Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu elää oikeasti köyhänä Suomessa?

Moi
22.11.2020 |

Ei saa käsittää väärin. En ole itse todellakaan mikään hyvätuloinen, saati rikas mutta en elä kädestä suuhunkaan. Miltä se rahan kanssa kamppailu tuntuu? Jos itsellä on yksi huonompi rahakuukausi niin se tuntuu jo kamalalta ja pistää miettimään et joillakin se on tätä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Miten jaksatte? Mistä teidän tulot koostuu? On perhettä?

Kenelläkään ei tietty oo velvollisuutta vastata, mutta ajattelin et tällainen tietynlainen anonyymiys aiheen tiimoilta voi olla paikallaan ja rohkaista ihmisiä kertomaan omasta tilanteestaan. Mua siis ihan aidosti kiinnostaa aihe.

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette köyhiä, mihin teidän rahat menee?

Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.

Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.

En ole sama kuin edellinen vastaaja, mutta vastaan silti. Ostin viime vuonna yhden kynsilakan alennusmyynneistä, maksoi euron. Siinäpä se kynsienhuolto. Kampaajalla olen käynyt kahdesti elämäni aikana. Opintolainaa maksan toimeentulotuesta. Töihin minua ei huolita, joten en saa edes sitä kympin tuntipalkkaa. En tiedä mistä voisin vielä säästää, mutta ehkä sinä osaat antaa hyviä rahansäästövinkkejä, kun kerran tiedät köyhien asiat paremmin kuin köyhät itse?

Älä maksa. Ei tarvitse.

Vierailija
42/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee ulosottoon. Toimeentulotukea saan, mutta vielä kotona asuvaa täysi-ikäistä toista lasta ei niissä laskelmissa huomioida, eikä sitä että tarvitsen autoa päästäkseni töihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan, ruokaan, matkakorttiin, muihin välttämättömiin laskuihin. Kun saa alle kympin tuntipalkkaa, niin siinä se sitten onkin.

Elikä pikavippeihin ja luottokorttilaskuihin. Loput hilut menee Mäkkäriin ja pitsapaikkoihin. Tottakai myös kynsiä pitää huoltaa ja hiustenpidennyksiä kohennella.

Kiva, että tiedät elämästäni enemmän kuin minä itse. Mutta jos alle kympin tuntipalkalla eläminen on niin helppoa, niin voit kokeilla sitä itsekin. Näitä paikkoja on paljon vapaana, irtisanoudu työstäsi ja kokeile, sittenhän näet kuinka hyvin rahat riittävät.

Pikavippejä en ole ottanut koskaan, luottokortti minulla tosiaan on, mutta sitä on käytetty silloin kun kuukauden lopussa rahat ovat tililtä loppu. Kampaajalla kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen, en ottamassa pidennyksiä vaan siistimässä hiuksia ja värjäämässä harmaat pois kun en yksinkertaisesti kehdannut mennä aivan räjähtäneen näköisenä häihin joihin minut oli kutsuttu. Kynsiä ei huolleta muuten kuin kotona ne lyhyeksi leikkaamalla. Köyhien suureen syntiin, pikaruokaan, sorrun ihan oikeasti joskus kun tulen rättiväsyneenä töistä. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi satunnaisesti ostettu JuustoVeke, jota on välillä saanut eurolla, olisi taloudellisen ahdinkoni syy.

No jos rättiväsyneenä sorrut usein muuhunkin valmisruokaan niin kyllä se ongelma silloin on. Itse en todellakaan köyhinä vuosina sortunut euron burgeriin. Vaikka maksaakin euron, niin se on kallis kun se ei pidä nälkää. Kotiruoka on paljon edullisempaa joka tapauksessa.

Ja nuo häät. Hiuksia ei todellakaan olisi tarvinnut värjätä kampaajalla, kotivärin saa 3-5 eurolla. Leikkaus toki järkevää ottaa kampaajalla.

