**Esikoista yrittämässä jo pidemmän aikaa**
Hei,
Halusin aloittaa uuden ketjun, koska kaipaan vertaistukea teiltä jotka yrittävät esikoista ja hommat ei vaan mene nappiin. Meillä yritystä takana jo n. 10kk. Turhautuminen, ahdistus, väsymys, vihaisuus,pelko, suru ja muut tunteet eivät ole minulle mitenkään tuntemattomia. Tämä matka ollut pitkä ja kivinen. Ei kuitenkaan vielä niin pitkä kuin joillain, mutta tuntuu jo todenteolla pahalta. Jossain välissä olisi tarkoitus hakeutua tutkimuksiin ja siitä mahdollisesti hoitoihin jos ei nyt luomuna ennen sitä tärppää. Ollaan kahdenkympin puolessa välissä mieheni kanssa ja esikoista ei vain ala kuulumaan. Montaa asiaa on kokeiltu ja alkaa konstit olla vähissä. Yksi alkuraskauden keskenmeno syksyllä ja nyt odotetaan uutta plussaa testiin.
Olisi kiva jos haluaisitte vaihtaa ajatuksia asiasta. Jotkut varmaan tuntevatkin nimimerkkini toisesta ketjusta ja tutut ovat tietysti enemmän kuin tervetulleita. Tälläistä ketjua en nyt tästä kärkipäästä vain löytänyt. Löytyisiköhän sieltä joku samassa tilanteessa oleva mimmi :) ?
Kommentit (647)
Hiljaiseksi on kesä saanut tämänkin palstan :) No, ehkä ihan hyvä niin, porukka saa muuta ajateltavaa kuin tän vauvan yrittämisen (luulisin?).. minä se vaan jaksan täällä päivittäin pyörähtää kurkkimassa.. :D :/
Niin, ja täällä on nyt viikko syöty sitten niitä lääkärin määräämiä Femibion-tabletteja! :)
Elikkä näitä: http://www.femibion.fi/femibion-raskaus-1/
Moikka!
Ihan ensiksi Tirpiainen: Mulla on painoindeksi jotain 34- 35 ja me päästiin kyllä kunnalliselle lapsettomuushoitoihin :o En tiedä, että onko sitten jotain eroja paikkakunnilla. Me asutaan Tampereella.
Hummingbird: Mulla vähän samanlaisia fiiliksiä lapsettomuudesta. Meillä mies haluaa vauvaa ihan hirveästi ja mun tekis mieli heittää kirves kaivoon :P Mutta sitten taas oma vauvakuume on niin vahva, että en kestäis ajatusta etten saa lasta. Alkaa kuulostaan ihan mielipuoliselta. Mä oon sanonut miehelle, että en suutu, jos jättää mut Tän lapsettomuuden takia.
ON: Kuulin perjantaina äidiltäni, että meille oli tullut sperma- analyysin tulos postiluukusta. Tuskaa odottaa huomiseen :P
Nyt kun luin tosta aukiolotutkimuksesta, niin alkoi jännittämään hirveästi. Miksi kaikki lapsettomuushoidot on vaan naisille kivuliaita. Miehille riittää pelkkä purkkiin tumputus :(
Tavattu 10/2012
Aloitettu yrittäminen 08/13
Hoitoihin haettu 05/14
Miehen spermassa vikaa ja jatkekettu luomuna 09/14
Naimisissa 10/2014
Joo, ja mä en nyt sitten tiedäkkään että missä mennään tän kierron suhteen.. Eilen illalla tuli selvästi vuotoa vessareissulla (ei siis enää tuhrua, vaan ihan vuotoa), mutta nyt sitten viime yön ja tämän aamupäivän aikana ei mitään! Että eikö ne nyt sitten alakkaan..voi huoh sentään.. mitä nää kierrot alkaa nyt oikeesti temppuilemaan :( Eipä tässä oikeen arvaa sitä labra aikaakaan lähtee varaamaan kun ei näköjään kierto kunnolla vielä alkanutkaan.. No, toisaalta tänään olis vasta kp 26, ja tässä viime aikoina on ollu näitä 26 päivän kiertoja, että jos huomenna sitten hanat aukeis kunnolla..siinä tapauksessa labrat menis maanantaille, koska klinikka on perjantaisin kiinni.. mutta kun ne labrat pitäis ottaa kp 2-4, niin maanantaina olis sitten jo kp 5, toivottavasti se ei oo niin päivän päälle.. Alkais nyt oikeesti se kunnon vuoto, et sais soittaa sen labra ajan!! Ärsyttävää tää ku ei tiiä missä mennään..
Kimallus-84 Kp 26?? /24-29
Voi että mikä onnen tunne kun lukee näitä plussanneiden "tuuletuksia". Oon niin onnellinen teidän puolesta! Ja hirmuisesti tsemppiä kaikille plussan odottajille!
Täällä 24v pariskunta, juuri ollaan jätetty pillerit pois ja alettu yrittämään, pari vuotta ollaan yhdessä oltu ja oma perhe on ollut minulla haaveissa pikkutytöstä saakka. Kuume vain voimistunut nyt n. viiden vuoden sisään vuosi vuodelta ja vihdoin mahdollistui yrittäminen :) Mies ei yhtä innokas, mutta lämmennyt n. vuoden sisään, kun aiheesta ollaan niin paljon keskusteltu ja hän on saanut pohdiskella ja mietiskellä.
Pilleritauko oli siis viime viikolla ja la olisi seur. levy jatkunut, joten nyt rauhassa odottelen ensimmäisiä luomumenkkoja ja päätettiin, että yritetään nyt alusta saakka, tulkoon jos on tullakseen. Mahd. ongelmat raskautumisesta hieman kaivelevat n. 10v tauottoman pillereidensyönnin jälkeen, perheessä ollut myös endometrioosia. Itku kyllä tulee, jos vauvaa ei kuulu.
Ihanaa, kun voi lukea muiden kokemuksia ja jakaa oman kokemuksensa. Kaveripiirissäni ei ole tällä hetkellä muita samassa tilanteessa olevia, muutaman eri tilanteessa olevan kanssa olen keskustellut, mutta aina on mukavampi vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa. Olette pelastus! :)
Soitimme sitten lääkärille tänään, kun molemmista tuntui siltä, ettei oikein tiedetä miten tutkimukset jatkuvat. No, kävi ilmi ettei lääkärikään pystynyt sanomaan miten tästä kannattaisi jatkaa. Saimme kotiläksyksi miettiä tulevaisuutta, ja miten tahtoisimme jatkaa. Yritimme ystävällisesti sanoa, ettemme oikein pysty mitään miettimään, kun vaihtoehdot eivät ole selvillä. Lääkärillä taas ei ollut antaa vaihtoehtoja kun mitää vikaa ei ole. Olisi edes jokin arvo joka olisi pelkästään "hyvä" ja sitä voisi vähän korjailla, mutta kun kaikki tulokset ovat "erinomaisia".
Aloitin sitten painonpudotuksen tänään. Tuntuu ainakin siltä, että yritän tehdä "jotain". BMI tällä hetkellä 28.
Ei löydy sanoja nyt. 2,5 vuoden yrityksen jälkeen. Pitänee testata vielä uudelleen.
ONNEA TIRPIAINEN!! :)
Voi kumpa itsekin vielä joskus saisi pitää tuollaisella tuloksella varustettua testipuikkoa käsissä..... :) <3
Waau, onnea tirpiainen! :`) Yhdyn edelliseen, odottaminen on niin tuskallista!
Huomenta.
Eka yö nukuttu ja aika jännät tunteet. Ei uskalla iloita koska ei tiedä et mikä tää on. Pissalla juoksen koko aika, rinnat kipeet ja nippailee masua.
Pitää ens vkolla soitella neuvolaan jos vielä positiivinen. Tuli kamala paine et uskaltaako testata toisella et jos se ei olekkaan enää positiivinen! Ja kamalaahan se on mikäli kesken tulee jne.
Mutta siis 2,5 vuoden jälkeen uskomatonta, luomuna vielä. Heiluteltiin peittoa kyllä koko viime kuu ja laskin edellisistä menkoista et kliseisesti saanut alkunsa juhannuksena :D Kierto nyt sattu tasaantumaan ovuloimattoman kierron jälkeen, en siis mittaillut ovista tms koskaan. Päässä vaan soi neuvolalääkärin sanat keväältä, että saattaa paremmin tulla kun rentoutuu ja lakkaa yrittämästä. Emmä sit tiiä et rentouduinko mut en ajatellut asiaa pahemmin kun mietin et syksyllä sitten hoitoihin jne.
