Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija - millanen on toimeentulo!?

Vierailija
13.03.2014 |

Eli olen nyt 18-vuotias ja olen löytänyt alan jota haluaisin lähteä opiskelemaan. Ehkä oppisopimuksella. Haluaisin myös muuttaa omaan vuokra asuntoon asumaan, yksiöön, kohtuu hintaiseen sellaiseen. Minulla ei ole mitään säästöjä, ei sukulaisia tai ystäviä joilta voisin saada minkäänlaista tukea. Vanhempani eivät halua auttaa enää minua ja muutenkaan en niille kovin mielellään kertoisi missä asun ja missä koulussa olen, jotta en edelleen ois niiden talutusnuorassa ja niillä ois jonkinlainen ote minuun ja mahdollisuus pilata minun elämää. En ole myöskään ajatellut aloittaa opiskeluja kotipaikkakunnalla tai tässä lähellä.

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:32"]

Tätä kohtaa en tajunnut:

" Noiden päälle voit ottaa opintolainaa tai käydä töissä, saat tienata reilu 600 tuellista kuukautta kohden ja n. 1900 euroa tuetonta kuukautta kohden. "

Mut joo. Tuossahan oli tuo sinun laittama linkki siitäkin, joten pitää siihen tarkemmin tutustua.

[/quote]

Niin, jos nostat tukia niin Kela seuraa sun koko vuoden tuloja. Kelaa ei kiinnosta mitä tienaat yksittäisenä kuukautena, mutta sun on itsesi helpompi mieltää, paljonko saat tienata, kun tiedät nuo kk-määrät.

No vuokratakuista..voit lähteä siitä, että jos olet kiinnostunut asunnosta, johon pitää maksaa vuokratakuu (kaikkiin yleensä pitää) ja yksikin henkilö sinun lisäksesi on kiinnostunut asunnosta ja on valmis maksamaan vuokratakuut, kummankohan vuokranantaja silloin valitsee, vaikea valinta...?:) Eli suomeksi sanottuna jos muutat johonkin isoon kaupunkiin opiskelemaan ja haluat sellaisesta yksiön vapailta markkinoilta, noiden asuntojen kysyntä on sillä tasolla, että asunnon hakija ei pääse mihinkään sellaiseen asemaan, että voisi sanella vuokranantajalle toiveitaan.

Vierailija
22/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:24"]

Toimeentulo on ihan ok tasolla, kun opintojen ohessa käy töissä. Lapsettomana(?) 18-vuotiaana pystyt varmasti tekemään ihan hyvän määrän ilta- ja viikonlopputöitä kohtuullisen toimeentulon varmistamiseksi. Pelkillä tuilla en ainakaan itse pärjäisi.

[/quote]

Juu ei mulla ole lapsia. :)

Millasia töitä? jääkö mulle yhtään sitten vapaa-aikaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs paljon se asumislisä on? onko se aina joku tietty summa? vai vaihteleeko kans?

Vierailija
24/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole noin avuton pliiiis

Vierailija
25/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:32"]

Tätä kohtaa en tajunnut:

" Noiden päälle voit ottaa opintolainaa tai käydä töissä, saat tienata reilu 600 tuellista kuukautta kohden ja n. 1900 euroa tuetonta kuukautta kohden. "

Mut joo. Tuossahan oli tuo sinun laittama linkki siitäkin, joten pitää siihen tarkemmin tutustua.

[/quote]

Niin, jos nostat tukia niin Kela seuraa sun koko vuoden tuloja. Kelaa ei kiinnosta mitä tienaat yksittäisenä kuukautena, mutta sun on itsesi helpompi mieltää, paljonko saat tienata, kun tiedät nuo kk-määrät.

No vuokratakuista..voit lähteä siitä, että jos olet kiinnostunut asunnosta, johon pitää maksaa vuokratakuu (kaikkiin yleensä pitää) ja yksikin henkilö sinun lisäksesi on kiinnostunut asunnosta ja on valmis maksamaan vuokratakuut, kummankohan vuokranantaja silloin valitsee, vaikea valinta...?:) Eli suomeksi sanottuna jos muutat johonkin isoon kaupunkiin opiskelemaan ja haluat sellaisesta yksiön vapailta markkinoilta, noiden asuntojen kysyntä on sillä tasolla, että asunnon hakija ei pääse mihinkään sellaiseen asemaan, että voisi sanella vuokranantajalle toiveitaan.

[/quote]

Just. Eli ei oo mahdollisesti olemassa sen verran sydämmellistä ihmistä, joka voisi etenkin nuoren ja tulottoman ihmisen kohdalla joustaa vuokratakuissa?

Kyllä mä ite ainakin voisin niissä joustaa...

Vuokrassa en sitten niinkään. Tai vaan ihan vähän.

En tiedä olenko sitten harvinaisuus...

Ja tietysti jos mulla ois mahdollisuus joustaa, etten aja itteeni sillä vararikkoon. Se ois se ensimmäinen juttu missä tälläsessä tilanteessa pitäis lähtee.

Vierailija
26/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
27/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan tulot koostuvat seuraavista:opintotuki, laina ja työtulot. Kannattaa yrittää heti saada ilta tai viikonlopputöitä.

Vierailija
28/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:24"]

Toimeentulo on ihan ok tasolla, kun opintojen ohessa käy töissä. Lapsettomana(?) 18-vuotiaana pystyt varmasti tekemään ihan hyvän määrän ilta- ja viikonlopputöitä kohtuullisen toimeentulon varmistamiseksi. Pelkillä tuilla en ainakaan itse pärjäisi.

[/quote]

Juu ei mulla ole lapsia. :)

Millasia töitä? jääkö mulle yhtään sitten vapaa-aikaa?

[/quote]

Kaupan kassa, siivous, tehdastyö....

Vierailija
29/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi joustaa vuokratakuun kanssa? Asunto on sijoitus, ei hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
30/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja senkin takia voisin valita itteni tapaisen vuokralaisen, koska tietäsin sillon missä tilanteessa hän ois henkisesti, koska oon ite kokenu saman.

Ja ajattelisin myös niin, että ne muut keillä on esim. työpaikka ja vakituiset tulot, niin saavat varmasti vuokra-asunnon helposti muualtakin. Mutta tämä nuori ei ehkä saa... tai voi olla aika vaikea olla saada. Niimpä haluaisin auttaa, terveessä määrin. Kunhan se ei tule omille nilkoille.

Ja ei tuolla nuorella ois oikeen muuta tietä ja ulospääsyä kokonaisvaltaisesti parempaan elämään.

Vierailija
31/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, ei vuokranantajan tehtävä ole olla laupias samarialainen. Kannattaa asennoitua vähän eri tavalla koko asunnonvuokraamishommaan eikä jäädä jumiin tällaiseen asiaan.

On myös hölmöä nuorena päättää, ettei voi asua soluasunnossa. Voihan sitä saada vaikka minkälaiset kämppikset mutta sekin on mahdollista, että tutustuu kämppiksiin ja saa heistä kavereita. Ei ihme että joillakuilla vain mt-ongelmat syvenevät, jos jo nuorena päätetään, ettei tulla toimeen muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
32/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:46"]

[/quote]

Älä itse ole.

Vierailija
33/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:49"]

Ja senkin takia voisin valita itteni tapaisen vuokralaisen, koska tietäsin sillon missä tilanteessa hän ois henkisesti, koska oon ite kokenu saman.

Ja ajattelisin myös niin, että ne muut keillä on esim. työpaikka ja vakituiset tulot, niin saavat varmasti vuokra-asunnon helposti muualtakin. Mutta tämä nuori ei ehkä saa... tai voi olla aika vaikea olla saada. Niimpä haluaisin auttaa, terveessä määrin. Kunhan se ei tule omille nilkoille.

Ja ei tuolla nuorella ois oikeen muuta tietä ja ulospääsyä kokonaisvaltaisesti parempaan elämään.

[/quote]

Eikö sinusta tämä viesti ole vähän ristiriitainen? Haluaa auttaa mutta ei halua taloudellisesti takkiinsa, sehän on idea koko vuokratakuissa.

Vierailija
34/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:46"]

[/quote]

Älä itse ole.

[/quote] En mä pahalla tarkottanut.. Mutta kun Kelalta löytyy oikein selvät nettisivut ja heille voi soittaa. Ihmetyttää vaan niin kovin toisen tietämättömyys.

Vierailija
35/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:46"]

[/quote]

Älä itse ole.

[/quote] En mä pahalla tarkottanut.. Mutta kun Kelalta löytyy oikein selvät nettisivut ja heille voi soittaa. Ihmetyttää vaan niin kovin toisen tietämättömyys.

Vierailija
36/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Älä itse ole.

Vierailija
37/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi joustaa vuokratakuun kanssa? Asunto on sijoitus, ei hyväntekeväisyyttä.

[/quote]

Tuota kuuleppa sinä haista paska tyyppi. Kaikki eivät ole niin itsekkäitä.

Jos minä en aja itseäni vararikkoon, saan kuitenkin sen vuokran tai n. suunilleen jos muutamalla kympillä joustetaan siitä asunnosta ja kaikenlisäksi hyvänmielen kun olen auttanut vaikeassa tilanteessa olevaa nuorta, koska olen kulkenut itse joskus saman tien. Niin näätkö miksi en pidä sitä pahana asiana!

Saan kaiken minkä itsekin tarvitsen taloudellisesti + mutta saan myös hyvän mielen, koska olen saanut auttaa ja tehdä hyvää.

Pahalta minusta tuntuisi miettiä että päätykö se nuori kadulle? hankkimaan rahaa jotain epälaillisia keinoja? yömajaan? itsemurhaan? kun mulla ois kuitenkin mahdollisuus TERVEISSÄ mittasuhteissa auttaa häntä. Niin miksi en sitä tekisi?

Ja toivottavasti hänenkin elämäntilanteensa olisi jonain päivänä sitten niin hyvä, että hän muistaa ja kunnioittaa saamaansa mahdollisuutta aina ja on ammatti ja on töissä ja esim. perheen äiti. Ja voi sanoa, että huh, kaikestapa minä selvisin. Onneksi ei tarttinut päätyä huoraamaan tai itsemurhaan tai kadulle ja yömajoihin vaikka elämä tuntui sillon tosi rankalta...

Ymmärrätkö?

Osaatko yhtään ajatella näin?

Vierailija
38/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.

Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.

Vierailija
39/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:56"]

[/quote]

Tuota kuuleppa sinä haista paska tyyppi. Kaikki eivät ole niin itsekkäitä.

Jos minä en aja itseäni vararikkoon, saan kuitenkin sen vuokran tai n. suunilleen jos muutamalla kympillä joustetaan siitä asunnosta ja kaikenlisäksi hyvänmielen kun olen auttanut vaikeassa tilanteessa olevaa nuorta, koska olen kulkenut itse joskus saman tien. Niin näätkö miksi en pidä sitä pahana asiana!

Saan kaiken minkä itsekin tarvitsen taloudellisesti + mutta saan myös hyvän mielen, koska olen saanut auttaa ja tehdä hyvää.

Pahalta minusta tuntuisi miettiä että päätykö se nuori kadulle? hankkimaan rahaa jotain epälaillisia keinoja? yömajaan? itsemurhaan? kun mulla ois kuitenkin mahdollisuus TERVEISSÄ mittasuhteissa auttaa häntä. Niin miksi en sitä tekisi?

Ja toivottavasti hänenkin elämäntilanteensa olisi jonain päivänä sitten niin hyvä, että hän muistaa ja kunnioittaa saamaansa mahdollisuutta aina ja on ammatti ja on töissä ja esim. perheen äiti. Ja voi sanoa, että huh, kaikestapa minä selvisin. Onneksi ei tarttinut päätyä huoraamaan tai itsemurhaan tai kadulle ja yömajoihin vaikka elämä tuntui sillon tosi rankalta...

Ymmärrätkö?

Osaatko yhtään ajatella näin?

[/quote]

Huoh. Siis ihan tosiaanko haistattelet minulle? Asenteessasi on paljon muutettavaa. Asunto on sijoitus, omaisuutta jolla on tarkoitus tehdä  rahaa. Ei sinne ole tarkoitus majoittaa kaikkia avuntarjouksia. Onko sulla käsitystä paljonko asunnot maksavat? Eli uhraisitko itse satoja tuhansia euroja maksavaa omaisuutta?

Vierailija
40/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa täältä tarvitsemiasi neuvoja kuitenkaan. Kannattaa mennä kelan toimistossa käymään, siellä ne selittää asiat sinulle ja voit kysyä jos et ymmärrä.

Ihan oman (mielenterveyden) hyvinvointisi takia sanon, että tule pois uhriasemasta. Älä ole enää uhri (koulukiusattu jne) vaan ole nuori aikuinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä