Lihava, valittava ihminen lääkärissä
Ärsyttää lihavat ihmiset jotka eivät tajua elintapojensa suhdetta erilaisiin tukirankavaivoihin. Valitetaan, että selkä on kipeä, ollut jo kolme vuotta. Ihmetellään kun lääkärit eivät tee mitään. Miksi tämä ihminen ei itse tee mitään.
Painoa alas ja selkälihakset parempaan kuntoon. Kukaan muu ulkopuolinen ei sitä voi tehdä.
Tuleeko tästä mitään. Ei tietenkään. Aina se syy on jossakin muussa. Huonoissa lääkäreissä, huonossa fysioterapiassa, huonoissa lääkkeissä. Mutta ei tietenkään itsessä.
Lihavuus on laiskuutta ja monet tukirankavaivat seurausta tästä laiskuudesta.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:40"]
Missä työssä olet nämä asiasi moneen kertaan huomannut? Laitosapulaisena vai potilaskuljettajana?
[/quote]
Ehkäpä ihan sairaanhoitajana sairaalassa ja poliklinikalla...
[/quote]
Toivottavasti en koskaan tarvitse hoitoasi, olet epämiellyttävä ihminen, jolla on erittäin alhainen moraali!
[/quote]
Mistä puhut? Mihin viittaat?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:16"]
Valitetaan, että selkä on kipeä, ollut jo kolme vuotta. Ihmetellään kun lääkärit eivät tee mitään. Miksi tämä ihminen ei itse tee mitään.
Aina se syy on jossakin muussa. [/quote]
Ohhoh, nytpäs yleistit reippaasti.
Mulla ollut selkä kroonisesti kipeä noin 14 vuotta. Liikun erittäin paljon, keskivartalon lihakset ovat todella hyvässä kunnossa, mutta kyllä - olen lihava. En silti juokse valittamassa lääkärissä, eikä selkävaivani johdu lihavuudesta - alkoi jo ennen ylipainoa ja omassa tapauksessani vaiva ei ole itse aiheutettu. Tiedostan aivan tasan tarkkaan, että voisin laihduttaa, enkä koskaan syytä mitään tai ketään muuta selkäsäryistäni kuin itseäni. Että siinä mielessä ei kannata ihan kaikkea noin rajusti yleistää. Meitä on monen monta erilaista selkävaivaista, niin lihavissa kuin laihoissakin. Lihava ei aina ole laiska ja liikkumaton, vaikka ravintopuolella voi olla ongelmia.
On kyllä aika rasittavaa, kun oikeasti aivan kaikkien terveysongelmien katsotaan johtuvan ylipainosta. Olen laihduttanut vuodessa 15kg, mutta olen vieläkin ylipainoinen. Menin talvella työterveyslääkärille pitkittyneen flunssan vuoksi. Lääkäri alkoi saarnata, että jos liikkuisin enemmän niin vastustuskykyni olisi parempi. Ilmoitin hänelle, että:
- Tämä on ensimmäinen kerta 7 vuoteen, kun käyn lääkärissä kausiflunssan takia
- Olen tänä vuonna liikkunut enemmän kuin koskaan, keskimäärin 4 kertaa viikossa aktiivista liikuntaa + hyötyliikunta. Ei näköjään auttanut
- Myös laihat, hyväkuntoiset ihmiset sairastavat flunssia. Useimmat huomattavasti useammin kuin minä.
"joka päivä vastaanotollani" ... Eikö hoitavalla tahollakin ole työterveyshuolto ettei tarvitse täällä purkaa omaa turhautuneisuutta, stressiä and what so ever. Tosi ammattimaista! Huh
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:32"]
Jos joku ylipäätään pääseee näkemään MRI-kuvia, on rtg-hoitaja, joka kuvat kuvaa, radiologi, joka niitä tulkitsee tai potilasta saattamassa ollut hoitaja, jos rtg:n henkilökunnalle sopii jäädä kuikkimaan selän taakse. Edes itse potilas niitä ei yleensä näe.
[/quote]
Kaikki potilaan kuvat on liitettynä potilaan elektroniseen sairaskertomukseen, jonne pääsevät kaikki potilasta hoitavat henkilöt. Ainakin kaikki potilasta hoitavat lääkärit katsovat varmasti noita kuvia, mahdollisesti myös fysioterapeutit ja asiasta kiinnostuneet hoitajat.
Kyllä teillä ap ja muutamat muutkin on täytynyt olla tylsä viikonloppu, kun heti maanantaina piti tulla palstalle vinoilemaan. Ei tainnut mies antaa ettekä te saada, kun niin kitkeriä olette. Tulkaa jo ylös poteroistanne ja ottakaa asioista selvää, ennen kuin alatte kirjoittelemalla syyllistää ja pahoittaa toisten ihmisten mieltä. Kaikki ei ole aina itsestä kiinni, vaikka te niin sitkeästi olettekin sitä mieltä. Vähän joustavuutta ja ymmärrystä. Ette koskaan tiedä, mitä teille voi joskus sattua, joka aiheuttaa selän kipeytymisen, lihasten heikkenemisen ja painonnousun. Tuletteko sitten tänne palstalle itkemään kohtaloanne.
Kiitos ap
Mahtavaa että joku ymmärtää turhautuneisuuteni töissä
-- just tänään taas sellainen maanantai että saanut kuvata parikyt paria polvia ikäisiltäni (n 40v) valailta joista sitten ihmetellään että miksiköhän ne polvet on niin kipeät.. huomenna kai valaat saapuvat kuvauttamaan lannerankaansa. Tämä on kunnallisen lääketieteellisen kuvantamistoiminnan totuus.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:27"]
Kyllä teillä ap ja muutamat muutkin on täytynyt olla tylsä viikonloppu, kun heti maanantaina piti tulla palstalle vinoilemaan. Ei tainnut mies antaa ettekä te saada, kun niin kitkeriä olette. Tulkaa jo ylös poteroistanne ja ottakaa asioista selvää, ennen kuin alatte kirjoittelemalla syyllistää ja pahoittaa toisten ihmisten mieltä. Kaikki ei ole aina itsestä kiinni, vaikka te niin sitkeästi olettekin sitä mieltä. Vähän joustavuutta ja ymmärrystä. Ette koskaan tiedä, mitä teille voi joskus sattua, joka aiheuttaa selän kipeytymisen, lihasten heikkenemisen ja painonnousun. Tuletteko sitten tänne palstalle itkemään kohtaloanne.
[/quote]
Ei kai se poista sitä tosiasiaa, että ihminen voi itse tehdä terveytensä eteen paljon mutta osa ihmisistä ei niin kuitenkaan tee. Vai pitäisikö ylipainon edessä nostaa kädet pystyyn, ei pysty, mahdotonta.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:20"]
Jos joku ylipäätään pääseee näkemään MRI-kuvia, on rtg-hoitaja, joka kuvat kuvaa, radiologi, joka niitä tulkitsee tai potilasta saattamassa ollut hoitaja, jos rtg:n henkilökunnalle sopii jäädä kuikkimaan selän taakse. Edes itse potilas niitä ei yleensä näe.
[/quote]
Kaikki potilaan kuvat on liitettynä potilaan elektroniseen sairaskertomukseen, jonne pääsevät kaikki potilasta hoitavat henkilöt. Ainakin kaikki potilasta hoitavat lääkärit katsovat varmasti noita kuvia, mahdollisesti myös fysioterapeutit ja asiasta kiinnostuneet hoitajat.
[/quote]
"Asiasta kiinnostuneet hoitajat" ja kuka tahansa ei saa kuvia katsella. Se on salassapidon rikkomista. Jos olet hoitaja, joka kurkkii asiakkaidensa MRI-kuvia, analysoi niistä läskijuosteita ja tulee sen jälkeen huutelemaan AV:lle, olet kadottant jotakin olennaista ajat sitten. Oliko sitä koskaan.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:35"]
[/quote]
[/quote]
"Asiasta kiinnostuneet hoitajat" ja kuka tahansa ei saa kuvia katsella. Se on salassapidon rikkomista. Jos olet hoitaja, joka kurkkii asiakkaidensa MRI-kuvia, analysoi niistä läskijuosteita ja tulee sen jälkeen huutelemaan AV:lle, olet kadottant jotakin olennaista ajat sitten. Oliko sitä koskaan.
[/quote]
Kyllä saa potilaan hoitoon osallistuvat hoitajat katsoa esim. osastolla.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ap on tarkoituksellisen provosoivasti kirjoittava lääkäri joka katsoo työkseen sekä potilaita että mri kuvia.
Lihavan ihmisen selkälihakset ovat analogisesti samassa tilanteessa, kuin jos henkilöautolla yritetään vetää rekan perävaunua. Massaa on liikaa ja ylisuuri kuorma rikkoo joko kytkimen tai laakerit.
Hyvä vertaus tuo rekan perävaunun vetäminen henkilöautolla.
Ylipaino on yksi selkäkivun riskitekijä ja merkittävä sellainen. Jo pienikin, n. 5 %:n painonpudotus helpottaa selkäkipuja, joten ei muuta kuin tassua toisen eteen lenkkipolulla.
Terveisin fysioterapeutti
Toinen fyssari tässä on samoilla linjoilla ap:n kanssa, ihan ystävällismielisesti ja provosoimatta. Vastaanotolla käy päivittäin ylipainoisia, selkä- ja polvikipuisia, jotka tulevat asenteella, että tee jotain ja paranna mut. Vaivat eivät tietenkään johdu ylipainosta ja usein kuulen että hyvähän sun on sanoa, kun olet hoikka. (Olen hoikka vain siksi, että teen halvatusti töitä sen eteen!) Tämä ihmistyyppi haluaa hierontaa ja hellintää, eikä aikaa liikkumiseen todellakaan ole, kun on työt ja lapset ja ja ja........Väitän, että aika liikkumiseen löytyy lähes aina, paitsi ehkä pikkulapsiaikana. Asennekysymys! Juu, olen ehkä väärällä alalla.
[/quote]
[/quote]
Ei ainakaan HUS:ssa kaikilla ole oikeuksia katsoa potilaan kuvia. Kyllä niihin tarvitsee eri tunnarit kuin pelkän sairaskertomuksen lukemiseen. Ne, joiden työssään tarvitsee katsoa potilaan kuvia, tarvitsevat siis tunnarit. En tiedä miten muualla Suomessa.
En ole ollut töissä HUS:ssa, mutta lukuisissa muissa yliopisto- ja keskussairaaloissa ja kaupunginsairaaloissa sekä terveyskeskuksissa. Näissä kaikissa potilaan kuviin on päässyt suoraan potilaskertomuksen kautta ilman erillisiä tunnuksia.
Potilaan kuvia saavat katsoa kaikki, jotka osallistuvat potilaan hoitoon.Myös sairaanhoitajat. Tämä seisoo laissa. Lain mukaan asiasta kiinnostunut sairaanhoitaja voi vaikka katsoa potilaan säärimurtuman murtumapaikan, ja saa tästä hoitoapua - esimerkiksi jos sääri onkin erittäin kipeä aivan muualta kuin murtumapinnalta, herää kysymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:32"]
[/quote]
[/quote]
Eipä niitä saa katsoa noin vaan, vain ne jotka tarvitsevat tietoa hoidon takia.
Asiasta kiinnostunut sairaanhoitaja ei voi katsoa kuvia vaan potilaan hoitoon osallistuva voi.
Mikä saa ihmisen katsomaan "useiden hoitovastaisten, katkerien ja tilaansa ymmärtämättömien lihavien ihmisten" MRI-kuvia?
Luulisi, että suuuuurin osa ihmisistä on hyvinkin perillä siitä, että ylipaino kuormittaa, että degeneraatiota ei voi leikata, että paino on häpeä, että vaivoista pitää olla hiljaa ja että jokainen vastaanottoaika tai fyssariaika on armosta annettu.
Millainen ihminen näitä kuvia sitten selaa, analysoi pahansuovasti ja tekee yleistyksiä, jotka solvaavat kokonaista suurta seläpotilaiden joukkoa? Osastosihteeri. hoitaja, fyssari, joka on työssään täysin väärällä asenteella, pääseee kuviin käsiksi ja on sen lisäksi vielä kitkerä palstamamma.
Vaiko ihan vaan pimahtanut lääkäri. Tätä kauttako yrität saada vietiä perille ns. ystävällesi tai potilalleesi?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:40"]
Missä työssä olet nämä asiasi moneen kertaan huomannut? Laitosapulaisena vai potilaskuljettajana?
[/quote]
Ehkäpä ihan sairaanhoitajana sairaalassa ja poliklinikalla...
[/quote]
Toivottavasti en koskaan tarvitse hoitoasi, olet epämiellyttävä ihminen, jolla on erittäin alhainen moraali!