Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin yöllä päivystyksessä ja hoitajat istui vain lasikopissa

Vierailija
15.03.2014 |

ja sain odottaa monta tuntia, ennen kuin pääsin lääkärille.

Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.

Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:45"]

Sehän on selvä kysymys,. Täällä vissiin kaikki hyvin?

palstamamma ei osaa siihen vastata, vaan istuu suu kiinni ja toljottaa.

Minusta se on selvää suomen kieltä, mihin vastataan, että kyllä tai ei.

[/quote]

Jos kysyt sairaalan odotustilassa "Täällä vissiin kaikki hyvin?" eikä kukaan vastaa, miksi et esittänyt jatkototeamuksena, että "Lähtekää sitten kotiin täältä turhaan luuhaamasta."?

Tyhmä kysymys, miksi luulet heidän raahautuneen kipeenä sinne. Moni yleensä jättää tyhmät kysymykset vastaamatta.

[/quote]

Tyhmempää ihmistä kuin sinä saa kyllä hakea!!!

Kysymyksellä tarkoitetaan juuri sitä että onko tila huonontunut ja sinä palikka et osaa edes siihen vastata vaikka omaisesi makaa tuskissaan

Oikeesti mätää päässä???

[/quote]

Äläpä viitsi. Hoitaja tiesi erittäin hyvin mikä potilaan tila oli. Lisäksi hän ei edes pysähtynyt vaan käveli tosiaankin ohi ja huikkasi kuin tervehdyksenä tuon. Siihen mennessä kun lause loppui, hän oli jo metrien päässä. Se oli ihan silkkaa vittuilua eikä mitään muuta.

[/quote]

Tottakai tiesi, katsoi ennustuspallota kun potilaan omaiset on niin dorkia etteivät vastaa "tyhmään" kysymykseen. Edelleen jos on itse noin avuton niin tätin kannattais ens kerralla pyytää joku fiksumpi mukaan. Olis ollu tasan sun syy jos olis kuollu kun asenne on tuo " en vastaa tyhmiin kysymyksiin, hoitajat vittuilee

[/quote]

Jos se nyt lopettaa sinun idioottimaisen jankkauksen, voin todeta, että olin todellakin vastannut kysymykseen, ja monta kertaa.

Vierailija
122/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:09"]

Minä olin synnyttänyt ja olin valvonut yön vauvan kanssa. Aamulla tuli hoitaja ja käski sijata itse vuoteen ja hakea ruokatarjottimen. Hei haloo, potilaanko siellä pitää hoitajien työt tehdä, vaikka olisi vasta 12 tuntia synnyttänyt ja valvonut vauvan kanssa.

Hoitsut vain istuu kahvilla ja panee potilaat töihin. Mistä vitusta ne saa palkkaa.

Äiti kertoi, että kun oli minua synnyttänyt, häntä oli hoidettu kuin kuningatarta 5 päivää. Ruoat tuotu huoneeseen ja vauvaa hoidettu vauvalassa ja äiti sai levätä, kun hoitajat teki työnsä, eikä mussuttaneet, että hoida vauvasi itse ja sijaa vuoteesi. 

[/quote]

Mitä provoilet? Ei raskaus ole mikään sairaus, miksi sinua olisi pitänyt kohdella jotenkin vajaakykyisenä? Voinnin mukaan äitejä kannustetaan jalkeille, pitäähän se vauvakin jaksaa hoitaa. Sait sentään hakea valmiin ruuan : )

Henkilökuntaa ei ole mitoitettu enää siihen, että synnyttäjiä kohdeltaisiin kuningattarena; ne ajat ovat menneet jo. Tuo asenne, että hoitsut vain istuu kahvilla ja panee potilaat töihin. Mistä vitusta ne saa palkkaa, on parasta unohtaa, jos ei haluta kasvattaa terveydenhoidon menoja. Terve ihminen osaa petata sänkynsä ja hakea valmiin ruuan tarjottimella!

Ja jos olet todella pikkulapsen äiti, tuollaiset alatyylin sanat eivät sovi puheeseen, huomasitko edes?

nimimerkki sh ja äiti jo 70-luvulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat vois poistaa kokonaan sairaaloista ja päivystyksistä. Ihan paskasakkia.

Vierailija
124/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:09"]

Minä olin synnyttänyt ja olin valvonut yön vauvan kanssa. Aamulla tuli hoitaja ja käski sijata itse vuoteen ja hakea ruokatarjottimen. Hei haloo, potilaanko siellä pitää hoitajien työt tehdä, vaikka olisi vasta 12 tuntia synnyttänyt ja valvonut vauvan kanssa.

Hoitsut vain istuu kahvilla ja panee potilaat töihin. Mistä vitusta ne saa palkkaa.

Äiti kertoi, että kun oli minua synnyttänyt, häntä oli hoidettu kuin kuningatarta 5 päivää. Ruoat tuotu huoneeseen ja vauvaa hoidettu vauvalassa ja äiti sai levätä, kun hoitajat teki työnsä, eikä mussuttaneet, että hoida vauvasi itse ja sijaa vuoteesi. 

[/quote]

Hehheh. Tervetuloa nykyaikaan! Monikohan on iskenyt päänsä ja murtanut lonkkansa kun on itse joutunut osastolla hakemaan ruokansa ja käymään vessassa siinä kunnossa, että kotioloissa kukaan ei jättäisi hetkeksikään yksin. Suomalaisissa sairaaloissa vanhimmat selviävät, lopuista pitää darwinismi huolen.

Vierailija
125/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tuskin potilasta katsomalla näkee onko sappikohtaus vai ei, vaan siihen tarvitaan muita tutkimuksia. Ja aniharvoin leikkataan ensimmäisen sappikohtauksen jälkeen. Itselläni niitä oli parikymmenä ja kestivät 20 min. useampaan tuntiin. Jo pelkkä ruokavalio voi auttaa. Näin sappikohtauksia ja s.leikkauksen saaneena, en tunnista mummosi sappikohtauksia ja kommentejasi. Ja leikkausta ei voi edes suorittaa, jos on haimatulehdus, joka usein on jos on kova sappikohtaus, eikä niihin ollut edes oikein kipulääkettä. Ja siksi tarinasi kuulostaa vieraalta, jos vertaan sitä omaani.

"Luuletko etten ollut käynyt sanomassa monta kertaa? Jo tullessa oli tilanne todella paha, mutta ilmeisesti vanha ihminen saa vaikka kuolla, eikä mitään väliä. Meidät oli siihen käytävälle saatellut juuri hoitaja, joten ihan varmasti tiedettiin potilaan todella huono kunto. Ongelma oli ehkä juuri tuo, että potilas ei enää jaksanut sanoakaan mitään, katsoi vaan hoitajaakin anovasti ja minä yritin selittää, että kivut ovat jatkuneet jo jonkin aikaa ja voimat alkavat olla loppu. Nuo ihmispaskat eivät vaan olleet kiinnostuneita. Lääkäri tietysti älysi tilanteen saman tien kun näki potilaan, mutta siihen meni valitettavasti 5-6 tuntia sairaalaan saapumisesta. Ja Tampereella tapahtui, eikä ole edes pahimpia tietämiäni tapauksia. Moni on kuollutkin. Tämä tosin tapahtui Hatanpäällä, johon yksikköön oli kerätty kaikki pahimmat natsit hoitajiksi, ja ehkä siitä syystä sen toiminta lopettiin muutama vuosi sitten ja toiminnot siirrettiin muualle.

Ongelma on kuitenkin lopulta se, että lääkäreitä on liian vähän (koska lääkäriliitto ja liian suuret palkat) ja hoitajia liikaa. Hoitajat eivät tee mitään, koska eivät osaa eivätkä halua, ja lääkäreitä ei ole varaa palkata tarpeeksi. Jostain syystä kunnat sitten palkkaavat lisää turhia hoitajia vain koska näiden palkat ovat vähän alemmat"

Vierailija
126/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:27"]

Ihan ohimennen lisäisin tähän ketjuun että sen lisäksi, että on niitä äitejä jotka on siellä sairaalassa lapsensa kanssa 24/7 ja melkeinpä häiritsevät hoitajien ja vaikkapa labran työtä kaikenlaisilla vaatimuksillaan ja kysymyksillään, on myös monia monia lapsia, vauvoista alkaen, joiden vanhemmista kumpikaan ei istu siellä lapsen luona. Yksin saavat pärjätä ja oma hoitaja hoitaa. Nekin lapset paranevat ja selviävät sairaalassa ilman mesoavaa mammaa mukana. Ajatelkaas sitä..

[/quote]

Tulee mieleen eräs rota-viruslapsen äiti. Oli viereisessä huoneessa. Äiti sieltä juoksenteli jatkuvasti käytävällä vaatimassa vaikka mitä ja ei taatusti pessyt käsiään, kun syöksähteli aina hoitajaan kiinni.

Milloin olisi pitänyt tuoda punaista jaffaa, milloin keltaista ja kävi valittamassa jos mitäkin ja vaatimassa lisätutkimuksia jne..

Voin kuvitella, kuinka tauti levisi eristyshuoneesta.

Vierailija
127/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:45"]

Sehän on selvä kysymys,. Täällä vissiin kaikki hyvin?

palstamamma ei osaa siihen vastata, vaan istuu suu kiinni ja toljottaa.

Minusta se on selvää suomen kieltä, mihin vastataan, että kyllä tai ei.

[/quote]

Jos kysyt sairaalan odotustilassa "Täällä vissiin kaikki hyvin?" eikä kukaan vastaa, miksi et esittänyt jatkototeamuksena, että "Lähtekää sitten kotiin täältä turhaan luuhaamasta."?

Tyhmä kysymys, miksi luulet heidän raahautuneen kipeenä sinne. Moni yleensä jättää tyhmät kysymykset vastaamatta.

[/quote]

Tyhmempää ihmistä kuin sinä saa kyllä hakea!!!

Kysymyksellä tarkoitetaan juuri sitä että onko tila huonontunut ja sinä palikka et osaa edes siihen vastata vaikka omaisesi makaa tuskissaan

Oikeesti mätää päässä???

[/quote]

Ihan hyvä, jos olen tyhmin. Olen kuitenkin perehtynyt aika paljon, miten kysymyksen asettelulla saa ohjattua vastauksia ja toivon, että sairaana osaan nähdä kysymyksenasettelun läpikin, mutta uskon, että tutkimustieto kertoo melko hyvin ihmisten yleisestä käyttäytymisestä.

Miksi ihmeessä kysyt "Täällä vissiin kaikki hyvin?" asettaen oletukseksi, että kaikki on hyvin, kun lähtökohta odotusaulassa on, ettei kukaan olisi saapunut sinne, jos kaikki olisi hyvin? 

Jo ihan kyselyissä tuo pelkkä kysymyksenasettelu olisi niin ohjaava, että sellaisen kyselyn tulos hylättäisiin tutkimuksessa. Kun paikkana on päivystyksen odotusaula, jossa tilanne on lähtökohtaisesti päinvastainen, kysymyksen asettelulla ei voi odottaa joka tilanteessa vastausta, koska lähtöasetelma on kysymystä vastaan.

Jos haluat saada vastauksen onko jonkun tila heikentynyt, voit kysyä "Miten täällä jaksetaan?". Vielä helpommin saatat saada vastauksia, jos kysyt "Onko kenenkään tila heikentynyt?", jolloin toki asetat vastakkaista asetelmaa, mutta toisaalta saat ihmiset reagoimaan tilanteessa, jossa ylipäätään vastauksen saaminen voi olla tärkeää. Kysymällä heikommilta erikseen saat vielä varmemmin sen tarvitsemasi vastauksen.

Vierailija
128/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:16"]

Sinulla taitaa olla asenneongelma tai sitten et tiedä CRP-arvoista mitään. CRP nousee vain noin 75%:ssa umpisuolehtulehduksia ja jos se nousee, nousu tapahtuu vasta 10-12 tunnin kuluttua oireiden alusta. Jotta CRP-arvon avulla voitaisiin tehdä diagnoosi, olisi potilaan CRP-arvo pitänyt mitata uudestaan ennen lähettämistä kotiin.

[/quote]

Umpisuoli on ollut tulehdustilassa jo useamman päivän, jos puhkeaa 3 tunnin kuluttua. Kyllä cerpit on jo koholla siinä vaiheessa :)

Ja ei, en ole hoitaja. Mutta läheltä olen seurannut tällaisen tapauksen. Ja umpisuolen tulehdus juuri todettiin tulehdustekijöistä.

[/quote]

Huoh, nimenomaan: se, että olet seurannut jonkinlaisen tapauksen ei tarkoita sitä, etteikö muunlaisia tapauksia olisi olemassa. Umpisuoli voi puhjeta ilman CRP:n nousua, sillä CRP nousee viiveellä. Umpisuoli voi puhjeta kolmessa tunnissa ilman edeltävää usean vuorokauden laboratorioarvoin todettavaa tulehdusta.

Vierailija
129/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Láitoin siis väärin. Kyllä se aivoinfarktipotilas juurikin meni ensiapuun.

Vierailija
130/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin eräässä sairaalassa operaatiossa. Omaa aikaani odottelin puolisen tuntia. Lähietäisyydellä oli myös päivystys, lääkärien huoneita jne. Tuli siinä istuskellessa mieleen, että ei olisi minusta siihen työhön.

Vierailija
131/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 09:07"]

Meilläpäin päivystykseen ei edes meinaa päästä kun natsihoitajat estää kaikkien tulon. Viimeksikin kun 2, 5v lapsi oli ollut viikon 39-40 asteen kuumeessa ja yskässä, niin tk-lääkäri huomasi että lapsi hengittää raskaasti ja happisaturaatio oli alhainen. Laittoi heti lähetteen sairaalan päivystykseen. Siellä lasikopissa oli myös 6 hoitajaa kälättämässä ja pari minsaa meni ennenkuin yksi laahusti luukulle. Ja se ämmä meinasi blokata lapsen tulemisen lääkärille! Alkoi siinä mittaileen uudelleen kopin luukusta käsin happisaturaatiota ja kun se oli 88 niin hänen mielestään ihan hyvä. ( oli 80 hetkeä aiemmin tk:ssa) Jotain typerää vitsiä yritti heittäö pienelle lapselle joka ei tolpillaan meinannu pysyä, sitten kun näki koneeltaan että on lähete niin sanoi et no menkää nyt sitten odotusaulaan.

Aulassa oli vain yksi vanhus ja lääkäri kutsui meidät hetken päästä. Loppu menikin sitten hyvin, lapsi sai kunnon hoidot ja todellakin oli tarpeellinen tuo päivystykseen meno.

Eli kokemukseni mukaan ( tämä ei ainut kerta) päivystyshoitsut on inhottavia natseja suurin osa. Niillä on varmaan kilpailu et kuka pystyy blokkaamaan js käännyttämään sairaita ihmisiä eniten:/

Tk hoitajat ovat olleet useimmiten fiksuja ja ammattitaitoisia.

[/quote]

Ottamatta kantaa sinun lapsesi tapaukseen, haluan kertoa ettei sairaalan päivystykseen voi ottaa kaikkia potilaita. Kun tuo tk-puoli on nykyään niin surkea, ettei sinne tahdo päästä, käyttää moni päiystystä väylänä hoitoonpääsylle. Mennään ilta-/yöaikaan päivystykseen monta kuukautta kestäneen vaivan vuoksi. Tällaiset kuormittavat turhaan muutenkin kiireistä päivystystä. Ja päivystys on akuuttia hoitoa vaativille potilaille, ei muille.

Vierailija
132/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs lasikoppinatsi sanoi, ettei uskalla päästää minua lääkärille, koska lääkäri oli juuri edellisenä päivänä haukkunut heidät, kun liian heppoisasti päästävät lävitse seulan.

Sanoin, että vastaan siitä ja kerroin, että kyseessä on sellainen juttu, että on käsketty päivystykseen, jos uusii. 

Kun tulin lääkäriltä, hoitaja kipaisi luokseni ja kysyi heti, että hui kauhea, oliko vihainen. Lohdutin, että ei ollut ja kerroin kyllä, että olit yrittänyt selittää, että minun pitäisi mennä maanantaina, mutta että minä jankutin niin kauan, että sinun oli pakko päästää :)

Sääliksi kävi sitä lasikaappinatsia. Aika kahden tulen välissä hekin ovat. Lisäksi siihen päälle kaikki narkit ja muut kahelit.

Vierailija
133/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:01"]

Kerran eräs lasikoppinatsi sanoi, ettei uskalla päästää minua lääkärille, koska lääkäri oli juuri edellisenä päivänä haukkunut heidät, kun liian heppoisasti päästävät lävitse seulan.

Sanoin, että vastaan siitä ja kerroin, että kyseessä on sellainen juttu, että on käsketty päivystykseen, jos uusii. 

Kun tulin lääkäriltä, hoitaja kipaisi luokseni ja kysyi heti, että hui kauhea, oliko vihainen. Lohdutin, että ei ollut ja kerroin kyllä, että olit yrittänyt selittää, että minun pitäisi mennä maanantaina, mutta että minä jankutin niin kauan, että sinun oli pakko päästää :)

Sääliksi kävi sitä lasikaappinatsia. Aika kahden tulen välissä hekin ovat. Lisäksi siihen päälle kaikki narkit ja muut kahelit.

[/quote]

No ei ollut tuokaan hoitaja tarpeeksi ammattitaitoinen. Pitää olla sen verran selkärankaa ja luottoa omaan arviointikykyynsä, että osaa ohjata lääkäriä tarvitsevat eteenpäin eikä peloissaan pitää perusteettoman tiukkaa seulaa. Sinunkin tapauksessasi lääkärin tapaaminen oli ilmeisesti perusteltu. Asiaa ei varsinkaan saa kaataa tuolla tavalla potilaan niskaan. Ei ihme, että lääkärillä oli edeltävänä päivänä mennyt hermot.

Vierailija
134/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:57"]

Meilläpäin päivystykseen ei edes meinaa päästä kun natsihoitajat estää kaikkien tulon. Viimeksikin kun 2, 5v lapsi oli ollut viikon 39-40 asteen kuumeessa ja yskässä, niin tk-lääkäri huomasi että lapsi hengittää raskaasti ja happisaturaatio oli alhainen. Laittoi heti lähetteen sairaalan päivystykseen. Siellä lasikopissa oli myös 6 hoitajaa kälättämässä ja pari minsaa meni ennenkuin yksi laahusti luukulle. Ja se ämmä meinasi blokata lapsen tulemisen lääkärille! Alkoi siinä mittaileen uudelleen kopin luukusta käsin happisaturaatiota ja kun se oli 88 niin hänen mielestään ihan hyvä. ( oli 80 hetkeä aiemmin tk:ssa) Jotain typerää vitsiä yritti heittäö pienelle lapselle joka ei tolpillaan meinannu pysyä, sitten kun näki koneeltaan että on lähete niin sanoi et no menkää nyt sitten odotusaulaan.

Aulassa oli vain yksi vanhus ja lääkäri kutsui meidät hetken päästä. Loppu menikin sitten hyvin, lapsi sai kunnon hoidot ja todellakin oli tarpeellinen tuo päivystykseen meno.

Eli kokemukseni mukaan ( tämä ei ainut kerta) päivystyshoitsut on inhottavia natseja suurin osa. Niillä on varmaan kilpailu et kuka pystyy blokkaamaan js käännyttämään sairaita ihmisiä eniten:/

[/quote]

Ottamatta kantaa sinun lapsesi tapaukseen, haluan kertoa ettei sairaalan päivystykseen voi ottaa kaikkia potilaita. Kun tuo tk-puoli on nykyään niin surkea, ettei sinne tahdo päästä, käyttää moni päiystystä väylänä hoitoonpääsylle. Mennään ilta-/yöaikaan päivystykseen monta kuukautta kestäneen vaivan vuoksi. Tällaiset kuormittavat turhaan muutenkin kiireistä päivystystä. Ja päivystys on akuuttia hoitoa vaativille potilaille, ei muille.

[/quote]

Meillä ohjataan terveyskeskuksen päivystyksestä keskussairaalan päivystykseen klo 18.00 jälkeen. Sieltä ohjataan kotiin ja aamulla takaisin terveyskeskukseen, jos ei ole hengenvaarassa. Ja terveyskeskuksessa todetaan, että asiakas ohjattu edellisenä päivänä keskussairaalaan, josta lähetetty kotiin, joten asiakkaalla ei ole enää tarvetta päivystykseen, vaan voi varata ajan omalääkärille. Aikoja ei ole.

Asiakas menee yksityiselle, saa sieltä avun. Terveyskeskuksen tilastojen mukaan kaikki sujunut niin kuin piti.

Vierailija
135/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:57"]

[/quote]

[/quote]

Meillä ohjataan terveyskeskuksen päivystyksestä keskussairaalan päivystykseen klo 18.00 jälkeen. Sieltä ohjataan kotiin ja aamulla takaisin terveyskeskukseen, jos ei ole hengenvaarassa. Ja terveyskeskuksessa todetaan, että asiakas ohjattu edellisenä päivänä keskussairaalaan, josta lähetetty kotiin, joten asiakkaalla ei ole enää tarvetta päivystykseen, vaan voi varata ajan omalääkärille. Aikoja ei ole.

Asiakas menee yksityiselle, saa sieltä avun. Terveyskeskuksen tilastojen mukaan kaikki sujunut niin kuin piti.

[/quote]

Ei tuossa ole mitään väärin. Mikä on muka se vaiva, joka ei ole keskusairaalassa illalla päivystysasia, mutta sitten seuraavana aamuna tk-päivystyksessä onkin? Ei-päivystykselliset asiat kuuluukin hoitaa omalääkärin kautta.

Vierailija
136/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen ihmetellyt että sen kerran kun olen lapsen kanssa saanut luvan päivystyksen "portinvartijahoitsulta" mennä päivystykseen, niin siellä on ollut todella rauhallista/hiljaista ja minuutin sisällä on päästy lääkärille. Miksi on päästy niin nopeasti jos ovat niin kiireisiä? Vai onko niin ettei päivystyslääkäreillä kovin paljoa hommia olekaan kun hoitsu lasikopissa estää parhaansa mukaan potilaiden tulon vastaanotolle. .? Ennen meidän kaupungissa kaikki pääsi päivystykseen kunhan jonotti tk:ssa. Nyt ei juuri millään eikä edes tk:hon saa aikoja:(

Vierailija
137/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:38"]

Lääkäri tuskin potilasta katsomalla näkee onko sappikohtaus vai ei, vaan siihen tarvitaan muita tutkimuksia. Ja aniharvoin leikkataan ensimmäisen sappikohtauksen jälkeen. Itselläni niitä oli parikymmenä ja kestivät 20 min. useampaan tuntiin. Jo pelkkä ruokavalio voi auttaa. Näin sappikohtauksia ja s.leikkauksen saaneena, en tunnista mummosi sappikohtauksia ja kommentejasi. Ja leikkausta ei voi edes suorittaa, jos on haimatulehdus, joka usein on jos on kova sappikohtaus, eikä niihin ollut edes oikein kipulääkettä. Ja siksi tarinasi kuulostaa vieraalta, jos vertaan sitä omaani.

"Luuletko etten ollut käynyt sanomassa monta kertaa? Jo tullessa oli tilanne todella paha, mutta ilmeisesti vanha ihminen saa vaikka kuolla, eikä mitään väliä. Meidät oli siihen käytävälle saatellut juuri hoitaja, joten ihan varmasti tiedettiin potilaan todella huono kunto. Ongelma oli ehkä juuri tuo, että potilas ei enää jaksanut sanoakaan mitään, katsoi vaan hoitajaakin anovasti ja minä yritin selittää, että kivut ovat jatkuneet jo jonkin aikaa ja voimat alkavat olla loppu. Nuo ihmispaskat eivät vaan olleet kiinnostuneita. Lääkäri tietysti älysi tilanteen saman tien kun näki potilaan, mutta siihen meni valitettavasti 5-6 tuntia sairaalaan saapumisesta. Ja Tampereella tapahtui, eikä ole edes pahimpia tietämiäni tapauksia. Moni on kuollutkin. Tämä tosin tapahtui Hatanpäällä, johon yksikköön oli kerätty kaikki pahimmat natsit hoitajiksi, ja ehkä siitä syystä sen toiminta lopettiin muutama vuosi sitten ja toiminnot siirrettiin muualle.

Ongelma on kuitenkin lopulta se, että lääkäreitä on liian vähän (koska lääkäriliitto ja liian suuret palkat) ja hoitajia liikaa. Hoitajat eivät tee mitään, koska eivät osaa eivätkä halua, ja lääkäreitä ei ole varaa palkata tarpeeksi. Jostain syystä kunnat sitten palkkaavat lisää turhia hoitajia vain koska näiden palkat ovat vähän alemmat"

[/quote]

Tämä on ihan saivartelua, mutta kyseessä oli siis tulehdus, ja tulehdusarvot taivaissa. Sappikohtauksia oli toki ollut kymmeniä, mutta niitä ei oltu diagnosoitu. Juoksuttivat vaan tätiä selkäkuvauksissa vuosikausia. Tässä tapauksessa kun hoitajan mielestä tädillä meni hyvin, häneltä poistettiin hätäleikkauksessa ensin umpisuoli, joka ei ollut tulehtunut, ja sitten sappirakko, joka oli. Oli silkkaa hyvää onnea, että potilas selvisi hengissä hoitajista huolimatta.

Vierailija
138/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 16:08"]

Sitä olen ihmetellyt että sen kerran kun olen lapsen kanssa saanut luvan päivystyksen "portinvartijahoitsulta" mennä päivystykseen, niin siellä on ollut todella rauhallista/hiljaista ja minuutin sisällä on päästy lääkärille. Miksi on päästy niin nopeasti jos ovat niin kiireisiä? Vai onko niin ettei päivystyslääkäreillä kovin paljoa hommia olekaan kun hoitsu lasikopissa estää parhaansa mukaan potilaiden tulon vastaanotolle. .? Ennen meidän kaupungissa kaikki pääsi päivystykseen kunhan jonotti tk:ssa. Nyt ei juuri millään eikä edes tk:hon saa aikoja:(

[/quote]

Olette siis menneet hiljaiseen aikaan, tai vaihtoehtoisesti päivystyspisteenne sattuu olemaan syrjäisempi, hiljainen paikka. Päivystyksen potilasmäärät vaihtelevat; välillä on paljon ja vaikeahoitoisia potilaita, välillä ihan hiljaista. Se, että päivystyksessä on rauhallista ei tarkoita sitä, että siellä pitäisi alkaa hoitaa sinne kuulumattomia potilaita. Sitten oltaisiin isossa pulassa, kun paikalle sattuisi kerralla monta oikeaa päivystyspotilast?

Vierailija
139/159 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] se on niiden hoitajien laiskuutta

Vierailija
140/159 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli terminaalihoidossa tk:ssa. Hänellä oli avannepussi. Pussi oli joskus yön aikana irronnut. Hoitaja oli katsonut ja todennut: " aamuvuoro hoitaa" ja lähtenyt pois. Niinpä hän makasi tunteja omassa ulosteessaan, kunnes aamuvuoro tuli ja puhdisti. Kuoleva ihminen ei jaksa kovin ärhäkkänä puolustaa oikeuksiaan. Äiti totesi surullisena, että kyllä nöyryytetään, ennekuin loppu tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän