MIrtatsapiini ja unetomuus, kuinka kauan voi
Voi käyttää siis, joka päivä ,viikkoja ,kuukausia? sain reseptin ja hain paketin, lääkäri ei sanonut otanko joka ilta vai miten, tai kuinka kauan voi käyttää päivittäin.
Ainoastaan että ota puolikas illalla, kiitos ja näkemiin.
Netistä ei nyt oikeen löydy vastausta mihinkään suuntaan.
Kommentit (110)
Puolikas on liikaa. Ota vain pieni muru, auttaa paremmin! Itse olen käyttänyt vuosia joka ilta. Toimii, ei haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Puolikas on tarkoitettu unen tuloa tukemaan, itse joskus jouduin ottamaan kokonaisenkin. Kyllä se lääkeuni sitten ainakin joskus tuli, mutta ruokahalut ja kilot sen mukana, kuin myös järkyttävät kiukkukohtaukset. Nykyään käytän vain yrttitee sekoituksia, jotka sisältävät mm.sitruunamelissaa,humalaa,kamomillaa yms. sekä yrtti+ melatoniinipuristeita, myös tryptofaania sisältävien ruokien syömistä suositellaan ja kasvisruokavaliota, netti tietysti unille mennessä pois,tilalle mieluummin kevyesti viihdyttävä mutta ei liian ännittävä tai liikaa ajatustyötä vaativa kirja. Lääkärin määräämät melatoniinit olen myös onnistunut jättämään pois ja niinä öinä kun uni ei vain tule, se täytyy hyväksyä ja olla stressaamatta. Yö on usein parasta kirjoittamisen aikaa,toiset käyttävät myös ' huoli' listaa,johon kaata kaikki painavat asiat ennen nukkumaan käymistä, jotta vaikeisiin asioihin voi palata sitten hyvin levänneenäkin. Traumojen kanssa tilanne on tietysti vähän toinen, ei tietenkään niin helppoa vain sulkea kansia ja alkaa nukkumaan, joten traumoista kärsivien on tiukemmin pidettävä huolta oman elämänhallinnan/ unihygienian onnistumisesta ja omasta hyvivoinnistaan pitkäjänteisesti. Meditaatio, sopivasti liikuntaa, ehkä rukous, unettomuutta käsittelevä ja käytännön harjoitteita/ratkaisuja ehdottava kirjallisuus, unettava lukeminen,lämmin juoma.. Parempi apu kuin mikään lääketeollisuuden psyykettä sekoittava kemikaalicocktail,josta on ikäviä sivuvaikutuksia aivan liikaa. Näistä keinoista lääkäri ei sinulle puhu, siitä ei hänelle palkkaa makseta.
Itse olen kärsinyt unettomuudesta n 30 vuotta. Kaikkea on tullut kokeiltua ja tässä on monta hyvää vinkkiä. Lääkärin on helppo antaa lääkettä ja sillä pääsee potilaasta äkkiä eroon. Tärkeintä olisi kuitenkin pysähtyä miettimään mikä juuri sinulle aiheuttaa unettomuutta. Kuulostele itseäsi.
Pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Eiköhän jokainen unettomuudestä kärsivä ole kokeillut tasan kaikki keinot ennen lääkettä.
Täyttä roskaa iltiksen ja muiden "asiantuntijoiden" neuvot jos oikea unettomuus vaivaa.
Vaikuttaako tuo paremmin jos syö kuureina muutaman viikon,vaikko ihan satunnaisesti vaan?
Otin eilen puolikkaan, ja koko aamupäivä meni pöhnässä,mutta sainpahan nukuttua.
Touvottavasti tuo vaste pysyy. Ihan takuulla tänäänkin,eli ihan kohta.
Mulla kasvo siihen toleranssi muutamassa vuodessa ja jouduin vaihtamaan Ketipinoriin.
Mirtatsapiinin kanssa söin kaiken, mitä jääkaapista löytyi ja olisin syönyt hyllyt, oven ja jääkaapin valonkin, jos hampaat olisivat kestäneet. Painoa tuli lisää sellaisella vauhdilla että korvissa soi. Sain onneksi vaihdettua lääkkeeseen, jolla ei ole painoa tai ruokahalua lisäävää vaikutusta, ja syöppöily loppui siihen. Unettomuuteen auttoi loppujen lopuksi todella monen eri kokeilun jälkeen parhaiten Atarax eli väsyttävä antihistamiini. Kun ajoitan sen oikein, ei seuraavana päivänä ole tokkuraa. Eikä ole mitään riippuvuuden vaaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mirtatsapiinin kanssa söin kaiken, mitä jääkaapista löytyi ja olisin syönyt hyllyt, oven ja jääkaapin valonkin, jos hampaat olisivat kestäneet. Painoa tuli lisää sellaisella vauhdilla että korvissa soi. Sain onneksi vaihdettua lääkkeeseen, jolla ei ole painoa tai ruokahalua lisäävää vaikutusta, ja syöppöily loppui siihen. Unettomuuteen auttoi loppujen lopuksi todella monen eri kokeilun jälkeen parhaiten Atarax eli väsyttävä antihistamiini. Kun ajoitan sen oikein, ei seuraavana päivänä ole tokkuraa. Eikä ole mitään riippuvuuden vaaraa.
Millä annoksella söit ja kuinka kauan?
ja oletko nainen?
Vierailija kirjoitti:
Mulla kasvo siihen toleranssi muutamassa vuodessa ja jouduin vaihtamaan Ketipinoriin.
Kuin usein otit ja kuinka paljon?
Kolme vuotta ollut tuo sama, ei ole tullu yhtään kiloja, ja melkein jokapäivä käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä annoksella söit ja kuinka kauan?
ja oletko nainen?
Minuakin kiinnostaisi tietää. Aloitin pari viikkoa sitten sillä puolikkaalla tabletilla (en nyt muista sitä annostusta) ja ihmettelin, kun oli niin kova ruokahalu. Vasta täältä ketjusta sain kuulla, että voi lisätä ruokahalua. Tänäänkin oli suorastaan PAKKO ahmia sitä sun tätä, ei mitään äärtä eikä rajaa sillä himolla. Ja vaikka olen lievästi ylipainoinen ja on tullut herkuteltua, mitään tuollaista pakonomaista ahmimista minulla ei ole ikinä ennen ollut.
Lääke ei minulla välttämättä edes auta. Jos ajatukset pyörivät päässä ja ahdistaa, tunnistan kyllä sen unettavan vaiheen, mutta se ei riitä nukahtamiseen. Keskimäärin nukun kyllä selvästi paremmin. Toisaalta ongelma on, että päivisin nukuttaa joka tapauksessa eli en ole juuri sen pirteämpi kuin ennenkään :( Terveyden kannalta on kyllä ehkä parempi näin, että nukun kuitenkin enemmän.
Minä kokeilen tänään että otan vain neljänneksen tabletista.
Ja tuo neljännes toimi, hyvin nukuin.
Ärsyttävä pilkkoa tuota, otin sitte suussa sulavia,pyöreitä ja pikkusia.
Ei tuommosta saa kahdeksaan osaan millään. ja menee tomuksi helposti.
Jatketaan siis puolikkaan ottamisella.
Vierailija kirjoitti:
erikoinen lääke sinänsä että kun toimii eritavalla riippuen ihmisestä..
osalla unettava vaikutus katoaa?
osalla auttaa nimenomaan nukahtamiseen?toi pöhnäolo seuraavana päivänä on erikoinen myös, itsellä sitä tuli vielä useamman viikonkin käytön jälkeen ja lopetinkin sitten.
unettava vaikutus on aika huono jos on parisuhteessa.. eksä käytti, otti aina kahdeksan jälkeen, eipä paljoa tarvinnut miettiä että oltaisko ilta kahdestaan sitten kun lapset nukkumassa... eksä oli kanttuvei ennen kymppiä ja yritäppä herättää.. ei muuten onnistunut.
Tuo on muuten just se norsujarru mulla kun unettomuus on piinannut päiviä. Itse en tykkää mistään lääkkeistä mutta murunen mirtaa on taivaan lahja kun kerta kaikkiaan on pakko nukkua. Jysähdät hetkeksi sellaiseen tahmeaan uupumukseen tuon avulla. Ja kyllä, usein se tahmeus tuntuu seuraavana päivänä mutta kyllä siitä usein ne ylikierrokset talttuvat ja alat päästä nukkumiseen kiinni.
Itse en söisi mitään unilääkettä joka ilta mutta unettomuutta on monenlaista ja toiset kestää valvomista huonommin kuin toiset. Mutta joo, itsekin olen huomannut miten se pieni murunen mirtatsapiinia tekee yöllisestä vessakäynnistä tokkuraista. Mut joskus tuo kuolemanväsymys on oikein tervetullut kokemus.
Olen ottanut puolikkaan varmaan puolisen vuotta,jokailta, jos nyt lopetan niin tuleeko jotaki oireilua? ainaki isommissa annoksisa on että pitää vähentämällä lopettaa.
Vai siirrynkö että otan sen neljäsosan jonku aikaa?
Vähentämällä paras lopettaa, mutta jos pieni annos ollut,niin ei sitä kauaa tartte vähennellä, viikko pari, riippuu kauanko ottanut.
Ihan kauhea lääke. Nukahdin illalla istualleni ja seuraavan päivän olin tokkurassa. Lihoin.
Mihin aikaan tuo kannattaa ottaa?