Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIrtatsapiini ja unetomuus, kuinka kauan voi

insomina
15.11.2020 |

Voi käyttää siis, joka päivä ,viikkoja ,kuukausia? sain reseptin ja hain paketin, lääkäri ei sanonut otanko joka ilta vai miten, tai kuinka kauan voi käyttää päivittäin.

Ainoastaan että ota puolikas illalla, kiitos ja näkemiin.

Netistä ei nyt oikeen löydy vastausta mihinkään suuntaan.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt yli 15 vuotta. Hyvä lääke.

Vierailija
2/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää pitempäänkin, mutta kokeile ensin vaikka viikko, jos saisit rytmin korjattua. Kannattaa ottaa joka ilta, vaikka tuntuis, että uni tulee ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voinut käyttää. Lääke sai minut todella väsyneeksi ja ärtyneeksi. Yön nukuin kuin tukki ja päivät nuokuin puolikoomassa.

Vierailija
4/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta  puolikas,puolisen vuotta minulla.   Toiminut hyvin, ei nyt ihan jokayö,mutta kuitenkin.

Ja tuosta puolikkaasta ei kukaan ala lihomaan, jos vähänkään osaa kontrolloida syömisiä, ja nekin mielihalut mene ohi muutamassa päivässä.

Vierailija
5/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voinut käyttää. Lääke sai minut todella väsyneeksi ja ärtyneeksi. Yön nukuin kuin tukki ja päivät nuokuin puolikoomassa.

Sama, lisäsivuvaikutuksena myös äkillinen lihominen.

Vierailija
6/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas on tarkoitettu unen tuloa tukemaan, itse joskus jouduin ottamaan kokonaisenkin. Kyllä se lääkeuni sitten ainakin joskus tuli, mutta ruokahalut ja kilot sen mukana, kuin myös järkyttävät kiukkukohtaukset. Nykyään käytän vain yrttitee sekoituksia, jotka sisältävät mm.sitruunamelissaa,humalaa,kamomillaa yms. sekä yrtti+ melatoniinipuristeita, myös tryptofaania sisältävien ruokien syömistä suositellaan ja kasvisruokavaliota, netti tietysti unille mennessä pois,tilalle mieluummin kevyesti viihdyttävä mutta ei liian ännittävä tai liikaa ajatustyötä vaativa kirja. Lääkärin määräämät melatoniinit olen myös onnistunut jättämään pois ja niinä öinä kun uni ei vain tule, se täytyy hyväksyä ja olla stressaamatta. Yö on usein parasta kirjoittamisen aikaa,toiset käyttävät myös ' huoli' listaa,johon kaata kaikki painavat asiat ennen nukkumaan käymistä, jotta vaikeisiin asioihin voi palata sitten hyvin levänneenäkin. Traumojen kanssa tilanne on tietysti vähän toinen, ei tietenkään niin helppoa vain sulkea kansia ja alkaa nukkumaan, joten traumoista kärsivien on tiukemmin pidettävä huolta oman elämänhallinnan/ unihygienian onnistumisesta ja omasta hyvivoinnistaan pitkäjänteisesti. Meditaatio, sopivasti liikuntaa, ehkä rukous, unettomuutta käsittelevä ja käytännön harjoitteita/ratkaisuja ehdottava kirjallisuus, unettava lukeminen,lämmin juoma.. Parempi apu kuin mikään lääketeollisuuden psyykettä sekoittava kemikaalicocktail,josta on ikäviä sivuvaikutuksia aivan liikaa. Näistä keinoista lääkäri ei sinulle puhu, siitä ei hänelle palkkaa makseta.

Vierailija
7/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää 1/4-osa. Otan silloin, kun stressaa ja uni ei tule/on jo unettomia öitä alla.

Edellisessä työssä söin aina su-to, nyt otan harvemmin kuin kerran viikossa.

Vierailija
8/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 3  vuotta syönyt melkein jokapäivä 7,5mg, ja kait se toimii koska nukun.

Ei ole tullu yhtään kiloa lisää painoa , eikä muitakaan sivareita.

Isommilla annoksilla kuulemma tulee sitten näläntunnetta tai jotain,mutta puolikkaalla ei .

