Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu elää oikeasti köyhänä Suomessa?

Moi
22.11.2020 |

Ei saa käsittää väärin. En ole itse todellakaan mikään hyvätuloinen, saati rikas mutta en elä kädestä suuhunkaan. Miltä se rahan kanssa kamppailu tuntuu? Jos itsellä on yksi huonompi rahakuukausi niin se tuntuu jo kamalalta ja pistää miettimään et joillakin se on tätä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Miten jaksatte? Mistä teidän tulot koostuu? On perhettä?

Kenelläkään ei tietty oo velvollisuutta vastata, mutta ajattelin et tällainen tietynlainen anonyymiys aiheen tiimoilta voi olla paikallaan ja rohkaista ihmisiä kertomaan omasta tilanteestaan. Mua siis ihan aidosti kiinnostaa aihe.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä. Suomessa on korkea sosiaaliturva. Monta vuotta toimeentulotuella eläneenä tiedän tämän. Saa ostettua terveellistä perusruokaa, ihan ok kämpän vuokran maksettu, sekä puhelimen, bussilipun ja lääkkeet, myös hammashoito julkisella. Ei tällä siis herroiksi eletä, taitava rahankäyttö on tarpeellista. Sanoisin että myös yhteen harrastukseen riittää lisäksi rahaa, oli se sitten koira, uudet vaatteet, tupakointi tai vaikka kuntosali. Moneen harrastukseen ei rahat riitä, ja siitä voi sitten henkilö syyttää itseään.

HÖPÖ HÖPÖ.

Suomessa ei ole mikään korkea sosiaaliturva.

______

2015

Euroopan neuvostolta sapiskaa Suomelle liian matalasta sosiaaliturvasta

http://yle.fi/uutiset/euroopan_neuvostolta_sapiskaa_suomelle_liian_mata…

2016

Suomen sosiaaliturva on Espanjaakin huonompi – Tutkija: ”Muut maat ovat ottaneet kiinni”

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007358672.html

2018

Euroopan neuvostolta toistuvasti kritiikkiä Suomen perusturvan liian alhaisesta tasosta

https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-per…

2018

Suomalainen perusturvan taso saa toistuvasti moitteita Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta – leikkaukset ovat huono lääke lapsiköyhyyteen

https://www.satakunnankansa.fi/kolumnit/art-2000007119692.html

T Ä M Ä !

Vierailija
62/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole enää muuta mahdollisuutta kuin lähteä opiskelemaan toinen tutkinto leikatulla toimeentulotuella tulevaisuuteni parantamiseksi ja se ei helppo homma kun on opintolaina takaisin maksettavana.

Minulla on terveysongelmia jotka estävät monien alojen opiskelut ja minulla on korkeakoulututkinto ja siitä ammatti joka sopii terveydelleni mutta en ole onnistunut työllistymään joten on varmaan pakko lähteä vielä opiskelemaan kunhan keksin jonkun toisen alan jolla terveys ei ole este. Omaehtoinen opiskelu ei ole vaihtoehto kun tyäkkäri ei tue vaikka nykyisellä tutkinnolla työllistyminen ei ole onnistunut enkä usko että asia muuttuu muuten kuin alaa vaihtamalla. Ensi keväänä olen suunnittelut hakevani ja tutkinnon pituudesta riippuen edessä on vuosia 150 euron käteen jäävillä tuloilla kun leikatusta toimeentulotuesta vähennetään opintolainan lyhennys. Siinä ei osteta enää muuta kuin ruokaa ja on pakko mennä ruokajonoon mutta muuta ei voi. Terveysongelmat ei ole niin suuria että eläkkeellekään pääsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi minua ärsyttää ja surettaa näissä keskusteluissa se, että niissä tartutaan jokaisen yksittäiseen "turhaan" asiaan köyhän rahankäytössä ja rinnastetaan ne jatkuvaan piittaamattomaan tuhlaamiseen. Köyhällä ei saisi olla yhtään tällaista turhaa ostosta, muuten on Huono Köyhä joka on tuhlauksellaan aiheuttanut köyhyytensä ja jonka taloudellinen tilanne kyllä kohenisi kun olisi ymmärtänyt jättää sen satunnaisen burgerin ostamatta. Köyhän on todisteltava olevansa Hyvä Köyhä, joka tosiaan ei koskaan osta mitään jos sen asian voisi saada jostain parikymmentä senttiä halvemmalla tai jos kyseessä on asia joka ei ole välttämätön hengissä pysymisen kannalta.

Kokonaan unohdetaan se, että esimerkiksi minulla ei ole mitään maksullisia harrastuksia, ei autoa, en ole matkustellut missään, minulta puuttuu monia huonekaluja joita tarvitsisin koska minulla ei ole niihin varaa, en pysty koskaan käymään yksityisellä lääkärillä vaan jonotan julkisilla siinä missä normaalituloinen menisi yksityiselle (minulla ei ole myöskään työterveyshuoltoa muuta kuin lakisääteinen minimi), joudun kieltäytymään kun kaveri pyytää minua ulos syömään....asioita, joita normaalisti tienaava pitää itsestäänselvyytenä. En myöskään polta enkä käytä alkoholia, koska sitähän tässä seuraavaksi kysytään.

Mutta ne euron burgerit.

Niinpä. Ja huvittavaa myös, että usein kritisoidaan vieläpä niitä halpoja hankintoja, jotka eivät edes ole mitään tuhlaamista - esim. euron burgerihan tulee kertaostoksena halvemmaksi - tai ei ainakaan ole kalliimpi - kuin jos ostaisi kaikki hampurilaistarvikkeet itse ja tekisi burgerin kotona. Ja toisessa ketjussa kritisoitiin sitä, jos köyhällä on Netflix, vaikka sehän on juuri aika halpa tapa koko perheen katsoa elokuvia, kun yhden kuukauden hinta on halvempi kuin yksittäinen leffalippu, ja sillä saa sitten koko perhe katsoa sarjoja ja elokuvia miten paljon vaan.

Tämä on totta. Usein takerrutaan johonkin yksittäiseen asiaan jakauhistellaan eikä nähdä kokonaistilannetta. Ihan kuin köyhä olisi koko ajanjotenkin harkintakyvytön ja holhottava.

Kerran sanoinkin eräässä tilanteessa päin silmiä johankin typerään kommenttiin, että vaikka olenkin köyhä niin en silti mikään idiootti ole.

Vierailija
64/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa nyt selittämään kuinka Suomessa on hyvä perusturva.

SE ON ESPANJAAKIN HUONOMPI!!!

Taas otetaan kantaa vaikka mitään ei tiedetä.

Ottaakaa asioista ensin selvää, ennen kuin kommentoitte.

T. Omillaan toimeentuleva

Vierailija
65/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä. Suomessa on korkea sosiaaliturva. Monta vuotta toimeentulotuella eläneenä tiedän tämän. Saa ostettua terveellistä perusruokaa, ihan ok kämpän vuokran maksettu, sekä puhelimen, bussilipun ja lääkkeet, myös hammashoito julkisella. Ei tällä siis herroiksi eletä, taitava rahankäyttö on tarpeellista. Sanoisin että myös yhteen harrastukseen riittää lisäksi rahaa, oli se sitten koira, uudet vaatteet, tupakointi tai vaikka kuntosali. Moneen harrastukseen ei rahat riitä, ja siitä voi sitten henkilö syyttää itseään.

"Suomessa on korkea sosiaaliturva."

Älä jauhaa paskaa.

Vierailija
66/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miltä se tuntuu. No ihan kauhealta. Jatkuva stressi päällä, jokainen lasku aiheuttaa stressiä, koska se on taas jostain muusta pois. Koko ajan pelottaa että joku kodinkone hajoaa.

Mitään ei ole lapsille antaa, ei lahjoja, ei matkustelua eikä mitään hyviä kokemuksia. Itse on koko ajan viritetty kireälle kuin viulun kieli, eikä jaksa työpäivän jälkeen muuta kuin kömpiä sänkyyn itkemään. Joka päivä mietin että olisi parempi vaan kuolla pois kuin elää näin.

Vierailija
67/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette köyhiä, mihin teidän rahat menee?

Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.

Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.

En ole sama kuin edellinen vastaaja, mutta vastaan silti. Ostin viime vuonna yhden kynsilakan alennusmyynneistä, maksoi euron. Siinäpä se kynsienhuolto. Kampaajalla olen käynyt kahdesti elämäni aikana. Opintolainaa maksan toimeentulotuesta. Töihin minua ei huolita, joten en saa edes sitä kympin tuntipalkkaa. En tiedä mistä voisin vielä säästää, mutta ehkä sinä osaat antaa hyviä rahansäästövinkkejä, kun kerran tiedät köyhien asiat paremmin kuin köyhät itse?

Älä maksa. Ei tarvitse.

Kerro toki lisää? Onko nää jotain rikkaitten kikkailuja että lainoja ei tarvitse maksaa takaisin vai mitä ihmettä?

Vierailija
68/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.

Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.

Kiva, että tiedät elämästäni enemmän kuin minä itse. Mutta jos alle kympin tuntipalkalla eläminen on niin helppoa, niin voit kokeilla sitä itsekin. Näitä paikkoja on paljon vapaana, irtisanoudu työstäsi ja kokeile, sittenhän näet kuinka hyvin rahat riittävät.

Pikavippejä en ole ottanut koskaan, luottokortti minulla tosiaan on, mutta sitä on käytetty silloin kun kuukauden lopussa rahat ovat tililtä loppu. Kampaajalla kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen, en ottamassa pidennyksiä vaan siistimässä hiuksia ja värjäämässä harmaat pois kun en yksinkertaisesti kehdannut mennä aivan räjähtäneen näköisenä häihin joihin minut oli kutsuttu. Kynsiä ei huolleta muuten kuin kotona ne lyhyeksi leikkaamalla. Köyhien suureen syntiin, pikaruokaan, sorrun ihan oikeasti joskus kun tulen rättiväsyneenä töistä. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi satunnaisesti ostettu JuustoVeke, jota on välillä saanut eurolla, olisi taloudellisen ahdinkoni syy.

No jos rättiväsyneenä sorrut usein muuhunkin valmisruokaan niin kyllä se ongelma silloin on. Itse en todellakaan köyhinä vuosina sortunut euron burgeriin. Vaikka maksaakin euron, niin se on kallis kun se ei pidä nälkää. Kotiruoka on paljon edullisempaa joka tapauksessa.

Ja nuo häät. Hiuksia ei todellakaan olisi tarvinnut värjätä kampaajalla, kotivärin saa 3-5 eurolla. Leikkaus toki järkevää ottaa kampaajalla.

Tarkoituksena ei ole ilkeillä, vaikka varmasti siltä tuntuukin. Pointtini on että monesti köyhä ajattelee että ”kyllä mä ton euron jutun voin ostaa” kun ei ymmärretä että pitkällä aikavälillä noista pikkuostoksista kertyy iso summa. Ja jos rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, niin silloin ei todellakaan mennä kampaajalle värjäyttämään hiuksia. Ihan turhaa selittää muuta.

Kuspää!

Vierailija
69/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän yhteiskunnan tuilla ihan mukavasti. Jollain mittarilla olen varmaan köyhä. Mutta tiedän, että joka kuukausi kilahtaa tililleni riittävä määrä rahaa. Toisinaan voi olla vähän huolta jos on joku isompi hankinta. Mielummin olisin töissä, mutta koska kukaan ei halua palkata viittä kieltä osaavaa korkeakoulutettua henkilöä, niin saavat pitää tunkkinsa. Saan toisinaan sääliä osakseni, mutta elämäni ei ole niin kurjaa kuin voisi luulla. Rahaa riittää matkusteluun, ja minulla on aikaa. En homehdu työssä, josta en pidä.

Vierailija
70/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella törkeää syyllistää jostain euron burgerista. Euron burgeri ei kohenna eikä huononna kokonaistilannetta. Juu, jos joka kuukausi jättää euron burgerin syömättä säästää vuodessa 12 euroa, jihuu!

Myös hiusväri, usein kotona värjäys ei onnistu luonnollisen näköisesti tai väri onkin aivan eri kuin luuli. Kuinka monta kertaa täälläkin on naurettu ja irvailtu, että köyhän erottaa väärin värjäystä hiuksista.

Sen kerran kun köyhä menee kampaamoon niin suotakoon myös se asiantuntijan tekemä hiusten värjäys siellä. Kyllä ihminen kaipaa joskus pientä hemmottelua. Köyhäkin.

Usein on juuri niin, kuten myös minulla, että ei ole autoa, ei maksullisia harrastuksia, ei matkustelua normiaikana, vaatteet kirppikseltä ja vain tarvittavat, huonekalut ym. kierrätyksestä, myös ruokajonossa käyntejä, kaikki kaupasta punalappuisia jos mahdollista jne.

Köyhä joutuu tinkimään koko aika niin monista muille normaaleista asioista. Kyllä hän tietää, ettei sitä euron hampurilaista "saisi" ostaa, mutta jos se on se joka sillä hetkellä auttaa edes hetkeksi, että taas jaksaa taapertaa niin älkää sitä nostako paholaisesta seuraavaksi asiaksi.

Muistan itsekin täältä pitkän ketjun, jossa irvailtiin alhaisen tuloluokan ihmisten vaatteille ja tyylille. Minähän käytän hyvinkin paljon energiaa siihen, että saisin rakennettua itselleni klassisen, ajattoman tyylin. Koska olen köyhä, se tarkoittaa loputonta kiertelyä halpakaupoissa ja kirpputoreilla etsimässä halpoja, mutta hieman laadukkaamman ja tyylikkäämmän näköisiä vaatteita ja asusteita. Mietin myös todella paljon sitä miten meikkaan. Ihonhoito on ongelma, laadukkaat tuotteet antiage-vaikutuksella ovat yleensä kalliita. Hiukset minulla ovat todella huonokuntoiset, mutta tuo yksi kampaamoreissu auttoi aikapaljon, näytän paljon siistimmältä.

Mutta tätähän ei saisi sanoa jos on köyhä, hyi, se on pinnallista. Ja kuitenkin, jokainen meistä muodostaa kanssaihmisistämme mielikuvia myös näiden ulkoisen olemuksen perusteella. Minä myönnän sen ihan avoimesti, että sillä on minulle iso merkitys, että näytän huolitellulta ja tyylikkäältä. Tai no, ainakin yritän näyttää, koen, että ulkoisessa olemuksessani on silti, aina, tietty nuhjuisuus joka erottaa minut "normaaleista" ihmisistä. Ulkonäkö on yksi niistä asioista joilla yritän kuulua joukkoon, olla normaali, osoittaa, että en ole laiska enkä moukkamainen. Ulkonäkö on se ensivaikutelma jonka ihmisille itsestämme annamme. On helppo sanoa, että ei tarvitse välittää jos itse ei ole siinä tilanteessa, että joutuu miettimään voiko ostaa kunnollisia vaatteita ja kenkiä ja käydä kampaajalla ja hoitaa ihoaan.

Vierailija
71/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yhteiskunnan rakenteellinen ongelma on, että täällä on hyvin vaikea hankkia pientä ylimääräistä tuloa ilman ylimääräistä byrokratiaa. Tai voi hankkia pimeänä lisätuloja, mutta siihen ei ketään voi kannustaa.

Tästä ja muista palstan keskusteluista olen monet kerrat lukenut miten ihmiset keskittyvät muutamankin eron säästämiseen, jotta pärjäisivät. Jos olisi mahdollista tienata edes pari - kolme sataa lisää rahaa kuukaudessa ilman, että tarvitsisi pelätä esimerkiksi asumistuen menetystä, auttaisi monen henkilön elämää merkittävästi.

Tarvitsemme myös matalan kynnyksen työpaikkoja, joihin myös mielenterveyskuntoutujat ja eläkeläiset voisivat tulla työskentelemään muutamaksi tunniksi viikoittain.

Vierailija
72/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia! Mielenkiintoisia kokemuksia, mutta valitettavasti ja odotetusti myös sitä vähättelyä aiheesta mikä on liian yleistä.

Itse kun en voi kuvitellakaan totaalista köyhyyttä, niin ei mulla ainakaan ole varaa arvostella kenenkään elämää... Kulmakarva saattaa kyllä nousta jos joku kertoo samaan hengenvetoon päihteiden käytöstään ja valittaa köyhyydestään.

Mutta kuten sanottu, vaikea jotenkin päästä totaalisen samoihin fiiliksiin, mutta valtavat tsempit lähetän jokaiselle ja toivon, että vielä helpottaa! Myös teille, jotka kuvittelette köyhien ongelman olevan automaattisesti korjattavissa tietyllä tavalla.

- Ap

Vierailija
73/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva riittää väliaikaisena apuna ihan hyvin. Pahin köyhyys syntyy, jos joutuu elämään siinä toimeentulotukirajalla monia vuosia tai pitkään. Väliaikaisen opiskelun tai lyhyen työttömyyden/sairasloman kestää. Silloin on yleensä psyykkinen toimintakykykin kunnossa vielä, niin jaksaa.

Esim. 10 vuoden köyhyyden jälkeen ihminen voi olla aivan poikki. Käteen jää asumiskulujen jälkeen esim. 470e. Tällä hoidat ihan kaiken. Kyllähän se hyvin riittäisi, jos voisi käyttää vaikka 300e ruokaan ja taloustarvikkeisiin ja loput esim. bussilippuihin, vaatteisiin ja hankintoihin. Mutta kymmenessä vuodessa sulla on tullut jo vaikka mitä muutakin tarvetta, kuin ruoka... Koko ajan joutuu miettimään valintojaan. Ostaako pölypusseja, kun silläkin rahalla saa perunoita? Meneekö veljen lapsen synttäreille, kun matkakuluihin ja lahjaan menisi 30e? Olet etsinyt hyviä talvikenkiä jo pari talvea, eikä sopivia löydy. Kirppisjalkineet hajoavat kuukaudessa tai vuotavat vedet läpi jo valmiiksi. Jokainen pienikin hankinta on suoraan pois talousbudjetistasi, jolla ostat esim. hygieniatarpeet, pesuaineet, ruoat jne. Sinulla voi olla vaikka inhottava ihottuma, muttet meinaa raaskia ostaa 10 euron kortisonivoidetta, joten yrität hoitaa ihottumaa ruokasoodalla. Paistinpannusi polttaa ruoat pohjaan, mutta yrität viimeiseen saakka pärjätä sillä. Koko ajan sinnittelet, että tässä kuussa voit ostaa uudet rintaliivit ja ensi kuussa vaikka alushousuja, sillä samassa kuussa ei voi olla useampaa "ylimääräistä" menoa. Useampi meno tarkoittaa ruokavalion supistumista entisestään. Nyt jo muistaa käyttämiensä ruokatarpeiden hinnat ulkoa 10 sentin tarkkuudella.

Vierailija
74/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töissä ollessa ei pystyisi yhtään saamaan rahaa säästöön, en olisi töissä. Sehän on nimenomaan se pointti, että saa ylimääräistä rahaa jonka voi laittaa haluamiinsa asioihin. Jos kaikki raha menee pelkästään vaan elämiseen, niin sitten on ihan sama vaikka eläisi tukien varassa.

Vierailija
75/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen yhteiskunnan rakenteellinen ongelma on, että täällä on hyvin vaikea hankkia pientä ylimääräistä tuloa ilman ylimääräistä byrokratiaa. Tai voi hankkia pimeänä lisätuloja, mutta siihen ei ketään voi kannustaa.

Tästä ja muista palstan keskusteluista olen monet kerrat lukenut miten ihmiset keskittyvät muutamankin eron säästämiseen, jotta pärjäisivät. Jos olisi mahdollista tienata edes pari - kolme sataa lisää rahaa kuukaudessa ilman, että tarvitsisi pelätä esimerkiksi asumistuen menetystä, auttaisi monen henkilön elämää merkittävästi.

Tarvitsemme myös matalan kynnyksen työpaikkoja, joihin myös mielenterveyskuntoutujat ja eläkeläiset voisivat tulla työskentelemään muutamaksi tunniksi viikoittain.

Tuo nimenomaan että Suomeen saataisiin paljon matalan kynnyksen työpaikkoja joissa mt-ongelmaiset ja eläkeläiset pärjäisi koska trendi näyttää kokoajan olevan sen suuntainen että helpot työpaikat katoaa ja tilalle tulee niitä vaikeita työpaikkoja jossa vaaditaan korkeaa osaamista ja jatkuvaa oppimista jne. joihin esim. minulla ei ole mitään saumaa, hädin tuskin selviän niistä muutamasta matalan kynnyksen työstä joita välillä olen saannut. Jos näistä pitäisi hypätä vaativimpiin töihin tai lähteä opiskelemaan siitä ei tulisi yhtään mitään, pää ihan romuna.

Mutta jos kerran näitä helppoja työpaikkoja ei enää tule tulevaisuudessa olemaan ja muutenkin työpaikat vähenee niin silloin pitää yksinkertaisesti luoda perustulo joka on riittävän iso että sillä elää niin fyysisesti kuin henkisesti nimittäin se että on elossa ei riitä koska aivot tarvitsee virikkeitäkin tai ihminen lamaantuu ja masentuu entisestään jos ei voi osallistua mihinkään harrastukseen ym. Mutta poliitikot Suomessa ei tätä tajua tai eivät halua ja pidemmän päälle tämä tulee todella kalliiksi ja sen laskun rinnalla perustulon hinta on todella pieni.

Vierailija
76/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan pakko tulla veetuilemaan jokaiseen ketjuun, jossa puhutaan köyhyydestä? Onko joku köyhä tehnyt sulle jotain kamalaa, vai mistä hel*etistä tuo viha tulee?

No, ehkä se pilkka osuu joskus omaan nilkkaan.

77/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijat eivät halua nostaa opintolainaa. Tällöin he eivät voi hakea toimeentulotukeakaan. Opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille.

Jotkut opiskelevat avoimessa yliopistossa ennen kuin hakevat tai pääsevät yliopistoon sisään oikeasti. Tällöin heillä ei ole virallista tutkinto-oikeutta, joten he eivät saa opintotukea, eivätkä työttömyystukea. Eivätkä sitä toimeentulotukea.

Vanhempien ja (avo)puolisoiden tulot ja säästöt vaikuttavat. Ei se ehkä kovin kivaa ole nojautua täysin siihen avokkiin ja vinkua aina häneltä, vaikka tilanne olisi se, että näin kuuluisi tehdä. Jotkut vanhemmat ja isovanhemmat avaavat rahastoja lasten nimiin - käytettäväksi vasta hamassa tulevaisuudessa, ei nyt.

Leipäjonoissa ei ainakaan yhtään liikaa tarjontaa ole moniallergikoille.

Vierailija
78/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään tahoa, joka koordinoi lahjoituksia yksinäisille, vanhuksille ja syrjäytyneille? Monet keräykset on suunnattu vähävaraisille lapsiperheille ja niistä saa lukea, miten olivat kiittämättömiä jne.

Haluaisin auttaa nimenomaa näitä maan hiljaisia, jotka eivät ole eturivissä vaatimassa etuuksia itselleen. Tottakai rahalahjoituksin, mutta kaapista löytyy ylimääräisiä lakanoita, mukeja ym käyttötavaraa. Antakaa vinkkejä!

Vierailija
79/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että tiedät elämästäni enemmän kuin minä itse. Mutta jos alle kympin tuntipalkalla eläminen on niin helppoa, niin voit kokeilla sitä itsekin. Näitä paikkoja on paljon vapaana, irtisanoudu työstäsi ja kokeile, sittenhän näet kuinka hyvin rahat riittävät.

Pikavippejä en ole ottanut koskaan, luottokortti minulla tosiaan on, mutta sitä on käytetty silloin kun kuukauden lopussa rahat ovat tililtä loppu. Kampaajalla kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen, en ottamassa pidennyksiä vaan siistimässä hiuksia ja värjäämässä harmaat pois kun en yksinkertaisesti kehdannut mennä aivan räjähtäneen näköisenä häihin joihin minut oli kutsuttu. Kynsiä ei huolleta muuten kuin kotona ne lyhyeksi leikkaamalla. Köyhien suureen syntiin, pikaruokaan, sorrun ihan oikeasti joskus kun tulen rättiväsyneenä töistä. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi satunnaisesti ostettu JuustoVeke, jota on välillä saanut eurolla, olisi taloudellisen ahdinkoni syy.

No jos rättiväsyneenä sorrut usein muuhunkin valmisruokaan niin kyllä se ongelma silloin on. Itse en todellakaan köyhinä vuosina sortunut euron burgeriin. Vaikka maksaakin euron, niin se on kallis kun se ei pidä nälkää. Kotiruoka on paljon edullisempaa joka tapauksessa.

Ja nuo häät. Hiuksia ei todellakaan olisi tarvinnut värjätä kampaajalla, kotivärin saa 3-5 eurolla. Leikkaus toki järkevää ottaa kampaajalla.

Tarkoituksena ei ole ilkeillä, vaikka varmasti siltä tuntuukin. Pointtini on että monesti köyhä ajattelee että ”kyllä mä ton euron jutun voin ostaa” kun ei ymmärretä että pitkällä aikavälillä noista pikkuostoksista kertyy iso summa. Ja jos rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, niin silloin ei todellakaan mennä kampaajalle värjäyttämään hiuksia. Ihan turhaa selittää muuta.

Tiedätkö mitä? Sun kaltaisille ihmisille pitäisi tulla jonkinlainen ankeuttajavero  - jos henkilö käy töissä. Ja teitä on tässä maassa sen verran paljon, että valtion kirstuun tulisi mukavasti ropoja lisää.

Vierailija
80/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturva riittää väliaikaisena apuna ihan hyvin. Pahin köyhyys syntyy, jos joutuu elämään siinä toimeentulotukirajalla monia vuosia tai pitkään. Väliaikaisen opiskelun tai lyhyen työttömyyden/sairasloman kestää. Silloin on yleensä psyykkinen toimintakykykin kunnossa vielä, niin jaksaa.

Esim. 10 vuoden köyhyyden jälkeen ihminen voi olla aivan poikki. Käteen jää asumiskulujen jälkeen esim. 470e. Tällä hoidat ihan kaiken. Kyllähän se hyvin riittäisi, jos voisi käyttää vaikka 300e ruokaan ja taloustarvikkeisiin ja loput esim. bussilippuihin, vaatteisiin ja hankintoihin. Mutta kymmenessä vuodessa sulla on tullut jo vaikka mitä muutakin tarvetta, kuin ruoka... Koko ajan joutuu miettimään valintojaan. Ostaako pölypusseja, kun silläkin rahalla saa perunoita? Meneekö veljen lapsen synttäreille, kun matkakuluihin ja lahjaan menisi 30e? Olet etsinyt hyviä talvikenkiä jo pari talvea, eikä sopivia löydy. Kirppisjalkineet hajoavat kuukaudessa tai vuotavat vedet läpi jo valmiiksi. Jokainen pienikin hankinta on suoraan pois talousbudjetistasi, jolla ostat esim. hygieniatarpeet, pesuaineet, ruoat jne. Sinulla voi olla vaikka inhottava ihottuma, muttet meinaa raaskia ostaa 10 euron kortisonivoidetta, joten yrität hoitaa ihottumaa ruokasoodalla. Paistinpannusi polttaa ruoat pohjaan, mutta yrität viimeiseen saakka pärjätä sillä. Koko ajan sinnittelet, että tässä kuussa voit ostaa uudet rintaliivit ja ensi kuussa vaikka alushousuja, sillä samassa kuussa ei voi olla useampaa "ylimääräistä" menoa. Useampi meno tarkoittaa ruokavalion supistumista entisestään. Nyt jo muistaa käyttämiensä ruokatarpeiden hinnat ulkoa 10 sentin tarkkuudella.

Tämäpä se juuri on. Ihminen tarvitsee muutakin kuin ruokaa. Tarvitsisin talvikengät, koska toinen jalka turvottelee ja vanhat puristavat. Toivon, että ei tulisi lunta, niin pärjäisin tennareilla vähäiset menoni. Toiset talvikengät ovat ns. paremmat, joita säästelen eri tilaisuuksiin, niillä on menty jo kahdet hautajaiset ja kohta niillä on kymmenvuotissynttärit (ei juhlita).

Lakanoita pitäisi uusia. Käytän lasten vanhoja pussilakanoita, teemana mm. Angry Birds. Aluslakanoita on yksi. Tokmannilla sopiva lakana maksaisi 16,90, toistaiseksi en ole raaskinut sijoittaa.

Hiukset vain kasvavat. Olen ollut kampaamossa viimeksi vuonna 2015. Lasten hiukset leikkaan itse.

Kaikki yli kympin hankinnat laitetaan harkinnan kautta, virheostoksiin ei ole varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi