Opiskelija - millanen on toimeentulo!?
Eli olen nyt 18-vuotias ja olen löytänyt alan jota haluaisin lähteä opiskelemaan. Ehkä oppisopimuksella. Haluaisin myös muuttaa omaan vuokra asuntoon asumaan, yksiöön, kohtuu hintaiseen sellaiseen. Minulla ei ole mitään säästöjä, ei sukulaisia tai ystäviä joilta voisin saada minkäänlaista tukea. Vanhempani eivät halua auttaa enää minua ja muutenkaan en niille kovin mielellään kertoisi missä asun ja missä koulussa olen, jotta en edelleen ois niiden talutusnuorassa ja niillä ois jonkinlainen ote minuun ja mahdollisuus pilata minun elämää. En ole myöskään ajatellut aloittaa opiskeluja kotipaikkakunnalla tai tässä lähellä.
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:49"]
Miksi pitäisi joustaa vuokratakuun kanssa? Asunto on sijoitus, ei hyväntekeväisyyttä.
[/quote]
Tuota kuuleppa sinä haista paska tyyppi. Kaikki eivät ole niin itsekkäitä.
Jos minä en aja itseäni vararikkoon, saan kuitenkin sen vuokran tai n. suunilleen jos muutamalla kympillä joustetaan siitä asunnosta ja kaikenlisäksi hyvänmielen kun olen auttanut vaikeassa tilanteessa olevaa nuorta, koska olen kulkenut itse joskus saman tien. Niin näätkö miksi en pidä sitä pahana asiana!
Saan kaiken minkä itsekin tarvitsen taloudellisesti + mutta saan myös hyvän mielen, koska olen saanut auttaa ja tehdä hyvää.
Pahalta minusta tuntuisi miettiä että päätykö se nuori kadulle? hankkimaan rahaa jotain epälaillisia keinoja? yömajaan? itsemurhaan? kun mulla ois kuitenkin mahdollisuus TERVEISSÄ mittasuhteissa auttaa häntä. Niin miksi en sitä tekisi?
Ja toivottavasti hänenkin elämäntilanteensa olisi jonain päivänä sitten niin hyvä, että hän muistaa ja kunnioittaa saamaansa mahdollisuutta aina ja on ammatti ja on töissä ja esim. perheen äiti. Ja voi sanoa, että huh, kaikestapa minä selvisin. Onneksi ei tarttinut päätyä huoraamaan tai itsemurhaan tai kadulle ja yömajoihin vaikka elämä tuntui sillon tosi rankalta...
Ymmärrätkö?
Osaatko yhtään ajatella näin?
[/quote]
Ap ilmeisesti selittelee täällä itse, miksi ei olisi maksamassa vuokratakuuta. No ei kun printtaat vaan tämän tekstin ulos, kun käyt asuntonäytössä ja lyöt vuokranantajalle kouraan. :)
Ja se, että esimerkiksi aloittaja joutuisi katuojaan, jos vuokranantaja ei jousta on bullshittiä, koska aloittajan kaltaiselle etsittäisiin joka tapauksessa soluasunto sieltä hänen kotikaupungistaan. Edellä mainitun kaltaisen kirjoittajan kaltaiset vaan ajattelevat, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen. Tämä ketju esittelee ihan hyvin, mitkä ovat aloittajan vaihtoehdot.
Ne ovat
-soluasunto
-mahdollisuus säästää itse vuokratakuut
-mahdollisuus kysyä onko mahdollista olla maksamatta niitä (erittäin epätodennäköistä)
[/quote]
No kuule. Kerroin vaan perustellen nuo mietteeni tuosta vuokraus hommasta ja kyllä, ei mulla olisi varaa maksaa sitä, koska olen aivan tuloton. Siinä syy.
Ei se kummempia perusteluja ja selityksiä tartte, mutta laitoin sen takia, että voisi löytyä ja näkisi asialle ymmärryksen!
Ja juu, omaa etuaanhan minä yritän tällä ajaa. Mutta kukapa ei, joka haluaa siihen vuokra-asuntoon muuttaa?
