**Esikoista yrittämässä jo pidemmän aikaa**
Hei,
Halusin aloittaa uuden ketjun, koska kaipaan vertaistukea teiltä jotka yrittävät esikoista ja hommat ei vaan mene nappiin. Meillä yritystä takana jo n. 10kk. Turhautuminen, ahdistus, väsymys, vihaisuus,pelko, suru ja muut tunteet eivät ole minulle mitenkään tuntemattomia. Tämä matka ollut pitkä ja kivinen. Ei kuitenkaan vielä niin pitkä kuin joillain, mutta tuntuu jo todenteolla pahalta. Jossain välissä olisi tarkoitus hakeutua tutkimuksiin ja siitä mahdollisesti hoitoihin jos ei nyt luomuna ennen sitä tärppää. Ollaan kahdenkympin puolessa välissä mieheni kanssa ja esikoista ei vain ala kuulumaan. Montaa asiaa on kokeiltu ja alkaa konstit olla vähissä. Yksi alkuraskauden keskenmeno syksyllä ja nyt odotetaan uutta plussaa testiin.
Olisi kiva jos haluaisitte vaihtaa ajatuksia asiasta. Jotkut varmaan tuntevatkin nimimerkkini toisesta ketjusta ja tutut ovat tietysti enemmän kuin tervetulleita. Tälläistä ketjua en nyt tästä kärkipäästä vain löytänyt. Löytyisiköhän sieltä joku samassa tilanteessa oleva mimmi :) ?
Kommentit (647)
Oi. Hurjasti onnea Ruthless :)!
Täällä jälleen käynnissä kiertopäivä 1/32-35. Täytynee huomenna varailla follikkeliultraa ja maanantaina mennä labroihin.
Minäkin täältä taustalta vielä huutelen. Olen siis tuttu tuosta Vauva vuodelle 2014 -ketjusta. Mutta: varovaiset onnittelut, Ruthless. <3 Toivon, että tällä kertaa kaikki on hyvin.
Ihanaa, onnea Ruthless!
Ja muillekin keskusteluun liittyneille tervetuloa mukaan :)
Olin tällä viikolla työmatkalla ja yritin kaikin tavoin unohtaa koko vauva-asian. Eihän se tietty onnistunut, googlettelin iltaisin jokaista oiretta, joka vaan voisi liittyä raskauteen. Lisäksi alitajuntaisesti olin jo ihan varma siitä, että nyt on varmasti tärpännyt (niinkuin aina). Mahassa on ollut nippailua ja ruoka ei ole kauheasti maistunut, mutta silti nälkä kurnii.
Tulin hetki sitten kotiin ja muistin, että minulla olisi vielä yksi testi kaapissa (nyt kp 26). Ensimmäistä kerran koskaan testiin tuli haamu! En edes tiedä miten tähän tulisi suhtautua. Aamulla ainakin heti ensimmäiseksi apteekkiin :)
Repotar kp 26/27-28, yritys aloitettu 8/2012
Onnea Ruthless!!!
Ja varovaiset onnittelut myös Repotar!
Tuppaudun tänne, kun en oikein tunne kuuluvani noihin kuukausi ketjuihin vaikka niissä olenkin... koska turhaa siellä keikun, sille tuntuu ainakin...
Kuka ja mistä ja miksi?
Pk seudulta ollaan miehen kanssa, minä 32 ja mies kohta 31. Meidän parisuhteessa yritys alkoi 3/2013, eli vuosi tässä vauvaa tehty.. tulin erittäin yllätyksenä raskaaksi viime kesäkuussa, mutta elokuussa ei löytnyt vitaalia toimintaa kohdusta, rv8+.. todettiin joko tuúlimuna/keskeytynyt keskenmeno.. varmuudella ei lääkäri osannut sanoa, enkä mä olisi kuunnellutkaan.. Oli elämäni isoin shokki kun testiin tuli kaksi viivaa - järkytyksen jälkeen tuli onni.. ja se päätyi sitten cyotecein vessanpönttöön..
Oli elämäni toinen raskaus.. sitä edellinen oli v.1999 alkanut, joka päätyi kaavintaan keskeytyeen km:n jälkeen rv11+6..
Vuonna 2000 km:n jälkeen aloitin pillerit, söin niitä vuoden, kunnes olin valmis uuteen raskauteen... Sitä ei kuulunut ex exän kanssa, eikä exän kanssa... Molemmat suhteet oli pitkiä, ekassa käytiin tutkimuksissa ja todettiin ettei vikaa ole.. Painoin huisisti enemmän silloin, mutta nyttemmin olen laihduttanut tosi paljon - joskaan siitä ole mitään apua ollut!
Kävimme avokin kanssa helmikuun lopussa perhesuunnittelussa keskustelemassa tästä - mutta meidät passitettiin kotiin, koska pitää olla vuosi - keskenmenosta - lähtien.. täällä joku sitä jo sanoikin.. Ei auttanut vaikka kerroin taustaani.. "Tulkaa kesän korvilla takaisin, jos ei ole tulosta tullut.. Mahdolliset hoidothan menee silti syksylle, koska kesäisin nyt on lomia ja taukoja..." Teki mieli huutaa pari ************ sille lääkärille.
Mulla on säännöllinen kierto, n.27-30 päivää, tunnen oviksen (tikuttaa olen meinannut kun kuulemma pitäisi, mutten oikeen inspiroidu siitä...) ja näen limat ja muutkin oireet.. ja vakio on, että sen jälkeen eka romahtaa lämmöt ja sit kohoo n.puol astetta normia korkeammalle. Tulee myös tissit kipeiksi ja jäätävät syömävimmat. väsymystä ja huonoa oloa.. En siis enää erehdy luulemaan mitään noista raskausoireiksi.. Kokemusta on.. reilun 14 vuoden ajan.... Ei enää jaksa oikein edes toivoa..
Mitä mies tuumaa? Sillä on hirveen yltiöpositiivinen asenne.. on sitä mieltä, että kyllä meille vielä vauva suodaan ja jos ei, niin kaksinkin on ihan hyvä olla.. Mä en noista kummastakaan asiasta ihan varma.. Toki, meidän parisuhde on hyvinvoiva ja onnellinen, mutta mä uskon, että lapsen saaminen toisi oman mausteensa ja tiivistäisi meitä vielä enemmän yhteen.. Van ehkä niin ei ole tarkoitettu.. :P
Hirveen surullista ja samalla rauhoittavaa lukea teidän tarinoita.. ja se tunne, kun huomaan taas, etten olekaan yksin tän raskaan asian kanssa..
En voi kun toivoa ihan hirveesti tsemppiä ja plussasäteitä kaikille.. toivotaan, että meidän jokaisen odotus palkittaisiin joskus... Jospa nämä ketjuun tulleet plussat leviäisi eteenpäin :D
Weebee kp20/30, ovis oli n. kp 12-14, yk 8 km:n jälkeen, kaikkiiaan yk vuosikausia.. :O
Oi! Onnea Ruthless ja Repotar! Valatte muhun pitkään kateissa ollutta toiveikkuutta ja halua jatkaa. <3 Pidän ihan kamalasti peukkuja molemmille että olette 7kk päästä yber paksuja ja ilmavaivaisia. ;)
Täällä kp. 26/30, kai, suunnilleen. En ole laskenut kiertoa enää oviksen (21-23.3) jälkeen ja en ole aivan varma onko tämä Yk. 6 vai 7. Kaiken järjen mukaan 7, koska kutosen aikaan podin vaan kaikkia kamaluus ajatuksiani.
Olen saanut melkein 2-kiloa painoa pois! *pienet biletykset sille* Avaintekijä on selvästikkin riittävä veden juonti, eikä mikään muu poppakonsteilu. Ravaan siis pissillä melkosen ahkerasti, muutettuani entisen huiman 0,5l/pv vedenkulutukseni sinne 2l/pv. Sanokaa nyt joku että keho tottuu jossain vaiheessa silleen, etten juokse jalat ristissä vessaan kaks kertaa yössä? ..Taas pissattaa..
Eilen oli myöskin jäätävän kipeet nännit, normaalisti en siis kärsi pahemmin kosketusherkkyydestä edes menkkojen aikaan. Nyt kuitenkin ihan kunnolla juili kun suihkussa itseään puunasi. Pidän tätä enemmänkin hormonaalisena oikkuna, kuin raskauden oireena. En vaan usko että saatiin tulosta aikaiseksi tässä kierrossa.
Vielä omaa napaa: Clearbluen digiin tuli tänään "Raskaana 1-2". Kai se pitäis alkaa uskomaan, että mahdollisuudet omaan lapseen ovat jo aika hyvät. Kääk. Toivoa ei siis kannata menettää ja joskus tarvitaan apua lääkkeistä niinkuin meillä.
Onnea siis virallisesti Repotar :))) Toivotaan, että kaikki menee hyvin loppuun saakka!
Anteeksi kun täältä taustalta nyt jatkuvasti huutelen, mutta kun mä vain kannustan teitä mielessäni niin kovasti. Eli sinullekin onnea, Repotar!
Ja Ruthless, sitä piti vielä sanoa, että muistathan vaatia sitten varhaisultraa. Sulla on siihen oikeus, koska sulla on yksi kohdunulkoinen takana. Herkästi vain olet sitten yhteydessä naistentautien polille, jos jotain ikävää ilmenee - oot siellä asiakkaana niin kauan, että ne toteaa, että sulla on normaali raskaus tällä kertaa. Sitten siirryt neuvolan asiakkaaksi. Toki neuvola-ajan voi varata heti kun haluaa. Tai noin ainakin mulla meni. :)
Onnea myös sinulle Repotar plussasta! :)
Haluaisin olla onnellisempi noista plussista, sitä plussaahan me täällä kaikki toivotaan, mutta musta tuntuu että mä en vaan pysty enää iloitsemaan kunnolla.. vetää oman mielen vaan niin maahan, kun sitä toivottua ja odotettua plussaa ei itselle tule.. :'/
Oon pahoillani. Toivottavasti joku edes ymmärtäis tätä fiilistä..
Mä alan olee aika masentunu tän vauva-asian kanssa, en jaksais enää yrittää..tekis mieli heittää pyyhe kehään..meille ei kai sitte oo tarkotettu sitä vauvaa..mikä meissä on vikana? Miks me ei saada..? Tuntuu, että jos joku nyt tulis kysymään meidän vauvasuunnitelmista, niin siinä vois sanoa pari valittua sanaa!
Tämmöstä täällä.. En pilaa enempää teidän muiden päivää. Toivottelen kaikille mukavat viikonloput! :)
Ainiin, menkat loppui täällä, joten taas kerran sitten ovista odottamaan ja tikuttamaan..HUOH..
Kimallus-84 Kp 6/24-29 Yk 12. ya 06/2013
Kiitos onnitteluista! Sen verran realisti kuitenkin on pakko olla, että en kauheasti intoile ennenkuin olen ultrassa kuullut sydämensykkeen.
Kimallus-84 ymmärrän ihan täysin mitä tarkoitat ja siksi onkin melko katkeransuloista ylipäänsä kirjoittaa teille plussasta. Itse ainakin koen itseni "lapsettomaksi" vaikka saisinkin lapsia, koska yritystä on ollut niin pitkään ja kokenut monia pettymyksiä.
Toivon sydämestäni teille kaikille plussatuulia! En tiedä oliko sillä mitään vaikutusta, mutta tämä oli tosiaan ensimmäinen kierto, jolloin kokeilin viljatonta ja osittain maidotonta ruokavaliota. Ehkä sitä on valmis kokeilemaan mitä vaan, kun tarpeeksi monta kertaa on pettynyt.
Kiitos onnitteluista!
Sanon Kimallus-(4, sulle ihan samaa kun Repotar. Älä turhaan murehdi. En mäkään ilahtuisi jos joku muu hehkuttaisi. Ja aijemmin olikin että "haist...piiip..". Mutta en tiedä pitääkö tämä nyt paikkansa Mutta tämä tärppi tuli nyt kierrosta josta EN halunnut sen tulevan. EN uskonut sen tulevan. EN odottanut sen tulevan. Okei, seksiä harrastettin oviksen aikaan (laskennallinen ovis, en tikuttanut). Olin varma että tälle vuodelle ei missään nimessä tule lasta. Ja kuinkas sitte kävikään. Eli ehkä alan kallistua sinne että kun ei ajattele (joo-o, ei pysty olla ajattelmatta!!!) niin mahdollisuudet paranee.
Pääsiäinen sotkee iloisesti pääsyn ultraan joten voi olla että pääsen ultraan vasta vk:n 8 jälkeen. Olen kyllä jonossa jos tulee peruutus aikoja, mutta jopa yksityisen kautta ensimmäiset ajat olisivat olleet toukokuun puoleen väliin. Katsotaan kuin käy. Nyt jo iloinen fiilis ja onnellinen, vaikka pelko edelleen matkassa mukana.
Kimallus-84 // Tsemppiä, ihan hirmusti tsemppiä ja aurinkoisia ajatuksia. Ei tosiaan ole yhtään kivaa kun elämän iloisimmasta asiasta tulee taakka, mutta me yritetään täältä laittaa sulle kauheesti lämpöisiä ajatuksia ja peukkuja.. <3
Vatipää, kp. 28/30. EIKUN Raskausviikko 4.0!!!!
Ruthless ja Repotar onnea hurjasti. Kyllä se aurinko näköjään risukasaankin paistaa. Toivottavasti tää ketju oliskin nyt joku onnen tuottaja ja saatais paljon plussia peräjälkeen. Oonkohan joskus kuullut huhua että keväällä ihmiset raskautuu helpommin...? Mutta joo tsemppiä ensiviikkoihin, koittakaa olla murehtimatta liikaa :) iloitkaa!
Kimallus joo tää on kyllä niin bitter sweet että. Täytyy vaan yrittää muistaa että muiden elämä ei vaikuta omaan, mutta kieltämättä katkeroitumista on nähtävillä. Kovasti tsemppiä sullekin. Mä toivon että sun ja mun aika lapsettomuushoitoihin menisi nopeasti kun ei tää muuten näytä onnistuvan. Sitä tässä odotan. Toki meitsin odotus piteni syksyyn kun oli se km :( kyllä vituttaa!
Mun tarttee mennä labraan ottaa tyreotropiini, tyroksiini vapaa, lutenisoiva hormoni, follikkelia stimuloiva hormoni ja prolaktiini. Se labra tulee ottaa kp 3-5 ja kyllä otti aivoon kun huomasin että ensi kierrossa tää hetki on pääsiäisenä jollon labrat tietty kiinni. Jos primolutit alottaa menkat nopsasti niin sitten just ehdin , pidetään siis peukkuja. Ärsyttää jos menee kuulla eteenpäin koska on pyhät! Onneksi sain noin kattavat kokeet. Ehkä se saa sit noista selville, että tarviinko vaikka clomit apuun... Huomenna ehkä on ovulaatio ja kp 19. Voi kyllä olla et ovis meni jo testailuista huolimatta. Makuuhuoneen puolellakin ollut vähän hiljasta :/ Primolutia oon syönyt nyt 4 päivää eikä vielä havaittavissa haittavaikutuksia. Oon alkanu myös syömään gelee royalia. Tiedä sitten onko siitä apua, mutta kaikkeen sitä hurahtaakin. Mä en enää ees tiedä haluunko sitä vauvaa vai onko tästä aiheesta tullut pakkomielle. Siis haluan, mutta keskityn nyt kovin vaan siihen että oisin raskaana enkä ajattele ett vauvahan siitä syntyy. En tiiä tajuutteko :D onneksi varattiin juuri kesälomamatka Roomaan :) pääsee pois rentoutumaan parin kuukauden päästä!
vatipää toiveajattelua?? Toivottavasti tehoo!
Ei, ihan tää on totisinta totta. Glearblue paukautti näyttöön raskaana 2-3, oli vasta kolmas testi jolla asiaa varmensin. :'D
Jaaha, no onnittelut sitten Vatipäällekkin! :)
Ja kiitos teille kaikille noista tsempeistä! <3
Nyt niitä plussia sitten alkoikin ropista. Tuli taas vahva fiilis että mä jään tänne ketjuun kohta vissiin yksin.. :(
Hummingbird: Mietin kun kirjotit että meet labraan ottamaan noita kokeita, niin mun pitäis myös mennä otattamaan muutama verikoe josta gyne jutteli, ja yks niistä oli just toi prolaktiini mikä sullakin. Pitääkö sekin ottaa siis kp 3-5?? Ei se gyne mulle ainakaan mitään sanonut että mihin ajankohtaan kierrosta se pitäis ottaa..?! Ainoastaan sanoi että pitää välttää seksiä ja rintojen hyväilyä muistaakseni 3 edeltävää päivää, koska muuten se ymmärtääkseni vaikuttaa siihen hormonin eritykseen ja testit voi antaa siten väärää tulosta.
Tilasin muutama viikko sitten netistä Mammaksi.fi:n sivuilta lisää niitä liuskaovulaatiotestejä, ja oon niitä jo pari kappaletta tehnyt (en edes tiiä miks..no mut anyway..). Luulin tilanneeni niitä samoja joita mulla on ennestään ollut (one step), mutta postissa tulikin sitten jotain ihan ihme liuskoja, en edes tiedä minkä merkkisiä ne on kun ne on pakattu täysin blancoihin yksittäispakkauksiin (?), ei mitään mainintaa että minkä merkkisiä ne on, pelkät A4:lle tulostetut käyttöohjeet mukana. No, nyt kun oon paria testiä sitten kokeillut, niin huomasimpa että siihen testiin tulee joka kerta kontrolliviivan lisäks myös haalea viivanpaikka näkyviin, ärsyttävää! Niihin one stepin testeihin ei tullu mitään viivanpaikkoja, vaan oli selkeesti joko vaan pelkkä kontrolliviiva tai sitte ovulaation lähestyessä alko näkymään se toinenkin viiva.. No nyt mulla on sitte vessan laatikko täynnä näitä typeriä ovistestejä jotka näyttää myös viivanpaikan, aaargh..!
Fiilikset on täällä edelleen samat..vituttaa ja ahdistaa, ja itkettää vaan koko ajan. Masentaahan tämmönen..kuukausien yritys tuloksetta..en tiedä että pitäiskö jäädä tästä palstaltakin hetkeks taka-alalle kun tuntuu että ahdistuu vaan enemmän kun lukee näitä plussauutisia, en osaa olla niistä onnellinen, vaikka pitäisi osata olla. Eihän se minulta ole pois jos joku raskautuu, sehän on vaan pelkästään hieno ja hyvä asia, mutta....
Kaikesta huolimatta suurimmat onnittelut vielä teille Ruthless, Repotar ja vatipää! Toivotaan että teistä jokaisen raskaus sujuisi hyvin ja ongelmitta, ja 9kk päästä teillä olisi se kallein ja tärkein asia sylissänne :) <3 Tsemppiä!
Kimallus-84 Kp 7/24-29 Yk 12. ya 06/2013
Vatipää mitääää?!? Onnea :D ihan hullua nyt plussaa kaikki. Olisimpa mä mukana joukoissa joku päivä :/ mielummin nopeemmin ku hitaammin!
kimallus, siis en mä tiiä pitääkö ottaa sillon, mutta kaikki kokeet menee tossa samalla siis. Klo 10 pitää mennä, koska kilpparit pitää ottaa heti aamusta mut sit joku noista piti ottaa klo 10 niin se sopii niille kaikille. Mut sama homma tisseistä oli. Mut hei jäädään me sit kahdestaan tänne masentelee koska mä en oo lähössä minnekään :/
Kimallus-84 // Noista ovisliuskoista tuli mieleen että mulla ei hävinnyt se toinen haalea viiva minnekkään oviksen jälkeen. Käytin noita Sofi One step liuskoja, joista tosiaan oli vaan katottava onko ne viivat samaa vahvuutta. Siitä en nyt sit saanu tietoa, antaako ne tupla viivoja ennen ovulaatiota. Vai tuleeko viivoja vaan oviksen jälkeen. :P (Niin ja raskaudenkin todensin ekana ovistestillä, josta sain jo eilen taas plussat ja epäilykset heräsi..) Minä vaan vakaasti uskon että meillä oli avaimena tässä hommassa ihan se että kevät vaan on meille molemmille henkinen helpotus. Ollaan paljo aktiivisempia ja onnellisempia valoisina vuodenaikoina. Koita sinäki nauttia siitä kun kesä tulee, syö amppari-jätskiä ja lakkaa varpaankynnet! En sano että "Kyllä se siitä", koska se on paskoin kannanotto ikinä. Mutta sanon että nyt mee ja muista kuinka ihana oot ja nauti pienistä ja tyhmistä asioista. Ja itke ja kiukkua päälle. ;)
Hummingbird: Ok, eli kait mä voin sitten mennä ottamaan nuo mun kokeet ihan millon vaan. :)
Vatipää: Oi, kiitos noista ihanista lohdutuksen sanoista...! :')
Joo, siis mulla oli aikasemmin just noita Sofi one step-liuskoja. Niitä luulin nytkin tilanneeni, mut toisin kävi, tulikin jotain ihan muita liuskoja, huoh.. Ne Sofi:n liuskat olikin tosi hyviä, en saanu niistä mitään viivanpaikkoja ikinä, vaan tulos oli aina tosi selkee. Joko puhdas nega, eli oli vaan se pelkkä kontrolliviiva, tai sitte sitä voimistuvaa 2 viivaa oviksen aikaan, mut EI mitään viivanpaikkoja koskaan, mikä oli musta tosi hyvä, niin ei ainakaan hämännyt :) Mut nyt näissä viimeks tilaamissani testeissä kun tulee näköjään se viivanpaikka aina haaleesti näkyviin niin sehän hämää tosi paljon..ei tiiä että näyttääkö se lähestyvää ovista vai onko se sitten se viivanpaikka vaan mikä näkyy, pöh! :(
Ja joo, mä oon kanssa lukenut paljon tosta, että ovistestit näyttää kuulemma raskauden, eli näyttää kahta viivaa myös sillon kun on raskaana, mutta mun kohdallahan sellasesta ei oo nyt todellakaan kyse, koska mulla on vasta kp 7 menossa.. ovis tulossa vasta ens viikonloppuna. 2 edellistä kiertoa ovisplussa tullu kp 13, eli ens perjantaina todennäkösesti olis ovulaatio käsillä. Makuuhuonehommat on jo alotettu ;) Wish me luck! :D Vaikka tuskimpa siitä mitään hyötyä on tälläkään kerralla...on tää niin nähty...
Kimallus-84 // Joo niin minäkin olin vielä toissapäivänä ihan silleen "Perseet tässä ikinä raskautuu..", koska olot oli aivan normit ja menkat mukamas oireili. Suunnittelin testaavani ovista koko seuraavan kierron, että näkis mitä siellä tapahtuu. Ja suunnittelin kaiken maailman liikuntoja ja erikoisruokavalioita ja greippimehuilla lätryytä. :P Jotenkii nyt vaan uskon että keväällä tääki homma on helpompi. Ja myös siihen että mieluisasta tekemisestä on ollut apua.
Onnittelut Ruthless :))