Miltä tuntuu elää oikeasti köyhänä Suomessa?
Ei saa käsittää väärin. En ole itse todellakaan mikään hyvätuloinen, saati rikas mutta en elä kädestä suuhunkaan. Miltä se rahan kanssa kamppailu tuntuu? Jos itsellä on yksi huonompi rahakuukausi niin se tuntuu jo kamalalta ja pistää miettimään et joillakin se on tätä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Miten jaksatte? Mistä teidän tulot koostuu? On perhettä?
Kenelläkään ei tietty oo velvollisuutta vastata, mutta ajattelin et tällainen tietynlainen anonyymiys aiheen tiimoilta voi olla paikallaan ja rohkaista ihmisiä kertomaan omasta tilanteestaan. Mua siis ihan aidosti kiinnostaa aihe.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole oikeaa köyhyyttä. Vain suhteellista köyhyyttä ja järjen köyhyyttä.
HAISTA PITKÄ PASKA !! SUOMESSA ON MIELEN KÖYHYYTTÄ!
Eikö järjen köyhyys liki synonyymi tuolle. Ei tarvitse vetää pultteja.
blaa...blaa...blaa...
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on paljon selityksiä mutta ei vastauksia.
Käyhänä on kuin eläisi vankilassa, on alkoholi, marijuana, tupakka, lääke tai huume kiertteessä tai niiden sekakäyttäjä joka ei saa ohjeita terveelliseen elämään eikä halvassa vuokrakämpässä pysty ajattelemaan omaa elämää ja muiden raha asiat ottavat painostusta elämääsi. Tälläistä on köyhyys.
Köyhäkin voi olla rikas henkisesti mutta juuri nuo rikkaat käyttävät sitä köyhän rikkautta hyväkseen köyhää vastaan esim. Päihteiden valehtelulla ja vedättämisellä mikä on yleistä ja tuollaisia egoisteja maapallosta löytyy.
Ennen olin rutiköyhä nykyään olen köhöm.... en tykkää köyhä sanasta vaan olen normaaliruloisen alapuolella mutta olen ekonominen ja terve kaveri.
Aijahah. Eli kun olen köyhä, olen päihdeongelmainen. Mites kun en käytä mitään muita päihteitä kuin alkoholia ja sitäkin hyvin satunnaisesti kohtuudella? Ei mene tupakkaa tai huumeita. Mies on työtön ja absolutisti. Mutta koska hänkin on köyhä, hänen on tietysti pakko olla elämänhallinnan puutteesta kärsivä juopponisti.
Vierailija kirjoitti:
Ja 16/16 jatkaa, ei ole perhettä. Lapsia en varmaankaan enää tässä iässä pystyisi edes saamaan, mutta en kyllä haluaisikaan vaikka siihen olisi mahdollisuus. En haluaisi, että lapsi joutuisi elämään köyhyydessä.
Minä en pelkää sellaisesta. Minä pelkään kitisevää suomalaista naista jos saan lapsen suomslaisen nsisen kanssa. On tullut jo traumoja naisista enkä luota yhteenkään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei tiedetä absoluuttisesta köyhyydestä mitään eikä Suomessa ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on hyvät sosiaalituet ja jokainen saa halutessaan asunnon ja ruokaa.
Suomessa on määritelty köyhyysraja ja sen alapuolelle jäävät ihmiset ovat köyhiä. Vaikka tokihan sinä olet tässäkin oikeassa.
Mitä tulee niihin kommentteihin, että Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä, niin on totta, että Suomessa ei, onneksi, ole sellaista köyhyyttä kuin on vaikkapa Intiassa, mutta ei se silti tarkoita, etteikö Suomessa olisi köyhyyttä. Se, että jossakin on huonommin, ei tarkoita että meillä olisi kaikki hyvin. Suomalainen köyhä ei myöskään vertaa tilannettaan intialaisen köyhän tilanteeseen, vaan suomalaiseen keskitasoon. Kun oma asema on merkittävästi huonompi kuin ympärillä olevilla ihmisillä, se aiheuttaa häpeää ja huonommuuden tunnetta.
Köyhyyden ja työttömyyden jotenkin vielä kestän, mutta ihmisten asenteita ja stereotypioita en. Joten eristäydyn omiin oloihini.
Jos tähän vastaa joku niin se ei ole köyhä, koska on älypuhelin tai läppäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 16/16 jatkaa, ei ole perhettä. Lapsia en varmaankaan enää tässä iässä pystyisi edes saamaan, mutta en kyllä haluaisikaan vaikka siihen olisi mahdollisuus. En haluaisi, että lapsi joutuisi elämään köyhyydessä.
Minä en pelkää sellaisesta. Minä pelkään kitisevää suomalaista naista jos saan lapsen suomslaisen nsisen kanssa. On tullut jo traumoja naisista enkä luota yhteenkään.
Miten tämä oksennuksesi liittyy keskustelun aiheeseen eli köyhyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on paljon selityksiä mutta ei vastauksia.
Käyhänä on kuin eläisi vankilassa, on alkoholi, marijuana, tupakka, lääke tai huume kiertteessä tai niiden sekakäyttäjä joka ei saa ohjeita terveelliseen elämään eikä halvassa vuokrakämpässä pysty ajattelemaan omaa elämää ja muiden raha asiat ottavat painostusta elämääsi. Tälläistä on köyhyys.
Köyhäkin voi olla rikas henkisesti mutta juuri nuo rikkaat käyttävät sitä köyhän rikkautta hyväkseen köyhää vastaan esim. Päihteiden valehtelulla ja vedättämisellä mikä on yleistä ja tuollaisia egoisteja maapallosta löytyy.
Ennen olin rutiköyhä nykyään olen köhöm.... en tykkää köyhä sanasta vaan olen normaaliruloisen alapuolella mutta olen ekonominen ja terve kaveri.Aijahah. Eli kun olen köyhä, olen päihdeongelmainen. Mites kun en käytä mitään muita päihteitä kuin alkoholia ja sitäkin hyvin satunnaisesti kohtuudella? Ei mene tupakkaa tai huumeita. Mies on työtön ja absolutisti. Mutta koska hänkin on köyhä, hänen on tietysti pakko olla elämänhallinnan puutteesta kärsivä juopponisti.
En tarkoittanut missään nimessä sitä.
Pikemmin kirjoitin niitä nimikkeitä joilka mknua kiusataan, olen urheilija itse mutta minua ollaan vedätetty köyhyyden takia marijuana huumeeseen...
Varsinkin köyhän mielen takia.
Suomessa on vain köyhä mieli, se on De Facto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla voisi huijata naisen tekemään lapsen jos ei ole köyhä ja voi esittää että on rakastunut mutta vain sen takia että haluaa lapsen. Köyhän pitää kärsiä kuin suomalainen nainen riistää lapset ja kasvattaa niistä viherpiipertäjiä.
Laskus erääntyy, melkein sähköt ja vesi mennyt monta kertaa mutta olen nipinnapin saanut lainattua jostain rahaa. Joskus on huonompia kuukausia että kunnon ruokaan ei ole varaa. Käyn avustuksissa ja "leipäjonossa". Joulu on kamalaa aikaa kun saan lapsille ehkä yhdet lahjat. Jos pitää lapselle hankkia vaikka luistimet niin käydään aina kierrätyksessä.
Köyhänä myös se "normaali" todellisuus, se, mitä suurin osa työikäisistä nykysuomalaisista pitää itsestäänselvyytenä, tuntuu hyvin vieraalta. Esimerkiksi nyt kun korona pisti matkustelun pysähdyksiin, tuntui minusta aivan absurdilta kuunnella ihmisten puheita siitä, kuinka kamalaa on kun sen kevään matkat peruuntuivat. Kyllä minä ymmärrän sen harmituksen, mutta se oli jotain niin kaukaista itselleni, kun minähän en ole matkustellut missään. Minulle se, että pääsisin _kerran_ elämässäni näkemään tietyt historialliset paikat eräässä maassa josta olen hyvin kiinnostunut, on unelma. Luksusta. Normaalituloiselle tuollainen matka toiseen Euroopan maahan on itsestäänselvyys. Tässä tilanteessa sen oikein tajusi, kuinka erilaisissa todellisuuksissa minä ja keskituloinen suomalainen elämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla voisi huijata naisen tekemään lapsen jos ei ole köyhä ja voi esittää että on rakastunut mutta vain sen takia että haluaa lapsen. Köyhän pitää kärsiä kuin suomalainen nainen riistää lapset ja kasvattaa niistä viherpiipertäjiä.
Näköjään täällä ei voi köyhyydestäkään keskustella ilman palstan sekopäisiä naisvihatrolleja. :(
Miksi olette köyhiä, mihin teidän rahat menee?
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.
Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.
En ole sama kuin edellinen vastaaja, mutta vastaan silti. Ostin viime vuonna yhden kynsilakan alennusmyynneistä, maksoi euron. Siinäpä se kynsienhuolto. Kampaajalla olen käynyt kahdesti elämäni aikana. Opintolainaa maksan toimeentulotuesta. Töihin minua ei huolita, joten en saa edes sitä kympin tuntipalkkaa. En tiedä mistä voisin vielä säästää, mutta ehkä sinä osaat antaa hyviä rahansäästövinkkejä, kun kerran tiedät köyhien asiat paremmin kuin köyhät itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että tiedät elämästäni enemmän kuin minä itse. Mutta jos alle kympin tuntipalkalla eläminen on niin helppoa, niin voit kokeilla sitä itsekin. Näitä paikkoja on paljon vapaana, irtisanoudu työstäsi ja kokeile, sittenhän näet kuinka hyvin rahat riittävät.
Pikavippejä en ole ottanut koskaan, luottokortti minulla tosiaan on, mutta sitä on käytetty silloin kun kuukauden lopussa rahat ovat tililtä loppu. Kampaajalla kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen, en ottamassa pidennyksiä vaan siistimässä hiuksia ja värjäämässä harmaat pois kun en yksinkertaisesti kehdannut mennä aivan räjähtäneen näköisenä häihin joihin minut oli kutsuttu. Kynsiä ei huolleta muuten kuin kotona ne lyhyeksi leikkaamalla. Köyhien suureen syntiin, pikaruokaan, sorrun ihan oikeasti joskus kun tulen rättiväsyneenä töistä. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi satunnaisesti ostettu JuustoVeke, jota on välillä saanut eurolla, olisi taloudellisen ahdinkoni syy.