MIrtatsapiini ja unetomuus, kuinka kauan voi
Voi käyttää siis, joka päivä ,viikkoja ,kuukausia? sain reseptin ja hain paketin, lääkäri ei sanonut otanko joka ilta vai miten, tai kuinka kauan voi käyttää päivittäin.
Ainoastaan että ota puolikas illalla, kiitos ja näkemiin.
Netistä ei nyt oikeen löydy vastausta mihinkään suuntaan.
Kommentit (110)
Miten ton lopetuksen suhteen pitäs tehä?
onko joku täällä joka lopettanut, mistä annoksesta ja kuinka kauan oli mennyt?
Eli millasia oireita jos tulee edes.
Olen syönyt tuota puolikasta nyt 4.5kk ,ja toinen päivä ilman, milloin iskee vierotusoireet ,vai iskeekö edes kun ei ole ollut suuri annos?
Ihan huvikseen kokeilen kun loma, ja että pärjäiskö ilman .Ja voin jatkaa kokeiluja pari viikkoa ja ehkä lopettaa kokonaan.
Muutama päivä lopetuksen jälkeen-viikko ,jos ei tuu mitään niin ei sitte tuu.
Ja tuo annos ja aika sen verta lyhyt että tuskin mitään tulossa.
no nyt kolmas päivä eikä oireita, ja nukuin ihan yhtä hyvin/huonosti kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ton lopetuksen suhteen pitäs tehä?
onko joku täällä joka lopettanut, mistä annoksesta ja kuinka kauan oli mennyt?
Eli millasia oireita jos tulee edes.
Otin 15mg joka ilta noi7 vuotta. Lopetin vähentämällä lääkkeen määrää 3kk ajan tasaisesti. Piirtelin siihen lääkeliuskaan valmiiksi tussilla merkit otanko puolikkaan, kokonaisen vai en mitään niin en mennyt laskuissa sekaisin.
En nyt muista aivan tarkalleen miten vähensin, mutta tein sen 2 viikon sykleissä. Esim ekat 2 viikkoa joka kolmas päivä otin vain puolikkaan. Seuraavat 2 vähensin taas muutaman päivän kohdalla puolikkaaseen. Lopulta otin puolikkaan joka toinen tai joka kolmas päivä. Koskapa minulla ei ollut mitään selkeitä oireita lopettamisesta missään vaiheessa niin lopetin sen vähentämisen siinä kolmen kuukauden kohdalla.
Kun täydestä lopettamisesta oli mennyt pari kuukautta, huomasin joitain eroja tunteissa ja käytöksessä. Olin tunneherkempi, varsinkin aluksi tunteita ryöpsähteli. Saatoin itkeä liikuttuneena mainoksesta, äyskähtää puolisolle helpommin, tai sättiä itseäni jostain pienestä. Yhdistin nämä vasta myöhemmin mirtan lopetukseen, kun ei se muutos ollut mitenkään radikaali tai tuntuva. Ja ajattelin että jaa-a eiköhän se ajan kanssa tasoitu pois.
Ja niin sitten kävikin, että piti vaan antaa itselleen aikaa löytää uusi tapa kohdata ja käsitellä tunteita, eikä panikoitua ja luulla tulleensa hulluksi. Tunteet tasoittui parissa kuukaudessa.
Nukahtaminen vaikeutui ehkä 1-2kk ajaksi myös. Siinäkin annoin itselleni aikaa, koska tiedän että asian stressaaminen vain pahentaa tilannetta. Tällä hetkellä nukahdan hyvin ja nukun jopa paremmim kuin lääkkeen kanssa.
Ja myös positiivisia muutoksia oli. En voinut mitenkään tietää miten lääke oli vaikuttanut tunteidenhallintaani, koska oloni oli ollut 100% "normaali" koko tuon 7 vuotta! Mutta nyt huomaan että kestän nykyään paremmin kaikkea jännittävää, järkyttävää, uutta, outoa. Ennen menin aika lukkoon kaiken uuden edessä ja kammosin monia sosiaalisia tilanteita. Olin ajatellut että lääke AUTTAA tuossa asiassa, ja olinkin sen kanssa hyvinvoiva ja hyvin toimiva, mitä nyt vähän pelokas ihmisenä. Nyt ilman lääkettä olenkin rohkeampi, energisempi ja aktiivisempi. Tavallaan tämä myös surettaa, koska koen että 7 vuotta oli ihan liian pitkä aika käyttää mirtaa. Mutta en vaan voinut tietää ja pelkäsin kovasti muutoksia, kuten lääkkeen lopettamista.
Mulle lääkäri sano että jos on syänyt vähän aikaa päivittäin ,muutaman kuukauden ja vaan unettomuutene,niin sen voi lopettaa vaikka samantien.
Mutta itse otan ehkä kerran viikossa vaan.
neljäs päivä, samat unet, ei muuta.
Tuli vaa luettua kauhutarinoita lopettamisesta,siksi täällä kyselen ja stressaan.
Olen kokeillut mirtaa, ei auta minulla. Nyt ketipinor ja tämä sopii mulle paremmin
.
Ei sopinut minulle tuo lääke kun kokeilin. Neljäsosan tabletista otin ja kyllähän se uni tuli, mutta oli jotenkin hirveän ahdistava ja raskas olo. Yhdessä vaiheessa tuntui jo ihan siltä, ettei saa edes henkeä. Ja unet oli omituisia, väkivaltaisiakin. Ja sitten koko seuraavan päivän torkuin istuallani.
Nyt olen käyttänyt Zopinoxia säännöllisen epäsäännöllisesti parin vuoden ajan. Toimii minulla paljon paremmin, saan nukuttua eikä ole ainakaan toistaiseksi ollut mitään pahempia sivuvaikutuksia.
Te, joille lääke aiheuttaa totaalisen väsymisen ja/tai päiväväsymystä seuraavanakin päivänä, kokeilkaa ihan pientä murua. Ellette sitten ole jo kokeillut ja jo sillä mennyt tainnoksiin.
Kauanko kestää käyttää että vaikuttaa?
Oli noin vuoden verran. Jaoin tabletin kolmeen tai neljään osaan. Silti aivan pöhnäinen olo seuraavana päivänä ja paino nousi n15kg. Sitten sain vinkin farmaseutilta ja lääkärin kautta resepti Ketipinor 25mg. Se sopi minulle. Ohjeen mukaan 1-2 tbl illalla. Ja nukun kuin tukki. Tai vaikka herään välillä pääsen uneen uudelleen.
Viime yönä nukuin melkein 11 tuntia. Olo on kevyt ja virkeä ja paino pudonnut entiselleen. Jos muuten niin kokeilkaa.
Ketipinoria ei saisi määrätä unettomuuteen. Ilmeisesti se kuitenkin auttaa monia. Ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinoria ei saisi määrätä unettomuuteen. Ilmeisesti se kuitenkin auttaa monia. Ristiriitaista.
Kyllä, minullakin se auttaa eikä kasvata ruokahalua kuten mirtazapin.
Saako niillä hengen pois helposti jos ottaa esim viinan kanssa?
Reilu vuos menny 7.5mg,joskus koko tabletti unettomuuteen ja kuulemma auttaa ahdistukseen kans samalla, no ei auta kumpaankaan.
Voiko tuon lopettaa samantien vai pitääkö alkaa vähenteleen? En jaksais oottaa helmikuun lopulle, sillon lääkärin kans aika seuraavan kerran.
Mulla on ilmeisesti psyykkinen riippuvuus tuohon, koska yritän vähentää käyttöä, mutta vaikealta tuntuu. Se on niin helpottava tunne, kun tietää saavansa nukutuksi. En muuten vähentäisi, mutta olen lihonut viime aikoina ja pelkään tuon lääkkeen olevan yksi syy siihen.
taisit syödä suurta annosta ? ja muutenkin syöpöttelyyn taipumusta?