Miksi uskonnonvapaus ei koske lapsia?
En vaan pysty käsittämään, että miksi lasten vanhemmat saavat päättää lastensa uskonnon. Kahdeksanteentoista ikävuoteen asti lapsen on pakko kuulua tasan siihen uskontokuntaan, mihin vanhemmat hänen haluavat kuuluvan. Koulussa hänen on pakko osallistua jumalanpalveluksiin ja ev. lut. uskonnonopetukseen sekä maksaa mahdollisesti jopa kirkollisveroa.
Eikö tämä ole ihmisoikeusrikkomus? Miksi lapset eivät voisi olla vain puhtaasti vakaumuksettomia lain edessä siihen asti, kunnes ovat kypsiä päättämään siitä itse?
P.S: Olen valmis muuttamaan mielipidettäni, joten kertokaa rohkeasti omat näkemyksenne asiasta!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:43"]
En ymmärrä tätä mustavalkoisuutta ja suvaitsemattomuutta. Kaikkein voimakkainta tuntuu olevan ei-uskovien usko siihen, että uskovat aivopesevät lapsensa. Pidän tällaista käsitystä samanlaisena sokeutena kuin minkä tahansa yhteiskunnallisen tai uskonnollisen ääriliikkeen jäsenten kapeakatseisuutta.
Elämänkatsomukseton ihminen on vaarallinen niin itselleen (juurettomuus) ja muille (moraalittomuus). Elämänkatsomus pitää siis olla. Parhaillaan se on vahva usko perustavien lainalaisuuksien pysyvyyteen, mutta samalla joustava kehittyen elämänkokemuksen ja ympäristön vaikutuksesta.
[/quote]
No moraalista nyt ainakaan on turha alkaa puhumaan, kun Raamattuun ja Jumalaan luottavat ihmiset itsekin on niin tekopyhiä. Lainaavat/noudattavat vaan siitä kirjasta niitä pätkiä, mitkä sopivat heille itselleen ja jotkut tietyt kohdat voi jättää kokonaan huomioimatta. Eikö siitä Raamatusta kuuluisi noudattaa kaikkea Jumalan sanaa, eikä vaan niitä sopivia kohtia?
[/quote]
Voisit kuule vaikka esitellä sitä moraaliasi, joka sinulla on jumaluskon puuttestasi huolimatta. Hyvä aloitus olisi esimerkisi myöntää, että kaikki uskovat eivät ole samanlaisia ja olet pahoillasi, koska yleistit kaikki Jumalaan uskovat tekopyhiksi. Taipuuko?
[/quote]
No jos ihan karkeasti sanotaan, niin en hyväksy insestiä. En sitteen missään muodossa.
Raamatussa ihmiskunta sai alkunsa, kun aluksi kaikkia oli kaksi. Esim. ensin oli Aatami ja Eeva ja sitten heidän lapset lisääntyivät keskenään jne.
Onko tämä sitten teidän uskovien mielestä sellainen asia mikä on hyväksyttävää? Olen tähän aiemminkin yrittänyt saada vastausta, mutta jostain syytä tämä kysymys on aina ohitettu. (eli uskotaan siihen mikä saattuu itselleen sopimaan)
[/quote]
Et siis pystynyt siihen. Yllättävää.
Raamattu on monille vertauskuvallinen luomiskertomuksen osalta. Insestiä nyt ei kukaan muu hyväksykään kuin itse sitä harrastavat. Voisin myös huomauttaa, että evoluutiokin on vaatinut jossain vaiheessa insestiä.
[/quote]
Ei kai mun tarvi yhtään enenpää kun kenenkään muunkaan.
Ja tottakai evoluutiossakin lajit on lisääntyneen keskenään. Oma mielipiteeni ei sitä muuta mihinkään. Se, mitä tässä halusin tietää on, että miksi uskovaiset on sitä mieltä, että Raamattua pitää noudattaa ja nyt kun tuli ongelma (tai ei-hyväksytty) asia vastaan, niin onkin kyse vaan vertauskuvasta.
[/quote] Siis mista vertauskuvasta nyt puhut? olisin todella kiinnostunut....Sitapaitsi, en todellakaan ole tekopyha itse vaikka uskossa olen. Myonnan kaatuvani ja joudun katumaan paivittain, niinkuin jokaisen tulisi. En tuomitse, mutta uskon mita raamattu sanoo mm homoseksuaalisuudesta, valehtelemisesta, varastamisesta.....Miten se on tekopyhaa???
[/quote]
Tästä, kun kysyin miten hyväksyttävää on se, että ensin oli Aatami ja Eeva ja heidän lapset sitten lisääntyivät keskenään. Tähän minulle vastattiin sen olevan vaan vertauskuva ihmisten synnystä.
[/quote] Missa kohtaa raamattua sanotaan etta aatamin ja eevan lapset lisaantyivat keskenaan??? Ei missaan. Sita paitsi,...te ateistit tykkaatte kertoa kuinka raamatusta puuttuu osioita. Hmmm...niinpa. Kuka tietaa kuinka homma tapahtui, mutta jos Jumala haluaa ihmisten tietavan jotakin, se olisi raamatussa.
[/quote]
No varmaan ihan järki jo sanoo, että jos alussa Jumala loi vaan miehen ja naisen ja sen jälkeen lepäsi, niin mitenhän sitten olisi tää lisääntyminen käynyt?
Vai olikohan sitten ihan aikojen alusta asti näistä neitseellisiä sikiämisiä? Ehkä Jeesus ei sitten olltukaan se ainut.
Ei uskovaisten kanssa kannata alkaa vääntämään. Se on vähän kuin pään hakkaamista seinään.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:46"]
Jos tässä ollaan niin huolissaan siitä, että lapset eivät saa itse valita mihin uskovat niin eikö silloin ainoa looginen tapa olisi tutustuttaa lapsi kaikkiin uskontoihin ja uskonnollisiin menoihin, ateismiin ja agnostismiin ja antaa lapsen tehdä sen jälkeen päätös omien kokemuksien ja tietojen pohjalta?
[/quote]
Kyllä, nimenomaan sitä. Liittämättä lasta mihinkään poppooseen ilman lapsen lupaa tai viemättä sitä mihinkään kirkkoon/seurakuntaan/lahkoon niin, että hän luulisi sen olevan se ainoa oikea.
Taustaani vähän: vanhempani kuuluivat syntyessäni ev.lut. kirkkoon, joten minut kastettiin kirkon jäseneksi ollessani kolmen viikon ikäinen. Äitini erosi kirkosta 70-luvulla, kun halusi ottaa Jehovan todistajien kasteen. Jäin silloin isän kanssa kirkkoon. Isä ei myöskään ollut millään tavalla uskovainen; päin vastoin hän oli poliittisesti hyvinkin paljon vasemmalle kallellaan. Isä kyllästyi maksamaan kirkollisveroa kaksi vuotta myöhemmin ollessani 14-vuotias, jolloin minäkin siis erosin kirkosta. Uskontotunneilla kävin kuitenkin vielä lukion ekalle asti.
Minulla on ollut ystäviä monesta eri puljusta, niin vapaakirkosta, mormoneista kuin kirkossa säännöllisesti käyvistä ev.luteistakin. Melkein viisikymppiseksi eletyn elämäni aikana olen nähnyt yhtä ja toista viheltäjää, ja olen todennut, että ainoa oikea tie on olla uskomatta. Enkä muuta voisikaan, sillä minulla ei ole sisäänrakennettuna kykyä uskoa yliluonnolliseen. Kun äiti aloitti nuo Jehovan todistajameiningit ollessani siinä 8-9-vuotias, "tutkistelin" hänen mukanaaan, muta äiti huomasi pian, ettei minulla ollut minkäänlaista kiinnostusta asiaan ja hän antoi minun olla. Mormoniystäväni ja kaikki tuntemani lähetyssaarnaajat yrittivät minua käännyttää lukioikäisenä ja parinkympin molemmin puolin, mutta epäonnistuivat. Minä vain yksinkertaisesti en pysty tuntemaan uskoa/uskonnollisuutta/minkäänlaisen jumalan läsnäoloa, sellaiseksi olen syntynyt. Minut on muovannut oma elämänkokemukseni ja kaikki se, minkä olen uskonnoista lukenut. Minulle kaikki maailman uskonnot (organized religions) ovat vain yhden ihmisryhmän (papit, piispat etc) itselleen kokoama valta hallita muita ihmisiä, saada heidät tanssimaan oman pillinsä mukaan jonkin ikivanhan tarinakokoelman perusteella (raamattu, koraani etc). En näe uskonnoissa yhtään mitään muuta. Sorry.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:49"]
ihmiset, jotka pilkkaavat kokonaisia ihmisryhmiä eivätkä edes ymmärrä hävetä.
[/quote]
En ymmärrä hävetä, koska en ymmärrä heitä. Väitätkö, ettei meitä uskonnottomia koskaan pilkata? Mmm. tällä palstalla? Etkö sinä juuri siinä pilkkaa minua?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 01:01"]
Ei uskovaisten kanssa kannata alkaa vääntämään. Se on vähän kuin pään hakkaamista seinään.
[/quote]
Se on aivan totta. Ei niitä saa järjenvaloa näkemään.
[/quote]
Olet niin oikeassa!
Hyvät ihmiset! Edustatte täällä itseänne ettekä uskontoanne. Ateisti ei saa ikinä muutettua uskovaisen mieltä eikä päinvastoin. Älkää haukkuko muita, muistakaa hyvät tavat ja lopettakaa inttäminen. Ei siksi, että ihmiset ovat mielestänne niin tyhmiä mielipiteidensä takia, vaan siksi että juuri sinä, lukija/kirjoittaja ansaitset rauhan (olipa se sitten mielenrauha tai jumalan tuoma). Minulla on vahvat mielipiteet asiasta, mutta en halua loukata ketään joten en paisko niitä päin naamaa, olen hyväksynyt sen ettei toista voi muuttaa.
[/quote]
Aivan!
Itse aloitin keskustelun viestillä: " Raamattuun ja Jumalaan luottavat ihmiset itsekin on niin tekopyhiä. Lainaavat/noudattavat vaan siitä kirjasta niitä pätkiä, mitkä sopivat heille itselleen ja jotkut tietyt kohdat voi jättää kokonaan huomioimatta. Eikö siitä Raamatusta kuuluisi noudattaa kaikkea Jumalan sanaa, eikä vaan niitä sopivia kohtia?"
Ja siinä vaihdettiin monta viestiä välissä ja kerrottiin minun olen väärässä, kunnes viimeisin vastaus minulle oli, että:"Yksilöt alleviivaavat erilaisia kohtia, niitä jotka tuntuvat itselle oikeimmalta"
?? En sitten ollutkaan väärässä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 01:23"]
[/quote]
Aivan!
Itse aloitin keskustelun viestillä: " Raamattuun ja Jumalaan luottavat ihmiset itsekin on niin tekopyhiä. Lainaavat/noudattavat vaan siitä kirjasta niitä pätkiä, mitkä sopivat heille itselleen ja jotkut tietyt kohdat voi jättää kokonaan huomioimatta. Eikö siitä Raamatusta kuuluisi noudattaa kaikkea Jumalan sanaa, eikä vaan niitä sopivia kohtia?"
Ja siinä vaihdettiin monta viestiä välissä ja kerrottiin minun olen väärässä, kunnes viimeisin vastaus minulle oli, että:"Yksilöt alleviivaavat erilaisia kohtia, niitä jotka tuntuvat itselle oikeimmalta"
?? En sitten ollutkaan väärässä.
[/quote]
Tekopyhyys ei ole mikään uskovien yksinoikeus. Vastasin viestiisi, kun selitystä kerran kaipasit ja se nyt on fakta, että ihmiset keskittyvät lukiessaan asioihin joita he pitävät mielenkiintoisena ja tarttuvat sitaatteihin, jotka sopivat hänen ajatusmaailmaansa jne.
Sanoin jo aikaisemmin etten ole uskonnollinen ja en ole tässä pilkannut ateisteja ryhmänä sillä kuuluhan siihen itsekin. Sanoin vain, että minua ottaa päähän ihmiset, jotka pilkkaavat kokonaisia ihmisryhmiä ymmärtämättä hävetä. Onko tuo pilkkaamista?
Mikäli uskovaiset tekevät mielestäni typeriä yleistyksiä niin toki puutun asiaan. Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Jos täällä leimataan ammattioppilaitoksen käyneet tyhmiksi, ateistit moraalittomiksi, maahanmuuttajat rikollisiksi jne. niin usein koen tarvetta puolustaa heitä. Tuulimyllyjä vastaanhan tässä kuitenkin taistellaan eli en ole läheskään joka kerta tunkemassa nokkaani tälläisiin ketjuihin. Harvoin itse asiassa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:04"]
Vanhemmat päättävät hyvin monista lapsen elämää koskevista asioista. En näkisi uskontoa tai uskonnottomuutta yhtään erilaisena asiana. Se vain kuuluu vanhempien päätäntävaltaan. Tuolla logiikalla kasvissyöjävanhempien pitäisi antaa lihatuotteita lapselleen, koska ihminen on sekasyöjä ja lapsi saisi vanhempana itse päättää ruokavaliostaan.
[/quote]
Opettavat lapsen riippuvaiseksi mystisistä iltarituaaleista....
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 00:26"]
Tieteen historia on täynnä suurmiehiä, jotka ovat uskoneet Jumalaan. Täältä onneksi kuitenkin löytyy ihania naisia, jotka olisivat Isaac Newtoniakin vähä-älyiseksi haukkuneet. Alkuräjähdykseen liittyvä inflaatioteoriakin oli katolilaisen papin kehittämä, jos nyt jotain esimerkkiä läheisemmästä historiasta kaipaa.
[/quote]
Onko tämä taas se sama "akateeminen", joka vetää aina nämä uskovaiset Einsteinit ja Newtonit joka asiaan? Ja sitten pahoittaa aivan hirveästi mielensä, kun joku uskaltaa kyseenalaistaa niin jumalan kuin näiden "uskovaisten" tiedemiesten ajatukset? Kun Hän (tämä akateeminen) uskoo jumalaan, niin muidenkin on uskottava, koska goddammit, Newton ja Einsteinkin jamitäniitänytolikaan uskoivat! Muuten ei ole ihminen lainkaan! Ei ainakaan älykäs ihminen! Goddammit!! :D
On sun vaikea elää elämääsi, onhan? Täällä meidän vähemmän älykkäiden yksilöiden keskellä? Sääliksi ihan käy rassua. :(
[/quote]
En ole uskovainen. Kiitos vaan. Ottaa vaan päähän tuollaiset ihmiset, jotka pilkkaavat kokonaisia ihmisryhmiä eivätkä edes ymmärrä hävetä.