Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uskonnonvapaus ei koske lapsia?

Vierailija
25.03.2014 |

En vaan pysty käsittämään, että miksi lasten vanhemmat saavat päättää lastensa uskonnon. Kahdeksanteentoista ikävuoteen asti lapsen on pakko kuulua tasan siihen uskontokuntaan, mihin vanhemmat hänen haluavat kuuluvan. Koulussa hänen on pakko osallistua jumalanpalveluksiin ja ev. lut. uskonnonopetukseen sekä maksaa mahdollisesti jopa kirkollisveroa.

Eikö tämä ole ihmisoikeusrikkomus? Miksi lapset eivät voisi olla vain puhtaasti vakaumuksettomia lain edessä siihen asti, kunnes ovat kypsiä päättämään siitä itse?

P.S: Olen valmis muuttamaan mielipidettäni, joten kertokaa rohkeasti omat näkemyksenne asiasta!

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä tätä tunnustuksellista uskontoa opetetaan? Omat lapset ovat ala-asteella Jyväskylässä enkä ole tälläistä vielä huomannut. Olenko vain sokea?

Minä olen agnostikko ja en ole uskonnollinen. Olen siitäkin huolimatta joskus lukenut lasten kanssa raamatusta joitankin kohtia ja olemme yhdessä miettineet mitäköhän milläkin vertauskuvalla on tarkoitettu. Olemme puhuneet myös muista uskonnoista ja yhdessä pohdiskelemme luonnontieteitä ja historiaakin. 

Olen opettanut lapsilleni evoluutiosta ja alkuräjähdyksestä, mutta olen myös kertonut ettei kenelläkään ole tietoa mitä oli ennen alkuräjähdystä. Olen sanonut, että jokainen saa miettiä ihan itse mitä silloin on ollut, jos mitään ja mielikuvitusta saa käyttää, minä hyväksyn heidät kyllä.

Vierailija
42/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:14"]

Valtauskontoihin kuuluminenhan ei Suomessa oikeasti velvoita yhtään mihinkään, mutta kannatan todellakin lasten uskonnonvapauden ideaa ja lakia siitä, että uskontokuntansa voisi päättää vasta täysi-ikäisenä. Syynä tähän ovat sekä omakohtaiset että lähipiirin ihmisten kokemukset pienemmistä uskontokunnista, joiden opetuksiin lapset on aivopesty ja joiden avulla heidät pyritään eristämään joko osittain tai täysin normaalista elämästä. Paljolta kärsimykseltä säästyttäisiin, jos aivopesu ns. lahkojen oppeihin (ja samantien kaikkiin uskontoihin) estettäisiin ja kaikille annettaisiin yhtäläinen mahdollisuus tutustua erilaisiin oppeihin ja uskomuksiin.

[/quote]

Eri lahkoihin hurahtamista estetään juuri sillä tavalla, että kaikille annetaan jokseenkin kiihkotonta ja tasapuolista opetusta koulussa. Muutenhan lapset ovat täysin näiden kiihkosaarnaajien armoilla, eivätkä saa mistään toisenlaista tietoa. Näkeehän tämän jo Yhdysvaltojen tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:15"]Jotenkin tuntuu, että ateistit ovat varsin yksinkertaista porukkaa älykkyydeltään.

[/quote]

Sori, mutta ihan virallistenkin tutkimusten mukaan ateisteilla on korkeampi älykkyys kuin uskovilla.

[/quote]

Ja jos sulla olisi edes kohtalainen äo, olisit osannut lisätä tuohon sanan TILASTOLLISESTI. Tuskin edes tiedät mitä se omalla kohdallasi tarkoittaa?

Vierailija
44/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:34"]

Siis missä tätä tunnustuksellista uskontoa opetetaan? Omat lapset ovat ala-asteella Jyväskylässä enkä ole tälläistä vielä huomannut. Olenko vain sokea?

[/quote]

Se ei ole tunnustuksellista, vaan oman uskonnon mukaista. Eli joko omasi varmaan ovat ev.lut.-tunneilla, jos kerran uskontoa heille opetetaan.

Vierailija
45/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:21"]

Opetussuunnitelma? Oppikirjat?

Jos opettajan arvomaailma muka vaikuttaisi noin paljon, niin miten kukaan voi opettaa esimerkiksi juuri yhteiskuntaoppia tuomatta esiin omaa puoluekantaansa?

[/quote]

Suomessa on kuitenkin samanlainen yhteiskuntajärjestys kaikille, olipa sitten vasemmistolainen tai porvari. Kaikki äänestävät samana päivänä jne.

Vierailija
46/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nin, miksi puhua tai opettaa lapselle jotain tiettyä kieltä? Miksei lapsi saa itse täysi-ikäisenä päättää, mitä kieltä haluaa puhua? Tai miksi pakottaa lapsi jonkun tietyn maan kansalaiseksi? Miksei lapsi voi aikuisena valita minkä maan kansalainen haluaa olla?

Olisikohan niin, että vanhemmat haluavat kasvattaa lapsensa omien arvojensa, maailmankatsomuksensa ja kulttuurinsa mukaisesti, eikä jättää heitä täysin juurettomiksi.

Vierailija
47/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tai perheeni, me emme tarvitse uskontoa tunteaksemme onnea, rakkautta, rauhaa, empatiaa, toivoa paremmasta yms.

Vierailija
48/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:05"]

.En minakaan pida siita etta entinen jehovan todistaja naapurimme yritti tyrkyttaa valheitaan lapsilleni. Mina ja mieheni opetamme lapsilleme raamatusta ja perustietot.

[/quote]

Ihan samanlaisia valheita sinä lapsillesi kerrot kuin kuka tahansa uskovainen. Kaikilla teillä on yhtä valheellinen maailmankuva. Et ole yhtään enemmän oikeassa siinä suhteessa kuin minkään muunkaan uskonnon tyrkyttäjä. Sorry vaan.

Vierailija
49/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:22"]

Minä tai perheeni, me emme tarvitse uskontoa tunteaksemme onnea, rakkautta, rauhaa, empatiaa, toivoa paremmasta yms.

[/quote]

Kerrankin järkevä kommentti! Kiitos! :)

Vierailija
50/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:37"]

Uskovaiset opettavat oman maailmankuvansa lapsille = väärin.

Ateisti opettaa oman maailmankuvansa lapsille = oikein. 

Eikö tässä ole teidän mielestänne yhtään mitään tekopyhää? Edes ihan pikkuriikkisen?

[/quote]

Väärää ja tekopyhää tässä kuviossa on ainoastaan se, että kristitty olettaa verovaroin palkatun uskonnonopettajan opettavan maailmankuvansa lapsille.

[/quote] Hopohopo. Se opettaa uskonnon kirjasta perustietoa, joka jokaisen suomalaisen lapsen tulisi oppia! Paasiaispupu, joulupukki ym satuolennot opetetaan kylla ehdottomasti....mutta annasolla jos puhutaan Jumalasta lapselle. Eihan lapsi saisi uskoa mihinkaan hyvaan siis....Unohtakaa etta lapsi saisi minkaanlaista toivoa tulevaan. Joulupukki kuolee ian mukana...Jumala ei koskaan. Ateistin on mahdoton ymmartaa sita toivoa, mika uskossa elaminen antaa. Itse olen kokenut monen ihmeen elamassani. Mm vanhimmalla tyttarella oli vakava sydan vika syntyessa. Todettu kahdella eri maanosalla, monta eri kardiologia. Jumala paransi. Kukaan ei voi saada minua uskomaan toisin. Pilkatkaa vaikka...minulla on silti jatkuva toivo. Olen surullinen teidan ateistien puolesta.....

[/quote]

Miksei sitä perustietoa voi opettaa neutraalisti, niin että koko luokka taustaan katsomatta voisi opiskella samasta kirjasta? Miksei tunnustuksellista puolta voi jättää kotona (tai kirkossa) opetettavaksi, vanhempien harkinnan mukaan?

[/quote]

Ei ole olemassa neutraalia tietoa. Myös ei-uskova opettaja tai vanhempi elämänkatsomustaan vaikutuspiirissään oleville lapsille ja nuorille. Jokaisella ihmisellä on elämänkatsomus ja tietty arvomaailma. Se on tärkeä osa ihmisyyttä. Jos näitä asioita ei kehitetä tietoisesti lapsena ja nuorena, ne jäävät ihmisellä alhaiselle tasolle. Tällainen voi pahimmillaan johtaa epäinhimillisyyteen ja julmuuteen - tai siihen ettei ihminen tunne kuuluvansa mihinkään merkitykselliseen yhteyteen. Elämänkatsomus - liittyipä se uskontoon tai ei - on ihmisyyden perusta. On tärkeää, että vanhemmat valitsevat lapsensa elämänkatsomuksellisen pohjan, koska he ovat vastuussa lapsistaan. On myös yhtä tärkeää, että vanhemmat joustavat lapsen oman ajattelun kehittyessä ja antavat viimeistään murrosiässä lapsensa valita oman tiensä.

Vierailija
51/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran kouluissa opetetaan uskontoa, niin silloin opetuksen pitäisi olla sellaista, missä otetaan huomioon myös muut uskonnot, kun tämä ev. lut. Opetettaisiin tasapuolisesti kaikista. Siitä voisi sitten itse päättää, mihin uskoa jos uskoo.

Suomessa kuitenkin on paljon eri uskontoihin kuuluvia ihmisiä ja varmasti jokainen näistä uskovista on sitä mieltä, että juuri hänen uskontonsa on se oikea. 

Itse en usko Jumalaan, mutta en myöskään mene kertomaan kenellekään uskovaiselle, että hänen tapansa elää on jotenkin väärä. Jokainen uskokoon mihin haluaa. 

Tosin olen kyllä vahvasti tätä jo pienestä lapsesta alkavaa aivopesua vastaan. Työssäni olen tavannut mm. hyvin uskovaisesta perheestä olevan itsekin uskovan lapsen, joka mm. kiroilee ja huutaa aikuisille. Sen on kuulemma ok, koska tämä asia on hänen ja Jumalan välinen asia. Ei siis tarvitse käyttäytyä yleisten käytöstapojen mukaan, koska Jumala armahtaa..

Vierailija
52/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:22"]Minä tai perheeni, me emme tarvitse uskontoa tunteaksemme onnea, rakkautta, rauhaa, empatiaa, toivoa paremmasta yms.

[/quote]

Se on sinun valintasi. Toisilla on toisenlainen tapa elää ja kokea maailma.

Vierailija
53/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:15"]

Jotenkin tuntuu, että ateistit ovat varsin yksinkertaista porukkaa älykkyydeltään.

[/quote]

Toki on hirrrrrveesti fiksumpaa uskoa johonkin satuolentoon!!!! :D :D :D

Vierailija
54/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos vanhemmat esim. käyvät kirkossa pitäisi heidän hankkia lastenvahdit ettei lapsi saisi mitään vaikutteita? Lapsella ei yksinkertaisesti ole oikeuksia päättää omista asioistaan oli se sitten uskonto, elämäntapa, ruokavalio, lemmikkieläinten hankkiminen, asuinmaa yms. vaan kaikki nämä on vanhempien tehtävä. Enemmän minua huolestuttaa lapset jotka elävät epäterveellistä elämää tietokoneiden ja roskaruokien parissa kuin lapset jotka kuuluvat kirkkoon.

Vierailija
55/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä mustavalkoisuutta ja suvaitsemattomuutta. Kaikkein voimakkainta tuntuu olevan ei-uskovien usko siihen, että uskovat aivopesevät lapsensa. Pidän tällaista käsitystä samanlaisena sokeutena kuin minkä tahansa yhteiskunnallisen tai uskonnollisen ääriliikkeen jäsenten kapeakatseisuutta.

Elämänkatsomukseton ihminen on vaarallinen niin itselleen (juurettomuus) ja muille (moraalittomuus). Elämänkatsomus pitää siis olla. Parhaillaan se on vahva usko perustavien lainalaisuuksien pysyvyyteen, mutta samalla joustava kehittyen elämänkokemuksen ja ympäristön vaikutuksesta.

Vierailija
56/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erota nyt hyvä ihminen uskonto ja moraali toisistaan.

Vierailija
57/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:43"]

Elämänkatsomukseton ihminen on vaarallinen niin itselleen (juurettomuus) ja muille (moraalittomuus). Elämänkatsomus pitää siis olla. Parhaillaan se on vahva usko perustavien lainalaisuuksien pysyvyyteen, mutta samalla joustava kehittyen elämänkokemuksen ja ympäristön vaikutuksesta.

[/quote]

Miten uskallat väittää, ettei uskonnottomalla olisi elämänkatsomusta? Tai juuria tai varsinkaan moraalia??? Miksi ehdoin tahdoin haluat kuulostaa tyhmemmältä kuin oletkaan? Vai oletko kenties ihan oikeasti tyhmä?

Vierailija
58/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:48"]

Erota nyt hyvä ihminen uskonto ja moraali toisistaan.

[/quote]

Edellinen kirjoittaja puhui elämänkatsomuksesta. Sillä voidaan tarkoittaa maailmankatsomusta ja se on kokonaiskäsitys ihmiselämän merkityksestä. Etkö todella tiennyt mitä se tarkoitti? Ateismikin on elämänkatsomus.

Vierailija
59/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:36"]

Eli jos vanhemmat esim. käyvät kirkossa pitäisi heidän hankkia lastenvahdit ettei lapsi saisi mitään vaikutteita?

[/quote]

Eivät vanhemmat saa viedä lasta myöskään katsomaan raakaa väkivaltaa tai seksuaalista materiaalia sisältävää elokuvaa ja uskonnon haitallisesta vaikutuksesta lasten emotionaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen on sentään laajasti näyttöä.

Vierailija
60/91 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:43"]

[/quote]

Miten uskallat väittää, ettei uskonnottomalla olisi elämänkatsomusta? Tai juuria tai varsinkaan moraalia??? Miksi ehdoin tahdoin haluat kuulostaa tyhmemmältä kuin oletkaan? Vai oletko kenties ihan oikeasti tyhmä?

[/quote]

Huoh. En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta siinä ei kyllä missään kohdassa sanottu ettei uskottomilla elämänkatsomusta ole. Ole hyvä ja lue viesti uudestaan, ajatuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä