Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona-aika ja epätoivo

Vierailija
22.11.2020 |

Olen riskiryhmäläinen, ollut eristyksissä helmikuun puolivälistä alkaen ja nyt alkaa jo epätoivo hiipiä mieleen, kun miettii, kuinka korona vain jatkuu ja jatkuu eikä loppua näy...Rokotetta en uskalla ottaa, sitten kun tulee saataville, koska en luota sen turvallisuuteen eli huonot vaihtoehdot :/ Olen onneksi eläkkeellä joten eristäytyminen on fyysisesti mahdollista, mutta henkisesti alkaa ottaa todella koville. Sairastin masennusta jo ennen pandemiaa.

Miten te muut riskiryhmäläiset henkisesti jaksatte?

Kesällä olo helpompaa kun oli sentään valoisaa ja pystyi olla välillä ulkona ja ajattelin, että ehkä talven tullen helpottaa mutta ei, tartunnat vain nousevat nousemistaan, hallitus välttelee vastuuta eli delegoi sen muille tahoille ja pää leviää kun juuri ketään ei voi taudin pelossa nähdä

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ap varmasti kasan haukkuja ja hörhöttelyä kun uskalsit avautua täällä, nimittäin enemmistö ei halua koronaa miettiä eikä varsinkaan puhua siitä, kohta sinuakin aletaan haukkua lampaaksi tai jotain vastaavaa :D Alapeukkuja ainakin tulet saamaan paljon

Vierailija
2/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen riskiryhmää ja menen juosten hakemaan rokotteen kun sellaisen saa. Muuten olen tehnyt etätöitä, tilannut netin kautta ruuat ja tavarat. Ei ahdista yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun mt ongelmasi on se riski.

Ota yhteyttä terveydenhuoltoon. Saat tukea pelkoosi.

Tee omaolo ja laita nämä psyykkiset oitreet siihen.

Oikeasti olen enemmän huomissani monien mielenterveydestä kuin koronasta tautina.

Et taida olla itse riskiryhmää? Oletko koskaan joutunut todella pelkäämään kuolemaa? Voin kertoa, että se ei ole kivaa ja korona voi olla hengenvaarallinen etenkin sydänsairaille, jollainen itse olen

Vierailija
4/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat ap varmasti kasan haukkuja ja hörhöttelyä kun uskalsit avautua täällä, nimittäin enemmistö ei halua koronaa miettiä eikä varsinkaan puhua siitä, kohta sinuakin aletaan haukkua lampaaksi tai jotain vastaavaa :D Alapeukkuja ainakin tulet saamaan paljon

Pelko on häiriö, jos se estää elämisen. Siihen kannattaa hakea apua.

Myötätuntoni on mielenterveytensä menettäneiden puolella.

Vierailija
5/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mt ongelmasi on se riski.

Ota yhteyttä terveydenhuoltoon. Saat tukea pelkoosi.

Tee omaolo ja laita nämä psyykkiset oitreet siihen.

Oikeasti olen enemmän huomissani monien mielenterveydestä kuin koronasta tautina.

Et taida olla itse riskiryhmää? Oletko koskaan joutunut todella pelkäämään kuolemaa? Voin kertoa, että se ei ole kivaa ja korona voi olla hengenvaarallinen etenkin sydänsairaille, jollainen itse olen

Sinunkin kannattaa gakea apua psyykkisiin oireisiin.

Vierailija
6/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minun myötätunto on niiden puolella jotka voi kuolla koronaan. Ei heikkopäisten.

Vierailija
7/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos on tiettämättään riskiryhmää? Ja jos tuleva rokote ei estä tartuntaa mutta peittää oireet mutta rokotettu voi silti levittää koronaa niin miettikää? Rokotetut voivat sairastuttaa jonkun ei-rokottamattoman jolle korona voi koitua kohtaloksi. Mielestäni pelottava skenaario, joko kaikki rokotetaan tai sitten ei ollenkaan...

Vierailija
8/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minun myötätunto on niiden puolella jotka voi kuolla koronaan. Ei heikkopäisten.

Mieti oikeasti asiaa. Mieti näitä pelko-oireita ja ahdistusta.

Siihen saa apua!

Vierailija
9/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos on tiettämättään riskiryhmää? Ja jos tuleva rokote ei estä tartuntaa mutta peittää oireet mutta rokotettu voi silti levittää koronaa niin miettikää? Rokotetut voivat sairastuttaa jonkun ei-rokottamattoman jolle korona voi koitua kohtaloksi. Mielestäni pelottava skenaario, joko kaikki rokotetaan tai sitten ei ollenkaan...

Se on sitten niitä omia valintoja jos ei halua ottaa rokotetta.

Vierailija
10/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko alkaa viedä sinunkin terveytesi.

Vierailija
11/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti oikeasti asiaa. Mieti näitä pelko-oireita ja ahdistusta.

Siihen saa apua!

Ei minua ahdista, kerroin jo aikaisemmin. Otan rokotteen kun sen saa ja jatkan elämää.

Vierailija
12/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennemmin olen sisällä ja pelkään kuin painelen tuolla pelotta menemään ja saan koronan ja joudun sairaalaan/mahdollisesti kuolen. Pelko on luonnollinen reaktio aitoon uhkaan ja sellainen tämä uusi tuntematon virus on, joka voi tappaa sekä sairastuttaa pitkäaikaisesti myös perusterveen ihmisen. Mielestäni on luonnotonta ja epänormaalia, että on paljon ns denialisteja, joita ei yhtään pelota, sellainen on jotenkin epätervettä kun katsoo maailmalla, kuinka virus kylvää kuolemaa

Vierailija
13/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos salama iskee ja kuolee!

