Opiskelija - millanen on toimeentulo!?
Eli olen nyt 18-vuotias ja olen löytänyt alan jota haluaisin lähteä opiskelemaan. Ehkä oppisopimuksella. Haluaisin myös muuttaa omaan vuokra asuntoon asumaan, yksiöön, kohtuu hintaiseen sellaiseen. Minulla ei ole mitään säästöjä, ei sukulaisia tai ystäviä joilta voisin saada minkäänlaista tukea. Vanhempani eivät halua auttaa enää minua ja muutenkaan en niille kovin mielellään kertoisi missä asun ja missä koulussa olen, jotta en edelleen ois niiden talutusnuorassa ja niillä ois jonkinlainen ote minuun ja mahdollisuus pilata minun elämää. En ole myöskään ajatellut aloittaa opiskeluja kotipaikkakunnalla tai tässä lähellä.
Kommentit (151)
http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/3945253/Laitoin_n%C3%A4in._Kun_vuokranantaja_ei_hyv%C3%A4ksynyt_sosiaalitoimen_vuokravakuutta. Ai tulit takaisin. Se vuokranantaja ei voi tietää oletko symppis ja hyväsydäminen nuori vai laitanko kämpän paskaksi heti ja jätät vuokrat maksamatta. Siksi takuuvuokra.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:49"]
Ja senkin takia voisin valita itteni tapaisen vuokralaisen, koska tietäsin sillon missä tilanteessa hän ois henkisesti, koska oon ite kokenu saman.
Ja ajattelisin myös niin, että ne muut keillä on esim. työpaikka ja vakituiset tulot, niin saavat varmasti vuokra-asunnon helposti muualtakin. Mutta tämä nuori ei ehkä saa... tai voi olla aika vaikea olla saada. Niimpä haluaisin auttaa, terveessä määrin. Kunhan se ei tule omille nilkoille.
Ja ei tuolla nuorella ois oikeen muuta tietä ja ulospääsyä kokonaisvaltaisesti parempaan elämään.
[/quote]
Eikö sinusta tämä viesti ole vähän ristiriitainen? Haluaa auttaa mutta ei halua taloudellisesti takkiinsa, sehän on idea koko vuokratakuissa.
[/quote]
No mikä tässä ois niinku se ongelma?
Etkö usko et voi saada niinku välttämättä molempia vaihtoehtoja? ottamatta sen kummemmin takkiinsa... jos osaa itsekin vähän ihmisenä terveissä mittasuhteissa joustaa ja tulla vastaan.
Koska jos ei tuu, on nämä ihmiset aika oman onnensa nojassa.
Ja jos on ihmisellä yhtään omia lapsia, niin pitäis normaali järki ja empatia kyky pelata niidenkin kautta ajatellen et herranjumala kun toi nuori on tuossa ja noin vaikeassa tilanteessa...
Pitäisikö tai voisinko auttaa jotenkin, mutta varmistamalla kuitenkin ettei siitä koidu mulle suurempaa haittaa?
Niin emmä sillon ihan rehellisesti sanoen tiedä että mikä siinä olisi se ongelma.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:46"]
Älä ole noin avuton pliiiis
[/quote]
Älä itse ole.
[/quote] En mä pahalla tarkottanut.. Mutta kun Kelalta löytyy oikein selvät nettisivut ja heille voi soittaa. Ihmetyttää vaan niin kovin toisen tietämättömyys.
[/quote]
No sekin on hyvin mahdollista...
Kun on vähän niinku säkissä kasvatettu. Ei minun vanhemmatkaan pahemmin näistä asioista tiedä. Joten omena ei kauas puusta putoa, sanonnan mukaan, mutta itse yritän pyrkiä helvetin kauas heistä kaikin tyylilajein... :)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:59"]
Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.
Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.
[/quote]
No en nyt viitti ihan noin tarkasti kertoa, mutta enköhän mä saa joltain ammatti-ihmiseltä kahden kesken sitten tarkemmat neuvot niihin asioihin.
Täältä haen nyt osittain näitä ja kiitos muuten sinullekin vastauksestasi. :)
Ja mulla ei ole terveydellistä lausuntoa noista mielenterveysongelmistani esimerkiksi... koska en ole koskaan hakeutunut vielä lääkärin puheille juttelemaan, koska mulla on ollu joku pelko mennä sinne. Että esim joudun suljetulle osastolle, en pääse sieltä koskaan pois? jne. tämmöstä. Mutta tiedän kyllä että mä tuun esimerkiksi mielenterveydellistä apua tarvitsemaan, mutta mietin että maksaako sitten sekin? esimerkiksi terapia? mistä mä rahat siihenkään...
Vai jäänkö ikuisiksi ajoiksi tälläseksi? :(
Enkä oo hakenu vielä sinne kouluun. Kun mulla on mielessä tietty ala ja suuntaus mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja mistä saada sitten sen ammatin, mutta kun en ole vielä aivan 100% varma siitä. Pitäisi tänään esim. paperille pohtia että mitä minä haluaisin oikeasti tehdä. Ja sit et se on varma juttu ja suuntaus selvillä.
:)
Mutta siis mä voisin saada apua sosiaalityöntekijältä, vaikka oon yli 18v ja en oo aiemmin sosiaalitoimen piirin holhoukseen ala-ikäisenä kuulunut?
Ja myöskin sen paikkakunnan sossulta minne menisin sitten opiskelemaan, eikä täältä missä mä nyt asun?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:49"]
Miksi pitäisi joustaa vuokratakuun kanssa? Asunto on sijoitus, ei hyväntekeväisyyttä.
[/quote]
Tuota kuuleppa sinä haista paska tyyppi. Kaikki eivät ole niin itsekkäitä.
Jos minä en aja itseäni vararikkoon, saan kuitenkin sen vuokran tai n. suunilleen jos muutamalla kympillä joustetaan siitä asunnosta ja kaikenlisäksi hyvänmielen kun olen auttanut vaikeassa tilanteessa olevaa nuorta, koska olen kulkenut itse joskus saman tien. Niin näätkö miksi en pidä sitä pahana asiana!
Saan kaiken minkä itsekin tarvitsen taloudellisesti + mutta saan myös hyvän mielen, koska olen saanut auttaa ja tehdä hyvää.
Pahalta minusta tuntuisi miettiä että päätykö se nuori kadulle? hankkimaan rahaa jotain epälaillisia keinoja? yömajaan? itsemurhaan? kun mulla ois kuitenkin mahdollisuus TERVEISSÄ mittasuhteissa auttaa häntä. Niin miksi en sitä tekisi?
Ja toivottavasti hänenkin elämäntilanteensa olisi jonain päivänä sitten niin hyvä, että hän muistaa ja kunnioittaa saamaansa mahdollisuutta aina ja on ammatti ja on töissä ja esim. perheen äiti. Ja voi sanoa, että huh, kaikestapa minä selvisin. Onneksi ei tarttinut päätyä huoraamaan tai itsemurhaan tai kadulle ja yömajoihin vaikka elämä tuntui sillon tosi rankalta...
Ymmärrätkö?
Osaatko yhtään ajatella näin?
[/quote]
Ap ilmeisesti selittelee täällä itse, miksi ei olisi maksamassa vuokratakuuta. No ei kun printtaat vaan tämän tekstin ulos, kun käyt asuntonäytössä ja lyöt vuokranantajalle kouraan. :)
Ja se, että esimerkiksi aloittaja joutuisi katuojaan, jos vuokranantaja ei jousta on bullshittiä, koska aloittajan kaltaiselle etsittäisiin joka tapauksessa soluasunto sieltä hänen kotikaupungistaan. Edellä mainitun kaltaisen kirjoittajan kaltaiset vaan ajattelevat, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen. Tämä ketju esittelee ihan hyvin, mitkä ovat aloittajan vaihtoehdot.
Ne ovat
-soluasunto
-mahdollisuus säästää itse vuokratakuut
-mahdollisuus kysyä onko mahdollista olla maksamatta niitä (erittäin epätodennäköistä)
Kuule, vuokranantaja yleensä lyhentää asuntolainaa sillä vuokratulolla ja maksaa vielä yhtiövastikkeenkin. Hänen lainanmaksukykynsä voi riippua siitä onko vuokra ajallaan tilillä vai ei. Olet ilmeisesti se sama joka jossain toisessa ketjussa jo raivosi kun vuokranantajalle ei kelvannut sos.toimen maksusitoumus takuuvuokraksi. Sait lukuisia hyviä neuvoja mutta mikään ei ole näköjään mennyt perille. Yritä nyt ymmärtää ettei ole kenenkään tehtävä joustaa ja jeesata koska on pilvin pimein tarjolla niitäkin vuokralaisia joilla on raha lyödä tiskiin. säännölliset tulot ja asiat kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:05"]
http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/3945253/Laitoin_n%C3%A4in._Kun_vuokranantaja_ei_hyv%C3%A4ksynyt_sosiaalitoimen_vuokravakuutta. Ai tulit takaisin. Se vuokranantaja ei voi tietää oletko symppis ja hyväsydäminen nuori vai laitanko kämpän paskaksi heti ja jätät vuokrat maksamatta. Siksi takuuvuokra.
[/quote]
Juuri näin. Vuokranantaja ei ole selvännäkijä eikä sellaiseksi aio. Siksi vuokravakuus.
Siis sossu saattaa auttaa sua takuuvuokrissa jos kerrot rehellisesti sun tilanteen mielenterveysongelmineen ja pakolla muuttaa pois kotoa. Ettei vanhemmat auta ja oot ihan pulassa. Mun tietääkseni oman nykyisen asuinkunnan sossu saattaa joskus suostua antamaan apua poismuuttoon takuuvuokrien muodossa koska samalla saavat sut pois siltä asuinkunnalta viemästä rahoja. Eli kertomalla rehellisesti saatat saada apua. Sossu on sitten tosi vaikea myöntämään mitään eli älä ole mikään hissukka siellä vaan kerro sun hädästä kunnolla!
Itse opiskeluihin et saa muuta apua kuin opintotukea. Se on korkeakouluopiskelijalle 469e/kk käteen. Vähän vähemmän amiksesta tulleelle. Ei pahalla tosiaan mutta vaikutat kyllä ihan uusavuttomalta kun nää asiat selkiäis kyllä Kelan ja sossun nettisivuilta!
Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.
Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.
[/quote]
Hah hah, kyllä vain. :D
Ja ei taida olla sulla mitään, millä laittaa vastaan. Huomaa että nuo alapeukutuksetkin tulee itsekkäiltä ja vittuuntuneilta vuokranantajilta, varmaan.
Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja.
Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää?
Ei mätä muussa kun itsekkyydessä.
Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?
Mitäs maksaa sitten henkisellä tasolla ja taloudellisesti sekin, et tuolla lojuu ihmisiä kadulla. Etenkin nuoria, joilla pitäis olla koko elämä eessä. Tai vanhuksia, jotka on muutenkin jo heikko kuntosia tai sairaita. Joutuuvat kerjäämään tai joudutaan pitämään yllä yömajoja ja jollakin tapaa yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksamaan näistä kodittomista. Niin eikö se maksa ittensä takaisin, että nämä henkilöt saatais työelämään kiinni ja he saisivat hyvän elämänlaadun?
Kyllä sä nyt varmaan itekkin loput tajuat et miten asiat on.
Jokaisella on oikeus kantaa kortensa kekoon tälläisten ihmisten kohdalla. Mitä jos ite oisit samassa huonossa tilanteessa, eikä kukaan laittais tikkuakaan ristiin sinun takias? miltä se tuntuis?
Vai voitko mulle nyt ihan rehellisesti sitten myöntää ja sanoa suoraan, että joidenkin ihmisten paikka on kadulla ja tonkia roskiksesta esim. ruuan rippeitä? oli nuori tai vanha, sairas tai ei. Niin se on voi voi.
Terapia maksaa, kelalta voit saada tukea siihen, mutta itsellekin jää maksettavaa kuitenkin. Ei ole halpaa se. Voisit kuitenkin mennä juttelemaan ihan vaikka terveyskeskuslääkäriin, voi olla että sinut ohjattaisiin sieltä esim. psykologille juttelemaan.
Kuule ap, kun kyllä niitä sellaisia vuokranantajia on, jotka haluavat auttaa ahdinkoon joutuneita. He sitten yksi kerrallaan oppivat, että ei kannattanut. Kun nämä autettavat eivät useimmiten kuitenkaan niitä vuokriaan maksa ja laittavat vuokrakämpän paskaksi ja aiheuttavat hirveästi ylimääräisiä kuluja ja vaivaa vuokranantajalle. Pahimmillaan vielä haukkuvat vuokranantajan alimpaan helvettiin, vaikka itse ovat ihan kokonaan omasta onnettomuudestaan vastuussa ja vuokranantaja on yrittänyt hyväsydämisyyttään auttaa!
Tuossa aiemmassa ketjussasikin on yksi esimerkki tällaisesta. Vuokranantaja ei voi etukäteen tietää, että juuri sinä ne vuokrasi maksaisit ja siivosti eläisit, vaan jos käyttäydyt samaan tapaan kuin nämä muut ikävyyksiä aiheuttaneet vuokralaiset (et halua maksaa vuokravakuutta ja jos homma ei mene mielesi mukaan niin haistattelet ja vittuilet), hän aivan viisaasti katsoo että sinullakin on suuri riski sortua aiheuttamaan ikävyyksiä. Vaikka et itse sitä tarkoittaisikaan.
Teksteistäsi näkee ulkopuolinenkin ihminen, että tuskin pystyisit vuokraasi maksamaan säännöllisesti - eihän sinulla ole tuloja eikä minkäänlaista suunnitelmaa, miten alat niitä edes hankkia! Ja kun sitä vuokraa karhuttaisiin, ottaisit varmaan piakkoin esille itsemurha-aikeet ja alkaisit syyllistää vuokranantajaa kurjasta elämästäsi ja väittää hänen vievän sinulta mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen. Ei kukaan vuokranantaja halua vaivoikseen tuollaista käenpoikaa.
Sinulla on kaikki mahdollisuudet muuttaa omaa asennettasi ja opetella elämään itsenäisesti, hakea sitä työpaikkaa ja sitä kautta tulla luotettavammaksi vuokralaiseksi. Sen jälkeen pystyt sen toivomasi kaltaisen asunnonkin saamaan, mutta et nyt saman tien.
MENE LÄÄKÄRIIN. Ei sua kukaan suljetulle ole heittämässä, saat terapiaa ja ehkä lääkityksen. Luulen ettet tuossa kunnossa kykene vastuulliseen itsenäiseen elämään. Ohjeita:
1) varaa aika sosiaalityöntekijälle (kuka tahansa missä tahansa elämäntilanteessa voi tehdä niin)
2)kerro ongelmistasi
3)sinut ehkä ohjataan eteenpäin mielenterveyspuolelle ellet itse ole ottanut yhteyttä psykiatrille/lääkärille
4)sitten menet työvoimatoimistoon ja kerrot mitä tahdot
5)muista että jos haet alalle johon on soveltuvuuskokeet, et tod.näk.pääse sinne ellei mielenterveysongelmasi ole hoidossa. Siksi nyt on kaikkein tärkeintä se että HAET APUA ongelmiisi. Et pysty paneutumaan opintoihinkaan kunnolla kun et ole kunnossa.
6)nyt on se aika vuodesta jolloin haetaan kouluihin. Eli ole yhteydessä työvoimatoimistoon, he auttavat eteenpäin.
7)ja vielä kerran: HAE APUA MIELENTERVEYSONGELMIISI. Vasta sitten voit rakentaa elämääsi eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:00"]
Et saa täältä tarvitsemiasi neuvoja kuitenkaan. Kannattaa mennä kelan toimistossa käymään, siellä ne selittää asiat sinulle ja voit kysyä jos et ymmärrä.
Ihan oman (mielenterveyden) hyvinvointisi takia sanon, että tule pois uhriasemasta. Älä ole enää uhri (koulukiusattu jne) vaan ole nuori aikuinen.
[/quote]
Sait multa peukun. Yritän kyllä, tulla pois siis sieltä uhri asemasta. :) Mutta se on välillä vaikeaa, ilman minkäänlaisia tukiverkostoja. Ei se mitään, jos mulla ei oo ystäviä... kyllä sekin satuttaa, mutta vielä satuttavampaa on se että sinulla ei ole rakastavaa äitiä tai isää ! vaan ainoastaan sellaset jotka on harjottaneet sua kohtaan henkistä väkivaltaa vuosikaudet ja nyt haluavat vaan päästä täys-ikäsenä susta nopeasti eroon, koska olet rahan menekki. Enää ei kiinosta äitiä tai isää leikkiä. Se on välillä kivaa olla äiti tai isä ja sit taas ei ole. Mut näin oli jo pienenä... mut jätettiin sillon mm. ukin ja mummon hoitoon usein, jotta vanhemmat pääsee humputtelemaan omille menoilleen vaikka olivat jo 30v+ niin käyttäytyivät kun pahimmatkin parikymppiset tai teinit. Ja ukki ja mummo makso mulle vaatteet ja kaiken... äiti ja isä sai käyttää kaikki omat, vähäsetkin rahansa, pelkästään ihteensä. Että tämmöstä, elämää, meillä...
Ja nyt sit miks en oo enää mun ukin ja mummon kanssa väleissä niin siihenkin on syy. Niiden huonoja puolia oli sit se et ne hermostu tosi helposta millon mistäkin ja kun ne hermostu, ne aina fyysisesti kuritti mua pienenä. Löi, sain tukkapöllyä, luunappia jne. Aina sai pelätä, et meneeköhän sillä nyt hermot. Jos en ollu jollain tavalla mieliksi tai halusin eriasioita, mitä ne ois halunnu mun haluavan ja tekevän.
On niin paljon omasta mielestäni erheitä ja virheitä, jotka ovat voineet vaikuttaa minuun kielteisesti, että en viitsi kirjottaa edes tähän.
Ainut positiivinen muisto mikä mulla on vanhemmistani ja isovanhemmista jääny. On ollu. Raha, raha, raha. Sillä on kyllä koitettu lelliä ja lahjoo monessa asiassa, sit 18v hylätään täysin oman onnensa nojaan ja henkistä puolta ei pahemmin oo.
Niin mie monesti vaan mietin et mikä hitto on ollu se taktiikka oikeen kasvattaa minut...
Ja katotaan nyt mimmosia neuvoja saan, on tässä tullu ihan hyviä. :)
Ja voinko mä mennä mihinkä tahansa kelan toimistoon vai onko mun pakko mennä tänne kotipaikkakunnan kelaan? tosin ei nyt tuon kelan takii ois järki ehkä ees lähtee matkustaa muualle..
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:26"]
Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää?
Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?[/quote]
Jos vuokranantaja joutuu jo aluksi joustamaan vuokratakuudesta ja vuokran määrästä, hän ei todellakaan voi olla varma siitä, että vuokralainen on luotettava ja pystyy maksamaan vuokransa ajallaan. Kelan tuet opiskelijalle ovat aika pienet, ja jos nuori ei ole koskaan asunut omillaan eikä harjoitellut rahankäyttöä, voi hyvinkin käydä niin, että raha-asioiden hoito on alkuun hankalaa ja vuokrat viivästyvät. Totta kai vuokranantaja ottaa mieluummin työssäkäyvän vuokralaisen, jolla on säännölliset ja korkeammat tulot ja joka on jo ottanut vastuuta elämästään.
Yksityisillä vuokranantajilla ei ole mitään sosiaalista vastuuta. Sitä varten ovat erilaiset säätiöt (muun muassa opiskelija-asuntoja tarjoavat säätiöt, joita on lähes jokaisella paikkakunnalla), kuntien vuokra-asunnot ja myös isot vuokrayhtiöt, kuten Sato ja VVO. Jos vuokratalo on rakennettu aravarahoituksella, vuokranantajalla on lakisääteinen velvollisuus tarveharkintaan. Se tarkoittaa sitä, että opiskelupaikan saatuasi voit jättää asuntohakemuksen ja vielä soittaa perään kertoaksesi tilanteen - sinulla on opiskelupaikka mutta ei asuntoa samalla paikkakunnalla - ja sinä menet jonossa kiireettömämpien tapausten edelle. Näillä vuokranantajilla myös vuokravakuus on pienempi ja yleensä vuokrat matalampia kuin vapailla markkinoilla.
[/quote]
Ja ei taida olla sulla mitään, millä laittaa vastaan. Huomaa että nuo alapeukutuksetkin tulee itsekkäiltä ja vittuuntuneilta vuokranantajilta, varmaan.
Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja.
Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?
Mitäs maksaa sitten henkisellä tasolla ja taloudellisesti sekin, et tuolla lojuu ihmisiä kadulla. Etenkin nuoria, joilla pitäis olla koko elämä eessä. Tai vanhuksia, jotka on muutenkin jo heikko kuntosia tai sairaita. Joutuuvat kerjäämään tai joudutaan pitämään yllä yömajoja ja jollakin tapaa yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksamaan näistä kodittomista. Niin eikö se maksa ittensä takaisin, että nämä henkilöt saatais työelämään kiinni ja he saisivat hyvän elämänlaadun?
Jokaisella on oikeus kantaa kortensa kekoon tälläisten ihmisten kohdalla. Mitä jos ite oisit samassa huonossa tilanteessa, eikä kukaan laittais tikkuakaan ristiin sinun takias? miltä se tuntuis?
Vai voitko mulle nyt ihan rehellisesti sitten myöntää ja sanoa suoraan, että joidenkin ihmisten paikka on kadulla ja tonkia roskiksesta esim. ruuan rippeitä? oli nuori tai vanha, sairas tai ei. Niin se on voi voi.
[/quote]
No voihan helvetti. Kun vuokranantaja ei ole se jonka on sinua autettava. Se on psykiatri. Mitä jauhat muutamasta kympistä kun sinulla ei ole penniäkään, ei vuokratakuuta, ei mitään tuloja? Millä todistat maksukykysi? Jos olet jo saanut kertaalleen maksusitoumuksen sossusta, olet siis käynyt sosiaalityöntekijän luona. HYVÄ! Käypä uudestaan ja ota mukaan nämä kaksi ketjua joissa olet surkutellut omaa äärimmäisen kurjaa asemaasi. Muista myös se että maailmasa miljoonat ihmiset näkevät nälkää tälläkin hetkellä, heitä kidutetaan, raiskataan, pidetään vankeina, pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti - ja osa heistä on pikkulapsia! Sinulla on kuitenkin asiat kohtalaisen hyvin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:05"]
[/quote]
No mä yritän tässä selvittää että mitä kaikkia vaihtoehtoja mulla on. Niin pitääkö mun tosiaan hankkia sitten siihen takuuvuokraan ne rahat epärehellisten keinojen kautta?
Mietippä tätä.
Ja kyllä ihan tavallinen töissä oleva talliainenkin voi sen kämpän paskaksi pistää ja pärjäätkö sinä sitten hyvin elämässä kun et luota kehenkään ihmiseen? vai onko se aika vaikeaa?
Mutta ymmärrän kyllä tuon miksi haluaisi takuuvuokran, jos se asunto menee paskaksi... mhh. :)
[/quote]
[/quote]
Ei kenenkään paikka ole kadulla mutta ei myöskään mun OMISTAMASSA asunnossa....
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:50"]
19, ei vuokranantajan tehtävä ole olla laupias samarialainen. Kannattaa asennoitua vähän eri tavalla koko asunnonvuokraamishommaan eikä jäädä jumiin tällaiseen asiaan.
On myös hölmöä nuorena päättää, ettei voi asua soluasunnossa. Voihan sitä saada vaikka minkälaiset kämppikset mutta sekin on mahdollista, että tutustuu kämppiksiin ja saa heistä kavereita. Ei ihme että joillakuilla vain mt-ongelmat syvenevät, jos jo nuorena päätetään, ettei tulla toimeen muiden ihmisten kanssa.
[/quote]
Kuule. Kukaan tässä ei ole sanonut etteikö toisten ihmisten kanssa toimeen voi tulla, varmasti voi ja mäkin haluan tulla. Mutta totuus kun on just se, mitä itsekin sanoit, että ei voi esimerkiksi tietää millaiset kämppikset saa. Ja mun ois ehkä tärkeämpää saada terapeuttista apua, sitten niitä sosiaalisia suhteita kyllä töissä ja koulussa mutta myös sitä oman asunnon tuomaa rauhaa ja vapautta...
Ja lueppas nuo kommentit mitä laitoin tuosta asunnon vuokraus jutusta. En missään vaiheessa oo sanonu että vuokranantajan tarviis olla mikään laupias samarilainen helvetti, vaan terveellä järjellä ja empatia kyvyllä varustettu ihminen, eikä niin itsekäs paska jos siihen ei periaatteessa ole loppujen lopuksi mitään syytä... :D niin että kerrotko sitten et mitenkä mun pitäis siihen hommaan muka asennoitua? :-)
Tää on mun tapa asennoitua, koska itse toimisin niin kun olen kirjoittanut!
Ja sullekin sen verran, että joku kadulta tuleva nuori voi olla jopa parempi vuokralainen kun sellainen kultalusikka perseessä syntynyt. Voi kuule arvostaa ihan eri tavalla sitä mahdollisuutta että saa katon päänsä päälle ja pitää parempaa huolta siitä asunnosta! kun ei ole sen saaminen ollut itsestäänselvyys...
Onko tuskaista tajuta totuutta!