Ei ihminen pärjää elämässä jos ei yritä omaa etuaan koskaan ajaa, mutta ite yritän myös persoonana olla sellainen että pystyisin tarpeen tullen eri tilanteissa tulemaan ehkä toisia ihmisiä vastaankin ja ymmärtämään heidän kohtaloitaan tai ajatuksiaan ja ehkä jopa auttamaan. Mutta kuten taas toistan, terveen järjen mitoissa.
Että mustamaalaa minua vaan, mutta mustamaalaan sua takaisin päin. :)
Ja kerroin jo miksi minulle solu ei sovi. En halua olla itsekäs, mutta kerroin syyt ..
Jos niitä ei olisi, olisin voinut lähteä ehkä mieluustikkin soluun.!
Kuule, vuokranantaja yleensä lyhentää asuntolainaa sillä vuokratulolla ja maksaa vielä yhtiövastikkeenkin. Hänen lainanmaksukykynsä voi riippua siitä onko vuokra ajallaan tilillä vai ei. Olet ilmeisesti se sama joka jossain toisessa ketjussa jo raivosi kun vuokranantajalle ei kelvannut sos.toimen maksusitoumus takuuvuokraksi. Sait lukuisia hyviä neuvoja mutta mikään ei ole näköjään mennyt perille. Yritä nyt ymmärtää ettei ole kenenkään tehtävä joustaa ja jeesata koska on pilvin pimein tarjolla niitäkin vuokralaisia joilla on raha lyödä tiskiin. säännölliset tulot ja asiat kunnossa.
[/quote]
No miksi se ei voisi ajallaan olla siellä tilillä?
Voitko täysin luottaa sitten työssä käyvään henkilöön, että on ajoissa siellä tilillä?
Ja sanotko nyt siis suoraan, että jos on huonot lähtökohdat niin niihin tulisi alistua ja ne joilla on hyvät lähtökohdat ja syntyneet kultalusikka perseessä, jyräävät sinun päältä ja yli, aina, koska niillä on raha lyödä tiskiin??
Me ollaan nyt kaksi päivää yritetty takoa järkeä ja realiteetteja sun päähän ja kerrottu yksityiskohtaisesti miten nämä asiat tässä yhteiskunnassa menee. Mutta ei. Yhä vaan jankkaat, vaadit ja säälit itseäsi sen sijaan että ryhtyisit tuumasta toimeen.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:51"]
[/quote]
Sinulla ei ole tällä hetkellä senttiäkään tuloja ja säästöjä. Et käy töissä etkä opiskele. Et tiedä, mitä tukia sinun on mahdollista saada ja kuinka paljon. Et ole valmis käymään opiskelujen lisäksi töissä, koska se on liian rankkaa. Sinulla ei ole kokemusta itsenäisestä asumisesta, ja todennäköisesti sinulla ei ole kokemusta rahankäytöstä, budjetin laatimisesta, säästämisestä ja muista sellaisista asioista. Miten ihmeessä ajattelit maksaa vuokran joka kuukausi ajallaan? Ensimmäisen kuukauden vuokrakin pitäisi maksaa jo ennen muuttoa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:24"]
Siis sossu saattaa auttaa sua takuuvuokrissa jos kerrot rehellisesti sun tilanteen mielenterveysongelmineen ja pakolla muuttaa pois kotoa. Ettei vanhemmat auta ja oot ihan pulassa. Mun tietääkseni oman nykyisen asuinkunnan sossu saattaa joskus suostua antamaan apua poismuuttoon takuuvuokrien muodossa koska samalla saavat sut pois siltä asuinkunnalta viemästä rahoja. Eli kertomalla rehellisesti saatat saada apua. Sossu on sitten tosi vaikea myöntämään mitään eli älä ole mikään hissukka siellä vaan kerro sun hädästä kunnolla!
Itse opiskeluihin et saa muuta apua kuin opintotukea. Se on korkeakouluopiskelijalle 469e/kk käteen. Vähän vähemmän amiksesta tulleelle. Ei pahalla tosiaan mutta vaikutat kyllä ihan uusavuttomalta kun nää asiat selkiäis kyllä Kelan ja sossun nettisivuilta!
[/quote]
No voin myöntää kunnialla olevani uusavuton. :)
Paljonkos tuo sitten ois amiskalaiselle tai sellaselle joka opiskelee oppisopimuksella..? osaisitko yhtään sanoo tai arvioida? kun sulla kuitenkin näyttää olevan kokemusta näistä asioista.
Ja pitääkö mun itkee sinne puhelimeen, jotta sossu ymmärtää mun asian? :D vai eikö rehellisesti vaan riitä et kerron mun tilanteen? miks ne on tuollasia, että eivät halua kovin mielellään auttaa ..? kun eiks niiden työ pitäis olla just tehdä sitä?
Veikkaan ettei kukaan nää mun kotioloja niin pahana... koska täällä on henkistä väkivaltaa. Ei fyysistä. Se ei näy sitten samalla tavalla ylöspäin ja kulisseja aika hyvin pyöritetään.
Täällä keskustelu vaan tekee haittaa sun mielenterveydelle. Voi kun ymmärtäisit sen. Täällä anonyymit ihmiset provosoituu sun puheista ja sä niistä muista. Mene pois täältä, jooko kiltti. <3
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:20"]
Mikä toimeentulo?!? 12 neliön huone kommuunissa, jossa eletään puurolla, sukulaisten ruokakasseilla jne. 2-4 tuntia unta arkipäivisin työn ja opistekulun ohella.
[/quote]
Liioittelua. Jos teet arkisin koulun jälkeen töitä ja asut kommuunissa, et taatusti kuulu siihen huonoiten toimeentulevien opiskelijoiden joukkoon. Tai sitten elät tuhlaillen.
Itse opiskeluaikana pärjäsin välillä hyvin, välillä huonosti. Opintolainaa nostin kahden vuoden ajan, ja kaksi viimeistä vuotta tein töitä koulun ohella. Syksyllä oli yleensä vielä kesätyösäästöjä, mutta kevät oli ankeaa aikaa, kun rahat meinasivat aina loppua. Toimeentulosi riippuu täysin siitä, onnistutko saamaan koulun ohelle töitä tai otatko opintolainaa. Opintotuella pelkästään tuskin elää juuri kukaan. Kannattaa etenkin etsiä jotain sunnuntaitöitä, koska sunnuntaisin saa tuplapalkan, eikä tarvitse koulusta juosta töihin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:49"]
Miksi pitäisi joustaa vuokratakuun kanssa? Asunto on sijoitus, ei hyväntekeväisyyttä.
[/quote]
Tuota kuuleppa sinä haista paska tyyppi. Kaikki eivät ole niin itsekkäitä.
Jos minä en aja itseäni vararikkoon, saan kuitenkin sen vuokran tai n. suunilleen jos muutamalla kympillä joustetaan siitä asunnosta ja kaikenlisäksi hyvänmielen kun olen auttanut vaikeassa tilanteessa olevaa nuorta, koska olen kulkenut itse joskus saman tien. Niin näätkö miksi en pidä sitä pahana asiana!
Saan kaiken minkä itsekin tarvitsen taloudellisesti + mutta saan myös hyvän mielen, koska olen saanut auttaa ja tehdä hyvää.
Pahalta minusta tuntuisi miettiä että päätykö se nuori kadulle? hankkimaan rahaa jotain epälaillisia keinoja? yömajaan? itsemurhaan? kun mulla ois kuitenkin mahdollisuus TERVEISSÄ mittasuhteissa auttaa häntä. Niin miksi en sitä tekisi?
Ja toivottavasti hänenkin elämäntilanteensa olisi jonain päivänä sitten niin hyvä, että hän muistaa ja kunnioittaa saamaansa mahdollisuutta aina ja on ammatti ja on töissä ja esim. perheen äiti. Ja voi sanoa, että huh, kaikestapa minä selvisin. Onneksi ei tarttinut päätyä huoraamaan tai itsemurhaan tai kadulle ja yömajoihin vaikka elämä tuntui sillon tosi rankalta...
Ymmärrätkö?
Osaatko yhtään ajatella näin?
[/quote]
Ap ilmeisesti selittelee täällä itse, miksi ei olisi maksamassa vuokratakuuta. No ei kun printtaat vaan tämän tekstin ulos, kun käyt asuntonäytössä ja lyöt vuokranantajalle kouraan. :)
Ja se, että esimerkiksi aloittaja joutuisi katuojaan, jos vuokranantaja ei jousta on bullshittiä, koska aloittajan kaltaiselle etsittäisiin joka tapauksessa soluasunto sieltä hänen kotikaupungistaan. Edellä mainitun kaltaisen kirjoittajan kaltaiset vaan ajattelevat, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen. Tämä ketju esittelee ihan hyvin, mitkä ovat aloittajan vaihtoehdot.
Ne ovat
-soluasunto
-mahdollisuus säästää itse vuokratakuut
-mahdollisuus kysyä onko mahdollista olla maksamatta niitä (erittäin epätodennäköistä)
[/quote]
No kuule. Kerroin vaan perustellen nuo mietteeni tuosta vuokraus hommasta ja kyllä, ei mulla olisi varaa maksaa sitä, koska olen aivan tuloton. Siinä syy.
Ei se kummempia perusteluja ja selityksiä tartte, mutta laitoin sen takia, että voisi löytyä ja näkisi asialle ymmärryksen!
Ja juu, omaa etuaanhan minä yritän tällä ajaa. Mutta kukapa ei, joka haluaa siihen vuokra-asuntoon muuttaa?
Ei ihminen pärjää elämässä jos ei yritä omaa etuaan koskaan ajaa, mutta ite yritän myös persoonana olla sellainen että pystyisin tarpeen tullen eri tilanteissa tulemaan ehkä toisia ihmisiä vastaankin ja ymmärtämään heidän kohtaloitaan tai ajatuksiaan ja ehkä jopa auttamaan. Mutta kuten taas toistan, terveen järjen mitoissa.
Että mustamaalaa minua vaan, mutta mustamaalaan sua takaisin päin. :)
Ja kerroin jo miksi minulle solu ei sovi. En halua olla itsekäs, mutta kerroin syyt ..
Jos niitä ei olisi, olisin voinut lähteä ehkä mieluustikkin soluun.!
[/quote]
Haluat auttaa muita? Se jota sinun on nyt autettava, olet sinä itse, ja parhaiten se onnistuu niin että haet apua mielenterveysongelmiisi. Sen jälkeen kaikki näyttääkin valoisammalta ja voit suunnitella elämää eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:30"]
Terapia maksaa, kelalta voit saada tukea siihen, mutta itsellekin jää maksettavaa kuitenkin. Ei ole halpaa se. Voisit kuitenkin mennä juttelemaan ihan vaikka terveyskeskuslääkäriin, voi olla että sinut ohjattaisiin sieltä esim. psykologille juttelemaan.
[/quote]
Psykologiko on sit ilmanen? miten se eroaa terapeutista?
Mun vanhemmat meinas kieltää joskus multa tuon terapiaankin menon... koska pelkäsivät vaan oman persuuksensa puolesta.
:(
Ja kun ne ei tiedosta omia virheitään ja väärin tekojaan, niin miten ne vois ees ymmärtää...
"Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja."
Ei. Omistusasunnon osto maksaa useita kymmeniä tuhansia euroja. Minun asuntoni muutamien vuosien takaa maksoi 180 000 euroa. Asunto on tällä hetkellä sijoitusasuntona, ja asun nyt muualla. Tässä on nyt perustavanlaatuisena ongelmana se, että et ymmärrä rahan arvoa. Haluat vähätellä sitä, ja toisaalta ymmärrän, olet kärsinyt paljon. Mutta ota huomioon, että ihminen joka ajattelee sinunkaltaisesti, ei omista sijoitusasuntoa. Sijoitusasuntoon liittyy paljon vastuuta, se ei sisällä minkäänlaista tunteilua. On maksettava vastikkeet, lainanlyhennykset, välityskulut, varauduttava remontteihin, ja pääomaverotkin ovat 30 %.
"Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää? Ei mätä muussa kun itsekkyydessä."
Tällä tavalla ajattelevat ihmiset eivät omista sijoitusasuntoja. Tuo on toiveajattelua.
"Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?"
Ei. Sijoittajat eivät käytä termiä' "suurin piirtein". Et voi mennä ruokakauppaankaan ja ostaa 10 euron tuotetta ja sanoa, että maksan tästä nyt 7 euroa, onhan se suunnilleen 10 euroa. Maailma ei vain toimi niin.
Jos pääset kouluun, ota opintolainaa opintotuen lisäksi. Sillä elät. Mutta muista että sinun on maksettava se myöhemmin takaisin. Voit hakeutua opiskelija-asuntoihin tai kunnan/kaupungin kämppiin. Ne eivät mitään luksusta ole, mutta siihen on tyydyttävä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:51"]
Kuule, vuokranantaja yleensä lyhentää asuntolainaa sillä vuokratulolla ja maksaa vielä yhtiövastikkeenkin. Hänen lainanmaksukykynsä voi riippua siitä onko vuokra ajallaan tilillä vai ei. Olet ilmeisesti se sama joka jossain toisessa ketjussa jo raivosi kun vuokranantajalle ei kelvannut sos.toimen maksusitoumus takuuvuokraksi. Sait lukuisia hyviä neuvoja mutta mikään ei ole näköjään mennyt perille. Yritä nyt ymmärtää ettei ole kenenkään tehtävä joustaa ja jeesata koska on pilvin pimein tarjolla niitäkin vuokralaisia joilla on raha lyödä tiskiin. säännölliset tulot ja asiat kunnossa.
[/quote]
Voitko täysin luottaa sitten työssä käyvään henkilöön, että on ajoissa siellä tilillä?
Ja sanotko nyt siis suoraan, että jos on huonot lähtökohdat niin niihin tulisi alistua ja ne joilla on hyvät lähtökohdat ja syntyneet kultalusikka perseessä, jyräävät sinun päältä ja yli, aina, koska niillä on raha lyödä tiskiin??
[/quote]
Miten sinä ajoissa sen sinne vuokranantajan tilille saat kun sinulla ei ole MITÄÄN tuloja, ei edes sitä takuuvuokraa. Et tiedä edes sitä mistä sen saisit, mitä rahaa mistäkin saisi, mitä opiskelija saa jne jne. vaikka ne samat asiat on sinulle sekä tässä että siinä toisessa ketjussa selitetty moneen kertaan. Ja sitten jonkun pitäisi auttaa sinut alkuun ihan silkkaa hyväntekeväisyyttään? Yksityiset vuokranantajat eivät ole se taho.
Minäkään en ole syntynyt kultalusikka suussa, harva meistä on ja osa mahdollisesti paljon vaikeammista oloista ponnistanut kuin sinä.
Kuule ap, kun kyllä niitä sellaisia vuokranantajia on, jotka haluavat auttaa ahdinkoon joutuneita. He sitten yksi kerrallaan oppivat, että ei kannattanut. Kun nämä autettavat eivät useimmiten kuitenkaan niitä vuokriaan maksa ja laittavat vuokrakämpän paskaksi ja aiheuttavat hirveästi ylimääräisiä kuluja ja vaivaa vuokranantajalle. Pahimmillaan vielä haukkuvat vuokranantajan alimpaan helvettiin, vaikka itse ovat ihan kokonaan omasta onnettomuudestaan vastuussa ja vuokranantaja on yrittänyt hyväsydämisyyttään auttaa!
Tuossa aiemmassa ketjussasikin on yksi esimerkki tällaisesta. Vuokranantaja ei voi etukäteen tietää, että juuri sinä ne vuokrasi maksaisit ja siivosti eläisit, vaan jos käyttäydyt samaan tapaan kuin nämä muut ikävyyksiä aiheuttaneet vuokralaiset (et halua maksaa vuokravakuutta ja jos homma ei mene mielesi mukaan niin haistattelet ja vittuilet), hän aivan viisaasti katsoo että sinullakin on suuri riski sortua aiheuttamaan ikävyyksiä. Vaikka et itse sitä tarkoittaisikaan.
Teksteistäsi näkee ulkopuolinenkin ihminen, että tuskin pystyisit vuokraasi maksamaan säännöllisesti - eihän sinulla ole tuloja eikä minkäänlaista suunnitelmaa, miten alat niitä edes hankkia! Ja kun sitä vuokraa karhuttaisiin, ottaisit varmaan piakkoin esille itsemurha-aikeet ja alkaisit syyllistää vuokranantajaa kurjasta elämästäsi ja väittää hänen vievän sinulta mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen. Ei kukaan vuokranantaja halua vaivoikseen tuollaista käenpoikaa.
Sinulla on kaikki mahdollisuudet muuttaa omaa asennettasi ja opetella elämään itsenäisesti, hakea sitä työpaikkaa ja sitä kautta tulla luotettavammaksi vuokralaiseksi. Sen jälkeen pystyt sen toivomasi kaltaisen asunnonkin saamaan, mutta et nyt saman tien.
[/quote]
No emmä näe enää muuta vaihtoehtoa kun hankkia huoraamisen kautta ehkä ne rahat.. siihen takuuvuokraan..?
Koska tuntuu että mulla ei oo ulospääsyä tästä tilanteesta... mistään suunnasta.
Ja joo, toi työ, mut miten haen sinne toiselle paikkakunnalle töihin? miten helppo tai vaikea mun on sitä työtä saada täysin kouluttautumattomana? Meneekö esim. 2v ja venailen edelleen täällä?
Ei mun pää kestä sellaista enää!
Ihan hyvin tässä pärjätään. Kesät kun painaa töitä, niin ei pitäisi olla ongelmia. Nyt meillä on vuora 650e/kk (aivan keskustassa, siisti kerrostalokaksio 60neliötä, vuokra 5 vuoden takaa, joten siksi halpa (ei ole nostettu)), ruokaan menee 300e/kk, ja laskuihin jotain. Omista säästöistäni laitan yhteiselle tilille 30e/kk ja loput tulevat Kelalta, hyvin riittää. Lisäksi olemme säästelleet tässä muutaman vuoden (3v?) aikana lähemmäs 20 00e. ASP-tilille.
Mitään kummallista luksusta meillä ei ole, eivätkä vanhemmat syötä rahaa.. Vanhemmilleni matkustelu on tärkeää ja he ovatkin maksaneet ulkomaanmatkojani, jos olen heidän kanssaan reissuun halunnut lähteä. Matkusteluun ei oikein muuten olisi tässä tilanteessa varaa ja olenkin superkiitollinen noista matkoista, toisaalta taas vanhemmatovat iloisia, että lähden heidän kanssaan reissuun :) win-win.
Mies on nyt ollut virassa puolisen vuotta, joten sinänsä rahatilanne on helpottanut. Uusi auto tosin tuo aivan jäätävät lisäkulut, mutta toisaalta minä en niitä kuluja maksa. Auto on miehelle todella tärkeä ihan yleisestikin ja toisaalta hän ei voisi nyt käydä edes töissä ilman autoa :)
Ensi ksänä pääsen jo oman alan hommiin ja toivonkin, että tämä rahatilanne helpottaa sen jälkeen, kun palkka nousee :) :)
Koulun ohella en ole tehnyt juurikaan töitä, koska opiskeluni on todella intensiivistä ja teen samalla tutkimustyötä (pakollinen osa koulua, palkatonta).
Minä hukun ihan oikeasti tähän paskaan.
Jos menet töihin oppisopimuksella, saat ihan normaalia palkkaa eli ihan hyvä toimeentulo.
Ap mitä ihmettä olet tehnyt nämä kolme vuotta peruskoulun jälkeen? Ja olethan varma että kaavailemiisi jatko-opintoihin pääsee peruskoulupohjalta?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:31"]
MENE LÄÄKÄRIIN. Ei sua kukaan suljetulle ole heittämässä, saat terapiaa ja ehkä lääkityksen. Luulen ettet tuossa kunnossa kykene vastuulliseen itsenäiseen elämään. Ohjeita:
1) varaa aika sosiaalityöntekijälle (kuka tahansa missä tahansa elämäntilanteessa voi tehdä niin)
2)kerro ongelmistasi
3)sinut ehkä ohjataan eteenpäin mielenterveyspuolelle ellet itse ole ottanut yhteyttä psykiatrille/lääkärille
4)sitten menet työvoimatoimistoon ja kerrot mitä tahdot
5)muista että jos haet alalle johon on soveltuvuuskokeet, et tod.näk.pääse sinne ellei mielenterveysongelmasi ole hoidossa. Siksi nyt on kaikkein tärkeintä se että HAET APUA ongelmiisi. Et pysty paneutumaan opintoihinkaan kunnolla kun et ole kunnossa.
6)nyt on se aika vuodesta jolloin haetaan kouluihin. Eli ole yhteydessä työvoimatoimistoon, he auttavat eteenpäin.
7)ja vielä kerran: HAE APUA MIELENTERVEYSONGELMIISI. Vasta sitten voit rakentaa elämääsi eteenpäin.
[/quote]
No voin hakee samalla... mutta mun on konkreettisesti saatava elämää myös eteenpäin. Ja mentävä kouluun ja tolleesti. Oman mielenterveyden takia!
Mä en oo 3 vuoteen tehny nyt mitään... ollu vaan.
Rupee hajoomaan pää ja vihdoin oisin valmis yrittämään ja ponnistamaan eteenpäin, vaikka pää onkin ihan paskana.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:07"]
Kuule ap, kun kyllä niitä sellaisia vuokranantajia on, jotka haluavat auttaa ahdinkoon joutuneita. He sitten yksi kerrallaan oppivat, että ei kannattanut. Kun nämä autettavat eivät useimmiten kuitenkaan niitä vuokriaan maksa ja laittavat vuokrakämpän paskaksi ja aiheuttavat hirveästi ylimääräisiä kuluja ja vaivaa vuokranantajalle. Pahimmillaan vielä haukkuvat vuokranantajan alimpaan helvettiin, vaikka itse ovat ihan kokonaan omasta onnettomuudestaan vastuussa ja vuokranantaja on yrittänyt hyväsydämisyyttään auttaa!
Tuossa aiemmassa ketjussasikin on yksi esimerkki tällaisesta. Vuokranantaja ei voi etukäteen tietää, että juuri sinä ne vuokrasi maksaisit ja siivosti eläisit, vaan jos käyttäydyt samaan tapaan kuin nämä muut ikävyyksiä aiheuttaneet vuokralaiset (et halua maksaa vuokravakuutta ja jos homma ei mene mielesi mukaan niin haistattelet ja vittuilet), hän aivan viisaasti katsoo että sinullakin on suuri riski sortua aiheuttamaan ikävyyksiä. Vaikka et itse sitä tarkoittaisikaan.
Teksteistäsi näkee ulkopuolinenkin ihminen, että tuskin pystyisit vuokraasi maksamaan säännöllisesti - eihän sinulla ole tuloja eikä minkäänlaista suunnitelmaa, miten alat niitä edes hankkia! Ja kun sitä vuokraa karhuttaisiin, ottaisit varmaan piakkoin esille itsemurha-aikeet ja alkaisit syyllistää vuokranantajaa kurjasta elämästäsi ja väittää hänen vievän sinulta mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen. Ei kukaan vuokranantaja halua vaivoikseen tuollaista käenpoikaa.
Sinulla on kaikki mahdollisuudet muuttaa omaa asennettasi ja opetella elämään itsenäisesti, hakea sitä työpaikkaa ja sitä kautta tulla luotettavammaksi vuokralaiseksi. Sen jälkeen pystyt sen toivomasi kaltaisen asunnonkin saamaan, mutta et nyt saman tien.
[/quote]
No emmä näe enää muuta vaihtoehtoa kun hankkia huoraamisen kautta ehkä ne rahat.. siihen takuuvuokraan..?
Koska tuntuu että mulla ei oo ulospääsyä tästä tilanteesta... mistään suunnasta.
Ja joo, toi työ, mut miten haen sinne toiselle paikkakunnalle töihin? miten helppo tai vaikea mun on sitä työtä saada täysin kouluttautumattomana? Meneekö esim. 2v ja venailen edelleen täällä?
Ei mun pää kestä sellaista enää!
[/quote]
Kukaan täällä ei tiedä saatko töitä vai et. Mitä jankkaat siitä huoraamisesta ja syytät muuta maailmaa siitä jos näin päädyt tekemään. Mikä vaikeus sulla on mennä sinne terapiaan? Kerrot sossussa tilanteesi ja he auttavat eteenpäin, ehkä saat tukea ongelmiesi hoitoon. Sinun ongelmiasi ei ratkaise se että saat jostain vuokratakuun ja kämpän: ongelmasi muuttavat sinun mukanasi koska ne ovat korviesi välissä. Sen sijaan että roikut täällä av:lla, voisit nytkin ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon ja kertoa millainen tilanteesi on. Olet rahaton, mielenterveysongelmainen ja haluat opiskella. Kyllä he auttavat jos haet sitä apua. Mutta se apu ei ole se että saat rahat käteen ja asunnon yksityiseltä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:31"]
MENE LÄÄKÄRIIN. Ei sua kukaan suljetulle ole heittämässä, saat terapiaa ja ehkä lääkityksen. Luulen ettet tuossa kunnossa kykene vastuulliseen itsenäiseen elämään. Ohjeita:
1) varaa aika sosiaalityöntekijälle (kuka tahansa missä tahansa elämäntilanteessa voi tehdä niin)
2)kerro ongelmistasi
3)sinut ehkä ohjataan eteenpäin mielenterveyspuolelle ellet itse ole ottanut yhteyttä psykiatrille/lääkärille
4)sitten menet työvoimatoimistoon ja kerrot mitä tahdot
5)muista että jos haet alalle johon on soveltuvuuskokeet, et tod.näk.pääse sinne ellei mielenterveysongelmasi ole hoidossa. Siksi nyt on kaikkein tärkeintä se että HAET APUA ongelmiisi. Et pysty paneutumaan opintoihinkaan kunnolla kun et ole kunnossa.
6)nyt on se aika vuodesta jolloin haetaan kouluihin. Eli ole yhteydessä työvoimatoimistoon, he auttavat eteenpäin.
7)ja vielä kerran: HAE APUA MIELENTERVEYSONGELMIISI. Vasta sitten voit rakentaa elämääsi eteenpäin.
[/quote]
No voin hakee samalla... mutta mun on konkreettisesti saatava elämää myös eteenpäin. Ja mentävä kouluun ja tolleesti. Oman mielenterveyden takia!
Mä en oo 3 vuoteen tehny nyt mitään... ollu vaan.
Rupee hajoomaan pää ja vihdoin oisin valmis yrittämään ja ponnistamaan eteenpäin, vaikka pää onkin ihan paskana.
[/quote]
saat elämää konkreettisesti eteenpäin juuri sillä että otat askeleen kerrallaan. Eli ensin lääkärille. Kaikki ei tapahdu hetkessä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:40"]
Ja kyllä ihan tavallinen töissä oleva talliainenkin voi sen kämpän paskaksi pistää
[/quote]
Töissä käyvältä talliaiselta saa perittyä rahat asunnon korjaukseen, kun sillä on tuloja. Tulottomalta opiskelijalta ei saa mitään korvauksia.