Vierailija
9/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti unettomuutta ja tuo mirta toimii, niin käytä sitä. Pahempaa tuhoa nukkumattomuus tekee kuitenkin.

oikeaan unettomuuteen ei kamomillat ja hengitykset sun muut auta millään tavalla.

Jotkut pilkkoo sen 15mg tabletin kahdeksaan osaa,ja sekin kuulemma vaikuttaa hyvin (en ole kokeillut)

Jos olet mies, niin turha pelätä jotain lihomista tuommoisilla annoksilla.

Vierailija
10/110 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuota vois itekki pyytää  kokeiluun, mullaki unettomuus vaivannu pari vuotta .

On käyty läpi joka ikinen "unitutkijan täsmävinkki" joopajoo haistakoot p****.

Vierailija
11/110 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri sanoo naiselle että lääke saattaa(erittäin harvinaista)lihottaa,  se on kuin lupa antautua mielihalujen mukana ahmimaan .  Vaikka antas kalkki-tabun niin ne lihoo jos sanoo ton. Koska sehän on pillerin syytä vain ,ei sille voi yhtään mitään itse.

Mutta niin,  elä pelkää lihomista ainakaan,jos osaat syödä oikein.  Ja ota vaikka jokailta jos se auttaa.

Vierailija
12/110 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii ok. Itsellä ei ole ongelmia nukahtaa, mutta herään sitten aamuyöllä kelaamaan kaikkea ja unet oli siinä. Herään edelleen, mutta tuo lääke jotenkin estää mua alkamasta miettimään asioita. Otan puolikkaan hyvissä ajoiun ennen nukkumaan menoa jotten ole aamussa pöhnässä sitten.

Vierailija
13/110 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolikas on tarkoitettu unen tuloa tukemaan, itse joskus jouduin ottamaan kokonaisenkin. Kyllä se lääkeuni sitten ainakin joskus tuli, mutta ruokahalut ja kilot sen mukana, kuin myös järkyttävät kiukkukohtaukset. Nykyään käytän vain yrttitee sekoituksia, jotka sisältävät mm.sitruunamelissaa,humalaa,kamomillaa yms. sekä yrtti+ melatoniinipuristeita, myös tryptofaania sisältävien ruokien syömistä suositellaan ja kasvisruokavaliota, netti tietysti unille mennessä pois,tilalle mieluummin kevyesti viihdyttävä mutta ei liian ännittävä tai liikaa ajatustyötä vaativa kirja. Lääkärin määräämät melatoniinit olen myös onnistunut jättämään pois ja niinä öinä kun uni ei vain tule, se täytyy hyväksyä ja olla stressaamatta. Yö on usein parasta kirjoittamisen aikaa,toiset käyttävät myös ' huoli' listaa,johon kaata kaikki painavat asiat ennen nukkumaan käymistä, jotta vaikeisiin asioihin voi palata sitten hyvin levänneenäkin. Traumojen kanssa tilanne on tietysti vähän toinen, ei tietenkään niin helppoa vain sulkea kansia ja alkaa nukkumaan, joten traumoista kärsivien on tiukemmin pidettävä huolta oman elämänhallinnan/ unihygienian onnistumisesta ja omasta hyvivoinnistaan pitkäjänteisesti. Meditaatio, sopivasti liikuntaa, ehkä rukous, unettomuutta käsittelevä ja käytännön harjoitteita/ratkaisuja ehdottava kirjallisuus, unettava lukeminen,lämmin juoma.. Parempi apu kuin mikään lääketeollisuuden psyykettä sekoittava kemikaalicocktail,josta on ikäviä sivuvaikutuksia aivan liikaa. Näistä keinoista lääkäri ei sinulle puhu, siitä ei hänelle palkkaa makseta.

Lääkäri ei ehkä puhu noista keinoista, koska kliinisestä unettomuudesta kärsivät ovat yleensä jo juoneet yrtiteetä kirjan kanssa ihan tarpeeksi monta iltaa saamatta unta. Sapettaa tällainen päteminen, kun oma unettomuus on niin pahaa, ettei siihen auta muu kuin lääkkeet, ja niitäkin on pitänyt kokeilla kymmenkunta erilaista ennen kuin oikea löytyi. En oikein edes kutsuisi unettomuudeksi, jos joku kamomillatee riittää siihen että nukahtaa. Tiedän, etteivät lääkkeet ole loppuelämän ratkaisu, mutta tällä hetkellä ne ovat ainoa mikä itselle toimii. Unihygieniaopit ovat kyllä käytössä.

Vierailija
14/110 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt neljänneksen tabletista (15mg)  jotain 3 vuotta,joka ikinen ilta, en tiedä onko nyt plaseboa vai ei, mutta nykyn ihan hyvin.

Sivuvaikutuksia ei ole mitään  nuin pienellä annoksella, sen lääkärikin sanoi.

Jos alan lopettaan,niin pitää kuulemma tehdä hitaasti.

Vierailija
15/110 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuo pari vuotta ja voin tosi huonosti sen ajan. Turvotti, lihotti ja aamuisin ja pitkälle päivään oli outo olo.

Sitten kysyin farmaseutilta et mitä hän on kuullut asiakkailta eli mitä valmistetta asiakkaat ovat kiitelleet unihäiriön hoidossa.

Farmaseutti kertoi, että kokeile Ketipinoria. Soitin omalääkärille ja pyysin reseptin. Sen jälkeen elämäni muuttui täysin. Aloin nukkumaan kunnolla, aamuisin olen virkeä ja paino putosi normaalitasolle. Olen kiitollinen farmaseutille, joka valisti asiasta. Annos on 2× 25mg iltaisin noin klo 21. Menen sänkyyn noin klo 22 ja luen kirjaa jonkin aikaa ja sitten nukahdan.

Vierailija
16/110 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonainen mirtazapiini masennukseen 15-30 mg vain lihottaa. Ja hyvin lihottaakin. Masu kasvaa ja se masentaa entisestään.

Unta varten puraise iltaisin 15 mg pilleristä 1/4 osa.

Vierailija
17/110 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä Stella jo pari vuotta. Ei mitään sivuvaikutuksia. Illalla 1 tabl ja uni 20 minuutissa. Aamulla aivan normi toimelias olo. Ei muuta lääkitystä kuin vitamiinit. Ikääkin lähes 70v. Päivisin pyöräilyä, lenkkeilyä ja kuntoilua. Ei kipuja eikä kolotuksia. En tupakoi, enkä käytä alkoholia. Harva nuorempi näin hyvässä kondiksessa.

Varoitukset koukkuun jäämisestä olen kuitannut, että mitä sitten, vaikka söisin lopun elämääni.

Ei tässä kukaan päiviänsä eteenpäin tiedä, nyt on nyt, ja ongelma unettomuudesta on nyt, ja tälla saan siihen avun.

Miksi unettomuutta ei käsitellä sairautena, johon löytyy lääke, siinä kuin muutkin sairaudet?

Jos on sydänvika, kolestroli, verenpaine, ahdistus, masennus ym. sairaus on siihen syötävä asianmukaisia lääkkeitä, miksei sitten unettomuuteen? Varsinkin kun on itselle sopiva löytynyt vailla sivuvaikutuksia.

Miksi unettomuus "syyllistetään" ja sanotaan, että pitäisi pärjätä ilman lääkitystä, jos ei vain pysty?

Jos vakavia sivuoireita tulevaisuudessa ilmaantuisi, tilanne olisi silloin toinen, mutta nyt on nyt, kuten tuli sanottua, ja ainut varma hetki on tämä hetki - huomisesta ei kukaan tiedä.

Vierailija
18/110 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle sopii, toiselle ei. Niin se menee monien muidenkin lääkkeiden kohdalla.

Ei ole olemassa yksiselitteistä ainoaa oikeaa lääkettä univaikeuksiinkaan. Kokeilujen kautta yleensä löytyy itsekullekin sopiva tai sopivin lääke ja annoskoko. ( T. Lääkäri)

Vierailija
19/110 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut tuo nyt aika tasan kolme kuukautta, millon se pakollinen lihominen pitäisi alkaa tapahtuun?

Annoksena puolikas tabletti joka ilta 2h ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
20/110 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein tuossa pitäs pitää taukoja ,ja kuinka pitkiä ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi