Miltä tuntuu elää oikeasti köyhänä Suomessa?
Ei saa käsittää väärin. En ole itse todellakaan mikään hyvätuloinen, saati rikas mutta en elä kädestä suuhunkaan. Miltä se rahan kanssa kamppailu tuntuu? Jos itsellä on yksi huonompi rahakuukausi niin se tuntuu jo kamalalta ja pistää miettimään et joillakin se on tätä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Miten jaksatte? Mistä teidän tulot koostuu? On perhettä?
Kenelläkään ei tietty oo velvollisuutta vastata, mutta ajattelin et tällainen tietynlainen anonyymiys aiheen tiimoilta voi olla paikallaan ja rohkaista ihmisiä kertomaan omasta tilanteestaan. Mua siis ihan aidosti kiinnostaa aihe.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette köyhiä, mihin teidän rahat menee?
Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.
Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.
Kiva, että tiedät elämästäni enemmän kuin minä itse. Mutta jos alle kympin tuntipalkalla eläminen on niin helppoa, niin voit kokeilla sitä itsekin. Näitä paikkoja on paljon vapaana, irtisanoudu työstäsi ja kokeile, sittenhän näet kuinka hyvin rahat riittävät.
Pikavippejä en ole ottanut koskaan, luottokortti minulla tosiaan on, mutta sitä on käytetty silloin kun kuukauden lopussa rahat ovat tililtä loppu. Kampaajalla kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen, en ottamassa pidennyksiä vaan siistimässä hiuksia ja värjäämässä harmaat pois kun en yksinkertaisesti kehdannut mennä aivan räjähtäneen näköisenä häihin joihin minut oli kutsuttu. Kynsiä ei huolleta muuten kuin kotona ne lyhyeksi leikkaamalla. Köyhien suureen syntiin, pikaruokaan, sorrun ihan oikeasti joskus kun tulen rättiväsyneenä töistä. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi satunnaisesti ostettu JuustoVeke, jota on välillä saanut eurolla, olisi taloudellisen ahdinkoni syy.
En ole työelämässä vaan eläkkeellä. Sinähän elelet suorastaan leveästi minuun verrattuna, enkä koe itseäni köyhäksi.
Tukankin värjään itse ja kynnet on onneksi luonnostaan kauniit. Tarvii vaan viilata ne näteiksi ja lakata.
Vierailija kirjoitti:
Kuljukaarina kirjoitti:
en tarttennu luottokorttii sillonkaa lo olin nuori töissä.Enkä mitää bussikorttei jne.Tukia en saa.Saan pelkän työttömyyspäivärahan.Oikeemmin kun työ vei terveyden eläkkeel,mut ei päästetä.Ei kaikki aina saa köyhäintukii,ne on sissejä jotka pärjää vähemmälläkin,siitä maksetaan laskut,hoidetaan terveys.Vähälläkin toimeen tulee kun haluu..
Elämänhallintaongelma. Jokainen jolla ei ole omaisuutta saa toimeentulotukea eli vuokran, sähkölaskun, vesimaksun, kotivakuutuksen, lääkkeet ja LISÄKSI yli 400 euroa perusosaa kuukaudessa, josta ostaa ruoan. Eli lopeta marttyyrin roolin vetäminen ja hae Kelasta lainmukaiset tuet.
Ja jos on hyvä puhumaan niin sossusta saa jopa kylppärirempan vesieristeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette köyhiä, mihin teidän rahat menee?
Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.
Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.
Kiva, että tiedät elämästäni enemmän kuin minä itse. Mutta jos alle kympin tuntipalkalla eläminen on niin helppoa, niin voit kokeilla sitä itsekin. Näitä paikkoja on paljon vapaana, irtisanoudu työstäsi ja kokeile, sittenhän näet kuinka hyvin rahat riittävät.
Pikavippejä en ole ottanut koskaan, luottokortti minulla tosiaan on, mutta sitä on käytetty silloin kun kuukauden lopussa rahat ovat tililtä loppu. Kampaajalla kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen, en ottamassa pidennyksiä vaan siistimässä hiuksia ja värjäämässä harmaat pois kun en yksinkertaisesti kehdannut mennä aivan räjähtäneen näköisenä häihin joihin minut oli kutsuttu. Kynsiä ei huolleta muuten kuin kotona ne lyhyeksi leikkaamalla. Köyhien suureen syntiin, pikaruokaan, sorrun ihan oikeasti joskus kun tulen rättiväsyneenä töistä. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi satunnaisesti ostettu JuustoVeke, jota on välillä saanut eurolla, olisi taloudellisen ahdinkoni syy.
En ole työelämässä vaan eläkkeellä. Sinähän elelet suorastaan leveästi minuun verrattuna, enkä koe itseäni köyhäksi.
Tukankin värjään itse ja kynnet on onneksi luonnostaan kauniit. Tarvii vaan viilata ne näteiksi ja lakata.
Kannattaako sitten sahata omaa oksaansa kirjoittelemalla tuollaisia kommentteja? Jos nimittäin olet tosiaan pienituloinen eläkeläinen, niin tuo kirjoittamasi on se stereotypia joka monilla hyvätuloisilla on kaikista pienituloisista, siis myös _sinusta_.
Mihin teidän köyhien rahat oikein menee? Vähän budjettia kehiin, koska etenkin lapsiperheet saavat tukiakin sen verran, että onnistuu ihan ok elämä.
Minä en ole köyhä, mutta 6 v opiskelleensa vailla apua vanhemmilta, tiedän sen elämän oikein hyvin. Työttömät elää herroiksi opiskelijaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä. Suomessa on korkea sosiaaliturva. Monta vuotta toimeentulotuella eläneenä tiedän tämän. Saa ostettua terveellistä perusruokaa, ihan ok kämpän vuokran maksettu, sekä puhelimen, bussilipun ja lääkkeet, myös hammashoito julkisella. Ei tällä siis herroiksi eletä, taitava rahankäyttö on tarpeellista. Sanoisin että myös yhteen harrastukseen riittää lisäksi rahaa, oli se sitten koira, uudet vaatteet, tupakointi tai vaikka kuntosali. Moneen harrastukseen ei rahat riitä, ja siitä voi sitten henkilö syyttää itseään.
Sosiaaliturva riittää väliaikaisena apuna ihan hyvin. Pahin köyhyys syntyy, jos joutuu elämään siinä toimeentulotukirajalla monia vuosia tai pitkään. Väliaikaisen opiskelun tai lyhyen työttömyyden/sairasloman kestää. Silloin on yleensä psyykkinen toimintakykykin kunnossa vielä, niin jaksaa.
Esim. 10 vuoden köyhyyden jälkeen ihminen voi olla aivan poikki. Käteen jää asumiskulujen jälkeen esim. 470e. Tällä hoidat ihan kaiken. Kyllähän se hyvin riittäisi, jos voisi käyttää vaikka 300e ruokaan ja taloustarvikkeisiin ja loput esim. bussilippuihin, vaatteisiin ja hankintoihin. Mutta kymmenessä vuodessa sulla on tullut jo vaikka mitä muutakin tarvetta, kuin ruoka... Koko ajan joutuu miettimään valintojaan. Ostaako pölypusseja, kun silläkin rahalla saa perunoita? Meneekö veljen lapsen synttäreille, kun matkakuluihin ja lahjaan menisi 30e? Olet etsinyt hyviä talvikenkiä jo pari talvea, eikä sopivia löydy. Kirppisjalkineet hajoavat kuukaudessa tai vuotavat vedet läpi jo valmiiksi. Jokainen pienikin hankinta on suoraan pois talousbudjetistasi, jolla ostat esim. hygieniatarpeet, pesuaineet, ruoat jne. Sinulla voi olla vaikka inhottava ihottuma, muttet meinaa raaskia ostaa 10 euron kortisonivoidetta, joten yrität hoitaa ihottumaa ruokasoodalla. Paistinpannusi polttaa ruoat pohjaan, mutta yrität viimeiseen saakka pärjätä sillä. Koko ajan sinnittelet, että tässä kuussa voit ostaa uudet rintaliivit ja ensi kuussa vaikka alushousuja, sillä samassa kuussa ei voi olla useampaa "ylimääräistä" menoa. Useampi meno tarkoittaa ruokavalion supistumista entisestään. Nyt jo muistaa käyttämiensä ruokatarpeiden hinnat ulkoa 10 sentin tarkkuudella.
Tämäpä se juuri on. Ihminen tarvitsee muutakin kuin ruokaa. Tarvitsisin talvikengät, koska toinen jalka turvottelee ja vanhat puristavat. Toivon, että ei tulisi lunta, niin pärjäisin tennareilla vähäiset menoni. Toiset talvikengät ovat ns. paremmat, joita säästelen eri tilaisuuksiin, niillä on menty jo kahdet hautajaiset ja kohta niillä on kymmenvuotissynttärit (ei juhlita).
Lakanoita pitäisi uusia. Käytän lasten vanhoja pussilakanoita, teemana mm. Angry Birds. Aluslakanoita on yksi. Tokmannilla sopiva lakana maksaisi 16,90, toistaiseksi en ole raaskinut sijoittaa.
Hiukset vain kasvavat. Olen ollut kampaamossa viimeksi vuonna 2015. Lasten hiukset leikkaan itse.
Kaikki yli kympin hankinnat laitetaan harkinnan kautta, virheostoksiin ei ole varaa.
Kangaskaupasta saa edullista ja hyvälaatuista lakanakangasta, roskalavaryhmistä myös.
Ei ole tarkoitus elää työttömänä 10 v, tuossa ajassa olisi hankkinut jo monta uutta ammattia ja työpaikan. Kun kerran jokainen opiskelija työllistyy, vai mitä se tarkoitti että opiskelijan köyhyys on vain väliaikaista?
Meillä teinit ihmetteli, että miten aikuiset ihmiset viitsii mm jakaa mainoksia autolla, kun siitä saa alle 300 e kk. Ihmettely loppui, kun sanoin että tuon saa tienata eläkkeellä tai työttömänä, sillä rahalla ne saavat pidettyä sen auton.
Esim. Nettopalkkani on ulosoton jälkeen 1100e, vuokra 680e ja vesi ja sähkö kulutuksen mukaan, bussikortti 54e, puhelinlasku 24,95e, lääkkeet 49e, asumistukea saan 90,80e...
Ihan vain pikaisena huomiona että Suomen ja Espanjan sosiaaliturvat eivät ole vertailukelposia. Tästä oli hyvä artikkeli kun vain muistaisin että missä. Eroa on siinä mitä rahaa saa sossusta kuittia vasten takaisin(lääkkeet) ja mitä julkisia palveluita on ja minkä hintaisia ne ovat.
Suomessa köyhiksi lasketaan tietty osuus vähiten tuloa saavista ja samalla logiikalla massa jonka kaikki asukaat ovat miljönäärejä on myös köyhiä..
Olen asunut Etelä-Amerikassa ja nähnyt mitä on todellinen köyhyys. Olen myös ollut hetken toimeentulotuen piirissä nuoruudessani enkä rehellisesti ihan ymmärrä tätä valitusta köyhyydestä ja siitä kuinka ei huonekalujakaan ole. Niihinkin saa sosssusta rahaa ainakin ensimmäisellä kerralla. Eli avatkaa oikeasti tilannettanne! Haluaisin aidosti ymmärtää ja kuulla tilanteista joissa köyhyys on sitä tasoa mitä muutamat ovat kuvanneet. Onko se jokin sairaus jonka kaikkia kuluja sossu ei maksa? Onko se konkurssivelka, jota joudutaan maksamaan pois muutenkin pienestä avustuksesta ym?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei tiedetä absoluuttisesta köyhyydestä mitään eikä Suomessa ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on hyvät sosiaalituet ja jokainen saa halutessaan asunnon ja ruokaa.
No ei täällä kukaan joudu myymään lastaan, että saa lopuille lapsille ruokaa. Tai jokainen voi käydä.jollain tavoin koulua. Jos on köyhä vähän aikaa ja tulevaisuudessa on paremmat näkymät, niin ei voi sanoa kokeneensa köyhyyttä. Se on ollut vain hetkellistä puutetta. Ja minkä sille voi, jos on mieleltään köyhä. Itse olen sairas ja vähävarainen. Nyt kun lapsilisä loppui ja opiskelut kallistui, on taas entistä isompi stressi. Sanoisin että köyhällä on koko ajan stressi ja huoli, että joku hajoaa, tulee yllätyslasku esim äkillinen twrveysmeno tai rahaa menee johonkin tyhjään. Esim ostaa perunoita ja huomaa, että naapurikaupassa ne olisi ollut halvempia. Sitten soimaa itseään, kun laittoi rahaa hukkaan.
Köyhyys= jatkuva stressi.
Ei kukaan puhunutkaan, että 10 vuotta olisi työttömänä, vaan köyhänä. Köyhiä voi olla vaikka pariskunta, jossa toinen on työkyvytön ja toinen pienipalkkaisessa työssä. Pienipalkkaisilla aloilla on köyhiä, joille työssäkäynti on vähemmän kannattavaa kuin työttömyys. Ihminen voi olla välillä pätkätöissä, välillä opiskella, välillä olla sairaana... Ihminen voi jopa valmistua toiseen tai kolmanteen ammattiinsa ja sairastuakin sitten niin, ettei kykenekään enää noilla aloilla työskentelemään. Silloin voi joutua pompotukseen työkkärin pupukursseilta toiselle, ammatillisiin kuntoutuksiin, sairaslomalta kuntoutusrahalle ja taas peruspäivärahalle, vaikka loppujen lopuksi et näiden jälkeen ole yhtään enempää työkykyinen. Ja työpaikan löytäminen voi olla kaukainen haave kroonisesti sairaalle, kun kymmeniä terveitäkin on hakemassa samaa työpaikkaa. Ai niin, kun pääsetkin töihin, niin et saa sopimuksesi perään uutta, jos olet joutunut olemaan sairaslomalla "normaalia" enemmän... Eläkkeellekään ei huolita, ei edes määräaikaiselle, kun olet juuri "kyennyt tekemään töitä".
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain pikaisena huomiona että Suomen ja Espanjan sosiaaliturvat eivät ole vertailukelposia. Tästä oli hyvä artikkeli kun vain muistaisin että missä. Eroa on siinä mitä rahaa saa sossusta kuittia vasten takaisin(lääkkeet) ja mitä julkisia palveluita on ja minkä hintaisia ne ovat.
Suomessa köyhiksi lasketaan tietty osuus vähiten tuloa saavista ja samalla logiikalla massa jonka kaikki asukaat ovat miljönäärejä on myös köyhiä..
Olen asunut Etelä-Amerikassa ja nähnyt mitä on todellinen köyhyys. Olen myös ollut hetken toimeentulotuen piirissä nuoruudessani enkä rehellisesti ihan ymmärrä tätä valitusta köyhyydestä ja siitä kuinka ei huonekalujakaan ole. Niihinkin saa sosssusta rahaa ainakin ensimmäisellä kerralla. Eli avatkaa oikeasti tilannettanne! Haluaisin aidosti ymmärtää ja kuulla tilanteista joissa köyhyys on sitä tasoa mitä muutamat ovat kuvanneet. Onko se jokin sairaus jonka kaikkia kuluja sossu ei maksa? Onko se konkurssivelka, jota joudutaan maksamaan pois muutenkin pienestä avustuksesta ym?
Jos on pienillä rahoilla pidempään, niin vasta siinä vaiheessa se alkaa tuntumaan. Pikkuhiljaa kaikki hajoaa ja pitää uusia ja koko ajan laskea senttejä, sananmukaisesti. Euro on jo iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Nettopalkkani on ulosoton jälkeen 1100e, vuokra 680e ja vesi ja sähkö kulutuksen mukaan, bussikortti 54e, puhelinlasku 24,95e, lääkkeet 49e, asumistukea saan 90,80e...
Kiitos! Tässä hyvä esimerkki jota tarkoitin äsken kirjoituksessani. Eli ulosotto pienentää palkkatuloa ja liikkumavaraa jää tosi vähän. Olisitko oikeutettu toimeentulotukeen? Taitaa tosin jäädä juuri siihen rajalle.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo... näitä taas 🙄
Et siis ole koskaan osannut hoitaa raha-asioitasi, koska ulosotto.
Älä inise vaan opi olemaan!
Vierailija kirjoitti:
Elän yhteiskunnan tuilla ihan mukavasti. Jollain mittarilla olen varmaan köyhä. Mutta tiedän, että joka kuukausi kilahtaa tililleni riittävä määrä rahaa. Toisinaan voi olla vähän huolta jos on joku isompi hankinta. Mielummin olisin töissä, mutta koska kukaan ei halua palkata viittä kieltä osaavaa korkeakoulutettua henkilöä, niin saavat pitää tunkkinsa. Saan toisinaan sääliä osakseni, mutta elämäni ei ole niin kurjaa kuin voisi luulla. Rahaa riittää matkusteluun, ja minulla on aikaa. En homehdu työssä, josta en pidä.
Full of crab.
Tienaan yksin juuri ja juuri niin, ettemme saa sairaan puolison kanssa toimeentulotukea. On paljon menoja, joista ei huudella ympäriinsä, mutta joihin ei saa tukea mistään. Esim. sairaalla puolisolla on jo täyttynyt Kelan kulukatto lääkkeille tältä vuodelta, mutta silti maksamme itsemme kipeäksi, kun lääkkeitä on useampi. Lisäksi kipulaastarit ja kolmiolääkkeet ovat apteekin jakelussa, mikä maksaa lisää. Kipujen kanssa puoliso on sairastunut masennukseenkin, minkä kunnollista hoitoa en ikävä kyllä pysty maksamaan... Ja kroonisesti kivuliaan ja masentuneen toipuminen työssäkäyväksi veronmaksajaksi on vuosien urakka. Kaikilta se ei edes onnistu.
Ja on oikeasti olemassa paljon menoja, joita "sossu" ei muutenkaan kustanna. En itsekään mitään huonekaluja nuorena omille muuttaessa saanut, pyykinpesukoneen kyllä. Mutta muuten elin pari vuotta omistaen sohvan, peiton, yhden maton, pari pussilakanaa ja hiukan keittiötarpeita... Jossain jälkihuollossa ollessa olisi kai jotain saanutkin? Itse en saanut vanhemmiltani mitään eväitä elämään, eikä sosiaalitoimikaan kyllä auttanut. Banaanilaatikko mulla oli ruokapöytänä. Iloinen olin löydettyäni roskakatokselta toimivan 22 tuuman putkitelkkarin. Kesätyörahoilla maksoin juuri ja juuri vuokrani ja pakolliset menoni, niillä rahoilla en kyennyt shoppailemaan ja juhlimaan...
Se joka ei valitusta köyhyydestä ole ymmärtänyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Tässä hyvä esimerkki jota tarkoitin äsken kirjoituksessani. Eli ulosotto pienentää palkkatuloa ja liikkumavaraa jää tosi vähän. Olisitko oikeutettu toimeentulotukeen? Taitaa tosin jäädä juuri siihen rajalle.
Siis ensin ei maksa velkojaan ja sitten pitäisi saada ilmasta rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo... näitä taas 🙄
Et siis ole koskaan osannut hoitaa raha-asioitasi, koska ulosotto.
Älä inise vaan opi olemaan!
Kyllä, en osannut nuorena hoitaa raha-asioitani. Mielenterveys reistaili ja velkakierre alkoi oltuani yhden kesän "mielisairaalassa". Ja tätä yhden kesän velkataakkaa maksan nyt edelleen, kun viimein 10 vuoden jälkeen "sain itseäni niskasta kiinni" ja toivuin hiukan ja löysin elämäni ensimmäisen työpaikan.
Kyllä se takaraivossa koko ajan on se ajatus, miten olen epäonnistunut p*skakasa, joka ei tule koskaan saavuttamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan en toimeentulotukea saa. Täältä saa vain haukkuja, jos on ulosotossa, mutta yritän ajatella, etten taatusti ole ainoa tässä maassa. Ja lohduttaudun sillä, että tiedän velan kuitenkin lyhenevän hitaasti mutta varmasti. Työpaikka oli itselleni lottovoitto ja olen siitä onnellinen.
Tämän vuosikausien köyhyyden jälkeen osaan myös arvostaa asioita, jotka voivat olla muille itsestäänselvyyksiä. Voi sitä tunnetta, kun joskus ei enää menekään 700e ulosottoon! Menen taatusti silloin Prismaan ja ostan ostoskärryllisen ruokatarpeita ja tarpeellisia ostoksia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ensin ei maksa velkojaan ja sitten pitäisi saada ilmasta rahaa?
Ei tuo kirjoittaja tehnyt muuta, kuin kertonut lukuja niitä kysyttäessä. Ei "inissyt" mitään eikä valittanut, että enemmän pitäisi saada.
Aloituksessa kysyttiin, miltä tuntuu olla köyhä. Kai siihen saa ulosotossakin olevat vastata?
Me keikutaan toimeentulotuen rajalla koko ajan. Riippuen terveydenhoitomenoista oikeus toimeentulotukeen syntyy välillä. En kuitenkaan hae sitä, koska pojalla on säästöjä kesätyöstä ja ne on lukion kirjoja varten. Tai siis oikeataan oikeutta tukeen ei synnykään, kun pojan säästöt lasketaan hänelle tuloksi. Oon kyllä miettinyt, että tili kannattaisi tyhjentää ja syödä rahat. Saatais tt-tukea välillä ja harkinnanvaraisena lukion kirjat.
Elämänhallintaongelma. Jokainen jolla ei ole omaisuutta saa toimeentulotukea eli vuokran, sähkölaskun, vesimaksun, kotivakuutuksen, lääkkeet ja LISÄKSI yli 400 euroa perusosaa kuukaudessa, josta ostaa ruoan. Eli lopeta marttyyrin roolin vetäminen ja hae Kelasta lainmukaiset tuet.