Opiskelija - millanen on toimeentulo!?
Eli olen nyt 18-vuotias ja olen löytänyt alan jota haluaisin lähteä opiskelemaan. Ehkä oppisopimuksella. Haluaisin myös muuttaa omaan vuokra asuntoon asumaan, yksiöön, kohtuu hintaiseen sellaiseen. Minulla ei ole mitään säästöjä, ei sukulaisia tai ystäviä joilta voisin saada minkäänlaista tukea. Vanhempani eivät halua auttaa enää minua ja muutenkaan en niille kovin mielellään kertoisi missä asun ja missä koulussa olen, jotta en edelleen ois niiden talutusnuorassa ja niillä ois jonkinlainen ote minuun ja mahdollisuus pilata minun elämää. En ole myöskään ajatellut aloittaa opiskeluja kotipaikkakunnalla tai tässä lähellä.
Kommentit (151)
Niin ja ap:lle tiedoksi. Kyllä se huoraaminenkin on vaihtoehto, jos sille linjalle haluat lähteä. Turhaan täällä uhmailet huoraamisilla.. Ei ketään kiinnosta, se on sinun asiasi mitä teet.
Ihan vinkkinä (vaikka et mitään neuvoja ota vastaan, provosoidut vaan ja haukut meitä auttajia lehmiksi ja haistattelet), kannattaa nyt kuitenkin ennen pillun myymistä mennä peilin eteen ja miettiä nyt näitä asioita järkevästi, luulisi että jostain sieltä sinunkin aivojesi sopukoista se järkikin löytyisi ennen pitkää ja ymmärrät itsekin, että sinua on koitettu täällä vain auttaa ystävällisesti ja täällä ihmiset on kertoneet sulle elämän realiteetit ja ne faktat, mitä sinä nyt voit tehdä edistääksesi omaa elämäntilannettasi parempaan päin.
Vaikka kaikki tämä tieto on sinulle yhtä tuskaa, se kuitenkin vain elämässä menee näin nämä asiat. Suomi on aika hyvä hyvinvointivaltio verrattuna moniin muihin maihin, mutta ei täälläkään kaikkea kustanneta ja tuoda kultatarjottimella sinun nenän eteesi.
Elämä voi olla mukavaa ja suht helppoa, tai se voi olla perkeleen vaikeeta - Sinä pystyt aika pitkälle päättämään, mitä se elämä sinulle on.
Voit ja saat olla vanhemmillesi katkera ja vihainen. Ole vaikka puhumatta loppu elämäsi, jos itse tunnet niin. Mutta olet nuori ja elämä edessä, älä pilaa sitä asennevammallasi ja helvetin itsepäisellä päälläsi.
Tuollaiset "Haista sinä lehmä paska" ja "vittu, vittu vittu!" kielenkäyttö on kaukana aikuismaisesta ja kypsästä käyttäytymisestä. Sinun ikäiseltäsi odotetaan jo hyvää ja asianmukaista käyttäytymistä.
Mä en kyllä ap uskaltais ikinä vuokrata sulle asuntoa. Uhkailisit kuitenkin huoraamisella tai itsemurhalla kun et pysty maksamaan vuokria. Bisnes on bisnestä, hyväntekväisyys erikseen.
Huono. Pikalähtökorvaukset esim. Attendon kautta ovat tippuneet. Hyvä jos viikonloppupäivystyksistä saa enää hikiset kolme tonniakaan. Kela puolestaan vei opintotuet ja sitten ihmetellään mikseivät ihmiset halua työskennellä. Ihme meininkiä.
Mua kiinnostais, että mikä ap:n mielestä olis ideaalitilanne? Vuokranantaja ei tarvis takuuvuokraa ja antais alennusta vuokrasta jonka sossu sitte maksais?
Tilanne kuulostaa niin käsittämättömältä että sanoisin provoks ellen tuntis yhden ihan samanlaisen tapauksen...
Joko täytit yhteishakupaperit, ap?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:11"]
Joko täytit yhteishakupaperit, ap?
[/quote]
Se sanoi, että hakee oppisopumkseen. Oppisopimukset eivät kait kuulu yhteishaun piiriin, mutta saatan olla väärässäkin. Palkkaahan oppisopoimuksesta kyllä saa. Jos vain onnistuu saamaan sellaisen oppisopimuspaikan.
Kuka ottaa aapeen tapaisen lapsen riesakseen oppisopimuskoulutukseen?
Juuri siksi kannattaisi täyttää ne yhteishakupaperit koska tuolla asenteella on todella vaikea päästä oppisopimuskoulutukseen. Oppisopimuksessahan työnantaja kouluttaa työntekijän omiin tarpeisiinsa palkatakseen hänet vakituiseksi. Epäilen että jäisi lyhyeen se pesti.
Olen sanaton tämän ketjun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 21:49"]
Olen sanaton tämän ketjun jälkeen.
[/quote]
Minua on jäänyt kiinnostamaan, mikä mahtaisi olla paras keino auttaa tällaisia ihmisiä. Vai voiko näiden auttamiseksi tehdä kerta kaikkiaan yhtään mitään? Uutisissa käsitellään oppivelvollisuusiän nostoa, mutta enpä tiedä hyötyisikö ap esim. siitä mitenkään. Pitäisikö koulussa opettaa enemmän elämän realiteetteja?
Vai onkohan ap edes käynyt koulujaan?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:59"]
Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.
Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.
[/quote]
Hah hah, kyllä vain. :D
Ja ei taida olla sulla mitään, millä laittaa vastaan. Huomaa että nuo alapeukutuksetkin tulee itsekkäiltä ja vittuuntuneilta vuokranantajilta, varmaan.
Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja.
Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää?
Ei mätä muussa kun itsekkyydessä.
Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?
Mitäs maksaa sitten henkisellä tasolla ja taloudellisesti sekin, et tuolla lojuu ihmisiä kadulla. Etenkin nuoria, joilla pitäis olla koko elämä eessä. Tai vanhuksia, jotka on muutenkin jo heikko kuntosia tai sairaita. Joutuuvat kerjäämään tai joudutaan pitämään yllä yömajoja ja jollakin tapaa yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksamaan näistä kodittomista. Niin eikö se maksa ittensä takaisin, että nämä henkilöt saatais työelämään kiinni ja he saisivat hyvän elämänlaadun?
Kyllä sä nyt varmaan itekkin loput tajuat et miten asiat on.
Jokaisella on oikeus kantaa kortensa kekoon tälläisten ihmisten kohdalla. Mitä jos ite oisit samassa huonossa tilanteessa, eikä kukaan laittais tikkuakaan ristiin sinun takias? miltä se tuntuis?
Vai voitko mulle nyt ihan rehellisesti sitten myöntää ja sanoa suoraan, että joidenkin ihmisten paikka on kadulla ja tonkia roskiksesta esim. ruuan rippeitä? oli nuori tai vanha, sairas tai ei. Niin se on voi voi.
[/quote]
Ei kenenkään paikka ole kadulla mutta ei myöskään mun OMISTAMASSA asunnossa....
[/quote]
No kerroppas missä sitten? kun näytät tietävän. :)
[/quote]
opiskelija-asunnossa, vvo:lla, sivakalla...