Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona-aika ja epätoivo

Vierailija
22.11.2020 |

Olen riskiryhmäläinen, ollut eristyksissä helmikuun puolivälistä alkaen ja nyt alkaa jo epätoivo hiipiä mieleen, kun miettii, kuinka korona vain jatkuu ja jatkuu eikä loppua näy...Rokotetta en uskalla ottaa, sitten kun tulee saataville, koska en luota sen turvallisuuteen eli huonot vaihtoehdot :/ Olen onneksi eläkkeellä joten eristäytyminen on fyysisesti mahdollista, mutta henkisesti alkaa ottaa todella koville. Sairastin masennusta jo ennen pandemiaa.

Miten te muut riskiryhmäläiset henkisesti jaksatte?

Kesällä olo helpompaa kun oli sentään valoisaa ja pystyi olla välillä ulkona ja ajattelin, että ehkä talven tullen helpottaa mutta ei, tartunnat vain nousevat nousemistaan, hallitus välttelee vastuuta eli delegoi sen muille tahoille ja pää leviää kun juuri ketään ei voi taudin pelossa nähdä

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trol:lit aktivoituvat heti, jos joku ilmoittaa pelkäävänsä koronaa, alkaa tulla näitä "hae apua" juttuja tai "mitä jos salama iskee" jne jne, kertoo paljon siitä, miten osa kieltää totuuden itseltään ja yrittää olla kuin mitään koronaa ei olisi olemassakaan, USAssahan joku sairaanhoitaja kertoi, miten jo koronaan kuolemassa olevat potilaat eivät vain suostuneet myöntämään että mitään koronaa on edes olemassa :D  Ihmismielen voima on suuri niin hyvässä kuin pahassa

Vierailija
22/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos on tiettämättään riskiryhmää? Ja jos tuleva rokote ei estä tartuntaa mutta peittää oireet mutta rokotettu voi silti levittää koronaa niin miettikää? Rokotetut voivat sairastuttaa jonkun ei-rokottamattoman jolle korona voi koitua kohtaloksi. Mielestäni pelottava skenaario, joko kaikki rokotetaan tai sitten ei ollenkaan...

Mitä jos salama iskee ja kuolee!

Niinkin voi käydä. Siksi on ihan normaalia ja järkevää varoa ukkosella tekemästä tiettyjä asioita. Mutta sinähän viis veisaat, vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka korona pelottaisi ja varoisi saamasta tautia, niin ei se tarkoita että ihminen olisi vainoharhainen tai koko ajan eläisi pelon vallassa. Joskus tuntuu että on vain kaksi ääripäätä, joko pelkää kuollakseen eikä mene minnekään tai elää täysin vailla huolen häivää...Itse en pelkää kuollakseni ja hieman ahdistaa tämä korona ja varaudun miten pystyn, mutta en silti täysin eristäydy, mutta ei minua haittaa enkä sitä ihmettele jos joku riskityhmäläinen eristäytyy

Vierailija
24/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan täällä facebookin long covid-vertaistukiryhmässä? Voin kertoa, että siellä saa lukea sellaisia juttuja, mitä tämä tauti ihmiselle voi tehdä, että pistää todella miettimään, kannattaako ehdoin tahdoin olla huoleton ja hankkia itselleen kenties loppuelämän riesa. On todella vakavasti sairastuneita myös ja kukaan ei voi etukäteen tietää, sairastuuko kenties itse vakavasti vaiko lievästi ja lieväkin sairaus voi tuoda vakavat pitkäaikaisoireet

Niinpä, ja mikä myös järkyttävää, monet näistä henkilöistä kertovat oireidensa ja vaivojensa vähättelystä ja suoranaisesta ignooraamisesta mm. terveydenhuollossa.

Eli saat ehkä loppuiän vaivat ja osittaisen tai täydellisen työkyvyttömyyden, mutta sitä ei noteerata mitenkään yhteiskunnan taholta.

Vierailija
25/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten korona kuumentaa tunteita, toisia ihan selvästi loukkaa/häiritsee se, jos joku ap:n tavoin tekee keskustelunavauksen siitä, että korona pelottaa ja epätoivokin alkaa hiipiä mieleen...Heti pitää mitätöidä se toisen kokemus ja hyvä ettei suoraan haukuta hulluksi kun kehotetaan etsimään apua jne. Ja sitten on niitä, jotka vain tulevat nälvimään suoraan. Enemmän melkein tulee epäasiallisia kuin asiallisia vastauksia lähes kaikkiin vastaaviin ketjuihin. Tosi iso osa ihmisistä ei halua myöntää todellisuutta ja yrittävät uskotella itselleen, ettei mitään pandemiaa ole ja jos jossain on niin ei ainakaan meillä Suomessa

Vierailija
26/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveet tuntuvat elävän jossain ihan eri todellisuudessa kuin riskiryhmään kuuluvat...Itse riskiryhmäläisenä tilaan ruoat ja lääkkeet netin kautta ja jos joudun menemään vaikka lääkäriin niin käytän ffp2 tai ffp3 maskia. Lenkillä käyn välillä, mutta vältän fyysisiä kontakteja. Läheisiä olen muutaman kerran tavannut tämän vuoden aikana. Raskasta on kieltämättä henkisesti, mutta onneksi olen kotona viihtyää sorttia ja yritän elää päivä kerrallaan ja miettiä, että ei tämä tilanne ikuisesti voi kestää, ehkä joskus ensi kesänä viimeistään helpottaa

Vierailija
27/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten korona kuumentaa tunteita, toisia ihan selvästi loukkaa/häiritsee se, jos joku ap:n tavoin tekee keskustelunavauksen siitä, että korona pelottaa ja epätoivokin alkaa hiipiä mieleen...Heti pitää mitätöidä se toisen kokemus ja hyvä ettei suoraan haukuta hulluksi kun kehotetaan etsimään apua jne. Ja sitten on niitä, jotka vain tulevat nälvimään suoraan. Enemmän melkein tulee epäasiallisia kuin asiallisia vastauksia lähes kaikkiin vastaaviin ketjuihin. Tosi iso osa ihmisistä ei halua myöntää todellisuutta ja yrittävät uskotella itselleen, ettei mitään pandemiaa ole ja jos jossain on niin ei ainakaan meillä Suomessa

Miksi on niin vaikea myöntää, että ahdistus ja pelko ovat oireita, joihin voi hakea apua ja kannattaa hakea. Siinä ei ole mitään hävettävää. Päinvastoin. Nämä psyykkiset oireet ovat raskaita ja halvaannuttavia.

Tällä ei ole mitään tekemistä sen koronataudin todestaottamisen kanssa.

Vierailija
28/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap. Mulle on tullut kisaväsymys ja olen ryhtynyt ottamaan riskejä, maltillisia sellaisia. Yritän aina suhteuttaa hyödyn ja riskin (esim tapasin pikkuveljeäni perheineen). Mutta juu, tilanne ahdistaa ja herättää myös vihaa.

'Suojellaan riskiryhmiä'. Tämähän ei näy käytännössä mitenkään, on pelkkää sananhelinää.

Vierailija
29/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt maaliskuun alusta lähtien eristyksissä, mutta mun eristyksissä oloni ei tarkoita pelkästään kotona olemista. Teen etätöitä, tilaan ruuat ja muut tarvitsemani kotiinkuljetuksella, mutta ulkoilen joka päivä. Pakkokin, koska mulla on koira. Ulkona on helpompaa pitää turvavälit, kun tapaa muita ihmisiä. Olen myös hankkinut ffp3- ja ffp2-hengityssuojaimia sekä suojalaseja, jos on tarvetta käydä jossain sisätiloissa, missä on muita ihmisiä. Omilla lapsillani on myös mahdollisuus eristäytyä ja aina välillä ovatkin ensin kaksi viikkoa eristyksissä ennenkuin tulevat käymään tai minä menen käymään heillä. 

Rokotetta en aio ottaa ensimmäisten joukossa, koska mulla on mahdollisuus välttää virusta muutenkin. Pärjään tälläkin tavalla eläen vaikka kaksi vuotta rokotteiden tulon jälkeen. Silloin on jo varmaan nähty, millaisia sivuvaikutuksia rokoteella on ja voin uudelleen miettiä rokotteen ottamista. 

Mua ei ahdista tämä tilanne, mutta välillä turhauttaa, kun  päättäjillä ja viranomaisilla ei ole tarkoituskaan saada tartuntalukuja painumaan alas. Ainoa hyvä puoli on, että rahaa säästyy, kun mihinkään ylimääräiseen ei mene nyt rahaa.

Vierailija
30/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä alkaa vähän nuppiin käydä hiljalleen, vaikka en nyt ihan pahinta riskiryhmää ole.

90-luvun läpieläminen auttaa vähän, on hiljaista tietoa. Voin mennä zombiemoodiin niin, etten avaa verhoja vuoteen. Jos on pakko, ei siihen kuole. Taloudellinen puoli huolettaa. Asumistukikin pitäisi olla tilillä viikon päästä, mutta päätös ei ole vielä tullut. Huono aika olla taloudellisesti veitsenterällä.

Näin aivan karmeaa unta. Olin asunnottomien yömajassa New Yorkissa ilman rahaa ja mitään tajua, miten pääsisi takaisin Suomeen ja yksi asukki uhkaili välillä puukolla. Juoksin sitä karkuun kun yritti kerran tappaa, ja pääsinkin.

Tällaisia ne on korona-ajan unet.

Vierailija
31/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ap. Mulle on tullut kisaväsymys ja olen ryhtynyt ottamaan riskejä, maltillisia sellaisia. Yritän aina suhteuttaa hyödyn ja riskin (esim tapasin pikkuveljeäni perheineen). Mutta juu, tilanne ahdistaa ja herättää myös vihaa.

'Suojellaan riskiryhmiä'. Tämähän ei näy käytännössä mitenkään, on pelkkää sananhelinää.

Miten sinusta pitäisi suojella paremmin riskiryhmiä kuin nyt? Se perustuu kai kuitenkin siihen, että riskiryhmät eristäytyvät muista samaan tapaan kuin sairastuneet. Suosittelen kyllä liikkumaan ulkona, jos asuu lähiössä tai taajaman ulkopuolella, kuten moni suomalainen.

Aktiivinen pelontunne ja ahdistus ovat luonnollisia reaktioita tilanteeseen, mutta raskaita seuralaisia ja siksi voisi etsiä keskusteluapua tai self helpiä.

Onko pitkäaikaisoireellisia tullut samassa suhteessa nyt syksylläkin eli kevättä enemmän vai painottuiko kevääseen?

Valitettavasti kuka vaan meistä voi koska vaan saada väsymysoireyhtymän muidenkin virusten jälkitautina.

Vierailija
32/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielessäni on ajatus että jos koronaan ei olisi mahdollista kuolla mutta riski saada kasvoihin vakavia epämuodostumia tai menettää kaikki hiukset ikuisesti olisi yhtä suuri kuin nykyinen riski kuolla niin ihmiset ottaisivat tämän vakavammin. Ja tämä ajatus on mielestäni surullista että ulkonäkö on tärkeämpi kuin se että henki saattaa lähteä. Onneksi en saa koskaan tietää menisikö asia näin ja voin ajatella että ei ihmiset nyt oikeasti sellaisia olisi että mielummin kuollaan kuin että ulkonäölle tapahtuu jotain.

Vierailija
33/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mt ongelmasi on se riski.

Ota yhteyttä terveydenhuoltoon. Saat tukea pelkoosi.

Tee omaolo ja laita nämä psyykkiset oitreet siihen.

Oikeasti olen enemmän huomissani monien mielenterveydestä kuin koronasta tautina.

Et taida olla itse riskiryhmää? Oletko koskaan joutunut todella pelkäämään kuolemaa? Voin kertoa, että se ei ole kivaa ja korona voi olla hengenvaarallinen etenkin sydänsairaille, jollainen itse olen

Koronaa ei ole olemassa. Pelkäät olemattomia.

Vierailija
34/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielessäni on ajatus että jos koronaan ei olisi mahdollista kuolla mutta riski saada kasvoihin vakavia epämuodostumia tai menettää kaikki hiukset ikuisesti olisi yhtä suuri kuin nykyinen riski kuolla niin ihmiset ottaisivat tämän vakavammin. Ja tämä ajatus on mielestäni surullista että ulkonäkö on tärkeämpi kuin se että henki saattaa lähteä. Onneksi en saa koskaan tietää menisikö asia näin ja voin ajatella että ei ihmiset nyt oikeasti sellaisia olisi että mielummin kuollaan kuin että ulkonäölle tapahtuu jotain.

Riski kuolla tai sairastua vakavasti on häviävän pieni.

Vierailija
35/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mieleen, että valtaosa keski-ikäisistä on näkymätöntä massaa, joten ulkonäkö on jo menetetty tai sitä ei ole edes ollut.

Kyllä tämä korona-aika on käynyt pahasti omankin jaksamisen päälle ja ymmärrän, että risrkiryhmäläisellä vielä enemmän. Itse pidän omalla kohdallani masentumista suurempana uhkana kuin koronaa.

Vierailija
36/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinusta pitäisi suojella paremmin riskiryhmiä kuin nyt? Se perustuu kai kuitenkin siihen, että riskiryhmät eristäytyvät muista samaan tapaan kuin sairastuneet. Suosittelen kyllä liikkumaan ulkona, jos asuu lähiössä tai taajaman ulkopuolella, kuten moni suomalainen.

Aktiivinen pelontunne ja ahdistus ovat luonnollisia reaktioita tilanteeseen, mutta raskaita seuralaisia ja siksi voisi etsiä keskusteluapua tai self helpiä.

Onko pitkäaikaisoireellisia tullut samassa suhteessa nyt syksylläkin eli kevättä enemmän vai painottuiko kevääseen?

Valitettavasti kuka vaan meistä voi koska vaan saada väsymysoireyhtymän muidenkin virusten jälkitautina.

Taitavaa provoilua. Verhot vit tuilusi auttamisenhaluun. Toivottavasti saat samanlaista kohtelua sitten KUN olet itse pulassa.

Vierailija
37/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mt ongelmasi on se riski.

Ota yhteyttä terveydenhuoltoon. Saat tukea pelkoosi.

Tee omaolo ja laita nämä psyykkiset oitreet siihen.

Oikeasti olen enemmän huomissani monien mielenterveydestä kuin koronasta tautina.

Et taida olla itse riskiryhmää? Oletko koskaan joutunut todella pelkäämään kuolemaa? Voin kertoa, että se ei ole kivaa ja korona voi olla hengenvaarallinen etenkin sydänsairaille, jollainen itse olen

Koronaa ei ole olemassa. Pelkäät olemattomia.

Kannatatko myös Trum:pia ja olet sitä mieltä että 5g aiheuttaa koronaa :D Vai oletko kenties pu:tinin palkkalistoilla?

Vierailija
38/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee ahdistusta lähinna aina, kun huomaa miten tyhmiä ihmiset on. Jo silloin kun tällä palstalla keskusteltiin Kiinassa riehuvasta viruksesta, niin koko läntinen maailma oli liikuttavan varma, että ei se tänne tule. Ja Kiinasta lennätettiin viruksia Eurooppaan ja USAan  oikein ennätystahtia.

Koska eihän tämä tauti tule meille, eikä ainakaan sairastuta ketään, eikä kukaan ainakaan kuole, koska pikku flunssa se vain on.

Ja tieteilijät ennustivat tämänkin toisen aallon ja kun huomattiin, että se on lievempi, niin eipä hätää millään toimenpiteillä, kunnes taas alkavat sairaalat täyttyä. Ja vielä ei edes tiedetä, minkälaisia ja miten pitkään kestäviä vaivoja sairastuneille jää. Koreasta uudisoidaan jo kolmannesta aallosta.

Mutta ei ollut tarkoitus ahdistaa ketään enempää. Itselle tulee välillä paha ahdistus, kun jotain tapahtuu, viimeksi eilen, kun omaankin kaupunkiin sitten saatiin paha rypäs.

Ahdistukseni kyllä menee ohi parin päivän päästä, vaikka aika eristäytynyttä elämää olen viettänyt, koska perheessä on riskiryhmäläinen (jonka pitää nyt käydä yhtenään sairaalassa koronan levitessä).

Uskokaa pois, ihminen ei voi tehdä määräänsä enempää. Voi noudattaa suosituksia mahdollisimman hyvin ja yrittää keksiä vaikka joku harrastus, mikä vie ajatukset välillä pois pahasta. Onko laatikoissasi lankaa ja puikot tai virkkuukoukko? Voisihan sitä alkaa vaikka isoäidin neliöistä virkata koronapeittoa. Netistä löytyy runsaasti ohjeita ja tarvikkeitakin voi tilata helposti. Virkkuukoukkuja taitaa olla ihan lähimarketissa, ja voihan sitä purkaa jotain pieniksi jääneitä villapaitoja vaikka ajankulukseen.

Tai osta palapeli tai rupea ratkomaan sudokuja tai pelaamaan pasianssia. Netissäkin varmaan on pelejä, mutta oikeat kortit antaisivats ehkä enemmmän visuaalista viihdettä.

Ja soitto ystävälle, tai vaikka johonkin auttavaan puhelimeen rohkeasti, jos siltä tuntuu.

Taloudellisesti varmaan koittaa haasteellisia aikoja, mutta ehkä meille pieni kulutuskutistuskin tekee vain hyvään.

Jaettu ilo on kaksi iloa, etukäteen surtu on kaksi murhetta.

Vierailija
39/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski kuolla tai sairastua vakavasti on häviävän pieni.

Kerro tuo niille sadoille tuhansille jotka ovat maailmalla kuolleet/sairastuneet vakavasti. Myös täällä Suomessa sairastetaan long covidia, kannattaa avata silmät. Mutta sinä taidatkin olla sama trolli joka provoilee lähes kaikissa palstan koronaketjuissa

Vierailija
40/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ennemmin olen sisällä ja pelkään kuin painelen tuolla pelotta menemään ja saan koronan ja joudun sairaalaan/mahdollisesti kuolen. Pelko on luonnollinen reaktio aitoon uhkaan ja sellainen tämä uusi tuntematon virus on, joka voi tappaa sekä sairastuttaa pitkäaikaisesti myös perusterveen ihmisen. Mielestäni on luonnotonta ja epänormaalia, että on paljon ns denialisteja, joita ei yhtään pelota, sellainen on jotenkin epätervettä kun katsoo maailmalla, kuinka virus kylvää kuolemaa

En pelkää kuolemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi