Opiskelu ansiosidonnaisella?
Onkos kenelläkään tietoa, miten tästä selviäisi?
Olen kokopäivätyössä ja sain kuulla, että toimintaa supistetaan, joten minulta lähti työpaikka alta. Olen opiskellut työn ohessa yliopistossa, hitaastai, mutta kuitenkin.
Voiko jäädä opiskelemaan ansiosidonnaisella ns. omaehtoista opiskelua tai voinko saada ansiosidonnaista JA opiskella samaan aikaan kuten olen nyt tehnyt? Olen siis opiskellut avoimesssa yliopistossam jonka opinnot olen sit käynyt hyväksyttämässä yliopistolla ja käynyt yliopistolla vain pakolliset istumiset kuten kielet.
Vai onko minun nyt lopetettava koko opiskelu tai opiskeltava opintorahalla (joka ei onnistu kolmen lapsen takia).
Kommentit (6)
Kiitoksia, tämä jo helpotti!
Minulla piti olla varma työpaikka, ja opinnot ja muut asiat oli laskettu sen mukaan.
Säikähdin, että saan vain opintorahan vajaa 300 euroa, enkä edes asumislisää, kun asunto on oma :) Laitoin jo netissä työnhakuni voimaan, mutta viime yö meni kauhukuvia miettiessä.
Jos olet kirjoilla yliopistolla niin sinut katsotaan täyspäiväiseksi opiskelijaksi. Voit hakea ansiosidonnaista keskeytyneisiin opintoihin, jotka haluat suorittaa loppuun. Lisäksi tukea täytyy hakea ennen opintojen aloittamista. Opinnot eivät kuitenkaan voi olla uuden tutkinnon suorittamista vaan keskenjääneitä tai täydentäviä.
Olen juuri opiskellu puoltoista vuotta kyseisellä tuella ja tiedän miten asiat menee. Tukeni loppu 2 viikkoa sitten.
Eli sun pitäis keskeyttää opinnot, hakea ansiosidonnaista ja sitten aloittaa taas. Pimeetä touhua.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:22"]
Jos olet kirjoilla yliopistolla niin sinut katsotaan täyspäiväiseksi opiskelijaksi. Voit hakea ansiosidonnaista keskeytyneisiin opintoihin, jotka haluat suorittaa loppuun. Lisäksi tukea täytyy hakea ennen opintojen aloittamista. Opinnot eivät kuitenkaan voi olla uuden tutkinnon suorittamista vaan keskenjääneitä tai täydentäviä.
Olen juuri opiskellu puoltoista vuotta kyseisellä tuella ja tiedän miten asiat menee. Tukeni loppu 2 viikkoa sitten.
Eli sun pitäis keskeyttää opinnot, hakea ansiosidonnaista ja sitten aloittaa taas. Pimeetä touhua.
[/quote]
Nro 4 on väärässä, hänellä on vanhaa tietoa. Kyseinen lainkohta muuttui 28.12..2012. Vaikka olisi työn ohessa opiskellut 20 op/kk, katsotaan opinnot sivutoimisiksi, koska on kyennyt koko ajan käymään töissä. Sivutoimisuus jatkuu työttömyydenkin aikana!
No ei mulla ainakaan katsottu. Olen tällä hetkellä nimenomaan tilanteessa, jossa minun täytyisi hakea opintorahaa, sillä saan paperit ulos vasta myöhemmin keväällä. Omaehtoista opiskelua tuettiin tietty aika, vaikka 500 työttömyyspäivää ei tullut edes täyteen. Ellen työllisty heti valmistuttuani, minulla jatkuu ansiosidonnainen.
Minulle sanottiin, että ainoa tapa päästä ansiosidonnaiselle heti, on lopettaa opiskelu. Sen olen käytännössä tietty jo tehnytkin, mutta työkkäri vaatii todistuksen. Näin julmaa se vain on. Ja minun on ihan turha hakea kahdeksi kuukaudeksi opintorahaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:36"]
No ei mulla ainakaan katsottu. Olen tällä hetkellä nimenomaan tilanteessa, jossa minun täytyisi hakea opintorahaa, sillä saan paperit ulos vasta myöhemmin keväällä. Omaehtoista opiskelua tuettiin tietty aika, vaikka 500 työttömyyspäivää ei tullut edes täyteen. Ellen työllisty heti valmistuttuani, minulla jatkuu ansiosidonnainen.
Minulle sanottiin, että ainoa tapa päästä ansiosidonnaiselle heti, on lopettaa opiskelu. Sen olen käytännössä tietty jo tehnytkin, mutta työkkäri vaatii todistuksen. Näin julmaa se vain on. Ja minun on ihan turha hakea kahdeksi kuukaudeksi opintorahaa.
[/quote]
Olet siis ollut työtön 2013 alussa ja sitä ennen opiskellut sivutoimisesti työn ohessa? Vai sittenkin työtön jo 2012? Silloin laki oli toisenlainen.
Koska olet tähänkin asti opiskellut työn ohessa, katsotaan opiskelu edelleen sivutoimiseksi ja voit jatkaa sitä, vaikka olisit työtön ja saisit ansiosidonnaista. Lähde: työttömyysturvalaki 2 luku 10§