Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle ei riitä mikään, mitä teen.

Vierailija
18.11.2020 |

6-vuotias on ihan käsittämättömän tyytymätön kaikkeen.

Jos paistan munkkeja, hän olisikin halunnut omenakakkua. Syö munkin, mutta marisee koko illan, että koska teen omenakakkua.

Pyytää, että teen lelulle vaatteen. Askartelen sellaisen hänen vanhoista vaatteistaan. Muuten hyvä, mutta olisikin pitänyt olla toisenlainen. Yritän tehdä toisenlaisen. Ei kelpaa, ei ole tarpeeksi sellainen tai tällainen.

Pyytää, että autan lahkeet kumisaappaiden päälle. Autan. Ei kelpaa, pitäisi olla jotenkin paremmin ja eri tavalla.

Pyytää päästä kylpyyn. Lasken kylpyveden. Se on liian kuulemma liian kuumaa (on alle 37 asteista kuitenkin). Kehotan odottamaan hetken, niin lämpötila laskee. Ei, kylpy on pilalla, koska vesi oli liian kuumaa eikä kylpyyn voi mennä, vaikka vesi viilenisi - sitten se onkin jo liian viileää.

Kylvyssä on ainakin 10 kylpylelua. Mutta yksi puuttuu. Sitä ei löydy mistään ja sitä yhtä kylpylelua huudetaan seuraavat puoli tuntia.

Lapsi pyytää omenaa. Laitan omenanpaloja tarjolle. Pahaa, saisiko mandariinin. Laitan mandariinilohkoja lautaselle. Pahaa. Jne.

Tuntuu, että en tee mitään oikein. Pahinta on, että lapsi alkaa muistuttaa toista vanhempaansa, jonka mielestä en myöskään koskaan tee mitään oikein, ikinä. Koko sen ajan, kun olen hänet tuntenut, tein niin tai näin, niin teen aina väärin. Vaikka tekisin, kuten hän on pyytänyt, niin silti se on jotenkin väärin ja huonosti tehty.

Mikä neuvoksi?

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen tosiaan tekemään nuo asiat ihan itse. Muutenhan se pompottelee ja käyttää sinua hyväkseen loppu elämän.

Vierailija
22/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkat tuota, niin mieti miten hän kohtelee sinua 10 vuoden kuluttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli, mutta koska tällaisia lapsikeisareiden vanhempia tuntuu olevan aina vain enemmän, vastaan silti.

Et ole lapsesi palvelija, vaan hänen äitinsä.

Älä ala noudattamaan lapsesi oikkuja, sillä sitä saat sitten tehdä seuraavat 20 vuotta.

Jos lapsesi pyytää jotakin, jota ei osaa itse tehdä, auta mutta ellei kelpaa, anna olla, äläkä tee itsestäsi pelleä pomppimalla keskenkasvuisen mielijohteiden perässä.

Ellei kersa syö jotain, anna olla syömättä. Ei siihen ole yksikään lapsi kuollut jos nirsoilee sapuskansa kanssa.

Ennenkaikkea, kannattaa välttää nykyvanhempien tapaa antaa päätösvalta asioista perheen lapsille, sillä he eivät kykene tekemään niitä päätöksiä ilman että heidän perusturvallisuutensa katoaa ja tuloksia siitä hommasta saamme nykyään lukea joka päivä mediasta.

Kusipäisten vanhempien kasvattamia kusipäisiä kakaroita.

Vierailija
24/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on samanlainen lapsi. Nyt hän on 17 ja täysin raivostuttava: valittaa kun ei ole mitään vaatetta. Äitinsä antaa 50 e ja tyttö lähtee shoppailee. Tulee kotiin kassin kanssa, jonka työntää katsomatta roskiin ”kun kaikki ostokset on niin tyhmiä”.

Ja ei, hän ei ole kasvatuksen tulos. Heillä on useampi lapsi, ja vain hän on tuollainen. Ja ei, äiti ei ole curling.

Tämän lapsen kohdalla asia liittyy alhauseen älykkyysosamäärään. Testattu juttu. Tyttö ei vain siis pysy asioissa perillä.

Vierailija
25/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo voi olla ihan luonteenpiirre, eikä sitä kasvattamalla pois saa :D

Voi olla, mutta vääränlaisella kasvatuksella luonteenpiirre voimistuu.

Vierailija
26/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todella teekkään mitään oikein , koska annat lapsen määrätä. Sinä määräät lujasti ja lempeästi. Ei äänen korottamista ,huutoa tai raivoa. Niillä ei kasvateta lasta.

Vierailija
27/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 7-vuotiaani oli vaativa marisija myös, kunnes pistin stopin kaikelle palvelulle ja totesin, että tee/leiki/siivoa itse. Kummasti reipastui! 

Vierailija
28/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että lapsi opettelee käyttäytymismalleja. Kun et pistä loppua tuolle, tuet tuollaista pompottelukäyttäytymistä ja osoitat että se on hyväksyttävää.

Vierailija
29/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi on erityisherkkä. Siihen löytyy kirjallisuutta.

Eikä ole kuin nuori elämäntapavalittaja.

mistäköhän se semmoisen tavan on oppinut?

Vierailija
30/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat sen tosiaan tekemään nuo asiat ihan itse. Muutenhan se pompottelee ja käyttää sinua hyväkseen loppu elämän.

Ja jos vinkuu, niin ne tavarat heti pois. Ruoka, vaatteet,lelut, kylpy jne. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa.

Vierailija
31/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei hyvältä kuulosta. Ota muksulta luulot pois nyt, niin ehkä voi vielä kasvaa normaalisti eikä kieroon.

Kerrot että aikuinen päättää syödäänkö munkkeja, piirakkaa vai torakoita! Kerro että tänään on munkkeja ja jos kitisee, ei saa niitäkään. Toisena päivänä on piirakan vuoro. 

Minä alkaisin varmaan noista ipanan kiukutteluista kiukuttelemaan samalla mitalla. Sanoisin että toisten äidit ei tee lelulle mitään vaatteita. Jos ei kelpaa, olkoon ilman.

Sanoisin ipanalle myös "Mene peiliin katsomaan mitä sieltä näkyy" - siellä on se vinkuja.

(Onneksi en ole hommannut lapsia - hermot olisi mennyt alta aikayksikön)

N45

Vierailija
32/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppäisitkö kaivoon, jos lapsesi pyytäisi?

Jos on omenaa pyydetty ja omenaa tarjottu, niin sitten on myöhäistä muuttaa mieltään. Jos ei kelpaa, niin ei voi vaihtaa mandariiniin. Ja jos alunperin haluaa mandariinin, niin 6-vuotias saa sen kyllä itse kuorittua. Lopeta passaaminen ja joka narinaan reagointi.

Vierailija
33/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL

7, 8, 10 kommentit samalla minuutilla ja samaa sanoo: Arvostus ja rajojen laitto. Laita lapsi asialle. Ta da da da daa i'm lovin' it.

Vierailija
34/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla 6-vuotiaan uhmakaudesta kyse. Joillakuilla se on hyvin itsekeskeinen ja kovempi kausi kuin uhmaikäisen uhma.

Itse en kuitenkaan ole ollut noin pitkämielinen kuin sinä. Jos lapsi marisee munkista koko loppuillan, niin seuraavina päivinä on ilman herkkuja kokonaan.

Lelun vaatteet olisivat lähteneet kaapin päälle ainakin vuorokaudeksi. Ymmärrän kyllä, että joskus haluaisi tehdä muuta kuin sellaista mitä osaa/vanhempi osaa. On vaikeaa, kun on mielikuvitusta, mutta ei taitoja sen toteuttamiseen.

Lahkeet saa 6v lapsi itse laittaa seuraavalla kerralla. Jos jalka kastuu, niin lapsi saa ihan itse laittaa saappaat kuivumaan ja  sanomalehtipaperimyttyjä sisään. Minä olen aikoinaan ohjannut 6-vuotiaan pesemään ihan itse käsin tietyt vaatekappaleet, jotka ovat menneet likaisiksi, koska hän temppuili ulkovaatteiden kanssa. Ei temppuillut sen jälkeen, ja on ollut kiitollinen, kun ei hänen tarvitse pestä vaatteita.

Kylpy: Jos kylpy ei kelpaa, niin sitten lapsi menee suihkuun.

Kylpylelut: Ai on lapsi kadottanut yhden lelun.  Nyt sitten oppii, että pitää tavaransa paikoillaan. Meillä kyllä ei ole 10 kylpylelua. Jos huutaa niin, että alkaa olla todella häiritsevää, niin yhden varoituksen jälkeen kylpylelut lähtevät kaapin päälle vuorokaudeksi tai pariksi.

Omena ja mandariini. Jos kyse ei ole inhokista, niin omena syödään ensin, sitten saa mahdollisesti muutakin. Mandariinia ei saa, jos omena on pahaa vain kiukuttelun tähden. Inhokkiruokia on vain maistiainen muun ruoan lisäksi. Toisaalta meillä on lapsi jo alunperin saanut valita, että ottaako omenaa, mandariinia tai molempia.

Vierailija
35/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se pointti on, että ei se lapsi halua sitä kakkua tai kylpylelua, vaan haluaa pompotella sinua. Vallankäyttöä. Sinun pitää ottaa valta takaisin.

Vierailija
36/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa saanut tylyjä kommentteja.

Itse olen sanonut tuollaisissa tilanteissa lempeästi ja jämäkästi lapselle, ettei tuollainen käytös sovi. Eivät pompottele minua, mutta lepsua mummiaan kyllä. Ja meillä on lämpimät välit.

Yhteinen tekeminen voisi olla hyvä juttu myös, jos hakee huomiota ja liittyy itsetuntoasioihin tuo käytös.

Ja miehelle rajat myös, minulle ei puhuttaisi noin!

Vierailija
37/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka määrää talossa? Kuka on talon mies tai emäntä? Who is the Boss?

Vierailija
38/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut varsin yhdenmukaisia neuvoja AP, miltä nämä sinusta kuulostavat?

Vierailija
39/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapselle palvelun sijaan aseita

No, huh-huh, tossa vois käydä jot pahasti.

Vierailija
40/155 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan moittivat AP:tai, harva huomaa mikä on isän rooli tässä kuviossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi