Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihava, valittava ihminen lääkärissä

Vierailija
24.03.2014 |

Ärsyttää lihavat ihmiset jotka eivät tajua elintapojensa suhdetta erilaisiin tukirankavaivoihin. Valitetaan, että selkä on kipeä, ollut jo kolme vuotta. Ihmetellään kun lääkärit eivät tee mitään. Miksi tämä ihminen ei itse tee mitään.

Painoa alas ja selkälihakset parempaan kuntoon. Kukaan muu ulkopuolinen ei sitä voi tehdä.

Tuleeko tästä mitään. Ei tietenkään. Aina se syy on jossakin muussa. Huonoissa lääkäreissä, huonossa fysioterapiassa, huonoissa lääkkeissä. Mutta ei tietenkään itsessä.

Lihavuus on laiskuutta ja monet tukirankavaivat seurausta tästä laiskuudesta.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jää kiinni salassapidon väärinkäsittämisestä.

Vierailija
42/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites salassapitoa väärinkäsitetään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:34"]

Asiasta kiinnostunut sairaanhoitaja ei voi katsoa kuvia vaan potilaan hoitoon osallistuva voi.

[/quote]

Luonnollisesti. Sanoinkin tämän kahteen otteeseen viestini alkupuolella, mutta en näköjään painottanut sitä tarpeeksi juuri sairaanhoitajien kohdalla. Potilasta hoitavat ja asiasta kiinnostuneet sairaanhoitajat voivat siis katsoa kuvia. Kirjoitin "asiasta kiinnostuneet", koska kaikki sairaanhoitajat eivät normaalisti osaa edes suurpiirteistä MRI-kuvatulkintaa ja kuvien katselemista ei vaadita heiltä - toisin kuin hoitavilta lääkäreiltä ja ehkä fysioterapeuteilta.

Vierailija
44/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:35"]

Mikä saa ihmisen katsomaan "useiden hoitovastaisten, katkerien ja tilaansa ymmärtämättömien lihavien ihmisten" MRI-kuvia?

Luulisi, että suuuuurin osa ihmisistä on hyvinkin perillä siitä, että ylipaino kuormittaa, että degeneraatiota ei voi leikata, että  paino on häpeä, että vaivoista pitää olla hiljaa ja että jokainen vastaanottoaika tai fyssariaika on armosta annettu.

Millainen ihminen näitä kuvia sitten selaa, analysoi pahansuovasti ja tekee yleistyksiä, jotka solvaavat kokonaista suurta seläpotilaiden joukkoa? Osastosihteeri. hoitaja, fyssari, joka on työssään täysin väärällä asenteella, pääseee kuviin käsiksi ja on sen lisäksi vielä kitkerä palstamamma.

Vaiko ihan vaan pimahtanut lääkäri. Tätä kauttako yrität saada vietiä perille ns. ystävällesi tai potilalleesi?

[/quote]

Yhä enemmän on vastaanotolla hyvin lihavia nelikymppisiä ihmisiä, joilla on vähän sitä sun tätä tukirankavaivaa. Vaikeeta on kaikki. Eivät pysty töihinsä, kokevat olevansa työkyvyttömiä kaikkeen työhön. Ei oikein mitään raflaavaa vikaa oikeasti. Lääkärit eivät vain ymmärrä heitä. Fysioterapeutti hieroi kerran ja kerran kävi itsekin kuntosalilla mutta tuli vaan kipeämmäksi.

Minun lääkärinä pitäisi sitten kirjoittaa sellainen lausunto, että henkilö on pysyvästi työkyvytön. Onko tällainen ihminen nelikymppisenä pysyvästi työkyvytön? Ei ole. Suoraan sanottuna moni potilas kaipaisi eläkkeen ruinaamisen sijaan potkun perseeseen, motivaatiota ja sen valittamisen ja omien vaivojen ulkoistamisen muiden syyksi lopettamisen. Semmoinen yliymmärtäminen ei auta. Läski lähtee vaan hikoilemalla ja ruokavalion totaalimuutoksella.

Vierailija
45/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile hetkeäkään etteikö ylipaino altistaisi selkäongelmille mutta välillä asiat ei ole ihan niin yksinkertaisia. Nimimerkillä pahoja kulumia ja kipuja, 59kg/173cm, liikuntaa viidesti viikossa, 42 v. On vaan käynyt paska tuuri.

Vierailija
46/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää turhan pahoittako mieltänne AV:n provoketjuissa. Asiallista keskustelua kivusta ja muusta voi käydä esim. tuolla.

http://terveyskeskus.net/forum/index.php

Selkäpotilas

Vierailija
47/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniin selkä- ja hartiavaivoihin auttais lihaskunnon vahvistaminen ja jumppa/venyttely, mutta iso osa selkäongelmaisista ei jaksa tai viitsi tehdä asian hyväksi mitään. Halutaan vain lääkkeitä ja hierontaa, mutta eihän ne mitään auta, jos potilas itse ei tee mitään. Tämä koskee sekä normi- että ylipainoisia. 

Vierailija
48/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino altistaa aivan tutkitusti tuki- ja liikuntaelinvaivoille. Myös nivelrikko helpottuu usein laihduttamalla.

Lääkärit tietysti törmäävät työssään eniten niihin potilaisiin, joiden mielestä lihavuus ei ole tuki- ja liikuntaelinvaivojen syy, joiden mielestä hieronta ja kuvaus ovat ainoat tehokkaat menetelmät ja jotka eivät omasta mielestään ole kykeneviä työhönsä kipujen vuoksi. Varmasti turhauttavaa, jos joutuu kerta toisensa jälkeen selittämään, ettei hieronta paranna selkäkipua eikä sitä tee myöskään selän kuvaaminen. Ja että eläkkeelle pääsyyn pitää olla painavat perusteet. Lääkäreiden tehtävänä on seuloa vakavasti sairaat ja kirurgisesti hoidettavat tapaukset sielä valittavan massan joukosta, joista suurimmalla osalla ei ole sellaista sairautta, joka on mahdollisesti hoitaa esimerkiksi kirurgisesti.

Kukaan ihminen ei tietenkään halua kuulla, että pitäisi laihduttaa. Sehän on vähän kuin kiertoilmaus sille, että sairaus johtuu omasta laiskuudesta. Kaikilla lääkäreilläkään ei ole pokkaa sanoa potilaille, että heidän pitäisi laihduttaa, vaikka hyvä ammattitaito edellyttää tosiasioiden kertomista.

Vierailija
49/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, samaa ihmettelen minäkin. Töissä yksi lihoi niin, ettei mahtunut asianmukaisiin työvaatteisiin. Kieltäytyi hankkimasta isompia: vilustui ja joutui sairaslomalle. Kun esimies valitti typeryydestä, otti lisää sairaslomaa kun töissä on niin kiree tunnelma!

Vierailija
50/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, olen ylipainoinen ja minulla on juuri nyt selkä todella kipeä mutta en juokse lääkärille valittamaan. Ja särky ei johdu ylipainosta.

Vierailija
51/87 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 22:25"]

Ja lopputulema: ap:n kaltaiset avaukset eivät mitenkään kannusta ketään ylipainoista huolehtimaan itsestään. Jokainen tunnistaa nuo pelkiksi heikosti naamioiduiksi vihapuheiksi, jotka helpottavat vain ja ainoastaan ap:n omaa henkistä tilaa, joka ei näytä hääviltä.

[/quote]

Siinä olet täysin oikeassa!

Minä lähettäisin ap:n pariksi kuukaudeksi hermolomalle valkotakkisten hemmojen hoidettavaksi. Vaikkapa Kelan avustuksella.

Vierailija
52/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:23"]

Jaa, olen ylipainoinen ja minulla on juuri nyt selkä todella kipeä mutta en juokse lääkärille valittamaan. Ja särky ei johdu ylipainosta.

[/quote]

Kyllä sillä (merkittävällä) ylipainolla voi hyvinkin olla vaikutusta selkäkipuun. Yllättyisit jos selkäsi magneettikuvattaisiin. Näkisit itse rasvoittuneet selkälihakset ja yleisen rasvan määrän. Rasva on höttöinen, vetinen kudos. Se ei tue, eikä liikuttele mitään. Sen sijaan suorat selkälihakset ja niiden kunto on erittäin tärkeä vartalon ryhdin ja tasapainon kannalta. Voimakkaasti ylipainoisella ihmisellä juurikin nämä tärkeimmät lihakset voivat olla liikuteltavaan massaan nähden voimakkaan alitehoiset, rasvoittuneet ja lihastoiminnaltaan huonot. Turha ummistaa silmiä fysikaalisilta tosiasioilta.

Vierailija
53/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on skolioosi, mun selkä on kipeä niin laihana että lihavanakin. Aina asiat eivät ole niin mustavalkoisia. 

Toki laihduttaminen on hyvästä.

Vierailija
54/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ylipainoa, mutta en käy lääkärille valittamassa, koska olen terve.

Ihmeellisiä aloituksia koko ajan täällä. Luulisi teillä olevan niissä lapsissanne tarpeeksi tekemistä, ettette jaksaisi turhista valittaa.

Vierailija
55/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt koskaan voimakkaan ylipainoista ihmistä, jonka selän magneettikuvasta voisi sanoa lihasten olevan hyvässä kunnossa. Kyllä ne poikkeuksetta rasvoittuneita ja surkastuneita on, lihavien ihmisten selkälihakset.

Kipujen syy on usein tässä. Kinutaan leikkausta, kinutaan kuntoutusta, kinutaan sairaslomaa.

Mutta entäpä jos itse ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja laihduttaisit ja huolehtisit lihasten kunnosta.

Äläkä vaadi mitään kymmenen käyntikerran fysioterapiaa vaan sitoudu itse loppuelämäksi huolehtimaan itsestäsi.

Vierailija
56/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijjaa.

Vierailija
57/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:39"]

En ole nähnyt koskaan voimakkaan ylipainoista ihmistä, jonka selän magneettikuvasta voisi sanoa lihasten olevan hyvässä kunnossa. Kyllä ne poikkeuksetta rasvoittuneita ja surkastuneita on, lihavien ihmisten selkälihakset.

Kipujen syy on usein tässä. Kinutaan leikkausta, kinutaan kuntoutusta, kinutaan sairaslomaa.

Mutta entäpä jos itse ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja laihduttaisit ja huolehtisit lihasten kunnosta.

Äläkä vaadi mitään kymmenen käyntikerran fysioterapiaa vaan sitoudu itse loppuelämäksi huolehtimaan itsestäsi.

[/quote]

Tässä taas joku joka kuvittelee internet-maailmassa olevansa magneettikuvien haka. Keep on dreaming!

Vierailija
58/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:39"]

[/quote]

Missä sinä näet ihmisten selkien magneettikuvia? Minä en ole niitä koskaan nähnyt missään. Jaetaanko niitä busseissa vai pitääkö ihan torille menä jonottamaan? Vai pitääkö Helsinkiin saakka lähteä?

Vierailija
59/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, oletko lääkäri vai kenties lihavan ihmisen lääkäriystävä? Kuka kusi muroihisi tänään?

Vierailija
60/87 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvataanko selän MRI:ssä selkäranka vai lihakset? Älä nyt viitsi.