Tarkoituksena ei ole ilkeillä, vaikka varmasti siltä tuntuukin. Pointtini on että monesti köyhä ajattelee että ”kyllä mä ton euron jutun voin ostaa” kun ei ymmärretä että pitkällä aikavälillä noista pikkuostoksista kertyy iso summa. Ja jos rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, niin silloin ei todellakaan mennä kampaajalle värjäyttämään hiuksia. Ihan turhaa selittää muuta.

Vierailija
44/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot ja menot ovat aika vakiintuneet, eli ei siinä sen ihmeempää. Tiedän minkä verran tulee ja tiedän minkä verran menee. Tuota ei siis tarvitse koko aikaa miettiä. 

Mutta muutoin köyhän elämästä. 

Mahtaakohan moni edes tietää, että Suomessa on ihmisiä, joilla ei ole esim. mikroa, imuria, tuoleja saati sohvia. Pyykin pesen käsin ämpärissä. Lakanoita, pussilakanoita, tyynyliinoja on yksi kappale kutakin. 

Ja tämä on tosi. 

Tollastahan se opiskelijaelämä on.

Itse en kyllä ole enää opiskelija. 

Tässä talossa missä asun, ei kyllä taida nykyään juuri opiskelijoita olla. Huumeidenkäyttäjiä ja muita päihdeongelmaisia lähinnä. Ja tietenkin minä. Opiskelijatkin asuvat paremmin. Aikanaan kun muutin tähän, pääosa asukkaista oli opiskelijoita, mutta he ovat sittemmin kaikonneet - arvatenkin kun taloon alkoi pesiytyä näitä ongelmatapauksia. Mutta tämä on ainoa luukku mihin itselläni on varaa. 

Mikset hae toimeentulotukea. Kelakin maksaa vuokran johon on kuntakohtainen lista kelan sivulla. Eihän tuossa ole mitään järkeä, ettei hae itselle kuuluvia tukia. Vaikka olisit ulosotossa niin siinäkin on suojaosa.

Vierailija
45/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että tiedät elämästäni enemmän kuin minä itse. Mutta jos alle kympin tuntipalkalla eläminen on niin helppoa, niin voit kokeilla sitä itsekin. Näitä paikkoja on paljon vapaana, irtisanoudu työstäsi ja kokeile, sittenhän näet kuinka hyvin rahat riittävät.

Pikavippejä en ole ottanut koskaan, luottokortti minulla tosiaan on, mutta sitä on käytetty silloin kun kuukauden lopussa rahat ovat tililtä loppu. Kampaajalla kävin tänä vuonna ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen, en ottamassa pidennyksiä vaan siistimässä hiuksia ja värjäämässä harmaat pois kun en yksinkertaisesti kehdannut mennä aivan räjähtäneen näköisenä häihin joihin minut oli kutsuttu. Kynsiä ei huolleta muuten kuin kotona ne lyhyeksi leikkaamalla. Köyhien suureen syntiin, pikaruokaan, sorrun ihan oikeasti joskus kun tulen rättiväsyneenä töistä. En kuitenkaan usko, että esimerkiksi satunnaisesti ostettu JuustoVeke, jota on välillä saanut eurolla, olisi taloudellisen ahdinkoni syy.

No jos rättiväsyneenä sorrut usein muuhunkin valmisruokaan niin kyllä se ongelma silloin on. Itse en todellakaan köyhinä vuosina sortunut euron burgeriin. Vaikka maksaakin euron, niin se on kallis kun se ei pidä nälkää. Kotiruoka on paljon edullisempaa joka tapauksessa.

Ja nuo häät. Hiuksia ei todellakaan olisi tarvinnut värjätä kampaajalla, kotivärin saa 3-5 eurolla. Leikkaus toki järkevää ottaa kampaajalla.

Tarkoituksena ei ole ilkeillä, vaikka varmasti siltä tuntuukin. Pointtini on että monesti köyhä ajattelee että ”kyllä mä ton euron jutun voin ostaa” kun ei ymmärretä että pitkällä aikavälillä noista pikkuostoksista kertyy iso summa. Ja jos rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, niin silloin ei todellakaan mennä kampaajalle värjäyttämään hiuksia. Ihan turhaa selittää muuta.

