Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin yöllä päivystyksessä ja hoitajat istui vain lasikopissa

Vierailija
15.03.2014 |

ja sain odottaa monta tuntia, ennen kuin pääsin lääkärille.

Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.

Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]Kävin vatsakipujen takia yöllä ensiavussa. Ensin kerroin vastaanotossa hoitajalle oireeni, jotka kirjattiin hyvin tarkasti tietokoneelle. Olin ainoa asiakas, hoitajia oli 3. Hetken keskusteltuaan he totesivat, että ehkä on syytä mennä lääkärille ja ohjasivat jatkamaan matkaa varsinaiselle päivystyspoliklinikalle, jossa taas menin hoitajan puheille (taas heitä oli 3) ja kerroin ihan samat asiat, jotka jo olin kertonut ja jotka näkyivät näytöltä. Testasivat siis joko muistiani tai kykyäni kertoa asioita. Sain ohjeen mennä labraan ja sen jälkeen odottaa.

Näin tein, labrassa ei ollut jonoa.

Sitten istuin odottamaan. Välillä istuin kaksin kerroin taipuneena, välillä kävin vessassa oksentamassa. Hoitajia ei näkynyt muutoin kuin silloin, kun kuljettivat papereita käytävällä.

Odotin 5 tuntia. Tuolissa. Lopulta tultiin sanomaan, että lääkäri ei tänä yönä (klo 6.00) enää ennätä minua tutkimaan, joten voin mennä kotiin ja soittaa omalle päivystävälle terveysasemalle ja mennä sinne.

Viimeistään kotimatkalla umpisuoli puhkesi ja palasin ambulanssilla ensiapuun. Tämän puhkeamisen seurauksena vietin sairaalassa 3 vko, koska sain vakavan vatsakalvon tulehduksen.

Tietty tein valituksen, mutta hoitovirhettä ei tapahtunut, koska lääkäri ei ollut minua tutkinut.

[/quote]

Juu ja sä olit varmasti ainoa potilas koko sairaalassa. Ja tottakai sun muistin virkistämiseksi kysyttiin ne asiat uudestaan.

Sano nyt vielä että sä makasit kaksin kerroin lattialla ja hoitaja tuli kahvikuppi kädessä potkimaan sua perseelle että nyt kotiin:)

Vierailija
62/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]Kävin vatsakipujen takia yöllä ensiavussa. Ensin kerroin vastaanotossa hoitajalle oireeni, jotka kirjattiin hyvin tarkasti tietokoneelle. Olin ainoa asiakas, hoitajia oli 3. Hetken keskusteltuaan he totesivat, että ehkä on syytä mennä lääkärille ja ohjasivat jatkamaan matkaa varsinaiselle päivystyspoliklinikalle, jossa taas menin hoitajan puheille (taas heitä oli 3) ja kerroin ihan samat asiat, jotka jo olin kertonut ja jotka näkyivät näytöltä. Testasivat siis joko muistiani tai kykyäni kertoa asioita. Sain ohjeen mennä labraan ja sen jälkeen odottaa.

Sitten istuin odottamaan. Välillä istuin kaksin kerroin taipuneena, välillä kävin vessassa oksentamassa. Hoitajia ei näkynyt muutoin kuin silloin, kun kuljettivat papereita käytävällä.

Odotin 5 tuntia. Tuolissa. Lopulta tultiin sanomaan, että lääkäri ei tänä yönä (klo 6.00) enää ennätä minua tutkimaan, joten voin mennä kotiin ja soittaa omalle päivystävälle terveysasemalle ja mennä sinne.

Viimeistään kotimatkalla umpisuoli puhkesi ja palasin ambulanssilla ensiapuun. Tämän puhkeamisen seurauksena vietin sairaalassa 3 vko, koska sain vakavan vatsakalvon tulehduksen.

Tietty tein valituksen, mutta hoitovirhettä ei tapahtunut, koska lääkäri ei ollut minua tutkinut.

[/quote]

Juu ja sä olit varmasti ainoa potilas koko sairaalassa. Ja tottakai sun muistin virkistämiseksi kysyttiin ne asiat uudestaan.

Sano nyt vielä että sä makasit kaksin kerroin lattialla ja hoitaja tuli kahvikuppi kädessä potkimaan sua perseelle että nyt kotiin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:09"]

Totean vain sen minkä olen aiemminkin todennut: lämpimästi tervetuloa kokeilemaan hoitajan työtä, voi mielipide vähän muuttua lepsusta työstä, jossa istutaan "TUNTEJA" kahvitauolla!

[/quote]

Minua ei paskahommat kiinnosta. Kuka haluaa pestä paskaperseitä päivät pitkät. Työttömänäkin saa enemmän rahaa käteen, kuin lähärinä.

[/quote] Minulle on yksi hailee ketä kiinnostaa "paskahommat" ja ketä ei, mutta vastauksesi osoitti juuri sen tietämättömyyden mitä useilla ihmisillä on hoitajan ammatista.

Vierailija
64/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]

Kävin vatsakipujen takia yöllä ensiavussa. Ensin kerroin vastaanotossa hoitajalle oireeni, jotka kirjattiin hyvin tarkasti tietokoneelle. Olin ainoa asiakas, hoitajia oli 3. Hetken keskusteltuaan he totesivat, että ehkä on syytä mennä lääkärille ja ohjasivat jatkamaan matkaa varsinaiselle päivystyspoliklinikalle, jossa taas menin hoitajan puheille (taas heitä oli 3) ja kerroin ihan samat asiat, jotka jo olin kertonut ja jotka näkyivät näytöltä. Testasivat siis joko muistiani tai kykyäni kertoa asioita. Sain ohjeen mennä labraan ja sen jälkeen odottaa.

[/quote]

Se, että lääkäri ei sinua tutkinut, oli varmaan niiden hoitajien syy.

Outoa on se, että labrassa ei näkynyt ketään yöllä. Saitko selville, miksi siellä ei ollut ketään.

Ainoa selitys, minkä itse keksisin, että talossa on vain yksi näytteenottaja yöllä ja on joutunut yökierrokselle ja tapauksia on ollut paljon. 

Et sitten huomannut käydä välillä kysymässä, miksi et pääse labraan, kun 5 tuntia jonotit? Itse en ainakaan olisi viittä tuntia istunut kiltisti tyhjällä käytävällä oksentamassa, vaan olisin alkanut miettiä, olenko kenties väärässä paikassa tai onko tietojärjestelmässä virhe ja lähetteeni hävinnyt. Jos labrassa ei ollut viiteen tuntiin ketään, niin eikö sinua yhtään tilanne oudoksuttanut.

Itse olisin odottanut korkeintaan tunnin ja mennyt luukulle takaisin ja kysynyt, että miksi labrassa ei ole ketään tai olenko kenties oikeassa paikassa.

Sinnikäs odottaja kyllä olet

[/quote]

Yleensä polikliininen näytteenotto toimii vain päiväaikaan ja muina aikoina näytteenottaja tulee päivystykseen potilaan luo ottamaan näytteet. Eli olit ehkä mennyt väärään paikkaan ja sinun olisi pitänyt istua päivystyksen aulassa eikä lähteä hortoilemaan suljettuun labraan?

Vierailija
65/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 09:03"]

Vatsakipua ei saa lääkitä ennen kuin syy on selvillä. Varsinkaan jos on jo sairaalassa.

[/quote]

Ei nyt näinkään. Olin itse Meilahdessa päivystyksessä kovan vatsakivun takia (viime syksynä) yön yli ja sain suoneen lääkitystä noin tunnin sisään siitä kun ottivat sisään. Vasta myöhemmin illalla lähettivät niin röntgeniin, magneettikuvaukseeen kuin ultraankin.

Vierailija
66/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]

Kävin vatsakipujen takia yöllä ensiavussa. Ensin kerroin vastaanotossa hoitajalle oireeni, jotka kirjattiin hyvin tarkasti tietokoneelle. Olin ainoa asiakas, hoitajia oli 3. Hetken keskusteltuaan he totesivat, että ehkä on syytä mennä lääkärille ja ohjasivat jatkamaan matkaa varsinaiselle päivystyspoliklinikalle, jossa taas menin hoitajan puheille (taas heitä oli 3) ja kerroin ihan samat asiat, jotka jo olin kertonut ja jotka näkyivät näytöltä. Testasivat siis joko muistiani tai kykyäni kertoa asioita. Sain ohjeen mennä labraan ja sen jälkeen odottaa.

[/quote]

Outoa on se, että labrassa ei näkynyt ketään yöllä. Saitko selville, miksi siellä ei ollut ketään.

Ainoa selitys, minkä itse keksisin, että talossa on vain yksi näytteenottaja yöllä ja on joutunut yökierrokselle ja tapauksia on ollut paljon. 

Et sitten huomannut käydä välillä kysymässä, miksi et pääse labraan, kun 5 tuntia jonotit? Itse en ainakaan olisi viittä tuntia istunut kiltisti tyhjällä käytävällä oksentamassa, vaan olisin alkanut miettiä, olenko kenties väärässä paikassa tai onko tietojärjestelmässä virhe ja lähetteeni hävinnyt. Jos labrassa ei ollut viiteen tuntiin ketään, niin eikö sinua yhtään tilanne oudoksuttanut.

Itse olisin odottanut korkeintaan tunnin ja mennyt luukulle takaisin ja kysynyt, että miksi labrassa ei ole ketään tai olenko kenties oikeassa paikassa.

[/quote]

Yleensä polikliininen näytteenotto toimii vain päiväaikaan ja muina aikoina näytteenottaja tulee päivystykseen potilaan luo ottamaan näytteet. Eli olit ehkä mennyt väärään paikkaan ja sinun olisi pitänyt istua päivystyksen aulassa eikä lähteä hortoilemaan suljettuun labraan?

[/quote]

Käytin varmaan väärää sanaa, labralla tarkoitin näytteenottohuonetta, jonne pääsin välittömästi, ei ollut mitään jonoa. Otettiin verikoe ja virtsanäyte. Siltä osin kaikki toimi mainiosti.

- se, jonka umpisuoli puhkesi

Vierailija
67/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]

[/quote]

[/quote]

Kirjoitin epäselvästi.Kävin siis näytteenotossa, se toimi Ok, mutta sen jälkeen sain istua ihan kaikessa rauhassa 5 tuntia noin 3 muun asiakkaan kanssa odottamassa, että joku olisi edes vähän kiinnostunut voinnistani. Hoitajat kyllä kävi tupakalla välillä ja jutteli keskenään, että rauhallinen yö, mutta ei se minua paljoa lohduttanut.

Vierailija
68/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 09:38"]

Pakko näin lääkärinä kommentoida että olen monta kertaa puuttunut hoitajien facebookissa roikkumiseen työaikana, kahvihuoneessa juoruamiseen ja muuhun laiskotteluun. Hoitajat on usein myös melkoinen riski potilasturvallisuudelle, sillä eivät tunne anatomiaa ja fysiologiaa, vaan vetelevät omia johtopäätöksiään pelkän kokemustiedon varassa.

[/quote]

Kukaan oikea lääkäri ei tällaista päästäisi suustaan, joten trolli on.

[/quote]

Varsinkaan kun lääkärillä ei oikeasti ole mitään asiaa puuttua hoitajien töihin, kun ei heidän esimiehensä millään tavalla ole. Määräyksiä voi antaa ainoastaan potilaan hoitoon liittyvistä asioista. Hoitajien esimies on osastonhoitaja, ei lääkäri.

t. oikeasti lääkäri

Ps. Ainakin omassa työpaikassa on pelkästään ahkeria, mahtavia ja mukavia hoitajia.

Ylilääkärinä todellakin puutun hoitajien toimintaan ja tulen jatkossakin puuttumaan. Hoitajia on moneen lähtöön, niin kuin ihmisiä yleensäkin. Valitettavasti tässä ketjussa esiin nousseet asiat ovat tietyillä osastoilla ihan arkipäivää.

Vierailija
69/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitajat ei syö kunnon aamupalaa ennen töihin tuloa tai kunnon lounasta ennen iltavuoroa. Ihmettelen vain, kun töihin tullessa on niin hirveä nälkä, että heti aamusta pitää olla kahvitauolla tai ruoatauolla.

Kaikilla muilla aloilla syödään ennen töihintuloa, ettei heti tarvitse olla tauolla.

Vierailija
70/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käytin varmaan väärää sanaa, labralla tarkoitin näytteenottohuonetta, jonne pääsin välittömästi, ei ollut mitään jonoa. Otettiin verikoe ja virtsanäyte. Siltä osin kaikki toimi mainiosti.

- se, jonka umpisuoli puhkesi

[/quote]

Jaksoit kuitenkin istua siellä yksin 5 tuntia kysymättä, että missä mättää.

Wau, mikä marttyyri

Vierailija
71/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]

[/quote]

[/quote]

Kirjoitin epäselvästi.Kävin siis näytteenotossa, se toimi Ok, mutta sen jälkeen sain istua ihan kaikessa rauhassa 5 tuntia noin 3 muun asiakkaan kanssa odottamassa, että joku olisi edes vähän kiinnostunut voinnistani. Hoitajat kyllä kävi tupakalla välillä ja jutteli keskenään, että rauhallinen yö, mutta ei se minua paljoa lohduttanut.

[/quote]

Jos istuit kaikessa rauhassa, etkä käynyt ilmoittamassa vointisi huononemisesta, on hiukan peiliinkatsomisen paikka.

Jos potilas istuu odotushuoneessa rauhallisesti, ei voi olettaa, että hänellä on jokin hätä. Näin ainakin itse ajattelisin.

Meillä on päivystyksessä iso kyltti seinässä, että jos vointisi huononee odotuksen aikana, niin käy ilmoittamassa siitä. Et saanut suutasi auki edes siinä vaiheessa, kun hoitajat sanoivat, ettei lääkäri ehdi katsoa. Et voinut aukaista suuta, että tuska on jo kova ja oksennat koko ajan ja pelkäät, että jotain vakavaa on kyseessä.

Kiltisti vain nyökytit, että kiva juttu juu, ei mulla hätää tässä, meen kotiin.

Hiukan vastuuta itsellekin. 

Vierailija
72/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:42"]

Miksi hoitajat ei syö kunnon aamupalaa ennen töihin tuloa tai kunnon lounasta ennen iltavuoroa. Ihmettelen vain, kun töihin tullessa on niin hirveä nälkä, että heti aamusta pitää olla kahvitauolla tai ruoatauolla.

Kaikilla muilla aloilla syödään ennen töihintuloa, ettei heti tarvitse olla tauolla.

[/quote]

Teitköhän itsestäsi hieman tyhmän, vai oletko tyhmä??

Meillä eka kahvitauko on noin 8.30, kun odotellaan, että itsesyövät saavat oman aamupalansa syötyä, tämä tauko on noin 10 minuuttia. Tähän mennessä olen itse syönyt aamupalani noin klo 5.30 aikaan, yleensä puuroa, raejuustoa, yms. Töissä olen todennäköisesti pessyt jo 3-4 potilasta, jakanut ruokatarjottimet noin seitsemälle potilaalle joista olen syöttänyt kolme. Lounas on sitten klo 11-11.30 välillä.

Vierailija
73/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan muutaman edellisen puheenvuoron aivan täysin. Olen ollut sairaanhoitajana töissä ja harjoitteluissa usealla eri osastolla jo nuoresta lähtien useammassa yliopistollisessa sairaalassa sekä muutamassa vanhainkodissa.

Paikasta riippu aivan hirvittävästi, mutta n. 80% tapauksista olen törmännyt ''painavaperseisiin'' hoitajiin, joilla pysyy kyllä kahvikuppi kädessä. Kahvihuoneeseen kokoonnutaan notkumaan ja juoruamaan pitkiksi ajoiksi kerrallaan ja aina isolla joukolla (jopa yli 10 hoitajaa). Vanhainkodeissa taas moni sh:t osaa hienosti vitkutella työpäivän dosetteja jakaessa (kymmentä dosenttia EI jaeta monta tuntia!).

Useammalla osastolla hoitajien koppien tietokoneista on täytynyt estää facebook, sillä sitä käytiin räpläämässä niin tiuhaan tahtiin, että meinasi jäädä työt tekemättä. Eräälle osastolle tuli Seiska-lehti, joka luettiin TYÖPAIKALLA aina porukalla ja ääneen kahvin ääressä. Myös samanlainen potilaiden haukkuminen, joka näkyy täälläkin, on hyvinkin yleistä. Esimerkiksi tämä nainen, jonka lapsella umppari puhjennut - jos kutsunappiin painetaan, siihen kuuluu AINA vastata!! Kyseessä saattaa olla todellinen hätätilanne. Vaikka hoitaja ei esim. tuota umppariakaan voinut lääkitä, hänen täytyisi kuitenkin tarkistaa tilanne ja pahimmassa tilanteessa. 

Jos osastolle tulee yksikin lusmu, tämän lusmuilu tuntuu usein leviävän muihinkin hoitajiin. Joskus mietin, mitä potilaat ajattelisivat, jos oikeasti tietäisivät mitä kulissien takana todella tapahtuu.

Vierailija
74/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule kun ei se yhteiskunta sillä tavalla pyöri, että hoitajat vois muuttua lääkäreiksi. :)

Vierailija
75/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

75, kuinka te voitte olettaa potilaan tietävän päivystyskäytäntöjä? TE olette hoitoalan ammattilaisia, TEIDÄN tehtävänne on hoitaa ja tietää. Silmät voi ja pitää pitää auki siellä päivystyksessä.

Vierailija
76/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:54"]

75, kuinka te voitte olettaa potilaan tietävän päivystyskäytäntöjä? TE olette hoitoalan ammattilaisia, TEIDÄN tehtävänne on hoitaa ja tietää. Silmät voi ja pitää pitää auki siellä päivystyksessä.

[/quote]

Minä olen ollut kyllä monta kertaa potilaana ja olen silti osannut käydä sanomassa, että vointini huononee. Aina on apua tullut.

Kerran olin menossa kipushokkiin odottaessani lääkäriä. Jopa alaikäinen lapseni osasi kipittää luukulle sanomaan, että äiti taitaa kohta pyörtyä. Sillä sekunnilla juoksi hoitaja ja minut siirrettiin paareille ja huoneeseen ja lapsikin huolehdittiin matkaani siinä vaiheessa ja lääkäri tuli melkein välittömästi. 

Hiukan oma-aloitteisuutta, jos vointi huononee.

Vierailija
77/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:54"]

[/quote]

Minä olen ollut kyllä monta kertaa potilaana ja olen silti osannut käydä sanomassa, että vointini huononee. Aina on apua tullut.

Kerran olin menossa kipushokkiin odottaessani lääkäriä. Jopa alaikäinen lapseni osasi kipittää luukulle sanomaan, että äiti taitaa kohta pyörtyä. Sillä sekunnilla juoksi hoitaja ja minut siirrettiin paareille ja huoneeseen ja lapsikin huolehdittiin matkaani siinä vaiheessa ja lääkäri tuli melkein välittömästi. 

Hiukan oma-aloitteisuutta, jos vointi huononee.

[/quote]

Tarkoitin myös tuota, että potilas oli odottanut viisi tuntia. Jos ihminen on todella huonossa kunnossa, hän ei välttämättä niin vain kipitäkään kopille tai ei edes välttämättä ymmärrä, kuinka vakavaksi tilanne on menossa (esim. aivotärähdykset). Hoitaja on terveydenhoitoalan ammattilainen, kuten kirjoitin, ainakin minut on opetettu pitämään silmät ja korvat auki päivystyksessä. Ne pahimmat valittajat harvoin niitä, joiden tila on kriittisin.

Vierailija
78/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

75/79 jatkaa vielä, jos olisit oikeasti ollut menossa kipusokkiin ja lastasi ei olisi ollut paikalle, ei sinunkaan vointisi olisi välittynyt mitenkään hoitajille. Siinä kohtaa olisi varmaan joku huomannut, kun olisit lysähtänyt lattialle. 

Vierailija
79/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta kyllä oli kun vanha sukulaistätini oli hirveissä kivuissa, verenpaine 200 ja kylmä hiki pinnassa. Ei pystynyt enää puhumaan, välillä vähän itki. Odotimme siis käytävällä yöllä, että hän olisi päässyt lääkärille suuressa suomalaisessa kaupungissa. Hoitajat räkättivät kopissaan vieressä, mutta kerran yksi käveli meidän ohitsemme ja teennäisen pirteästi tokaisi "Täällä on vissiin kaikki hyvin!". Teki mieli tappaa se ämmä siihen paikkaan. No, lopulta päästiin lääkärille ja tädillä oli sappitulehdus ja viime hetken leikkauksella henki onneksi pelastui. Tuon yön jälkeen en todellakaan pysty ajattelemaan mitään hyvää päivystyksen sairaanhoitajista.

Vierailija
80/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein jaksa uskoa että ihmiset istuu 5 tuntia tuskissaan kopissa ja tekee kuolemaa ja hoitajat ravaa vaan koko ajan tupakalla.

Kertokaas näiden sairaaloiden nimiä ja vuosi koska olette olleet.

Tai että joku makaa kaksin kerroin käytävällä ainoana asiakkaana ja sairaanhoitajat ei tee mitään.

Ei tasan mene läpi tällänen paskanjauhanta.

Uskon että on laiskoja ja sitten on kiireisiä sairaanhoitajia mutta en ihan heti usko etteivät he tee mitään kun ihminen on hengen vaarassa tai antavat potilaan istua 5 tuntia aulassa ja itse vaan isruvat kahvilla