Ärsyttääkö Hopen lahjoistusvaatimukset muita?
Enää en edes yritä viedä sinne mitään lapsilta/teineiltä käytöstä poistunutta kun vain uudenveroinen ja ajanmukainen kelpaa. En ihan ymmärrä mikä idea on opettaa vähävaraiset perheet (ja lapset) siihen että pienikin tahra (siis pesty vaste mutta joku pieni täplä tai viiru tms) tai paikattu taskun sisävuori tms tekee vaatteesta roskan. Ja opetetaan taas yhdelle sukupolvelle että vaatteista saa kiusata ja muita kuin uudenkarkeita tamineita tulee hävetä. Ei vaan mene jakeluun!
Miljonääri voi valita että käyttää aina kertakäyttövaatteita; avustusten varassa elävä ei voi. Vien siis vaatteet muualle enkä yhtään kuuntele Hopen itkua siitä kuinka poikien vaatehyllyt ovat taas tyhjiä ja kovasti on apua tarvitsevia perheitä odottamassa apua.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Hopen fb-sivulla on mm. kuva kengistä, jotka ovat hieman likaiset, mutta täysin käyttökelpoiset noin muuten. Kuvatekstissä todetaan, että eivät "kuulu" lahjoitusten joukkoon. Oikeastiko se olisi niin iso vaiva putsata pahimmat hiekkapölyt niistä (sitä se lähinnä näyttää olevan), tai vaikka pyöräyttää altaassa useammat kengät kerran viikossa? :/ Kysyn tätä ihan tosissani, koska vähävaraisena äitinä en todellakaan raaskisi heittää menemään kaikkea vain siksi, että joku muu on sitä ehkä käyttänyt. Olen kirpparilta aiemmin ostanut halvalla haalareita ja paikannut niistä reiän, jonka vuoksi hintaa oli ehkä euro...täysin käyttökelpoisia ovat olleet.
Ehkä nuo Hopen keräykset ovatkin sitten oikeasti rikkaille, joille ei tunnu missään aina vaan uuden muotitavaran lahjoitus? Tänä vuonna joulukeräykseen ei kelpaa käytetyt ollenkaan.
Pitäkää reikäiset vaatteet ja antakaa ne suoraan lumppukeräykseen, kiitos!
He auttavat, joiden lasten vaatteissa ei ole reikiä ja paljon nukkaa. Kiitos heille <3
NS. Lumput niistä kudottiin ennen mattoja ,otetaan napit talteen ja vetoketjut , sitten leikataan matonkuteiksi . Älytöntä haaskata muuten. Mökeille käy kyllä matot .
Mun lapsen kirpparille menevät vaatteet eivät olisi siis kelvanneet Hopelle. Myin mm. Adidaksen ja Niken verkkareita ja huppareita. Verkkareissa oli esim. sivussa pieni nuppineulan pään kokoinen reikä, hupparin taskussa oli sisäpuolella reikä, toisessa oli väri kulunut vetoketjusta jne. Minusta hyväkuntoista ja ilmeisesti muistakin sillä ne menivät sitä mukaa kaupaksi kun kaivoin vaatteita kassista henkareihin. Oli toki halvat hinnatkin, muutaman euron per vaate juuri noiden vikojen takia. Kaikki sellaisia mitkä olisin voinut itsekin ostaa ja esim. paikata reiän.
Ne mitkä ei mennyt kaupaksi, laitoin energiajätteeseen.
Koitin joskus lahjoittaa eri tahoille käytettyjä mutta siistejä vauvanvaatteita, joukossa merkkivaatteita ja haalareita jne. No, eivät kelvanneet kellekään "tarvitsevalle", osa oli myös kotiinkuljetusta vaille. Lopulta laitoin ilmoituksen roskalavalle, kassin haki pois kaltaisena pienituloinen työssäkäyvä äiti, joka kiitteli ja ihasteli vaatteiden laatua.
Vierailija kirjoitti:
Hopelta lahjoituksia hakevat eivät kelpuuta kuin uudet tavarat ja näyttävätkin tosi hyvin toimeentulevilta ainakin pääkaupunkiseudulla. Kirppikset taas pullistelee tavaraa ja siksi meillä kaikki käyttämätön tavara menee energiajätteeksi.
Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Useimmat maahanmuuttajavanhemmat Afrikan tai Lähi-idän suunnalta eivät kelpuuta käytettyjä vaatteita lapsilleen, vaan vaatteiden tulisi olla uusia. Jotkut perheet eivät huoli myöskään käytettyjä huonekaluja, vaan ovat lähes tyhjässä kämpässä niin kauan, kunnes saavat ostettua uutta. Tämä on varmaankin jokin kulttuurinen juttu, mutta ihmeelliseltä se tuntuu. Ainakin meidän kaupunkimme Hopesta saa lähinnä käytettyä vaatetta, mikä ei sitten kelpaa heille, ja he pyytävät rahaa/maksusitoumusta lastenvaatteisiin lastensuojelusta. Tätä en luonnollisestikaan heille myönnä, ja aina välillä olen saanut kuulla olevani rasisti. Rasisti olin kerran myös silloin, kun en myöntänyt astianpesukonetta maahanmuuttajaperheeseen, jossa molemmat vanhemmat ovat päivänsä kotona.
Meillä on perheessä kaksi töissäkäyvää ns. Duunaria. Eli elämä ok,mutta palkat ei suuret. Kolme lasta, ostetaan toki joskus uuttakin,mutta enimmäkseen käytettyä. Se on meidän normaalia elämää. Mitään tukia ei saada. Miksi meidän pitää tyytyä enimmäkseen kirppisvaatteisiin, joissa on ehkä pieni vika/kuluminen, ja tyydytäänkin? Mutta esim täysin työttömien lasten pitää vaan uudenveroista saada. Ja vielä ilmaiseksi. Epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopen joululahjakeräyksessä oli myös toive, että lahjan mukaan pakattaisiin lahjapaperia, "jotta vanhemmat voisivat osallistua lastensa joulun laittoon" tms. Vähän tuli sellainen olo, että kerätäänkö tässä nyt ihan täysipäisille Suomen kansalaisille näitä lahjoja. :/
Tuskin kukaan antaa lapselleen ainoaksi lahjaksi tuota Hopen pakettia kuitenkaan? Lahjapaperia saa eurolla. Mihin asti muut ovat velvollisia hyysäämään?
Olen toiminut kohta 20v lastensuojelun parissa ja minun näkemys tähän nykyiseen tilanteeseen missä osa nuorista todella väkivaltaisia ym täysin rajattomia on se ettei nykyään saa rajoja laittaa selkeästi vaan kaikki tehdään pehmeän mukaan ja hyysätään tosiaan lahjapaperitkin.
Tosiasia on myös, että samat perheet saattavat saada jouluna monesta paikasta pakettia ja lahjakorttia.
Olen tehnyt aivan saman huomion. Lastensuojelutyössä 7,5 vuotta.
T. Lastensuojelun sos.tt
Olen ollut asiakkaana hopella kun lapset oli pieniä. Tulot olivat todella pienet eikä tukiverkostoja ollut.Olin myös ensimmäinen kaveriporukassa joka sai lapsia eli emme saaneet keneltäkään vanhoja vaatteita. Siihen aikaan hope oli juuri aloittanut toimintansa ja me saimme hyväkuntoisia vaatteita lapsille.Osa vielä käytössä iltatähdellämme :) Meillä on mennyt monta vuotta hyvin, osaamme nuukailla ja olla luovia (ehkä rankan elämänvaiheen takia?) joten ostamme isoille lapsillemme enimmäkseen uusia vaatteita. Joskus facessa on hyviä käytettyjä jolloin ostan ne. Vien hyväkuntoiset ajan mukaiset vaatteet hopelle, se on ainut hyväntekeväisyys jota teen..En säästä isojen lapsien vaatteita iltatähdelle,ikäero on 9v joten ne ehtii tulla pois muodista. Muistan kuinka paljon hope auttoi meitä ja pave maijasta lainaten "jokainen joka apua saa sitä joskus tajuu ees antaa...".
Olen vienyt Hopelle ihan tavalliset ketjuliikenilkkurit, ja he kiittivät niistä kauniisti. Tämä siis Helsingissä.
Kiitos tästä ketjusta. Useampi kassillinen vaatteita on odottanut vientiä vaatekeräykseen, ovat siis sellaista annetaan-osastoa, siistejä ja ehjiä. Tämä ketju avasi silmäni ja kannankin vaatteet roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta. Useampi kassillinen vaatteita on odottanut vientiä vaatekeräykseen, ovat siis sellaista annetaan-osastoa, siistejä ja ehjiä. Tämä ketju avasi silmäni ja kannankin vaatteet roskikseen.
Et ymmärrä lukemaasi, vai asentaassa vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni saa lapsilisää noin 150€/kk
Reikäiset ja kuluneet vaatteet eivät ole ok!
Eikös Suomessa lapsilisä ole 90€/lapsi/kk?
Miksi pihaleikeissä tai metsäretkellä ei voi käyttää kulunutta vaatetta? Tai välikerroksena olevan villahaalarin korjattu silmäpako on ongelma? Tai sormivärihetkeen ei voi pukea pestyä paitaa, jossa on voikukkatahra?
Yhdestä lapsesta 94,88
Toisesta lapsesta 104,84
Kolmannesta lapsesta 133,79
Neljännestä lapsesta 163,24
Viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 182,69
plus yh-lisä 63,30 €. Näin siis manner-suomessa, ahvenanmaalla enemmän.
Tuohan se ongelma on. Kun lapsilisä kasvaa jokaisesta lapsesta, niitä lapsia tehtaillaan vaikka ei kyetä elättämään entisiäkään, saati itseä.
Ainoa ratkaisu tähän on lapsilisän pieneneminen ja kolmannen lapsen jälkeen kokonaan poikki. Suurimmat menot sen ensimmäisen lapsen kohdalla on.
Kolmekin lasta on työssäkäyville vanhemmille iso määrä. Suomi ei tosiaankaan tarvitse lisää sellaisia ”veronmaksajia”, joiden vanhemmat nostavat koko ikänsä tukia ja opettavat saman elämäntavan lapsilleenkin.
Usein niillä lapsilla on vielä oppimisvaikeuksia, adhd ym. Heitä ei tietenkään voi siitä syyttää, mutta jostain syystä nämä ongelmat keskittyvät niihin suurperheisiin, joissa vanhemmillakin on erilaisia haasteita, jotka estävät työssäkäynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopelta lahjoituksia hakevat eivät kelpuuta kuin uudet tavarat ja näyttävätkin tosi hyvin toimeentulevilta ainakin pääkaupunkiseudulla. Kirppikset taas pullistelee tavaraa ja siksi meillä kaikki käyttämätön tavara menee energiajätteeksi.
Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Useimmat maahanmuuttajavanhemmat Afrikan tai Lähi-idän suunnalta eivät kelpuuta käytettyjä vaatteita lapsilleen, vaan vaatteiden tulisi olla uusia. Jotkut perheet eivät huoli myöskään käytettyjä huonekaluja, vaan ovat lähes tyhjässä kämpässä niin kauan, kunnes saavat ostettua uutta. Tämä on varmaankin jokin kulttuurinen juttu, mutta ihmeelliseltä se tuntuu. Ainakin meidän kaupunkimme Hopesta saa lähinnä käytettyä vaatetta, mikä ei sitten kelpaa heille, ja he pyytävät rahaa/maksusitoumusta lastenvaatteisiin lastensuojelusta. Tätä en luonnollisestikaan heille myönnä, ja aina välillä olen saanut kuulla olevani rasisti. Rasisti olin kerran myös silloin, kun en myöntänyt astianpesukonetta maahanmuuttajaperheeseen, jossa molemmat vanhemmat ovat päivänsä kotona.
Halvemmaksi tulisi veronmaksajille maksaa se 300 euron astianpesukone kuin astioita käsin pestessä lotrattu vesi... Ei sekään ilmaista ole ja täysin asiakkaan vallassa käytön määrä...
Vierailija kirjoitti:
Parempi niin. Itsellä sama juttu. Osaa ei oma lapsi ole edes käyttänyt, kun mummon ostama väri ei ole ollut mieleinen, mutta mummo ostaa marketeista, ei ole merkkituotteita. Enkä jaksaisi muutenkaan alkaa joulupaketoimaan näitä köyhille valmiiksi.
Ihmettelen miksi köyhien lapsiperheiden auttaminen muuttuu juurikin HYYSÄÄMISEKSI. Esim. tuo, että pitäisi lahjapaperitkin laittaa ostamansa muotilelun mukaan- eikö sitä euron paperia edes voi jättää vanhempien ostettavaksi? Millä ihmeen verukkeella voidaan vuoden suurin juhla ulkoistaa lahjoittajien huolehdittavaksi?
Kävin itse sossussa vähän aikaa sitten (ei liity taloudellisiin tai lastensuojelukysymyksiin), ja sieltä tuli eilen viesti että sopiiko jos hakevat lapsilleni Joulupuusta lahjat. Ja minulla ei siis ole mitään velkoja enkä sanonut että olisi vaikeuksia järjestää jouluakaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vie Konttiin, jos muuten antaa myöden (SPR).
Minä osallistun nuorkauppakamarin joulupuu keräykseen.
Joulukuusesta lappu, minkä ikäiselle ostat lahjan. Paketoidun lahjan lappuineen palautat kuusen alle.
Tänä vuonna hommaan lahjat 0-1 vuotiaalle tytölle sekä pojalle. Otin siis kaksi lappua.
Aiemmin olen ottanut murrosikäisten laput, mutta tänä vuonna tosiaan mennään ihan pienten lasten lahjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Mitä enemmän hyysätään, sen enemmän ruokitaan täyttä toimettomuutta ja "joku muu maksaa"-ajatusmallia. Myös lapset omaksuvat sen kun seuraavat vanhempien ahneutta. Köyhyyden kierre katkaistaan tekemällä jokavuotinen porsiminen kannattamattomaksi. Lapsilisää ja muita tukia max kolmesta ja loput omaan piikkiin.
Itse asiassa tutkimukset osoittavat juuri päinvastaista, mutta mitäs sitten, öyhöttäminen kun on kivampaa.
Kuule öyhö voisitko linkata niihin "tutkimuksiin", vai ovatko omaa mutuasi?
Hope on yksi vaihtoehto lahjoittaa, mutta itse mieluummin valitsen kotiseudulla käydessäni lahjoittaa paikallisen hell.srk:n lähetyskirppikselle.
Sieltä/sen srk:n ihmisiltä olen lapsena ja nuorena saanut apua ja välittämistä.
Kyllä se silti vähän hassulta tuntuu, että itse painat niska limassa aamusta iltaan töitä eikä ole vara tarjota lapsille kovin hintavia harrastuksia ja joululahjoja. Sitten toiset eivät käy töissä, eivät ole yhtään sen enempää lastensa kanssa vaikka tilaisuus olisi ja heille pitäisi sen kuuluisan "jonkun muun" kustantaa harrasteita ja jouluja ja mielellään perheen virkistyslomia. Olin hetken aikaa se joku muu, kunnes tajusin, että omat lapseni saivat mittavasti vähemmän kuin avustamieni lapset.
Omanikin harrastavat parkouria, ratsastusta, sirkuskoulua ja taistelulajia. Siksi tai ehkä siitä huolimatta ymmärrän kuinka järjettömän tiukkaa elämää on elää toimeentuesta toiseen. Kela vahtii kaikki ostot kaikki kirppariltasi saamasi rahat, rahaa ei ole tarpeeksi mutta muuta ei voi. Enpä valitsisi sellaista elämää itselleni tai lapselleni. Uskon että jokaikinen ihminen jolla on pää tarpeeksi hyvässä kunnossa valitsisi tilanteen jossa he käyvät mielekkäässä työssä josta saavat tarpeeksi palkkaa ja sisältöä elämään.