Positiivisen testin kädessä pitäminen usean kymmenen negan jälkeen on ihan uskomatonta. Sydän vaan hakkas kun ne kaks viivaa ilmesty siihen enkä pystynyt tekemään mitään varmaan puoleen tuntiin. Nyt vaan peukut pystyyn et toukka jaksais kehittyä.
Yk 32 ja 5+0
Vihdoin ja viimein pääsin uuteen kiertoon! Kp 1 ! Muutaman päivän odottelin tässä jo vuotoa alkavaksi mutta ei vaan ala, vaikka menkkakipujakin oli..nyt sitten lopultakin, huh. Eli maanantaiaamuna on sitten soitettava heti sitä labra aikaa, että ehtii sille päivälle vielä saamaan, kp 4. Muuten olis voinu jo tänään soittaa mutta kun se klinikka on kiinni perjantaisin :( Saapa nähdä mitä niistä verikokeista selviää.. sitä odotellessa.
Kimallus-84 Kp 1/24-29 Yk 16 ya 06/2013
Vieläkö tähän keskusteluun pääsisi mukaan?
Kerron nyt hieman meistä. Raskautta alettiin suunnitella juhannuksena 2013. Heinäkuussa kävin ottamassa mirena kierukan yksityisellä pois. Syyskuussa tuli sitten positiivista tikkuun mutta jo lokakuussa todettiin keskenmeno. Marraskuussa uudelleen raskaaksi, mutta tämäkin päättyi keskenmenoon ihan alkuunsa. Maaliskuussa 2014 tein taas positiivisen testin ja olin iloinen kun tällä kertaa päästiin ihan neuvolaan asti. Niskaturvotusultrassa paljastuikin tuulimunaraskaus :(. Lääkkeillä yritettiin saada "raskausmateriaalia" pois kohdusta. Eipä lähtenyt. Sitten taas lääkkeillä ja luulin että nyt jo olisi kaikki mössö pois kohdusta mutta kun vielä kesäkuun lopulla raskaustesti näytti positiivista alkoi herätyskellot soimaan ja varasin ajan gynekologille. Ultrassa oli lääkärin sanoin: "Täällähän on vielä ihan hirveesti tavaraa.." :'( lääkäri pisti sitten heti leikkausjonoon kaavintaa varten. Kaavinta tehtiin. Viikon päästä kaavinnasta oli aivan sellainen olo että kaikki ei taas ole kunnossa kun kivut vaan voimistui ja vuoto alkoi haista aivan mädäntyneeltä. Soitin sairaalaan ja kysyin mitä tehdään ja siellä niuha hoitaja vaan sanoi että ota panadolia ja lepäilet. Seuraavana päivänä mies pakotti soittamaan uudelleen jolloin puhelimeen vastasi kätilö joka yhdisti heti päivystävälle lääkärille. Lääkäri oli sitä mieltä että kohtutulehdushan tuo aivan selvästi on! Kahdet antibiootit ja lepoa. Nyt on antibiootit syöty ja kohtu on terve. Todella ristiriitaiset tuntemukset tästä kaikesta. Vauvakuume on kova mutta niin on pelkokin. Nyt on päätetty että yritetään mutta ei mitenkään "hampaat irvessä" :). Salaa toivon tulevani pian raskaaksi uudelleen mutta ajatus silti pelottaa aivan hirvittävästi! Tutkimuksiin päästäisiin kun on jo kolme keskenmenoa takana, mutta päätettiin vielä yrittää ilman.
Annhaa: Tervetuloa palstalle! :) Sullapa on mahtunut tähän viimeiseen vuoteen paljon, huh heijaa. Ikävää että alkaneet raskaudet ovat menneet aina kesken ja tuo kolmas keskenmeno kuulosti aika hurjalta! Tsemppiä ja toipumisia sinne suuntaan, toivottavasti seuraava raskaus jatkuisi onnellisesti loppuun asti! Jos jotain positiivista voi tuosta sinun tarinasta löytää, niin ainakin olet kolme kertaa viimeisen vuoden aikana tullut todistetusti raskaaksi (tosin yksi niistä oli se tuulimuna), se on jo aika hyvin, kun täällä kuitenkin on meitä joilla ei ole sitä plussaa tullut tikkuun kertaakaan missään vaiheessa yritystä, mukaan lukien itseni.. En ole katkera mutta kuitenkin.. :D :( Tsemppiä vielä sinulle, ja lämpimästi tervetuloa! :)
Täällä tänään kp 4/24-29, ja tänään menossa klinikalle antamaan niitä verikokeita, ja mies vie siemennestenäytteen tutkittavaksi. Tuloksia sitten odotellessa, elokuussa saa vasta tietää lopulliset tulokset siitä. Eipä tänne muuta.. ovista kohti taas eletään.. :)
Kimallus-84 Kp 4 Yk 16 Yritystä alkaen: 06/2013
Jep on tässä sattunut ja tapahtunut kaikenlaista. Tosin olen kiitollinen siitä että olen edes tullut raskaaksi mutta nuo menetykset vaan syö ihmistä todella paljon! Aina käy kaikki skenaariot läpi että mitä olisi voinut tehdä toisin (vaikka mitään mitä olisi tehnyt ei olisi lopputulokseen kuitenkaan vaikuttanutkaan). Sitten aina miettii myös sitä mitä oma sisko käy läpi. Siis siskoni ja hänen mies on yrittänyt lasta jo 5 vuotta! Hän on käynyt kaikki hoidot ja testit läpi eikä mitään vikaa löydy mutta silti raskaaksi ei ole pystynyt tulemaan. Olen alkanut miettiä että jos tässä onkin jotain perinnöllistä?!? Siskon kanssa en "uskalla" puhua näistä asioista sillä he ovat tehneet miehensä kanssa jonkinmoisen sopimuksen etteivät enää puhu tästä lapsettomuus asiasta "ulkopuolisten" kanssa vaikka ennen olivat erittäin avoimia asian suhteen ja aina kertoi mitä hoitoja on ja mitä tapahtuu. Tuo asia vaivaa aika paljon. Vaikka onhan meissä se ero että toinen ei tule raskaaksi ja toinen tulee mutta kaikki menee kesken. Tietääkö joku voiko tässä olla mitään "sukuvika" juttua?? Vai onko ainut keino mennä tutkimuksiin?
Kimallus-84: Kiitos tsempistä, olen sitä todella kaivannut! Tuntuu ensimmäistä kertaa että voi kirjottaa näistä asioista avoimesti! Toivon todella teille sitä positiivista tikkua :)
Heipä hei lomalta palailen!
Tirpiainen ihan hirmuisesti onnea! Varmasti todella epätodellinen fiilis :D Kaikki kääntyy lopuksi parhain päin, täytyy vaan uskoa siihen!
Tervetuloa Annhaa. Kyllä suokin on koeteltu jo monin juonen kääntein. En osaa kyllä sanoa miten periytyminen tässä asiassa menee. Yleensä kait jos oman äidin ollut vaikea raskautua niin voisi sunkin olla. Toivotaan että teilla ja siskollakin tärppäisi, sillä raastavaa tämä on :/ Tsemppiä!
Kimallus oi voi kun joudutte odottamaan tuloksia niin pirun kauan. Saamarin kesä :/ Asiat kuitenkin etenee mikä on hyvä. Malttia nyt sulle kovasti ja älä laske liikaa päiviä. Mä aina lasken liikaa ja sitten aika lipuu niin hitaasti! Se mikä mua ehkä jäänyt harmittamaan on että en ole aikaisemmin mennyt ultraan siinä kp 10-12 tienoilla tai muutenkaan ovulaation aikoihin. Se kertoisi varmaan paljon että onko siellä edes kasvamassa mitään vaikka testit näyttääkin positiivista. Oliko sulla se aukkari tulossa kierron puolivälissä? Ultraakohan ne sillon..? Sit ainakin tietäisi vähän edes.
Lily mitä ihmettä?!?! Lääkäri ei osaa sanoa miten jatketaan? Siis mitä teille on tehty? Sori en muista sun nimimerkin takaa mitään joten jos viitti kertoo uudestaan :) Siis onko sua ultrattu oviksen aikaan, onko kokeiltu ovulaation induktiota ja jos ei mitään löydy niin sittenhän ihan vaan keinohedelmöitystä kokeileemaan. Mullakin BMI 29 ja jatkuva fiilis että nyt laihdutetaan joka romuttuu aina johonkin. Tsemppiä sulle kuitenkin siihen :) Jos saisi ajatusta vähän muualle.
Omaa napaa: Juupa juu. Nyt on siis eka kierto letrotsoleja syöty kp 2-6 1x2 annoksella. Tänään kp 10 ja kävin ultrassa. Siellähän köllötteli oikealla isohko munasolu joka kuitenkin oli liian pieni. Lääkärin mukaan nyt pitäisi olla 22 mutta mulla vaan 16 vai oliko se 18. No anyway yllätyin todella kovin koska lääkäri määräsi mulle aloitettavaksi pistoshoidon tänään! Ovitrelle on nimi ja aloitan sen niin että 3 päivää pieni annos ja lauantaina loppusatsi menemään. Noiden pienten annosten on tarkoitus kasvattaa munasolua ja vahvistaa kohdun limakalvoa (joka mulla oli siis liian ohut, liekö se syy lapsettomuuteen?!). Sitten lauantaina pistän ison annoksen massuuni ja tadaa munasolu irtoaa. Eli ovulaatio on sunnuntaina. Hämmentävää. Sunnuntaina on sitten kuulema pakko hoitaa homma kotiin ja jos haluaa olla varma niin lauantaina ja maanantainakin olisi hyvä hommailla. Nyt sitten yritän miettiä pamautanko nää kaikki tiedot miehelle vai heitänkö vaan sänkyyn. Ettei siis tulisi mitään suorituspaineita. En vaan yhtään osaa olla kertomatta ihan kaikkea miehelle joten katotaan nyt. Jotenkin jännittää ja enimmäkseen itseasiassa pelottaa. Mitä jos tää ei toimi. Lääkäri sanoi ettei ole mitään syytä miksi mä en tässä kierrossa tulisi raskaaksi. Vähän jopa siihen tyyliin että nyt kyllä tulet :D Voikun se pitäisi paikkansa, mutta tää pettymys on koettu jo niin monta kertaa. En tiiä miten valmistan itseäni tähän pettymykseen :/ Noh jos haluan itseäni kunnolla kiusata niin teen raskaustestejä liian aikaisin. Nimittäin toi ovitrelle aiheuttaa positiivisen raskaustestin :D näkispä edes senkin joskus. No joo en aio tietty testata liian ajoissa, mutta kuiteskin. 3.8 on mun maaginen päivä jollon kuulema saan tehdä testin. Mua jännittää jo nyt. Mutta silti huolestuttaa. Voi naiset pitäkää niin peukkuja mulle, että näistä hormonihässäköistä olisi mulle se kaivattu apu!
Ja edelleen mä en vaan voi ymmärtää, että mä olen jo pistoshoidossa lapsettomuuteni kanssa. Ihan käsittämätöntä! Kuvittelin että tää tuntuisi jotenkin tosi kauheelta, mutta ei tää tunnu ihan älyttömän järkyttävältä. Fiilis on enemmänkin toiveikas, mutta pelokas jos tämäkään ei onnistu.
Tsemppiä nyt kaikille piinailijoille siellä ruudun toisella puolella :) Ja tulkaahan kertomaan mitä teille kuuluu!!
Huh, Hummingbird. Kuulostaa hyvältä, että pääset heti kunnolla hoitoihin. Mä olen tässä kokoajan pelonsekaisena, että mitä teen noiden omien hoitojeni suhteen. Mutta en mä ala niitä nyt perumaan, vaikka itselläkin toi paino- indeksi on liikaa. Mutta jotenkin kesällä ei vaan pysty olla herkuttelematta, tai siis pystyy, mutta ei tahdo. Haukkukoot sitten lääkäri mua! Tiedän kuitenkin itse, että saan kyllä laihdutettua.
Tavattu 10/2012
Hoitoihin haettu 05/14
Naimisissa 10/2014
Hummingbird: Tsemppiä sulle että NYT tärppi käy :) On semmoset konstit siellä käytössä että nyt tai ei koskaan! Tuuthan kertomaan sitten kuinka käy ;) Mä niin toivon sulle sitä plussaa! Joo, huomenna olis mulla se aukiolotutkimus, kp 7. Eli se suositeltiin tehtäväksi kp 7-10. Käsittääkseni siinä ultrataan, koska se tutkimushan tehdään ultraäänellä seuraten.
http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuusklinikka/ensikaynti/hysterosalpingosonografia/
Tuossa lyhyesti tietoa siitä. Hoitaja käski ottamaan särkylääkettä kotona ennen tutkimukseen tuloa ja sanoi että kannnattaa ottaa särkylääkettä myös mukaan, niin että voi tutkimuksen jälkeen ottaa lisää. Ensimmäisellä käyntikerralla kun kartoitettiin tätä meidän tilannetta ym. minut ultrattiin siinä samantien. Mulla oli silloin kp 17 menossa, niin lääkäri sanoi että munasolu oli siinä kierrossa irronnut vasemmalta puolelta, että ainakin munasolu irtoaa todistetusti.
Pelottaa se huominen aukiolotutkimus ihan sikana! Yritän lohduttautua sillä, ettei se kestä kauaa! Ainakin selviää nyt että onko mulla johtimet auki vai tukossa.. Äääk! Eikai se voi olla niin kamalaa..ainakaan kamalampaa kuin synnytys..? :D eihän?....? Ai mitenniin panikoin.. :D
^ Ollos huoleton. Kyllä kaikki siitä tutkimuksesta hengissä selviää ja ajattele, se on huomisen jälkeen ohi <3 Sitten ainakin tiedät miten asiat on.
On kyllä suomessa asiat hyvin, kun kaikilla on mahdollisuus "ilmaiseen" lapsettomuushoitoon. Monissa muissa maissa saisi maksaa itsensä kipeäksi tullakseen raskaaksi. Toivottavasti meillä kaikilla nyt tärppäisi vielä tämän vuoden puolella :)
Tavattu 10/2012
Hoitoihin haettu 05/14
Naimisissa 10/2014
Kimallus hirmusesti tsemppiä huomiselle. Sun on parempi vaan pelätä että se sattuu sikana niin ehkä se ei satukaan. Mut oon ymmärtänyt et se on aika lyhyt juttu. No mut hyvä et on ultrattu. Toivotaan et on auki :) tuu kertoo sit.
Asisten nii on se laihduttaminen vaan perseestä. Varsinkin kun joku muu sanelee ehtoja lapsettomuuden kanssa. Koita jaksaa!
Nyt on ensimmäinen piikki pistetty. Oli kyllä niin jännää et pistin sen vahingossa ehkä liian ylös. Hups
Vauvaunelmia ja Lily77: Kiitos vastauksistanne tuohon aukiolotutkimukseen. Ehkä mä selviin siitä sitten hengissä.. Täytyy varmaan ottaa särkylääkettä kotona etukäteen, jospa ei tekis niin kipeää.
Ruthless: Voi, sä oot jo noin pitkällä...mihin tää aika on mennyt.. :) Voi vitsi, varmaan ihanaa tuntea jo liikkeitä, kieltämättä kateus iskee..voi kumpa minäkin, vielä joskus... :) Onnea hurjasti ja tsemppiä tulevaan! :)
Täällä lähdettiin uuteen kiertoon - taas. Yrityskerta 16 startatkoon! Tai huomennahan se on kai vasta se virallinen Kp 1, kun vuoto alkoi tänään vasta nyt illasta..eikös se määritelmä ollut niin, että jos vuoto alkaa klo 18 jälkeen, niin kp 1 lasketaan vasta seuraavalle päivälle? Jos jotain positiivista pitää tästä kaivaa, niin nyt pääsen vihdoin niihin verikokeisiin, kun uus kierto alkoi. Pitääkin huomenna soitella sinne klinikalle ja varata aika sinne labraan. On se vaan hyvä että nyt otetaan kaikki maailman kokeet ja mitataan hormonitasot ym. Jospa vihdoin sais selvyyden että mikä on pielessä. Musta tuntuu et mulla on varmaan kaikki arvot päin mettää :D No ainakin se kilppari on ihan varmaan liian korkeella...että jos siihen sitten lääkitys ja sen avulla arvot alemmas ja raskautuis..toiveajattelua. Ens viikolle sitten varmaan luvassa se aukiolotutkimus, kun se piti tehdä kp 7-10 välillä. Ihan varmaan siinäkin ilmenee että putket on tukossa eikä munasolu pääse läpi, että ei ihme etten raskaudu. Tai ainakin toinen puoli on tukossa..
Joo, mutta näillä mennään!
Kimallus-84 Kp 25/24-29 Yk 16 (!!!) yritystä alkaen 06/2013