Kävin yöllä päivystyksessä ja hoitajat istui vain lasikopissa
ja sain odottaa monta tuntia, ennen kuin pääsin lääkärille.
Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.
Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.
Kommentit (159)
Voi Pyhä yksinkertaisuus!!! Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Ihan PAKKO kommentoida, onneksi sinä et ole lääkäri, enkä minä potilaasi, koska olisin päivystystilanteessa hengenvaarassa, jos terveydentilanteeni olisi kriittinen.
Lääkärinä sinun aikasi kuluisi hoitajien kyttäämisessä, mitä kukin tekee tai jättää tekemättä ja jakelisit huomautuksia, vaikka lääkärinä et ole edes hoitajien esimies ja oma työsi jäisi hoitamatta ja näin laiminlyöt lääkärintehtävät ja vaarannat potilasturvallisuuden ja lääkärin hoitovastuun.
Huom. vähän enemmän mielikuvitusta ja luovuus valvoilleen, jotta voisit edes leikkiä valelääkäriä.
"Pakko näin lääkärinä kommentoida että olen monta kertaa puuttunut hoitajien facebookissa roikkumiseen työaikana, kahvihuoneessa juoruamiseen ja muuhun laiskotteluun. Hoitajat on usein myös melkoinen riski potilasturvallisuudelle, sillä eivät tunne anatomiaa ja fysiologiaa, vaan vetelevät omia johtopäätöksiään pelkän kokemustiedon varassa."
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:45"]
Sehän on selvä kysymys,. Täällä vissiin kaikki hyvin?
palstamamma ei osaa siihen vastata, vaan istuu suu kiinni ja toljottaa.
Minusta se on selvää suomen kieltä, mihin vastataan, että kyllä tai ei.
[/quote]
Jos kysyt sairaalan odotustilassa "Täällä vissiin kaikki hyvin?" eikä kukaan vastaa, miksi et esittänyt jatkototeamuksena, että "Lähtekää sitten kotiin täältä turhaan luuhaamasta."?
Tyhmä kysymys, miksi luulet heidän raahautuneen kipeenä sinne. Moni yleensä jättää tyhmät kysymykset vastaamatta.
[/quote]
Tyhmempää ihmistä kuin sinä saa kyllä hakea!!!
Kysymyksellä tarkoitetaan juuri sitä että onko tila huonontunut ja sinä palikka et osaa edes siihen vastata vaikka omaisesi makaa tuskissaan
Oikeesti mätää päässä???
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 07:33"]
ja sain odottaa monta tuntia, ennen kuin pääsin lääkärille.
Mitä ihmeen kuningattaria ne hoitajat luulevat olevansa. Ketään ei näkynyt ja kahvi haisi odotusaulaan, mutta hoitajia ei näkynyt tekemässä työtään.
Suljettujen ovien takana kuului vain kälätys ja nauru ja kahvi haisi ja me potilaat istuimme aulassa odottamassa, että arvon rouvat suostuisi tekemään töitäkin.
[/quote]
Lääkäriksikö heidän olisi pitänyt yön aikana itsensä lukea?
Ei meidän pirkolta saa kysyä "onko kaikki hyvin" kun se on kato niin tyhmä kysymys.
Ei me omaisina sellaisiin vastata. Ei vaikka pirkko kohta kupsahtaa kipuun.
Siis tooosiii tyhmä kysymys.
Huoh mistä vitusta näitä taukkeja sikiää,..
Ei meidän pirkolta saa kysyä "onko kaikki hyvin" kun se on kato niin tyhmä kysymys.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:09"]
Totean vain sen minkä olen aiemminkin todennut: lämpimästi tervetuloa kokeilemaan hoitajan työtä, voi mielipide vähän muuttua lepsusta työstä, jossa istutaan "TUNTEJA" kahvitauolla!
[/quote]
Minua ei paskahommat kiinnosta. Kuka haluaa pestä paskaperseitä päivät pitkät. Työttömänäkin saa enemmän rahaa käteen, kuin lähärinä.
[/quote]
Ja jääpähän enemmän aikaa sorvailla sopivia provoja vauva-palstan keskusteluketjuihin . HAHHAH!
"Sitä päivystyksen lasikoppia ei voi jättää tyhjäksi eikä sieltä tule kukaan sinua hoitamaan vaikka olisi akuutti tilanne. Kopissa istujan työ on istua siellä kopissa, ei ole sekään mikään kiva työ, kun koskaan ei voi tietää kuka, mitä ja minkä kanssa sieltä päivystyksen ovesta seuraavaksi tulee sisälle.
Päivystyksessä ei ole turhaan ylimääräisiä lääkäreitä ja kiireisemmät tapaukset hoidetaan ensin, ei siinä järjestyksessä kuin on tultu päivystykseen."
Suurimmalla osalla ei näytä olevan edes hajua, mitä lääkäripäivystys tarkoittaa. Mammat olettavat kaiken pyörivän oman navan ympärillä, myös lääkäripäivystyksessä ja jo parin tunnin odotuksesta heidän maailmansa on romahtanut ja kaiken pitäisi olla vielä ilmaista ja palvelu kuin viiden tähden hotellissa.
Päivystys on tarkoitettu kiirellistä ja välitöntä hoitoa tarvitseville.
Luulisi nyt jokaisen ymmärtävän, ettei hoitajan tehtävä ole pitää seuraa jo hoitoon kirjaantuneille, vaan aina tarvitaan vapaita käsipareja mahdollisesti kiireellisille potilaille, joiden henki voi olla jopa minuutista kiinni esim. sairaskohtaukset, onnettomuudet jne.
Eihän palomiehetkään työskentele talossa missä poltetaan takkaan, vaan odottavat omassa työpisteessä mahdollista tulipaloa ja sammatustöitä, ihan sama se on päivystyksessä hoitajilla ja lääkärillä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:45"]
[/quote]
Jos kysyt sairaalan odotustilassa "Täällä vissiin kaikki hyvin?" eikä kukaan vastaa, miksi et esittänyt jatkototeamuksena, että "Lähtekää sitten kotiin täältä turhaan luuhaamasta."?
Tyhmä kysymys, miksi luulet heidän raahautuneen kipeenä sinne. Moni yleensä jättää tyhmät kysymykset vastaamatta.
[/quote]
Kysymyksellä tarkoitetaan juuri sitä että onko tila huonontunut ja sinä palikka et osaa edes siihen vastata vaikka omaisesi makaa tuskissaan
Oikeesti mätää päässä???
[/quote]
Äläpä viitsi. Hoitaja tiesi erittäin hyvin mikä potilaan tila oli. Lisäksi hän ei edes pysähtynyt vaan käveli tosiaankin ohi ja huikkasi kuin tervehdyksenä tuon. Siihen mennessä kun lause loppui, hän oli jo metrien päässä. Se oli ihan silkkaa vittuilua eikä mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:36"]
[/quote]
[/quote]
Oikeesti mätää päässä???
[/quote]
Äläpä viitsi. Hoitaja tiesi erittäin hyvin mikä potilaan tila oli. Lisäksi hän ei edes pysähtynyt vaan käveli tosiaankin ohi ja huikkasi kuin tervehdyksenä tuon. Siihen mennessä kun lause loppui, hän oli jo metrien päässä. Se oli ihan silkkaa vittuilua eikä mitään muuta.
[/quote]
Tottakai tiesi, katsoi ennustuspallota kun potilaan omaiset on niin dorkia etteivät vastaa "tyhmään" kysymykseen. Edelleen jos on itse noin avuton niin tätin kannattais ens kerralla pyytää joku fiksumpi mukaan. Olis ollu tasan sun syy jos olis kuollu kun asenne on tuo " en vastaa tyhmiin kysymyksiin, hoitajat vittuilee
En jaksa lukea koko ketjua, mutta siellä lasikopissa istuu myös osastosihteereitä! He eivät hoitajan töitä tee!
Minä olin synnyttänyt ja olin valvonut yön vauvan kanssa. Aamulla tuli hoitaja ja käski sijata itse vuoteen ja hakea ruokatarjottimen. Hei haloo, potilaanko siellä pitää hoitajien työt tehdä, vaikka olisi vasta 12 tuntia synnyttänyt ja valvonut vauvan kanssa.
Hoitsut vain istuu kahvilla ja panee potilaat töihin. Mistä vitusta ne saa palkkaa.
Äiti kertoi, että kun oli minua synnyttänyt, häntä oli hoidettu kuin kuningatarta 5 päivää. Ruoat tuotu huoneeseen ja vauvaa hoidettu vauvalassa ja äiti sai levätä, kun hoitajat teki työnsä, eikä mussuttaneet, että hoida vauvasi itse ja sijaa vuoteesi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 10:52"]
Kävin vatsakipujen takia yöllä ensiavussa. Ensin kerroin vastaanotossa hoitajalle oireeni, jotka kirjattiin hyvin tarkasti tietokoneelle. Olin ainoa asiakas, hoitajia oli 3. Hetken keskusteltuaan he totesivat, että ehkä on syytä mennä lääkärille ja ohjasivat jatkamaan matkaa varsinaiselle päivystyspoliklinikalle, jossa taas menin hoitajan puheille (taas heitä oli 3) ja kerroin ihan samat asiat, jotka jo olin kertonut ja jotka näkyivät näytöltä. Testasivat siis joko muistiani tai kykyäni kertoa asioita. Sain ohjeen mennä labraan ja sen jälkeen odottaa.
Näin tein, labrassa ei ollut jonoa.
Sitten istuin odottamaan. Välillä istuin kaksin kerroin taipuneena, välillä kävin vessassa oksentamassa. Hoitajia ei näkynyt muutoin kuin silloin, kun kuljettivat papereita käytävällä.
Odotin 5 tuntia. Tuolissa. Lopulta tultiin sanomaan, että lääkäri ei tänä yönä (klo 6.00) enää ennätä minua tutkimaan, joten voin mennä kotiin ja soittaa omalle päivystävälle terveysasemalle ja mennä sinne.
Viimeistään kotimatkalla umpisuoli puhkesi ja palasin ambulanssilla ensiapuun. Tämän puhkeamisen seurauksena vietin sairaalassa 3 vko, koska sain vakavan vatsakalvon tulehduksen.
Tietty tein valituksen, mutta hoitovirhettä ei tapahtunut, koska lääkäri ei ollut minua tutkinut.
[/quote]
Se, että lääkäri ei sinua tutkinut, oli varmaan niiden hoitajien syy.
Outoa on se, että labrassa ei näkynyt ketään yöllä. Saitko selville, miksi siellä ei ollut ketään.
Ainoa selitys, minkä itse keksisin, että talossa on vain yksi näytteenottaja yöllä ja on joutunut yökierrokselle ja tapauksia on ollut paljon.
Et sitten huomannut käydä välillä kysymässä, miksi et pääse labraan, kun 5 tuntia jonotit? Itse en ainakaan olisi viittä tuntia istunut kiltisti tyhjällä käytävällä oksentamassa, vaan olisin alkanut miettiä, olenko kenties väärässä paikassa tai onko tietojärjestelmässä virhe ja lähetteeni hävinnyt. Jos labrassa ei ollut viiteen tuntiin ketään, niin eikö sinua yhtään tilanne oudoksuttanut.
Itse olisin odottanut korkeintaan tunnin ja mennyt luukulle takaisin ja kysynyt, että miksi labrassa ei ole ketään tai olenko kenties oikeassa paikassa.
Sinnikäs odottaja kyllä olet
[/quote]
Kirjoitin epäselvästi.Kävin siis näytteenotossa, se toimi Ok, mutta sen jälkeen sain istua ihan kaikessa rauhassa 5 tuntia noin 3 muun asiakkaan kanssa odottamassa, että joku olisi edes vähän kiinnostunut voinnistani. Hoitajat kyllä kävi tupakalla välillä ja jutteli keskenään, että rauhallinen yö, mutta ei se minua paljoa lohduttanut.
[/quote]
Jos istuit kaikessa rauhassa, etkä käynyt ilmoittamassa vointisi huononemisesta, on hiukan peiliinkatsomisen paikka.
Jos potilas istuu odotushuoneessa rauhallisesti, ei voi olettaa, että hänellä on jokin hätä. Näin ainakin itse ajattelisin.
Meillä on päivystyksessä iso kyltti seinässä, että jos vointisi huononee odotuksen aikana, niin käy ilmoittamassa siitä. Et saanut suutasi auki edes siinä vaiheessa, kun hoitajat sanoivat, ettei lääkäri ehdi katsoa. Et voinut aukaista suuta, että tuska on jo kova ja oksennat koko ajan ja pelkäät, että jotain vakavaa on kyseessä.
Kiltisti vain nyökytit, että kiva juttu juu, ei mulla hätää tässä, meen kotiin.
Hiukan vastuuta itsellekin.
[/quote]
Kyllä kerroin hoitajille vointini huonontuneen (kun he papereineen kulkivat ohi tai menivät tupakalle). Vastaus oli, että "lääkäri sitten katsoo". Kyllä, he näkivät minun taipuneen kaksinkerroin ja valittavan, mutta "lääkäri sitten katsoo". Kun sain ilmoituksen lähteä omalle terveysasemalle, suunnilleen kerjäsin lääkäriä tarkistamaan tilanteen, mutta hoitajan päätös oli ehdoton: heillä on malli, jonka mukaan sairaanhoitaja arvio potilaan tilanteen ja labravastausten ja vointini mukaan minulla ei ole mitään sellaista ongelmaa, joka vaatisi akuuttia lääkärin apua. Kerroin oksentavani, jolloin sairaanhoitaja ilahtui: no sitten se on vatsaflunssa.
Kerro ihmeessä, mitä olisin voinut tehdä enemmän?
[/quote]
Nyt paljastuit provoksi :D
Jos ei ole verikokeessa ollut tulehdusarvot korkealla, ei ole umpisuoli voinut puhjeta kolmen tunnin kuluttua.
Vähän epäilinkin tarinaa. Crp.n olisi pitänyt olla reilusti päälle 100 tässä vaiheessa
Joten yritä parempaa provoa. Vai onko tuo mummojuttukin sinun provo
Tuleehan nämä ilmi, kun aikansa tonkii
[/quote]
Sinulla taitaa olla asenneongelma tai sitten et tiedä CRP-arvoista mitään. CRP nousee vain noin 75%:ssa umpisuolehtulehduksia ja jos se nousee, nousu tapahtuu vasta 10-12 tunnin kuluttua oireiden alusta. Jotta CRP-arvon avulla voitaisiin tehdä diagnoosi, olisi potilaan CRP-arvo pitänyt mitata uudestaan ennen lähettämistä kotiin.
[/quote]
Umpisuoli on ollut tulehdustilassa jo useamman päivän, jos puhkeaa 3 tunnin kuluttua. Kyllä cerpit on jo koholla siinä vaiheessa :)
Ja ei, en ole hoitaja. Mutta läheltä olen seurannut tällaisen tapauksen. Ja umpisuolen tulehdus juuri todettiin tulehdustekijöistä.
Mun omaiseni sai aivoinfarktin oireet ja veimme hänet päivystykseen. Toiminta siellä oli todella hidasta. Luukulle joutui jonottamaan, vaikka sanoin, että nyt on kiiretapaus ja samanlaiset oireet kuin aiemmassa aivoinfarktissa. Luukulla hoitaja kysyi kaksi kertaa, että missä kaatui. Ja molemmilla kerroilla sanoin, ettei kaatunut yhtään missään, vaan on kova huimaus ja puoliero samalla tavalla kuin aiemmassa kohtauksessa. Lääkärillekin pääsi todella hitaasti. Onneksi omaiseni kumminkin selvisi, mikä on pääasia.
Eli sille lääkärille pääsy kesti todella kauan. Sitten kun sille pääsi, oli hoito todella hyvää! (Nopeasti kuvaukset jne.)
Umpilisäketulehduksessa tulehdusarvot ovat lähes aina poikkeavat. Jo taudin varhaisvaiheessa todetaan tyypillisesti leukosytoosia ja neutrofiilien suhteellinen osuus on suurentunut veressä. CRP-pitoisuus suurenee umpilisäketulehduksessa myöhemmin, eikä normaali arvo ensimmäisten 24 tunnin aikana sulje pois umpilisäketulehdusta. Lisäksi suurentuneita CRP-pitoisuuksia tavataan myös muissa akuuteissa vatsakivuissa, minkä vuoksi suurentunut arvo ei juuri auta erotusdiagnostiikassa. Toisaalta on vahvaa näyttöä siitä, että umpilisäketulehdus on erittäin epätodennäköinen, jos sekä leukosyyttimäärä että CRP-pitoisuus ovat viitealueiden sisällä (1). Umpilisäketulehdus on erittäin epätodennäköinen myös potilailla, joiden oireisto on kestänyt vähintään 24 tuntia ja CRP-pitoisuus on normaa
"Niissä huoneissa nimittäin on potilaita tarkkailussa, vaikka muut potilaat ei sitä näe. Olen esim. istunut yhden yön mieheni vieressä sellaisessa huoneessa. Kolmen hengen huone, missä mieheni oli koko yön seurannassa ja sydänkäyrää otettiin parin tunnin välein. Toinen sängyssä makaava oli mummo ihan pihalla ja hänen vointiaan seurattiin (oli tullut vanhainkodilta) ja kolmas oli mies, joka oli kipsattuna ja odotti poikaa, joka sai järjestettyä kotihoidon ja kuljetuksen yön aikana miehelle.
Sekin huone vei aika monen hoitajan ajan ja lääkäri joutui käymään monta kertaa."
Monet eivät näytä ymmärtävän päivystyksestä muuta kuin pelkkä odotushuone. Sairaanhoitajia ja lääkäreitä tarvitaan juuri kipeimmin kuitenkin juuri tarkkailuhuoneessa, johon tulevat kaikki välitöntä hoitoa vaativat esim. sairaskohtaus tai onnettomuus potilaat, ambulanssit jne. Siellä hoito ja tutkimukset alkavat välittömästi ja usein myös lääkäri on paikalla. Olen ollut itsekkin siellä ja toimenpiteet aloitettiin välittömästi, mutta ne jouduttiin keskettämään, kun päivystykseen tuotiin vaikea sydänkohtaus? potilas ja eräs lapsi oli tukehtumaisillaan?. Siinä intiimisuojakin oli kaukana, kun lääkärit ja hoitajat yrittivät pelastaa potilaan hengen. Mutta mammojahan se ei paljon kiinnosta, kuin oma odotus salissa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:16"]
Mun omaiseni sai aivoinfarktin oireet ja veimme hänet päivystykseen. Toiminta siellä oli todella hidasta. Luukulle joutui jonottamaan, vaikka sanoin, että nyt on kiiretapaus ja samanlaiset oireet kuin aiemmassa aivoinfarktissa. Luukulla hoitaja kysyi kaksi kertaa, että missä kaatui. Ja molemmilla kerroilla sanoin, ettei kaatunut yhtään missään, vaan on kova huimaus ja puoliero samalla tavalla kuin aiemmassa kohtauksessa. Lääkärillekin pääsi todella hitaasti. Onneksi omaiseni kumminkin selvisi, mikä on pääasia.
Eli sille lääkärille pääsy kesti todella kauan. Sitten kun sille pääsi, oli hoito todella hyvää! (Nopeasti kuvaukset jne.)
[/quote]
aivoinfarktissa mennään ensiapuun, ei päivystykseen. Kuka hullu vie omaisensa päivystykseen tuollaisessa tapauksessa.
Ihan ohimennen lisäisin tähän ketjuun että sen lisäksi, että on niitä äitejä jotka on siellä sairaalassa lapsensa kanssa 24/7 ja melkeinpä häiritsevät hoitajien ja vaikkapa labran työtä kaikenlaisilla vaatimuksillaan ja kysymyksillään, on myös monia monia lapsia, vauvoista alkaen, joiden vanhemmista kumpikaan ei istu siellä lapsen luona. Yksin saavat pärjätä ja oma hoitaja hoitaa. Nekin lapset paranevat ja selviävät sairaalassa ilman mesoavaa mammaa mukana. Ajatelkaas sitä..
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:05"]Pahinta kyllä oli kun vanha sukulaistätini oli hirveissä kivuissa, verenpaine 200 ja kylmä hiki pinnassa. Ei pystynyt enää puhumaan, välillä vähän itki. Odotimme siis käytävällä yöllä, että hän olisi päässyt lääkärille suuressa suomalaisessa kaupungissa. Hoitajat räkättivät kopissaan vieressä, mutta kerran yksi käveli meidän ohitsemme ja teennäisen pirteästi tokaisi "Täällä on vissiin kaikki hyvin!". Teki mieli tappaa se ämmä siihen paikkaan. No, lopulta päästiin lääkärille ja tädillä oli sappitulehdus ja viime hetken leikkauksella henki onneksi pelastui. Tuon yön jälkeen en todellakaan pysty ajattelemaan mitään hyvää päivystyksen sairaanhoitajista.
[/quote]
Et sitten itse saanut sitä suuta auki ja sanonut että on hätä! Vittu mitä daijuja, yksikään hoitaja ei jätä hoitamatta jos potilas on hengenvaarassa! Mikä sairaala?
[/quote]
Luuletko etten ollut käynyt sanomassa monta kertaa? Jo tullessa oli tilanne todella paha, mutta ilmeisesti vanha ihminen saa vaikka kuolla, eikä mitään väliä. Meidät oli siihen käytävälle saatellut juuri hoitaja, joten ihan varmasti tiedettiin potilaan todella huono kunto. Ongelma oli ehkä juuri tuo, että potilas ei enää jaksanut sanoakaan mitään, katsoi vaan hoitajaakin anovasti ja minä yritin selittää, että kivut ovat jatkuneet jo jonkin aikaa ja voimat alkavat olla loppu. Nuo ihmispaskat eivät vaan olleet kiinnostuneita. Lääkäri tietysti älysi tilanteen saman tien kun näki potilaan, mutta siihen meni valitettavasti 5-6 tuntia sairaalaan saapumisesta. Ja Tampereella tapahtui, eikä ole edes pahimpia tietämiäni tapauksia. Moni on kuollutkin. Tämä tosin tapahtui Hatanpäällä, johon yksikköön oli kerätty kaikki pahimmat natsit hoitajiksi, ja ehkä siitä syystä sen toiminta lopettiin muutama vuosi sitten ja toiminnot siirrettiin muualle.
Ongelma on kuitenkin lopulta se, että lääkäreitä on liian vähän (koska lääkäriliitto ja liian suuret palkat) ja hoitajia liikaa. Hoitajat eivät tee mitään, koska eivät osaa eivätkä halua, ja lääkäreitä ei ole varaa palkata tarpeeksi. Jostain syystä kunnat sitten palkkaavat lisää turhia hoitajia vain koska näiden palkat ovat vähän alemmat.