mahdollisuus edetä sitä mukaa kun vanhemmasta päästä jäädään eläkkeelle, niin se pitäisi olla.
Edelleen, jos olet töissä jossain muualla, sinut otetaan töihin. Minä olen työttömänä hakenut töitä, enkä esimerkiksi päässyt edes lähiön Salen kassalle, vaikka on koulutus, ja olen jopa pyörittänyt omaa yritystä 5 vuotta, osaan käyttää kassakonetta ja laittaa muropaketit hyllyyn... osaan tehdä paljon muutakin, mutta empä kelvannut. Luultavasti siihen otettiin joku näpsäkkä opiskelija.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 07:55"]
Kaikille hienoille akateemisille ei löydy töitä nyt, eikä tulevaisuudessa. Raksaduuneja kyllä riittää. Jos on nuori (mies) kannattaa todellakin panostaa siihen ammattiosaamiseensa jo kouluaikana. Kirvesmiehen duuni on ihan kelpo hommaa, Ja hyvä kirvesmies ei jää työttömäksi. Vapaa-aikana rakentaa sitten omaa torppaa. Jo nuorena hyvät saumat vaurastuoa ilman opintovelkoja. Miettikääpä työttömät alanvaihtoa!: Itsekin tein niin jo "ikämiehenä", enkä ole katunut. Perusduunareita aina tarvitaan. Spesialisteilla sitten on hiljaisempaa,
[/quote]
Rakennusalalla ei tällä hetkellä mene hyvin. Jopa kokeneilla konkareilla lyö tällä hetkellä polvet loukkua, että tuleeko tämän työmaan jälkeen seuraavaa. Ja rakennussiivooja ja -raivaajaksikaan ei tänä päivänä enää tuosta vain pääse. Terv. alalla työskennellyt.
Toisekseen: kunnioitan rakennusalaa mitä syvimmin, mutta kaikista ei siihen hommaan yksinkertaisesti ole. Työ on rankkaa ja kuluttavaa, ja hyvin usein sisältää pitkiäkin työmatkoja: yli sata kilometriä suuntaansa ei ole tavatonta, ja omassa perheessäni joskus työmatkaa kertyi yli 300 km:n verran - toisin sanoen piti viikot asua toisessa paikkakunnassa, mikä tekeekin tosi kutaa vaikkapa pikkulapsiaikana.
Tiivistettynä: rakennusalassa ei ole kerrassaan mitään vikaa jos kantti kestää, muuta kuin se että alalla on kehnonlaisesti töitä tarjolla tällä hetkellä.