MIrtatsapiini ja unetomuus, kuinka kauan voi
Voi käyttää siis, joka päivä ,viikkoja ,kuukausia? sain reseptin ja hain paketin, lääkäri ei sanonut otanko joka ilta vai miten, tai kuinka kauan voi käyttää päivittäin.
Ainoastaan että ota puolikas illalla, kiitos ja näkemiin.
Netistä ei nyt oikeen löydy vastausta mihinkään suuntaan.
Kommentit (110)
Minä käytin vuoden verran ja nukuin kyllä hyvin. Valitettavasti lihoin vuodessa reilut 10 kiloa eikä lihomiselle tuntunut tulevan loppua, joten lopetin lääkkeen. Nyt laihdun mutten nuku 😅 Syömiseni en ole kokenut muuttuvan ollenkaan tänä aikana. Alkuun lääke aiheutti makeanhimoa, mutta se hävisi ekan kuukauden aikana. Olen aina ollut hoikka enkä mitenkään ruoan perään joten tämä lihominen oli tosi outoa.
Miten meni lopettaminen vuoden jälkeen? tuntuu monilla olevan aikamoisia vaikeuksia lopettaa. Vai käytitkö päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Miten meni lopettaminen vuoden jälkeen? tuntuu monilla olevan aikamoisia vaikeuksia lopettaa. Vai käytitkö päivittäin?
Käytin lähes päivittäin, neljäsosapillerin illassa. Ei ollut muuten yhtään vaikeaa, mutta herään aamuyöstä enkä saa enää nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt yli 15 vuotta. Hyvä lääke.
En nyt sanoisi. Masennukseen ei auttanut, oli raakoja painajaisia, harhoja ja paino nousi 35 kg / 2 v. En itse tajunnut, että painajaiset ja (pääasiassa) näköharhat olivat lääkkeen sivuvaikutuksia - kerroin niistä kyllä lääkärille, mutta ei se mitään tehnyt lääkitystä muuttaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää 1/4-osa. Otan silloin, kun stressaa ja uni ei tule/on jo unettomia öitä alla.
Edellisessä työssä söin aina su-to, nyt otan harvemmin kuin kerran viikossa.
Unettomuuteen auttaakin paremmin mitä pienempi annos on.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa tuo voi pistää lihomaan? ja millaisilla annoksilla?
30 mg annos lihotti ensimmäisen kuukauden aikana reilut 10 kg - eli 47-60 kg. Ruoka-annokset pysyivät samoina (syön yleensä pieniä annoksia), mutta makean nälkä lisääntyi. Näin jälkeenpäin ajatellen tuskin kuitenkaan söin karkkia 13 kilon edestä kuukaudessa.
Kolmisen vuotta olen käyttänyt 7,5mg per yö. Aluksi aloitin 15mg annostuksella. Ekat pari päivää olin aivan sekaisin tai pökerryksissä päivän. Se meni kuitenkin ohi eli oli jotain alkuoireita vain. Muutaman viikon käytön jälkeen aloin puolittamaan tabletin ja sillä olen mennyt ja hyvin on nukuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräs 30kpl, jos otan jokailta,niin sehän menee 2 kuukaudessa, (puolikas siis aina)
uusiiko lääkärit sitte tuon niin pian? vai olettaako ne että kestää useita kuukausia ainaki ?
Kyllä mirtatsapiinia uusitaan, eihän se ole bentso eikä varsinaisesti riippuvuutta aiheuttava lääke. Nämä nykyiset nuoren sukupolven lääkärit on aivopesty siihen, että bentsoja tai unilääkkeitä ei tule määrätä kenellekään, mutta kyllä ne sitten määräävät mirtatsapiinia, melatoniini ja Ketipinoria ihan suosiolla,
Yksi mummo joutui osastolle virtsatulehdukseen liittyvän huonontuneen kunnon vuoksi muutamaksi päiväksi. Hän oli käyttänyt jo vuosiä Zopinox (=Imovane) 7.5 mg ½ tablettia illalla ja sillä pärjännyt. Osastolla lääkärinä työskennellyt kandi lopetti Zopinoxin ja aloitti melatoniinin, ja kotiutuessaan muutaman päivän kuluttua mummolla meni lääkelistalla 4 mg pitkävaikutteista ja 9 mg lyhytvaikutteista melatoniinia. Ja mummo oli sanomansa mukaan kuin humalassa aamuisin. Mummoa aiemmin hoitanut lääkäri sitten lopetti melatoniinit ja palautti puolikkaan Zopinoxin lääkelistalle. Ja kaikki olivat tyytyväisiä.
reilu vuosi 15mg iltaisin,sitte 3-4vk 7.5mg , ja nyt menossa kolmas viikko ilman.
Maha kipeä joka aamu ja välillä illallaki, ja tulee hetkittäin tärinät+ahdistuskohtauksia.
Eka viikolla ei mitään, sitte nuo alkoi, mutta onneksi olen saanut nukuttua jonkun verran jokayö.
En suosittele, edes unettomuuteen.
Neljännes riittää unen saantiin minulla.
Viikon pari auttoi, sitten piti pitää taukoa kuukauden verran että alkoi auttamaan . Ja taas pitäs ottaa tänään kun valvonut pari yötä.
Se puolikas tuo unen, ja sitten piti ottaa pari kertaa viikossa,sitten kolme,ja sitten jokailta melkeen5kk.
Ja aikamoiset oireilut iski samantien ku lopetti,hiki,kylmä vilu,flunssa,maha sekasin...
Ja nyt 5vk ilman ja vieläki jatkuu,vähän lievempänä tosin ja jopa nukunkin.
Eli jos käytätte,ei ehkä jokapäivä kannata.
Niin ja kuulemma 7,5mg voi lopettaa ilman vähentämisiä, just joo.
Minä söin ahdistukseen ja unettomuuten 15mg vuoden verran ja sitte lopetus kuin seinään.
Aivan kauheat oireet kesti varmaan 4kk, voitte itse googlettaa listaa, se on pitkä.
Eilen otin ensimmäisen kerran puolikkaan kuten lääkäri määräs, en meinannu päästä ylös sängystä ja ne unet oli jotai ihan outoja.
3-4kk jälkeen loppui teho ja lopetin. Kuukauden oli paha olo ja hiki vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt neljänneksen tabletista (15mg) jotain 3 vuotta,joka ikinen ilta, en tiedä onko nyt plaseboa vai ei, mutta nykyn ihan hyvin.
Sivuvaikutuksia ei ole mitään nuin pienellä annoksella, sen lääkärikin sanoi.
Jos alan lopettaan,niin pitää kuulemma tehdä hitaasti.
Jos syö neljännes tabletin per ilta, miten se lopetetaan hitaasti? Määräähän on vaikea tuosta pienentää, harvennetaanko välejä?
Paha myrkky on.Vaikeaa on jos lääkkeen lopettaa.Pahat oireet lopetuksesta.
Söin tuota 7.5mg annosta 3kk,aika tasan, ja sitte lopetus, ekat 3 vk aika ok,vähä maha kipeenä,nyt neljäs viikko ja ihan kauheat ahdistukset ja tärinät yhtäkkiä.
Ei ole mitään muuta lääkitystä,koskaan ollutkaan, eli en keksi muuta syytä kuin vierotusoireet.
Kauankohan tässä pitää täristä .
Käytin jonkin aikaa ahdistuksen aiheuttamaan unettomuuteen 1/4 tabletin. Nukuin kyllä, mutta olin puolille päivin aivan järkyttävässä tokkurassa joka päivä. Lääke vaikutti myös motoriikkaan aamupäivisin, en pystynyt esim. kirjoittamaan kunnolla, kun kädet tärisivät. Aivan järkyttävä olotila, yritä siinä sitten käydä töissä, kun puolet päivästä olet koomassa. Väsymyskin oli parempi. Vaihdoin Zopinoxiin, jota käytin max 1-2 kertaa viikossa tasaamaan huonosti nukuttuja öitä. Lopulta lopetin senkin, kun ahdistus alkoi helpottaa ja huomasin nukkuvani paremmin ilman.
Kuinka kauan olet käyttänyt tuota? sinä edellisen kirjoittaja?
Ja millä annoksella ?