Vierailija
14/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ennemmin olen sisällä ja pelkään kuin painelen tuolla pelotta menemään ja saan koronan ja joudun sairaalaan/mahdollisesti kuolen. Pelko on luonnollinen reaktio aitoon uhkaan ja sellainen tämä uusi tuntematon virus on, joka voi tappaa sekä sairastuttaa pitkäaikaisesti myös perusterveen ihmisen. Mielestäni on luonnotonta ja epänormaalia, että on paljon ns denialisteja, joita ei yhtään pelota, sellainen on jotenkin epätervettä kun katsoo maailmalla, kuinka virus kylvää kuolemaa

Se pelko ei ole normaalia. Se estää sinua elämästä.

Tähän saa apua. Soita vaikka terveysasemalle aamulla.

Vierailija
15/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan täällä facebookin long covid-vertaistukiryhmässä? Voin kertoa, että siellä saa lukea sellaisia juttuja, mitä tämä tauti ihmiselle voi tehdä, että pistää todella miettimään, kannattaako ehdoin tahdoin olla huoleton ja hankkia itselleen kenties loppuelämän riesa. On todella vakavasti sairastuneita myös ja kukaan ei voi etukäteen tietää, sairastuuko kenties itse vakavasti vaiko lievästi ja lieväkin sairaus voi tuoda vakavat pitkäaikaisoireet

Vierailija
16/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet tarvetta jankata asiasta? Oletko itse denialisti joka kieltää koko taudin olemassaolon tai pitää sitä "pelkkänä flunssana"?

Vierailija
17/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kuulu riskiryhmiin, mutta olen yrittänyt olla silti niin varovainen kuin perheellinen voi. Meillä on lähisukulaisissa riskiryhmiin kuuluvia ja eikä korona ole harmiton meille muillekaan.

Itsekin olen tuntenut turhautumista, kun tuntuu, ettei virusta edes yritetä saada aikoihin ainakaan pk-seudulla, vaikka monet esimerkit osoittaisivat, että se on täysin mahdollista.

Olen kuitenkin yrittänyt keskittyä mahdollisimman paljon kaikkeen siihen mukavaan mitä nyt voi tehdä ja mistä voi nauttia. Koskaan ei tiedä mitä huominen tuo tulleessaan, joten parempi nauttia tästä päivästä aina kun voi. Muiden ihmisten käytökselle ja viranomaisten ohjeistukselle en hirveästi voi, joten yritän olla kiinnittämättä niiden puutteisiin.

Pandemioita on tullut ja mennyt ja luotan, että tämäkin menee aikanaan, kunhan onnistuu tämän sinnittelemään läpi. Ennen nämä ovat tyypillisesti kestäneet pari kolme vuotta, nyt saatamme selvitä vähemmällä kiitos rokotteen. Ja jokainen päivä lisää tietämystä terveydenhoidossa, joten joka päivä mahdollisuus saada toimivaa hoitoa paranee hitusen. Eli olen ajatellut toisaalta, että tämä on muutaman vuoden kestävä maraton ja toisaalta, että jokainen päivä on voitto.

Ymmärrän pelkosi rokotetta kohtaan, mutta on todennäköistä, ettet ole ensimmäisten rokotettujen joukossa. Eli siinä vaiheessa kun sinä ehdit saamaan rokotteen, ovat mahdolliset sivuvaikutukset ja riskit tulleet todennäköisesti jo esiin. Eli se, että tulisi jotain yllättäviä, vaarallisia sivuvaikutuksia on siinä vaiheessa erittäin epätodennäköistä.

Vierailija
18/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet eristyksissä, riskisi sairastua on hyvin pieni.

Ei sinun sitä rokotetta tarvitse ensimmäisten joukossa ottaa, jos sekin kauheasti pelottaa, mutta kannattaa nyt ihan oikeasti miettiä, kumpi on suurempi riski - koronan sairastaminen vai rokote. Minä veikkaan ensimmäistä.

Jos et ota rokotetta, jatkat elämää... tai siis elämistä eristyksissä ties kuinka kauan, sillä rokotekattavuus ei tule aikoihin riittämään siihen että myös rokottamattomat olisivat edes suhteellisen hyvässä suojassa.

Minä aion ottaa rokotteen, jos vain saan ja jos siihen mennessä ei ole ilmennyt vakavia riskejä sen käytöstä. Pelkään koronan sairastamista paljon enemmän kuin rokotetta. En halua olla viikkoja tai kuukausia sairas, en halua tartuttaa muita, en halua joutua sairaalaan, en halua joutua teholle, en halua joutua hengityskoneeseen, en halua pelätä kuolevani sairaalassa, en halua kuolla ja vaikken kuolisikaan, en halua elinvaurioita kenties lopuksi ikää.

Kyseessä on vakava tauti.

Vierailija
19/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonpudotus auttaa ahdistukseen. Vielä ehtii hyvin ennen joulua viisi kiloa. 

Vierailija
20/108 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet tarvetta jankata asiasta? Oletko itse denialisti joka kieltää koko taudin olemassaolon tai pitää sitä "pelkkänä flunssana"?

Jankkaajalla on paha mielenterveysongelma. Haluaa kieltää koko viruksen olemassaolon ja elää kuin mikään ei olisi uhkana. Toivottavasti ei kalahda omaan nilkkaan kuten tällaisissa tapauksissa usein käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän