Kävin yöllä päivystyksessä ja hoitajat istui vain lasikopissa
ja sain odottaa monta tuntia, ennen kuin pääsin lääkärille.
Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.
Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:02"]
75/79 jatkaa vielä, jos olisit oikeasti ollut menossa kipusokkiin ja lastasi ei olisi ollut paikalle, ei sinunkaan vointisi olisi välittynyt mitenkään hoitajille. Siinä kohtaa olisi varmaan joku huomannut, kun olisit lysähtänyt lattialle.
[/quote]
Mutta kyseinen potilas ei ole lysähtänyt mihinkään, vaan istunut hiljaa 5 tuntia odotusaulassa aukaisematta suutaan niille hoitajille siellä kopissa, että olo huononeen.
Mutta kuten sanoin, tämä kyseinen ihminen olisi voinut kysyä, mitä labratuloksissa näkyi ja kertoa, että kivut on yltyneet, kun häntä oltiin lähettämässä pois.
marttyyriainesta, jos lähtee hymyillen pois, eikä osaa suutaan aukaista
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:05"]Pahinta kyllä oli kun vanha sukulaistätini oli hirveissä kivuissa, verenpaine 200 ja kylmä hiki pinnassa. Ei pystynyt enää puhumaan, välillä vähän itki. Odotimme siis käytävällä yöllä, että hän olisi päässyt lääkärille suuressa suomalaisessa kaupungissa. Hoitajat räkättivät kopissaan vieressä, mutta kerran yksi käveli meidän ohitsemme ja teennäisen pirteästi tokaisi "Täällä on vissiin kaikki hyvin!". Teki mieli tappaa se ämmä siihen paikkaan. No, lopulta päästiin lääkärille ja tädillä oli sappitulehdus ja viime hetken leikkauksella henki onneksi pelastui. Tuon yön jälkeen en todellakaan pysty ajattelemaan mitään hyvää päivystyksen sairaanhoitajista.
[/quote]
Et sitten itse saanut sitä suuta auki ja sanonut että on hätä! Vittu mitä daijuja, yksikään hoitaja ei jätä hoitamatta jos potilas on hengenvaarassa! Mikä sairaala?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 08:01"]
Hei ap ne on lakisääteisellä kahvitauolla.
[/quote]
No nimenomaan... kunnan työntekijöitä ihan niinkuin ne entisajan rakennusmiehet.
Kahvitauko on työnantajan aikaa, mutta kunnallisella puolella työnantaja ei ole katsomassa perään. Kun olisi yksityisiä sairaaloita, vähenisi "lakisääteiset" aivan varmasti ja hoitajat olisivat useammin töissä kuin kahvilla ja "raportoimassa".
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:05"]Pahinta kyllä oli kun vanha sukulaistätini oli hirveissä kivuissa, verenpaine 200 ja kylmä hiki pinnassa. Ei pystynyt enää puhumaan, välillä vähän itki. Odotimme siis käytävällä yöllä, että hän olisi päässyt lääkärille suuressa suomalaisessa kaupungissa. Hoitajat räkättivät kopissaan vieressä, mutta kerran yksi käveli meidän ohitsemme ja teennäisen pirteästi tokaisi "Täällä on vissiin kaikki hyvin!". Teki mieli tappaa se ämmä siihen paikkaan. No, lopulta päästiin lääkärille ja tädillä oli sappitulehdus ja viime hetken leikkauksella henki onneksi pelastui. Tuon yön jälkeen en todellakaan pysty ajattelemaan mitään hyvää päivystyksen sairaanhoitajista.
[/quote]
Et sitten itse saanut sitä suuta auki ja sanonut että on hätä! Vittu mitä daijuja, yksikään hoitaja ei jätä hoitamatta jos potilas on hengenvaarassa! Mikä sairaala?
[/quote]
Kuinka monen suomalaisen olet kuullut vastaavan yleisluontoiseen kysymykseen, kun on jonossa odottamassa ja tuskissaan? Hoitajillakin voisi olla silmät päässään ja katsoa onko kaikki oikeasti hyvin. Hyvin pääsee takaisin rauhassa jatkamaan askareitaan kahvipannun parissa, kun toteaa riittävän lakonisesti, että asiat on hyvin. Ja saattaa ehtiä av-palstallekin puolustelemaan tekemättömyyttään.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]
Kävin vatsakipujen takia yöllä ensiavussa. Ensin kerroin vastaanotossa hoitajalle oireeni, jotka kirjattiin hyvin tarkasti tietokoneelle. Olin ainoa asiakas, hoitajia oli 3. Hetken keskusteltuaan he totesivat, että ehkä on syytä mennä lääkärille ja ohjasivat jatkamaan matkaa varsinaiselle päivystyspoliklinikalle, jossa taas menin hoitajan puheille (taas heitä oli 3) ja kerroin ihan samat asiat, jotka jo olin kertonut ja jotka näkyivät näytöltä. Testasivat siis joko muistiani tai kykyäni kertoa asioita. Sain ohjeen mennä labraan ja sen jälkeen odottaa.
Näin tein, labrassa ei ollut jonoa.
Sitten istuin odottamaan. Välillä istuin kaksin kerroin taipuneena, välillä kävin vessassa oksentamassa. Hoitajia ei näkynyt muutoin kuin silloin, kun kuljettivat papereita käytävällä.
Odotin 5 tuntia. Tuolissa. Lopulta tultiin sanomaan, että lääkäri ei tänä yönä (klo 6.00) enää ennätä minua tutkimaan, joten voin mennä kotiin ja soittaa omalle päivystävälle terveysasemalle ja mennä sinne.
Viimeistään kotimatkalla umpisuoli puhkesi ja palasin ambulanssilla ensiapuun. Tämän puhkeamisen seurauksena vietin sairaalassa 3 vko, koska sain vakavan vatsakalvon tulehduksen.
Tietty tein valituksen, mutta hoitovirhettä ei tapahtunut, koska lääkäri ei ollut minua tutkinut.
[/quote]
Se, että lääkäri ei sinua tutkinut, oli varmaan niiden hoitajien syy.
Outoa on se, että labrassa ei näkynyt ketään yöllä. Saitko selville, miksi siellä ei ollut ketään.
Ainoa selitys, minkä itse keksisin, että talossa on vain yksi näytteenottaja yöllä ja on joutunut yökierrokselle ja tapauksia on ollut paljon.
Et sitten huomannut käydä välillä kysymässä, miksi et pääse labraan, kun 5 tuntia jonotit? Itse en ainakaan olisi viittä tuntia istunut kiltisti tyhjällä käytävällä oksentamassa, vaan olisin alkanut miettiä, olenko kenties väärässä paikassa tai onko tietojärjestelmässä virhe ja lähetteeni hävinnyt. Jos labrassa ei ollut viiteen tuntiin ketään, niin eikö sinua yhtään tilanne oudoksuttanut.
Itse olisin odottanut korkeintaan tunnin ja mennyt luukulle takaisin ja kysynyt, että miksi labrassa ei ole ketään tai olenko kenties oikeassa paikassa.
Sinnikäs odottaja kyllä olet
[/quote]
Kirjoitin epäselvästi.Kävin siis näytteenotossa, se toimi Ok, mutta sen jälkeen sain istua ihan kaikessa rauhassa 5 tuntia noin 3 muun asiakkaan kanssa odottamassa, että joku olisi edes vähän kiinnostunut voinnistani. Hoitajat kyllä kävi tupakalla välillä ja jutteli keskenään, että rauhallinen yö, mutta ei se minua paljoa lohduttanut.
[/quote]
Jos istuit kaikessa rauhassa, etkä käynyt ilmoittamassa vointisi huononemisesta, on hiukan peiliinkatsomisen paikka.
Jos potilas istuu odotushuoneessa rauhallisesti, ei voi olettaa, että hänellä on jokin hätä. Näin ainakin itse ajattelisin.
Meillä on päivystyksessä iso kyltti seinässä, että jos vointisi huononee odotuksen aikana, niin käy ilmoittamassa siitä. Et saanut suutasi auki edes siinä vaiheessa, kun hoitajat sanoivat, ettei lääkäri ehdi katsoa. Et voinut aukaista suuta, että tuska on jo kova ja oksennat koko ajan ja pelkäät, että jotain vakavaa on kyseessä.
Kiltisti vain nyökytit, että kiva juttu juu, ei mulla hätää tässä, meen kotiin.
Hiukan vastuuta itsellekin.
[/quote]
Kyllä kerroin hoitajille vointini huonontuneen (kun he papereineen kulkivat ohi tai menivät tupakalle). Vastaus oli, että "lääkäri sitten katsoo". Kyllä, he näkivät minun taipuneen kaksinkerroin ja valittavan, mutta "lääkäri sitten katsoo". Kun sain ilmoituksen lähteä omalle terveysasemalle, suunnilleen kerjäsin lääkäriä tarkistamaan tilanteen, mutta hoitajan päätös oli ehdoton: heillä on malli, jonka mukaan sairaanhoitaja arvio potilaan tilanteen ja labravastausten ja vointini mukaan minulla ei ole mitään sellaista ongelmaa, joka vaatisi akuuttia lääkärin apua. Kerroin oksentavani, jolloin sairaanhoitaja ilahtui: no sitten se on vatsaflunssa.
Kerro ihmeessä, mitä olisin voinut tehdä enemmän?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:09"]
[/quote]
[/quote]
Kuinka monen suomalaisen olet kuullut vastaavan yleisluontoiseen kysymykseen, kun on jonossa odottamassa ja tuskissaan? Hoitajillakin voisi olla silmät päässään ja katsoa onko kaikki oikeasti hyvin. Hyvin pääsee takaisin rauhassa jatkamaan askareitaan kahvipannun parissa, kun toteaa riittävän lakonisesti, että asiat on hyvin. Ja saattaa ehtiä av-palstallekin puolustelemaan tekemättömyyttään.
[/quote]
Huoh.. kun hoitaja kysyy onko kaikki hyvin siihen kuuluu vastata että ei ole jos ei kerran ole! Et kai sä tosissasi luule että hoitaja toljottaa potilaita katsellaan ja arvio katseellaan tilanteen kun potilas/omainen on niin tyhmä ettei viitsi puhua.
Ei ihme että ette saaneet hoitoa jos ei sen vertaa viitsi vaivautua että vastaa kysymykseen.
Ihme kitisijöitä
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:33"]
Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.
Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.
[/quote]
Arvon ääliö, jos istut aulassa, niin minkäköhän laisia töitä ne hoitajat siellä aulassa tekisivät, että sinä heidät näkisit työskentelemässä? Yksi vaihtaisi lamppuja, toinen siivoaisi lattiaa ja yksi pitäisi stand-uppia ettet tylsistyisi, vai? Jatkossa enemmän aivojen käyttöä ja vähemmän turhia päivystyskäyntejä kiitos!
[/quote]
Ihan samaa ihmettelin itsekin. Jos ap odottaa pääsyä LÄÄKÄRILLE, niin mitä niiden hoitajien pitäisi siinä tilanteessa muka tehdä? Tulla silittelemään päätä ja lukemaan satukirjaa? Vai pitäisikö heidän kenties viiden minuutin välein käydä hoputtamassa sitä yhtä yöpäivystyksen lääkäriä että pistäpä vähän vauhtia, kuningas-ap:n pikkurilliin koskee.
Ja onhan se nyt kauheaa että töissä jutellaan ("kälätetään") ja nauretaan. Niin, ja kahvitauolla saatetaan jopa hörppäistä se kahvikupillinen. Ei helvetti!
Vaikka pelkkä provohan tuo aloitus oli. Ei kukaan voi olla noin vitun tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
siihen voi vastata, että ei ,asiat ei ole hyvin.
Minä sorrun arkielämässä monesti tuollaiseen kommenttiin. Eli saatan kysyä esim. lapselta, kun tule koulusta, että kaikki on hyvin, vai. Olisi kyllä hirveää, jos lapsi ei saisi suutaan auki ja osaisi sanoa, että ei, kaikki ei ole hyvin.
Toki hoitaja olisi voinut kysyä, että miten täällä voidaan. Mutta ohikävellessään on sanonut toisin. Ja sinä olet heti tappamassa ämmää, kun hänen lausemuotonsa ei miellyttänyt.
Kumma tosiaan, kun potilaat ei saa suutaan auki, vaan mielessään uhkailee tappaa potilaansa ja vaikka mitä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:05"]
Pahinta kyllä oli kun vanha sukulaistätini oli hirveissä kivuissa, verenpaine 200 ja kylmä hiki pinnassa. Ei pystynyt enää puhumaan, välillä vähän itki. Odotimme siis käytävällä yöllä, että hän olisi päässyt lääkärille suuressa suomalaisessa kaupungissa. Hoitajat räkättivät kopissaan vieressä, mutta kerran yksi käveli meidän ohitsemme ja teennäisen pirteästi tokaisi "Täällä on vissiin kaikki hyvin!". Teki mieli tappaa se ämmä siihen paikkaan. No, lopulta päästiin lääkärille ja tädillä oli sappitulehdus ja viime hetken leikkauksella henki onneksi pelastui. Tuon yön jälkeen en todellakaan pysty ajattelemaan mitään hyvää päivystyksen sairaanhoitajista.
[/quote]
Tämä on siis oikea tyyli toimia.
Väärä olisi
-täällä on vissiin kaikki hyvin
-ei ole, mummon vointi on huonontunut ja kivut pahentuneet
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:27"]
Kävin vatsakipujen takia yöllä ensiavussa. Ensin kerroin vastaanotossa hoitajalle oireeni, jotka kirjattiin hyvin tarkasti tietokoneelle. Olin ainoa asiakas, hoitajia oli 3. Hetken keskusteltuaan he totesivat, että ehkä on syytä mennä lääkärille ja ohjasivat jatkamaan matkaa varsinaiselle päivystyspoliklinikalle, jossa taas menin hoitajan puheille (taas heitä oli 3) ja kerroin ihan samat asiat, jotka jo olin kertonut ja jotka näkyivät näytöltä. Testasivat siis joko muistiani tai kykyäni kertoa asioita. Sain ohjeen mennä labraan ja sen jälkeen odottaa.
Sitten istuin odottamaan. Välillä istuin kaksin kerroin taipuneena, välillä kävin vessassa oksentamassa. Hoitajia ei näkynyt muutoin kuin silloin, kun kuljettivat papereita käytävällä.
Odotin 5 tuntia. Tuolissa. Lopulta tultiin sanomaan, että lääkäri ei tänä yönä (klo 6.00) enää ennätä minua tutkimaan, joten voin mennä kotiin ja soittaa omalle päivystävälle terveysasemalle ja mennä sinne.
Viimeistään kotimatkalla umpisuoli puhkesi ja palasin ambulanssilla ensiapuun. Tämän puhkeamisen seurauksena vietin sairaalassa 3 vko, koska sain vakavan vatsakalvon tulehduksen.
Tietty tein valituksen, mutta hoitovirhettä ei tapahtunut, koska lääkäri ei ollut minua tutkinut.
[/quote]
Outoa on se, että labrassa ei näkynyt ketään yöllä. Saitko selville, miksi siellä ei ollut ketään.
Ainoa selitys, minkä itse keksisin, että talossa on vain yksi näytteenottaja yöllä ja on joutunut yökierrokselle ja tapauksia on ollut paljon.
Et sitten huomannut käydä välillä kysymässä, miksi et pääse labraan, kun 5 tuntia jonotit? Itse en ainakaan olisi viittä tuntia istunut kiltisti tyhjällä käytävällä oksentamassa, vaan olisin alkanut miettiä, olenko kenties väärässä paikassa tai onko tietojärjestelmässä virhe ja lähetteeni hävinnyt. Jos labrassa ei ollut viiteen tuntiin ketään, niin eikö sinua yhtään tilanne oudoksuttanut.
Itse olisin odottanut korkeintaan tunnin ja mennyt luukulle takaisin ja kysynyt, että miksi labrassa ei ole ketään tai olenko kenties oikeassa paikassa.
[/quote]
Kirjoitin epäselvästi.Kävin siis näytteenotossa, se toimi Ok, mutta sen jälkeen sain istua ihan kaikessa rauhassa 5 tuntia noin 3 muun asiakkaan kanssa odottamassa, että joku olisi edes vähän kiinnostunut voinnistani. Hoitajat kyllä kävi tupakalla välillä ja jutteli keskenään, että rauhallinen yö, mutta ei se minua paljoa lohduttanut.
[/quote]
Jos istuit kaikessa rauhassa, etkä käynyt ilmoittamassa vointisi huononemisesta, on hiukan peiliinkatsomisen paikka.
Jos potilas istuu odotushuoneessa rauhallisesti, ei voi olettaa, että hänellä on jokin hätä. Näin ainakin itse ajattelisin.
Meillä on päivystyksessä iso kyltti seinässä, että jos vointisi huononee odotuksen aikana, niin käy ilmoittamassa siitä. Et saanut suutasi auki edes siinä vaiheessa, kun hoitajat sanoivat, ettei lääkäri ehdi katsoa. Et voinut aukaista suuta, että tuska on jo kova ja oksennat koko ajan ja pelkäät, että jotain vakavaa on kyseessä.
[/quote]
Kyllä kerroin hoitajille vointini huonontuneen (kun he papereineen kulkivat ohi tai menivät tupakalle). Vastaus oli, että "lääkäri sitten katsoo". Kyllä, he näkivät minun taipuneen kaksinkerroin ja valittavan, mutta "lääkäri sitten katsoo". Kun sain ilmoituksen lähteä omalle terveysasemalle, suunnilleen kerjäsin lääkäriä tarkistamaan tilanteen, mutta hoitajan päätös oli ehdoton: heillä on malli, jonka mukaan sairaanhoitaja arvio potilaan tilanteen ja labravastausten ja vointini mukaan minulla ei ole mitään sellaista ongelmaa, joka vaatisi akuuttia lääkärin apua. Kerroin oksentavani, jolloin sairaanhoitaja ilahtui: no sitten se on vatsaflunssa.
[/quote]
Nyt paljastuit provoksi :D
Jos ei ole verikokeessa ollut tulehdusarvot korkealla, ei ole umpisuoli voinut puhjeta kolmen tunnin kuluttua.
Vähän epäilinkin tarinaa. Crp.n olisi pitänyt olla reilusti päälle 100 tässä vaiheessa
Joten yritä parempaa provoa. Vai onko tuo mummojuttukin sinun provo
Tuleehan nämä ilmi, kun aikansa tonkii
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:29"]
[/quote]
Huoh.. kun hoitaja kysyy onko kaikki hyvin siihen kuuluu vastata että ei ole jos ei kerran ole! Et kai sä tosissasi luule että hoitaja toljottaa potilaita katsellaan ja arvio katseellaan tilanteen kun potilas/omainen on niin tyhmä ettei viitsi puhua.
Ei ihme että ette saaneet hoitoa jos ei sen vertaa viitsi vaivautua että vastaa kysymykseen.
Ihme kitisijöitä
[/quote]
Mene nyt ihmeessä sinne odotussaliin tuo neuvomaan. Hop hop.
Ei siellä suurimmalla osalla ole kuitenkaan av auki ja vaikka olisi, eiköhän siellä sairaalassa tulisi luettua kaikkea muuta kuin sairaalaa koskevia keskusteluita.
Voi olla vähemmän väsyttävää ja haukotuttavaa, kun oikeasti teet töitä. Ei potilas ole tyhmä, jos et ole hänelle kertonut, että se heittosi oli muuta kuin lakoninen heitto. Ihan turhaan sinä täällä sitä toitotat. Hoitaja on siellä tekemässä töitä josta yhteiskunta maksaa palkkaakin. Kyllä siihen kuuluu osana silmienkin käyttö.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:29"]
[/quote]
Ihme kitisijöitä
[/quote]
Mene nyt ihmeessä sinne odotussaliin tuo neuvomaan. Hop hop.
Ei siellä suurimmalla osalla ole kuitenkaan av auki ja vaikka olisi, eiköhän siellä sairaalassa tulisi luettua kaikkea muuta kuin sairaalaa koskevia keskusteluita.
Voi olla vähemmän väsyttävää ja haukotuttavaa, kun oikeasti teet töitä. Ei potilas ole tyhmä, jos et ole hänelle kertonut, että se heittosi oli muuta kuin lakoninen heitto. Ihan turhaan sinä täällä sitä toitotat. Hoitaja on siellä tekemässä töitä josta yhteiskunta maksaa palkkaakin. Kyllä siihen kuuluu osana silmienkin käyttö.
[/quote]
Sehän on selvä kysymys,. Täällä vissiin kaikki hyvin?
palstamamma ei osaa siihen vastata, vaan istuu suu kiinni ja toljottaa.
Minusta se on selvää suomen kieltä, mihin vastataan, että kyllä tai ei.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:40"]
Jos ei ole verikokeessa ollut tulehdusarvot korkealla, ei ole umpisuoli voinut puhjeta kolmen tunnin kuluttua.
Vähän epäilinkin tarinaa. Crp.n olisi pitänyt olla reilusti päälle 100 tässä vaiheessa
[/quote]
Autoimmuuni ja verisairauksissa tuo ei pidä paikkaansa. Minut on joskus jopa päivystävä lääkäri ollut lähettämässä kotiin, kun CRP on normaalin tuntumassa, kunnes olen kehoittanut tarkastamaan sisätautien välilehdestä hematologin lausunnon.
Lisäksi 3 tuntia on reilusti aikaa tulehduksen kehittymiselle.
Nyt alan ymmärtää, miksi osa ihmisistä kokee, että on saanut hyvää hoitoa ja sitten on nämä ammattivalittajat
CRP ei kohoa kaikilla, onhan näitä nähty kun on oikeasti oltu töissäkin, eikä vain luettu koulussa kirjoja.
Toivon, etteivät nämä ihmisille haistattelijat ja kiroilijat ole hoitajia. Valitettavasti sh koulutuksen testit ovat nykyään niin löyhät ja hakijoita suhteessa paikkoihin niin vähän, että kaikenlaiset ihmiset pääsevät kouluun opiskelemaan.
Potilas ei välttämättä osaa toimia oikein sairaana ollessaan tai ylipäänsä päivsytyksessä. Kehtaako/saako kopin luo mennä valittamaan? Onkohan tämä kipu nyt oikeasti merkityksellistä? Tai sitten potilas ei tunnista tilannetta tai on niin sekava, ettei osaa toimia. Esim. umpparin tulehdus pistää potilaan todella sekaisin, vrt. esim. VTT. Olkaa muutkin hoitajat ylpeitä ammattitaidostanne - te tiedätte ja teidän kuuluukin tietää ja tunnistaa. Päivystys ei ole mikään ihotautipoli, vaan paikka jonne tulee eriasteisen akuutin vaivan kanssa ihmisiä - aina on mahdollista, että tapahtuu käänne huonompaan.
t. mm.75
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:45"]
Sehän on selvä kysymys,. Täällä vissiin kaikki hyvin?
palstamamma ei osaa siihen vastata, vaan istuu suu kiinni ja toljottaa.
Minusta se on selvää suomen kieltä, mihin vastataan, että kyllä tai ei.
[/quote]
Jos kysyt sairaalan odotustilassa "Täällä vissiin kaikki hyvin?" eikä kukaan vastaa, miksi et esittänyt jatkototeamuksena, että "Lähtekää sitten kotiin täältä turhaan luuhaamasta."?
Tyhmä kysymys, miksi luulet heidän raahautuneen kipeenä sinne. Moni yleensä jättää tyhmät kysymykset vastaamatta.
[/quote]
Joku olevinaan kaikentietävä sairaanhoitaja taas pätemässä?
CRP ei nouse 20%:lla umpilisäkkeentulehduspotilaista. Ylipäätään CRP alkaa nousta vasta 12 tunnin kuluttua ensioireista/tapahtumasta. Umpilisäke voi hyvin puhjeta, vaikka kolme tuntia - tai tuntikin - aiemmin otetuissa verikokeissa kaikki arvot olisivat viitealueella. Pienillä lapsilla tulehtunut umpilisäke muuten etenee hyvin nopeasti ja puhkeaa helposti, joten ei sitä sairasta ja kipeää lasta ole välttämättä tuntikausia kotona makuutettu ja kiusattu.
Vielä rautalangasta vääntäen kaltaisillesi: normaali CRP ei poissulje umpilisäkkeen tulehdusta.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinulla taitaa olla asenneongelma tai sitten et tiedä CRP-arvoista mitään. CRP nousee vain noin 75%:ssa umpisuolehtulehduksia ja jos se nousee, nousu tapahtuu vasta 10-12 tunnin kuluttua oireiden alusta. Jotta CRP-arvon avulla voitaisiin tehdä diagnoosi, olisi potilaan CRP-arvo pitänyt mitata uudestaan ennen lähettämistä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:33"]
[/quote]
Sinun pitää nyt tehdä valitus, että sinulle ei järjestetty mitään viihdytystä, vaikka yöllä menit päivystykseen :) Hoitajat vain viihdyttivät toisiaan vitsiä kertoen. Turha siitä täällä on marista, valitus pitää kohdistaa siihen paikkaan, missä asia tapahtui.
Päivystyspisteitä on niin monenlaisia, joissakin pisteissä varsinkin viikonloppuna puolet potilaista saattaa olla jonkun päihdyttävän aineen vallassa itsensä teloneita.
Sinunkin ap tilanne varmaan arvioitiin heti tullessasi, että et ole kiireellisyysjärjestyksessä ykkönen, vaan että vaivasti voi odottaa lääkärille pääsyä. Lääkärihän hoitaa potilaat sen mukaan, millainen kiireellisyys vaivalla on ei sen mukaan milloin tulit pkl:lle.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:54"]
75, kuinka te voitte olettaa potilaan tietävän päivystyskäytäntöjä? TE olette hoitoalan ammattilaisia, TEIDÄN tehtävänne on hoitaa ja tietää. Silmät voi ja pitää pitää auki siellä päivystyksessä.
[/quote]
Minä olen ollut kyllä monta kertaa potilaana ja olen silti osannut käydä sanomassa, että vointini huononee. Aina on apua tullut.
Kerran olin menossa kipushokkiin odottaessani lääkäriä. Jopa alaikäinen lapseni osasi kipittää luukulle sanomaan, että äiti taitaa kohta pyörtyä. Sillä sekunnilla juoksi hoitaja ja minut siirrettiin paareille ja huoneeseen ja lapsikin huolehdittiin matkaani siinä vaiheessa ja lääkäri tuli melkein välittömästi.
Hiukan oma-aloitteisuutta, jos vointi huononee.
[/quote]
Tarkoitin myös tuota, että potilas oli odottanut viisi tuntia. Jos ihminen on todella huonossa kunnossa, hän ei välttämättä niin vain kipitäkään kopille tai ei edes välttämättä ymmärrä, kuinka vakavaksi tilanne on menossa (esim. aivotärähdykset). Hoitaja on terveydenhoitoalan ammattilainen, kuten kirjoitin, ainakin minut on opetettu pitämään silmät ja korvat auki päivystyksessä. Ne pahimmat valittajat harvoin niitä, joiden tila on kriittisin.
[/quote]
Mutta kyseinen ihminen oli oksennellut ja ollut kivuissa, mutta silti istunut kädet ristissä aulassa sanomatta mitään.
Miten ihmiset voivat olla noin tajuttoman tyhmiä.Ihan oikeasti. Ja ei saa suutaan auki edes siinä vaiheessa, kun umpisuoli on puhkeamassa ja sanotaan, että mene oman alueen lääkärille. Jos potilas siinä vaiheessa hymyilee, että ei hänellä mitään kipuja ole ja juu juu, hyvä olo on, ei voi lukea ajatuksia.
Suuta auki ja siinä vaiheessa voi sanoa, että tuskat on kuule aika hirveät. Olisi päässyt ensiavun puolelle takaisin, jos päivystyksen puolella lääkäri oli jumissa jossain hoitotoimenpiteessä.
Niissä huoneissa nimittäin on potilaita tarkkailussa, vaikka muut potilaat ei sitä näe. Olen esim. istunut yhden yön mieheni vieressä sellaisessa huoneessa. Kolmen hengen huone, missä mieheni oli koko yön seurannassa ja sydänkäyrää otettiin parin tunnin välein. Toinen sängyssä makaava oli mummo ihan pihalla ja hänen vointiaan seurattiin (oli tullut vanhainkodilta) ja kolmas oli mies, joka oli kipsattuna ja odotti poikaa, joka sai järjestettyä kotihoidon ja kuljetuksen yön aikana miehelle.
Sekin huone vei aika monen hoitajan ajan ja lääkäri joutui käymään monta kertaa.
Jos siellä käytävällä istuu hiljaa, niin ei kukaan voi tietää, että olet kiireellinen tapaus.