Tiedätkö, itsestänikin tuntui hirveältä kuluttaa rahaa kampaajaan tässä tilanteessa. Mutta on helppo sanoa, että sitten ei vain mennä kampaajalle jos ei itse joudu kokemaan sitä häpeää, mikä "köyhältä näyttämisestä" syntyy. On paradoksaalista, että köyhiä toisaalta syyllistetään jos he yrittävät huolehtia ulkonäöstään, mutta samalla yhteiskuntamme on erittäin ulkonäkökeskeinen ja köyhän huolittelematonta ulkonäköä pidetään merkkinä laiskuudesta ja piittaamattomuudesta ja sivistymättömyydestä joilla myös köyhyys voidaan sitten selittää. Se, että on puhdas ei todellakaan riitä nykymaailmassa. Ja kun ikä ei ala enää kakkosella eikä edes kolmosella, on huomattavasti hankalampaa pysyä huolitellun näköisenä kuluttamatta siihen lainkaan rahaa.

Nuo kyseiset häät olivat minulle muutenkin todellinen ongelma. Minulla ei ollut edes valmiina riittävän hienoja vaatteita niitä varten, kyseessä olivat varsin arvokas tilaisuus enkä halunnut sinne mennessäni rikkoa etikettiä ja vahvistaa stereotypiaa mauttomasta pienituloisesta joka ei edes osaa pukeutua tilanteen mukaan. Minulta meni noihin häihin sekä vaatteiden että hiusten vuoksi paljon enemmän rahaa kuin näillä tuloilla saisi mennä (normaalituloiselle se summa ei tosin olisi paljon mitään) ja olihan se ihan oma valintani toki, mutta syy siihen oli häpeä.

Vierailija
46/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tiedetä absoluuttisesta köyhyydestä mitään eikä Suomessa ole oikeaa köyhyyttä. Suomessa on hyvät sosiaalituet ja jokainen saa halutessaan asunnon ja ruokaa.

Noin on. Ja yleensä he valittavat, jotka vetävät tupakkaa ja juovat kaljaa paljon.

Pitäisi käydä maissa, joissa näkee oikeasti köyhiä.

Vierailija
47/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei ole luottokortteja.

Vierailija
48/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tarttennu luottokorttii sillonkaa lo olin nuori töissä.Enkä mitää bussikorttei jne.Tukia en saa.Saan pelkän työttömyyspäivärahan.Oikeemmin kun työ vei terveyden eläkkeel,mut ei päästetä.Ei kaikki aina saa köyhäintukii,ne on sissejä jotka pärjää vähemmälläkin,siitä maksetaan laskut,hoidetaan terveys.Vähälläkin toimeen tulee kun haluu..

Vierailija
49/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi minua ärsyttää ja surettaa näissä keskusteluissa se, että niissä tartutaan jokaisen yksittäiseen "turhaan" asiaan köyhän rahankäytössä ja rinnastetaan ne jatkuvaan piittaamattomaan tuhlaamiseen. Köyhällä ei saisi olla yhtään tällaista turhaa ostosta, muuten on Huono Köyhä joka on tuhlauksellaan aiheuttanut köyhyytensä ja jonka taloudellinen tilanne kyllä kohenisi kun olisi ymmärtänyt jättää sen satunnaisen burgerin ostamatta. Köyhän on todisteltava olevansa Hyvä Köyhä, joka tosiaan ei koskaan osta mitään jos sen asian voisi saada jostain parikymmentä senttiä halvemmalla tai jos kyseessä on asia joka ei ole välttämätön hengissä pysymisen kannalta.

Kokonaan unohdetaan se, että esimerkiksi minulla ei ole mitään maksullisia harrastuksia, ei autoa, en ole matkustellut missään, minulta puuttuu monia huonekaluja joita tarvitsisin koska minulla ei ole niihin varaa, en pysty koskaan käymään yksityisellä lääkärillä vaan jonotan julkisilla siinä missä normaalituloinen menisi yksityiselle (minulla ei ole myöskään työterveyshuoltoa muuta kuin lakisääteinen minimi), joudun kieltäytymään kun kaveri pyytää minua ulos syömään....asioita, joita normaalisti tienaava pitää itsestäänselvyytenä. En myöskään polta enkä käytä alkoholia, koska sitähän tässä seuraavaksi kysytään.

Mutta ne euron burgerit.

Vierailija
50/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä myös se "normaali" todellisuus, se, mitä suurin osa työikäisistä nykysuomalaisista pitää itsestäänselvyytenä, tuntuu hyvin vieraalta. Esimerkiksi nyt kun korona pisti matkustelun pysähdyksiin, tuntui minusta aivan absurdilta kuunnella ihmisten puheita siitä, kuinka kamalaa on kun sen kevään matkat peruuntuivat. Kyllä minä ymmärrän sen harmituksen, mutta se oli jotain niin kaukaista itselleni, kun minähän en ole matkustellut missään. Minulle se, että pääsisin _kerran_ elämässäni näkemään tietyt historialliset paikat eräässä maassa josta olen hyvin kiinnostunut, on unelma. Luksusta. Normaalituloiselle tuollainen matka toiseen Euroopan maahan on itsestäänselvyys. Tässä tilanteessa sen oikein tajusi, kuinka erilaisissa todellisuuksissa minä ja keskituloinen suomalainen elämme.

Alat nyt säästää 40€ kuussa ja vuoden päästä sinulla on 480€, jolla saat jo todella hyvin halvat lennot, hotellit ja muut Italiassa. Ja jos ei ole muuten, niin alat käymään vaikka kerran kuussa siivoamassa tai hoitamassa lapsia tutulla, niin saat siitä lisätulot.

Vierailija
51/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika toivotontahan aikaa se rahattomana oli mutta osa-aikatöihin pääseminen rauhoitti ja rohkaisi niin että nykyisin on ihan vakityö ja lisää on opiskeltukin. Säästäminen kävi helpommaksi kun perustarpeista ei enää tarvinnut tinkiä niin voi suunnitella tulevaisuuttakin. Luottotiedot on aina olleet kunnossa koska köyhyys ei johtunut yli esim. ulosotosta. Laskut ja asuminen ensin, sitten kaikki muu oli motto,

Vierailija
52/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhällä voi olla luottokortti ja luottotiedotkin tallella. Ei köyhyys merkitse sitä että ei olisi luottokelpoinen.

Vierailija
53/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuloton pankkikorttia. Jollei, miten tunnistautuminen onnistuu.

Vierailija
54/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhällä voi olla luottokortti ja luottotiedotkin tallella. Ei köyhyys merkitse sitä että ei olisi luottokelpoinen.

Minullakin on luottokortti. Siinä on luottorajana kaksi tonnia. Pienituloisilla ne luottokorttiostotkin ovat ihan toista kuin keskituloisilla.

Vierailija
55/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, etten ole mukana menossa. Ei ole varaa mihinkään samoihin asioihin kuin muilla. Viime syksynä olleet lähisukulaisen hautajaiset kaatoivat budjetin, kun sinne en iljennyt farkuissa mennä. Mitä omiin hautajaisiin tulee, niin testamenttasin ruumiini yliopistolle, koska mulla ei tule ikinä olemaan koossa rahaa niin paljoa, että mut saatais edes hautaan. Ajattelen kuolemaa paljon, mutta lasten takia elän.

Sisko pyysi kanssaan erään yhdistyksen pikkujouluihin. Eipä ollut kolmeakymppiä laittaa ruokailuun siellä. Selittelin sitten jotakin, kun en kehdannut sanoa, ettei ole rahaa.

Kerään pulloja. Lapset halusivat tänään tilata pitsaa, kun lähin pitseria toimitti ilmaiseksi. Tilasin pitsat, maksoin pullorahoilla. Viimeksi tilattiin pitsaa viime keväänä.

Tuleva joulu aiheuttaa lähinnä ahdistusta. Tiukka syksy tarkoittaa sitä, että olen joutunut siirtämään laskujen eräpäiviä, mutta nyt ne erääntyvät maksuun, odotetusti, mutta muuta keinoa ei ollut.

Väsyttää laskea koko ajan rahan riittävyyttä. Budjetoin koko ajan ja lasken ja suunnittelen, mutta raha ei siitä lisäänny.

Olen eläkkeellä.

Vierailija
56/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin olen. Sain sen opiskellessani yliopistossa, kun oli tietty määrä opintopisteitä kasassa. Ei luottokortista tosin mitään kuluja tule, sillä jos luottopuolella ostankin jotain, niin maksan sen aina heti seuraavassa kuussa pois, kun ei vielä ole ehtinyt tulla korkoa. Kyseessä on Stockmann Master Card, jossa on pieni luottoraja, mutta iso korko - ja korkoa taas ei tule, jos maksaa summan eräpäivään mennessä. Alunperin otin sen siksi, että pystyisi ostamaan netistä ja varaamaan lentoja, mutta satunnaisesti olen käyttänyt sitä, jos on jossain kuussa hiukan isompia menoja.

Vierailija
57/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi minua ärsyttää ja surettaa näissä keskusteluissa se, että niissä tartutaan jokaisen yksittäiseen "turhaan" asiaan köyhän rahankäytössä ja rinnastetaan ne jatkuvaan piittaamattomaan tuhlaamiseen. Köyhällä ei saisi olla yhtään tällaista turhaa ostosta, muuten on Huono Köyhä joka on tuhlauksellaan aiheuttanut köyhyytensä ja jonka taloudellinen tilanne kyllä kohenisi kun olisi ymmärtänyt jättää sen satunnaisen burgerin ostamatta. Köyhän on todisteltava olevansa Hyvä Köyhä, joka tosiaan ei koskaan osta mitään jos sen asian voisi saada jostain parikymmentä senttiä halvemmalla tai jos kyseessä on asia joka ei ole välttämätön hengissä pysymisen kannalta.

Kokonaan unohdetaan se, että esimerkiksi minulla ei ole mitään maksullisia harrastuksia, ei autoa, en ole matkustellut missään, minulta puuttuu monia huonekaluja joita tarvitsisin koska minulla ei ole niihin varaa, en pysty koskaan käymään yksityisellä lääkärillä vaan jonotan julkisilla siinä missä normaalituloinen menisi yksityiselle (minulla ei ole myöskään työterveyshuoltoa muuta kuin lakisääteinen minimi), joudun kieltäytymään kun kaveri pyytää minua ulos syömään....asioita, joita normaalisti tienaava pitää itsestäänselvyytenä. En myöskään polta enkä käytä alkoholia, koska sitähän tässä seuraavaksi kysytään.

Mutta ne euron burgerit.

Niinpä. Ja huvittavaa myös, että usein kritisoidaan vieläpä niitä halpoja hankintoja, jotka eivät edes ole mitään tuhlaamista - esim. euron burgerihan tulee kertaostoksena halvemmaksi - tai ei ainakaan ole kalliimpi - kuin jos ostaisi kaikki hampurilaistarvikkeet itse ja tekisi burgerin kotona. Ja toisessa ketjussa kritisoitiin sitä, jos köyhällä on Netflix, vaikka sehän on juuri aika halpa tapa koko perheen katsoa elokuvia, kun yhden kuukauden hinta on halvempi kuin yksittäinen leffalippu, ja sillä saa sitten koko perhe katsoa sarjoja ja elokuvia miten paljon vaan.

Vierailija
58/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää syyllistää jostain euron burgerista. Euron burgeri ei kohenna eikä huononna kokonaistilannetta. Juu, jos joka kuukausi jättää euron burgerin syömättä säästää vuodessa 12 euroa, jihuu!

Myös hiusväri, usein kotona värjäys ei onnistu luonnollisen näköisesti tai väri onkin aivan eri kuin luuli. Kuinka monta kertaa täälläkin on naurettu ja irvailtu, että köyhän erottaa väärin värjäystä hiuksista.

Sen kerran kun köyhä menee kampaamoon niin suotakoon myös se asiantuntijan tekemä hiusten värjäys siellä. Kyllä ihminen kaipaa joskus pientä hemmottelua. Köyhäkin.

Usein on juuri niin, kuten myös minulla, että ei ole autoa, ei maksullisia harrastuksia, ei matkustelua normiaikana, vaatteet kirppikseltä ja vain tarvittavat, huonekalut ym. kierrätyksestä, myös ruokajonossa käyntejä, kaikki kaupasta punalappuisia jos mahdollista jne.

Köyhä joutuu tinkimään koko aika niin monista muille normaaleista asioista. Kyllä hän tietää, ettei sitä euron hampurilaista "saisi" ostaa, mutta jos se on se joka sillä hetkellä auttaa edes hetkeksi, että taas jaksaa taapertaa niin älkää sitä nostako paholaisesta seuraavaksi asiaksi.

Vierailija
59/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä. Suomessa on korkea sosiaaliturva. Monta vuotta toimeentulotuella eläneenä tiedän tämän. Saa ostettua terveellistä perusruokaa, ihan ok kämpän vuokran maksettu, sekä puhelimen, bussilipun ja lääkkeet, myös hammashoito julkisella. Ei tällä siis herroiksi eletä, taitava rahankäyttö on tarpeellista. Sanoisin että myös yhteen harrastukseen riittää lisäksi rahaa, oli se sitten koira, uudet vaatteet, tupakointi tai vaikka kuntosali. Moneen harrastukseen ei rahat riitä, ja siitä voi sitten henkilö syyttää itseään.

HÖPÖ HÖPÖ.

Suomessa ei ole mikään korkea sosiaaliturva.

______

2015

Euroopan neuvostolta sapiskaa Suomelle liian matalasta sosiaaliturvasta

http://yle.fi/uutiset/euroopan_neuvostolta_sapiskaa_suomelle_liian_mata…

2016

Suomen sosiaaliturva on Espanjaakin huonompi – Tutkija: ”Muut maat ovat ottaneet kiinni”

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007358672.html

2018

Euroopan neuvostolta toistuvasti kritiikkiä Suomen perusturvan liian alhaisesta tasosta

https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-per…

2018

Suomalainen perusturvan taso saa toistuvasti moitteita Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta – leikkaukset ovat huono lääke lapsiköyhyyteen

https://www.satakunnankansa.fi/kolumnit/art-2000007119692.html

Vierailija
60/129 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei euron burgeri ole mitään tuhlausta. Kyllä siihen kotiruokaankin saa hyvin helposti ainakin euron kulumaan / henkilö, usein ehkä enemmänkin. Ja vaikka hampurilaisessa on höttöhiilareita kuten se sämpylä, niin onhan siinä pihvi (joko jauheliha- tai kasvispihvi) ja varmaan jotain salaattia, tomaattia, tms. Joten luulisi, että se ihan samalla lailla pitää nälkää kuin jos itse tekisi jauhelihasta pihvin ja söisi sen kanssa vähän salaattia ja leipää. Joten mihin perustuu se, ettei hampurilainen täytä mitään?

Olen itse kasvissyöjä, ja niinä harvoina kertoina kun olen syönyt hampurilaisia (joko itse tehtyjä tai jostain ostettuja), niin kylä ne minusta ovat pitäneet nälkää ihan yhtä hyvin kuin muukin ruoka. Kaupasta valmiina ostettu kasvishampurilainen maksaa enemmän kuin euron, joten joku hampurilaispaikan euron purilainen ei ole mitään ylikallis sekään.

Mitä kampaajaan tulee, niin minulla on pitkät hiukset ja värjään kasviväreillä. Omat taitoni eivät riitä melkoisen valuvan ja sotkevan kasvivärin kanssa värjäämiseen, joten minun on pakko hoitaa asia kampaajalla. Toinen vaihtoehto on toki olla värjäämättä hiuksia, mutta tämä on asia, josta en tingi. Kauniit hiukset vaikuttavat kuitenkin paljon ulkonäköön, minäkuvaan, itsetuntoon. Kaupan kemikaaliväreille olen allergisoitunut, joten siksi en voi niitä käyttää, vaikka ovatkin kasvivärejä helppokäyttöisempiä. Ymmärrän siis itse hyvin sen, että pienituloisetkin värjäävät hiuksiaan, meikaavat tai eivät kulje missä tahansa rytkyissä ihmisten ilmoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan