Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija - millanen on toimeentulo!?

Vierailija
13.03.2014 |

Eli olen nyt 18-vuotias ja olen löytänyt alan jota haluaisin lähteä opiskelemaan. Ehkä oppisopimuksella. Haluaisin myös muuttaa omaan vuokra asuntoon asumaan, yksiöön, kohtuu hintaiseen sellaiseen. Minulla ei ole mitään säästöjä, ei sukulaisia tai ystäviä joilta voisin saada minkäänlaista tukea. Vanhempani eivät halua auttaa enää minua ja muutenkaan en niille kovin mielellään kertoisi missä asun ja missä koulussa olen, jotta en edelleen ois niiden talutusnuorassa ja niillä ois jonkinlainen ote minuun ja mahdollisuus pilata minun elämää. En ole myöskään ajatellut aloittaa opiskeluja kotipaikkakunnalla tai tässä lähellä.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:26"]

Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää?

Ei mätä muussa kun itsekkyydessä.

Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?[/quote]

Jos vuokranantaja joutuu jo aluksi joustamaan vuokratakuudesta ja vuokran määrästä, hän ei todellakaan voi olla varma siitä, että vuokralainen on luotettava ja pystyy maksamaan vuokransa ajallaan. Kelan tuet opiskelijalle ovat aika pienet, ja jos nuori ei ole koskaan asunut omillaan eikä harjoitellut rahankäyttöä, voi hyvinkin käydä niin, että raha-asioiden hoito on alkuun hankalaa ja vuokrat viivästyvät. Totta kai vuokranantaja ottaa mieluummin työssäkäyvän vuokralaisen, jolla on säännölliset ja korkeammat tulot ja joka on jo ottanut vastuuta elämästään.

Yksityisillä vuokranantajilla ei ole mitään sosiaalista vastuuta. Sitä varten ovat erilaiset säätiöt (muun muassa opiskelija-asuntoja tarjoavat säätiöt, joita on lähes jokaisella paikkakunnalla), kuntien vuokra-asunnot ja myös isot vuokrayhtiöt, kuten Sato ja VVO. Jos vuokratalo on rakennettu aravarahoituksella, vuokranantajalla on lakisääteinen velvollisuus tarveharkintaan. Se tarkoittaa sitä, että opiskelupaikan saatuasi voit jättää asuntohakemuksen ja vielä soittaa perään kertoaksesi tilanteen - sinulla on opiskelupaikka mutta ei asuntoa samalla paikkakunnalla - ja sinä menet jonossa kiireettömämpien tapausten edelle. Näillä vuokranantajilla myös vuokravakuus on pienempi ja yleensä vuokrat matalampia kuin vapailla markkinoilla.

[/quote]

Okei, no kiitos neuvoista.

Ja kyllä oon asunu jo muutaman kerran omillaan... et on tullu tutuksi.

Vierailija
82/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jösses perkele tätä avutonta pumpuliprinsessaa... Sama sälli joka kirjotti sen yhen aiheen siitä mitä oli vuokranantajalle haistattanu pitkät sen vuokravakuuden takia :D Täällä se pikku prinsessa on alottanu uuden ketjun taas..

Miksi sä et nyt vaan voi ymmärtää, mitä sulle täällä sanotaan?? Sua on neuvottu miljoonia kertoja täällä jo, koita ny helvetti alkaa toimimaan, ei täällä asioiden jankkaaminen paranna sun elämää yhtään, YMMÄRRÄ JO??!!!

Ota yhteyttä mielenterveystoimistoon tai terveyskeskukseen ja varaa aika, sä tarttet terapiaa ja ehkä lääkityksen. Sua ei viedä yhtään mihinkään suljetuille, Suomessa on vaikea päästä pakkohoitoon edes sellasten, joilla oikeasti olis tarvetta.

Jos sulla EI OLE niitä perkeleen TULOJA, niin sitten ET SAA VUOKRATTUA omaa vuokra asuntoa, jos ei solu kelpaa niin mene mun puolesta vaikka jumalauta sillan alle asumaan jos ei JÄRKIPUHE JO MENE PÄÄHÄN !!!!

Ja hae opiskelemaan, yhteishaku päättyy huomenna. Laita moneen paikkaan hakemus niille aloille jotka vähänkään tuntuu kiinnostavan. 1.vaihtoehdoksi sen mikä eniten kiinnostaa.

Jos sinä reppana pääset kouluun, niin haet OPISKELIJA ASUNTOA ASUINKUNTASI TAI SEN PAIKKAKUNNAN ASUNTO SÄÄTIÖLTÄ, JOSSA KOULUSI SIJAITSEE. MIKÄÄN EI ESTÄ SINUA EDES KOKEILEMASTA SOLU ASUMISTA, VOIT SAADA HYVÄN JA MUKAVAN KÄMPPIKSEN ITSELLESI, ET VOI TIETÄÄ ENNEN KUN KOKEILET !!!

Usko jo hyvä ihiminen, että jos sulla EI OLE TULOJA niin sinä ET VOI VUOKRATA YKSITYISELTÄ ASUNTOA, koska SINUN TÄYTYY MAKSAA VUOKRA, VAKUUS JA KAIKKI OMA ELÄMISESI ja siihen IKÄVÄ KYLLÄ TARVITAN RAHAA, JOTA SINULLA EI NÄKÖJÄÄN OLE !!!

Voit myös koittaa etsiä vk lopputöitä/iltatöitä, jota tekisit opiskelujen ohella, näin saat itsellesi lisätienestiä. Jos ei kiinnosta niin se on voi voi.

Ja kenenkään vuokranantajan EI TARVITSE vuokrata SINULLE ASUNTOA ja etenkään ALENTAA VUOKRAVAKUUTTA vain sen takia KOSKA OLET HUONOISTA PERHEOLOISTA JA HENKISESTI RIKKI !!! Vuokranantaja ei ole mikään hyväntekijä....... Bisnes on bisnestä, raha on rahaa. JA ELÄMÄ ON !!!

IKÄVÄ KYLLÄ NÄIN ON !!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:59"]

Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.

Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.

[/quote]

Hah hah, kyllä vain. :D

Ja ei taida olla sulla mitään, millä laittaa vastaan. Huomaa että nuo alapeukutuksetkin tulee itsekkäiltä ja vittuuntuneilta vuokranantajilta, varmaan.

Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja.

Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää?

Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?

Mitäs maksaa sitten henkisellä tasolla ja taloudellisesti sekin, et tuolla lojuu ihmisiä kadulla. Etenkin nuoria, joilla pitäis olla koko elämä eessä. Tai vanhuksia, jotka on muutenkin jo heikko kuntosia tai sairaita. Joutuuvat kerjäämään tai joudutaan pitämään yllä yömajoja ja jollakin tapaa yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksamaan näistä kodittomista. Niin eikö se maksa ittensä takaisin, että nämä henkilöt saatais työelämään kiinni ja he saisivat hyvän elämänlaadun?

Kyllä sä nyt varmaan itekkin loput tajuat et miten asiat on.

Jokaisella on oikeus kantaa kortensa kekoon tälläisten ihmisten kohdalla. Mitä jos ite oisit samassa huonossa tilanteessa, eikä kukaan laittais tikkuakaan ristiin sinun takias? miltä se tuntuis?

Vai voitko mulle nyt ihan rehellisesti sitten myöntää ja sanoa suoraan, että joidenkin ihmisten paikka on kadulla ja tonkia roskiksesta esim. ruuan rippeitä? oli nuori tai vanha, sairas tai ei. Niin se on voi voi.

[/quote]

No voihan helvetti. Kun vuokranantaja ei ole se jonka on sinua autettava. Se on psykiatri. Mitä jauhat muutamasta kympistä kun sinulla ei ole penniäkään, ei vuokratakuuta, ei mitään tuloja? Millä todistat maksukykysi? Jos olet jo saanut kertaalleen maksusitoumuksen sossusta, olet siis käynyt sosiaalityöntekijän luona. HYVÄ! Käypä uudestaan ja ota mukaan nämä kaksi ketjua joissa olet surkutellut omaa äärimmäisen kurjaa asemaasi. Muista myös se että maailmasa miljoonat ihmiset näkevät nälkää tälläkin hetkellä, heitä kidutetaan, raiskataan, pidetään vankeina, pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti - ja osa heistä on pikkulapsia! Sinulla on kuitenkin asiat kohtalaisen hyvin. 

[/quote]

Joopahan joo...

No ei se psykiatri paljoa voi auttaa, jos joudun asumaan edelleen ongelma kohteessa. Ei tilanne sillon lähe paranemaan, koska olosuhteet ei ole hyvät.

Ja hienoo, mulla ois vara mennä siis vieläkin paskemmin.

Tuota jos oisit kokenu tällästä paskaa mitä mä oon, niin et sanois noin. Älä aliarvioi henkisen väkivallan voimaa. On muakin kyllä joskus fyysisesti pahoinpidelty, isovanhempien tai muiden ihmisten toimesta kun kiusattiin.

Vierailija
84/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:16"]

Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?[/quote]

Jos vuokranantaja joutuu jo aluksi joustamaan vuokratakuudesta ja vuokran määrästä, hän ei todellakaan voi olla varma siitä, että vuokralainen on luotettava ja pystyy maksamaan vuokransa ajallaan. Kelan tuet opiskelijalle ovat aika pienet, ja jos nuori ei ole koskaan asunut omillaan eikä harjoitellut rahankäyttöä, voi hyvinkin käydä niin, että raha-asioiden hoito on alkuun hankalaa ja vuokrat viivästyvät. Totta kai vuokranantaja ottaa mieluummin työssäkäyvän vuokralaisen, jolla on säännölliset ja korkeammat tulot ja joka on jo ottanut vastuuta elämästään.

Yksityisillä vuokranantajilla ei ole mitään sosiaalista vastuuta. Sitä varten ovat erilaiset säätiöt (muun muassa opiskelija-asuntoja tarjoavat säätiöt, joita on lähes jokaisella paikkakunnalla), kuntien vuokra-asunnot ja myös isot vuokrayhtiöt, kuten Sato ja VVO. Jos vuokratalo on rakennettu aravarahoituksella, vuokranantajalla on lakisääteinen velvollisuus tarveharkintaan. Se tarkoittaa sitä, että opiskelupaikan saatuasi voit jättää asuntohakemuksen ja vielä soittaa perään kertoaksesi tilanteen - sinulla on opiskelupaikka mutta ei asuntoa samalla paikkakunnalla - ja sinä menet jonossa kiireettömämpien tapausten edelle. Näillä vuokranantajilla myös vuokravakuus on pienempi ja yleensä vuokrat matalampia kuin vapailla markkinoilla.

[/quote]

Okei, no kiitos neuvoista.

Ja kyllä oon asunu jo muutaman kerran omillaan... et on tullu tutuksi.

[/quote]

olet asunut omillasi? "muutaman kerran"? Miksi ihmeessä olet sitten palannut takaisin vanhempiesi luo? Etkö saanut vuokria maksettua?

Vierailija
85/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:44"]

Oletko jo hakenut kouluun? Kun saat tiedon opiskelupaikasta, varaat ajan paikalliseen sossuun sosiaalityöntekijöille tai ohjaajalle ja käytte läpi raha, terveys ja muun tilanteesi. Hän ohjaa siut tarvittaviin palveluihin ja osaa myös neuvoa asuntoasioissa. Jos sulla on lääkärin lausunto terveydentilastasi, saattaa olla mahdollista saada opiskelija-asuntosäätiöltä yksiö vuokralle jo ensimmäisenä vuonna.

Mikä ala ja missä kaupungissa sulla on haussa? Olisi helpompi antaa konkreettisia neuvoja.

[/quote]

Ja ei taida olla sulla mitään, millä laittaa vastaan. Huomaa että nuo alapeukutuksetkin tulee itsekkäiltä ja vittuuntuneilta vuokranantajilta, varmaan.

Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja.

Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?

Mitäs maksaa sitten henkisellä tasolla ja taloudellisesti sekin, et tuolla lojuu ihmisiä kadulla. Etenkin nuoria, joilla pitäis olla koko elämä eessä. Tai vanhuksia, jotka on muutenkin jo heikko kuntosia tai sairaita. Joutuuvat kerjäämään tai joudutaan pitämään yllä yömajoja ja jollakin tapaa yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksamaan näistä kodittomista. Niin eikö se maksa ittensä takaisin, että nämä henkilöt saatais työelämään kiinni ja he saisivat hyvän elämänlaadun?

Jokaisella on oikeus kantaa kortensa kekoon tälläisten ihmisten kohdalla. Mitä jos ite oisit samassa huonossa tilanteessa, eikä kukaan laittais tikkuakaan ristiin sinun takias? miltä se tuntuis?

Vai voitko mulle nyt ihan rehellisesti sitten myöntää ja sanoa suoraan, että joidenkin ihmisten paikka on kadulla ja tonkia roskiksesta esim. ruuan rippeitä? oli nuori tai vanha, sairas tai ei. Niin se on voi voi.

[/quote]

Ei kenenkään paikka ole kadulla mutta ei myöskään mun OMISTAMASSA asunnossa....

[/quote]

No kerroppas missä sitten? kun näytät tietävän. :)

Vierailija
86/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:57"]

Me ollaan nyt kaksi päivää yritetty takoa järkeä ja realiteetteja sun päähän ja kerrottu yksityiskohtaisesti miten nämä asiat tässä yhteiskunnassa menee. Mutta ei. Yhä vaan jankkaat, vaadit ja säälit itseäsi sen sijaan että ryhtyisit tuumasta toimeen.

[/quote]

No pakko kait se on näillä neuvoilla ryhtyä.

En tiedä tuleeko mitään... päivittelen tilannetta.

Vierailija
87/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa, että kuulostat harvinaisen naiiville, itsesäälissä kieriskelevälle ja typerälle 18- vuotiaaksi. Lopeta jo tuo itsesi puolustaminen, ei tässä ketjussa ole mitään järkeä jos et kuuntele yhtään näitä loistavia neuvoja, joita sinulle on annettu. T. 18- vuotias, joka on myös kokenut sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa sekä koulussa että kotona.

Vierailija
88/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta terapiasta, se kyllä maksaa, mutta itse olen melkein vuoden käynyt juttelemassa psykologilla ja psykiatrilla YTHS:llä (eli yliopiston lääkäripaikka) ilmaiseksi, ja olin lisäksi kävin vielä ilmaisella YTHS:n kurssilla, jossa oli muitakin joilla oli saman kaltaisia ongelmia. Itselläni on siis paniikkihäiriö, mutta eipä se opiskeluja estä, vaikka vähän haittaisikin... Niin että jos vaikka saat opiskelupaikan jostain niin ehkä niillä on tarjota ilmaisiakin vaihtoehtoja näin alkuun.

Ja työpaikasta ihan vinkiksi (jos nyt saat ensin muita asioita hoidettua), niin itselläni on hyviä kokemuksia vuokratyöfirmoista (Vmp, Staffpoint ja mikä se yksi oli... Adecco?). Vmp:n kautta sain kivan pakkaustyön elektroniikan puolelta, jossa sai valita itse mitä vuoroja otti. Ja ei siis ollut mitenkään omaa alaa... Muista ei napannut mutta oli kiva kun pääsi heti haastatteluun. Että kannattaa kokeilla.

Vierailija
89/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vielä hieman kypsymätön, mutta vuodet kuluvat ja sinäkin kypsyt. :) Muistan kun itse olin 18 v. Ei hyvänen aika, miten naiivi ja lapsellinen olin. Oikein hävettää muistella joitain asioita. Näin kolmekymppisen silmistä katsottuna maailma näyttää taas ihan erilaiselta.

Sinussakin huomaa hieman sellaista uhoa, ja ihan puhdasta tietämättömyyttä. Et toki voi tietää kaikkea maailmasta, mutta yritäpä edes kuunnella, miten sinua neuvotaan. Ihan ensimmäisenä neuvoisin sinua, että älä ihmeessä polta siltoja takanasi. Pidä edes jonkinlaiset välit perheeseesi ja kasvata kaveripiiriäsi. Se on sinun tukiverkostosi, ei rahallisesti mutta henkisesti.

Vierailija
90/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:51"]

No miksi se ei voisi ajallaan olla siellä tilillä?

[/quote]

Sinulla ei ole tällä hetkellä senttiäkään tuloja ja säästöjä. Et käy töissä etkä opiskele. Et tiedä, mitä tukia sinun on mahdollista saada ja kuinka paljon. Et ole valmis käymään opiskelujen lisäksi töissä, koska se on liian rankkaa. Sinulla ei ole kokemusta itsenäisestä asumisesta, ja todennäköisesti sinulla ei ole kokemusta rahankäytöstä, budjetin laatimisesta, säästämisestä ja muista sellaisista asioista. Miten ihmeessä ajattelit maksaa vuokran joka kuukausi ajallaan? Ensimmäisen kuukauden vuokrakin pitäisi maksaa jo ennen muuttoa.

[/quote]

No kai mä sitten myyn ihteeni, jos ei yhteiskunnan tuet riitä auttamaan tilanteeseeni, eikä oo ystäviä, perhettä tai sukulaisia jotka vois auttaa?

Ja mun luonne on kyllä sellanen että oon kohtuullinen rahankäyttäjä. :)

Ja olen kyllä asunut jo muutaman kerran itsenäisesti.

Vierailija
91/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain opintotukea ja asumislisää yhteensä 460 €/kk. Tein viikonloppuisin töitä, en ottanut opintolainaa. Nukuin hyviä yöunia ja söin muutakin kuin puuroa, kävin ystävien kanssa toisinaan ulkona ja tein jopa muutaman pidemmän lomamatkan. Pienellä rahalla eläminen on taitolaji ja siihen kyllä oppii. Joistakin asioista täytyy tosin luopua ja pitää oppia järkeilemään. Esim. yksin asuminen oli ylellisyys josta piti luopua heti. Mutta itse tykkäsin asua kämppiksen/kämppisten kanssa (vaikka taustaa masennuksesta ja ahdistushäiriöstä), ja varmasti sunkin sitä kannattaa kokeilla. Se opiskelijaelämä on kaikenkaikkiaan ihan hyvää aikaa! :)

Vierailija
92/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelu vaan tekee haittaa sun mielenterveydelle. Voi kun ymmärtäisit sen. Täällä anonyymit ihmiset provosoituu sun puheista ja sä niistä muista. Mene pois täältä, jooko kiltti. <3

[/quote]

No minkä hiton takia musta tarviis provosoitua!?

Ja pakkohan mun on neuvoja jotain kautta saada... siks just luulis internetin keskustelu palstojen esim. olevan hyvä paikka siihen. Kun voisi ajatella, että täällä on ihmisiä joilla on kokemuksia asioista.

Vierailija
93/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:18"]

[/quote]

[/quote]

No voihan helvetti. Kun vuokranantaja ei ole se jonka on sinua autettava. Se on psykiatri. Mitä jauhat muutamasta kympistä kun sinulla ei ole penniäkään, ei vuokratakuuta, ei mitään tuloja? Millä todistat maksukykysi? Jos olet jo saanut kertaalleen maksusitoumuksen sossusta, olet siis käynyt sosiaalityöntekijän luona. HYVÄ! Käypä uudestaan ja ota mukaan nämä kaksi ketjua joissa olet surkutellut omaa äärimmäisen kurjaa asemaasi. Muista myös se että maailmasa miljoonat ihmiset näkevät nälkää tälläkin hetkellä, heitä kidutetaan, raiskataan, pidetään vankeina, pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti - ja osa heistä on pikkulapsia! Sinulla on kuitenkin asiat kohtalaisen hyvin. 

[/quote]

Joopahan joo...

No ei se psykiatri paljoa voi auttaa, jos joudun asumaan edelleen ongelma kohteessa. Ei tilanne sillon lähe paranemaan, koska olosuhteet ei ole hyvät.

Ja hienoo, mulla ois vara mennä siis vieläkin paskemmin.

Tuota jos oisit kokenu tällästä paskaa mitä mä oon, niin et sanois noin. Älä aliarvioi henkisen väkivallan voimaa. On muakin kyllä joskus fyysisesti pahoinpidelty, isovanhempien tai muiden ihmisten toimesta kun kiusattiin.

[/quote]

aika moni on saanut sen luunapin, tukkapöllyn tai muuta. Aika monella muullakin on ollut ne alkoholisti- ja mielenterveysongelmaiset vanhemmat. Aiemmin valitit että rahalla paikkailtiin ja lahjottiin ja nyt ei sitten mitään apua tule? Nin tai näin, mikään ei kelpaa. Jos olet yhtä mahdoton vanhempiesi kanssa kuin täällä niin en ihmettele että ovat jo väsyneitä. Ihmissuhdekin toimii kahteen suuntaan ja jos et itse tee muuta kuin haukut vanhempiasi (saat sentään ilmaisen ylläpidon, eikö?) niin mitä odotat vastaan?

Tämä ja se toinen on oikeesti tympeimpiä ketjuja av:n historiassa. Sen sijaan että kaadat likasankosi tänne, sinun pitäisi ottaa nyt yhteys sinne mielenterveyspuolelle. Teepä niin että soitat, varaat ajan ja näytät nämä kaksi aloittamaasi ketjua. Siinä alan ammattilaiselle valkenee hyvin nopeasti mikä sinun ongelmasi on. Jos haet apua, sitä kautta lähtee asuntoasiakin selviämään pikkuhiljaa. Yksikään yksityinen vuokranantaja ei edes vuokraa sinulle jo sen takia että olet noin tasapainoton ja realiteeteista ymmärtämätön. 

Vierailija
94/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ON kokemuksia asioista. Sinä vaan et usko hyvällä etkä pahalla.

Vierailija
95/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:20"]

Mikä toimeentulo?!? 12 neliön huone kommuunissa, jossa eletään puurolla, sukulaisten ruokakasseilla jne. 2-4 tuntia unta arkipäivisin työn ja opistekulun ohella.

[/quote]

Liioittelua. Jos teet arkisin koulun jälkeen töitä ja asut kommuunissa, et taatusti kuulu siihen huonoiten toimeentulevien opiskelijoiden joukkoon. Tai sitten elät tuhlaillen.

Itse opiskeluaikana pärjäsin välillä hyvin, välillä huonosti. Opintolainaa nostin kahden vuoden ajan, ja kaksi viimeistä vuotta tein töitä koulun ohella. Syksyllä oli yleensä vielä kesätyösäästöjä, mutta kevät oli ankeaa aikaa, kun rahat meinasivat aina loppua. Toimeentulosi riippuu täysin siitä, onnistutko saamaan koulun ohelle töitä tai otatko opintolainaa. Opintotuella pelkästään tuskin elää juuri kukaan. Kannattaa etenkin etsiä jotain sunnuntaitöitä, koska sunnuntaisin saa tuplapalkan, eikä tarvitse koulusta juosta töihin.

[/quote]

NO ÄLKÄÄ SIT PERKELE LIIOTELKO MULLE !

Vaan kertokaa niin kuin asiat todellisuudessa on. Piste. Koska mulla ei ole hevonvitun tietoa yhtään mistään. Näin on vaan asiat. Tälleen ja tähän olen kasvanut.

Nyt koitan ottaa sitten selvää.

Vierailija
96/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:51"]

No miksi se ei voisi ajallaan olla siellä tilillä?

[/quote]

Sinulla ei ole tällä hetkellä senttiäkään tuloja ja säästöjä. Et käy töissä etkä opiskele. Et tiedä, mitä tukia sinun on mahdollista saada ja kuinka paljon. Et ole valmis käymään opiskelujen lisäksi töissä, koska se on liian rankkaa. Sinulla ei ole kokemusta itsenäisestä asumisesta, ja todennäköisesti sinulla ei ole kokemusta rahankäytöstä, budjetin laatimisesta, säästämisestä ja muista sellaisista asioista. Miten ihmeessä ajattelit maksaa vuokran joka kuukausi ajallaan? Ensimmäisen kuukauden vuokrakin pitäisi maksaa jo ennen muuttoa.

[/quote]

No kai mä sitten myyn ihteeni, jos ei yhteiskunnan tuet riitä auttamaan tilanteeseeni, eikä oo ystäviä, perhettä tai sukulaisia jotka vois auttaa?

Ja mun luonne on kyllä sellanen että oon kohtuullinen rahankäyttäjä. :)

Ja olen kyllä asunut jo muutaman kerran itsenäisesti.

[/quote]

No voit hakea soluihin tai kaupungin/kunnan yksiöihin. Yksityiselle vuokralle sinun on vaikea päästä. Yksityiset asunnonomistajat eivät ole sama asia kuin yhteiskunta. Jos nuo yhteiskunnan tukimuodot eivät kelpaa tilanteessasi, niin olet kyllä hieman turhan nirso. Ja laajenna ihmeessä ystäväpiiriä. Et kai tosissasi kuvittele, että kaverit ja ystävät putoavat taivaasta? Kyllä niiden eteen on tehtävä töitä!

Vierailija
97/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:49"]

Miksi pitäisi joustaa vuokratakuun kanssa? Asunto on sijoitus, ei hyväntekeväisyyttä.

[/quote]

Tuota kuuleppa sinä haista paska tyyppi. Kaikki eivät ole niin itsekkäitä.

Jos minä en aja itseäni vararikkoon, saan kuitenkin sen vuokran tai n. suunilleen jos muutamalla kympillä joustetaan siitä asunnosta ja kaikenlisäksi hyvänmielen kun olen auttanut vaikeassa tilanteessa olevaa nuorta, koska olen kulkenut itse joskus saman tien. Niin näätkö miksi en pidä sitä pahana asiana!

Saan kaiken minkä itsekin tarvitsen taloudellisesti + mutta saan myös hyvän mielen, koska olen saanut auttaa ja tehdä hyvää.

Pahalta minusta tuntuisi miettiä että päätykö se nuori kadulle? hankkimaan rahaa jotain epälaillisia keinoja? yömajaan? itsemurhaan? kun mulla ois kuitenkin mahdollisuus TERVEISSÄ mittasuhteissa auttaa häntä. Niin miksi en sitä tekisi?

Ja toivottavasti hänenkin elämäntilanteensa olisi jonain päivänä sitten niin hyvä, että hän muistaa ja kunnioittaa saamaansa mahdollisuutta aina ja on ammatti ja on töissä ja esim. perheen äiti. Ja voi sanoa, että huh, kaikestapa minä selvisin. Onneksi ei tarttinut päätyä huoraamaan tai itsemurhaan tai kadulle ja yömajoihin vaikka elämä tuntui sillon tosi rankalta...

Ymmärrätkö?

Osaatko yhtään ajatella näin?

[/quote]

Ap ilmeisesti selittelee täällä itse, miksi ei olisi maksamassa vuokratakuuta. No ei kun printtaat vaan tämän tekstin ulos, kun käyt asuntonäytössä ja lyöt vuokranantajalle kouraan. :)

Ja se, että esimerkiksi aloittaja joutuisi katuojaan, jos vuokranantaja ei jousta on bullshittiä, koska aloittajan kaltaiselle etsittäisiin joka tapauksessa soluasunto sieltä hänen kotikaupungistaan. Edellä mainitun kaltaisen kirjoittajan kaltaiset vaan ajattelevat, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen. Tämä ketju esittelee ihan hyvin, mitkä ovat aloittajan vaihtoehdot.

Ne ovat

-soluasunto

-mahdollisuus säästää itse vuokratakuut

-mahdollisuus kysyä onko mahdollista olla maksamatta niitä (erittäin epätodennäköistä)

[/quote]

No kuule. Kerroin vaan perustellen nuo mietteeni tuosta vuokraus hommasta ja kyllä, ei mulla olisi varaa maksaa sitä, koska olen aivan tuloton. Siinä syy.

Ei se kummempia perusteluja ja selityksiä tartte, mutta laitoin sen takia, että voisi löytyä ja näkisi asialle ymmärryksen!

Ja juu, omaa etuaanhan minä yritän tällä ajaa. Mutta kukapa ei, joka haluaa siihen vuokra-asuntoon muuttaa?

Ei ihminen pärjää elämässä jos ei yritä omaa etuaan koskaan ajaa, mutta ite yritän myös persoonana olla sellainen että pystyisin tarpeen tullen eri tilanteissa tulemaan ehkä toisia ihmisiä vastaankin ja ymmärtämään heidän kohtaloitaan tai ajatuksiaan ja ehkä jopa auttamaan. Mutta kuten taas toistan, terveen järjen mitoissa.

Että mustamaalaa minua vaan, mutta mustamaalaan sua takaisin päin. :)

Ja kerroin jo miksi minulle solu ei sovi. En halua olla itsekäs, mutta kerroin syyt ..

Jos niitä ei olisi, olisin voinut lähteä ehkä mieluustikkin soluun.!

[/quote]

Haluat auttaa muita? Se jota sinun on nyt autettava, olet sinä itse, ja parhaiten se onnistuu niin että haet apua mielenterveysongelmiisi. Sen jälkeen kaikki näyttääkin valoisammalta ja voit suunnitella elämää eteenpäin. 

[/quote]

Jaa'a, no se varmaan auttaa osittain. Mutta kun on hoidettava ihan käytännön asioitakin.

Vai etkö usko että koulun käynti voisi olla esim. hyväksi mielenterveydellelleni 3v tekemättömyyden jälkeen? ja että pääsisin jonnekin mieluisaan paikkaan asumaan? ja että minun ei tarvitsisi enää katsoa vanhempiini päinkään?

Vierailija
98/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tulen toimeen opintorahalla(opintotuki+asumistuki), josta jää vuokran jälkeen160€, lisäks laina 300€/kk(otin könttäsummana toiselle tilille ja siirrän tarpeen mukaan,välillä ei tarvi siirtää). Lisäksi teen kaupassa töitä viikonloppuisin ja jos ei ole koulua. Siitä tulee palkkaa vaihtelevasti, sillä mun koulun mukaan ei tietenkään listoja tehdä sillä olen vain tarvittaessa-työntekijä.

En pahemmin joudu seuraamaan rahankulua, sillä teen ruoan itse(yleensä kasvispainotteista) enkä käy shoppailemassa vaatteita ellen todella tarvitse. Kaljaan ja tupakkaan on aina rahaa, samoin baarissa käyntiin. Ihan omista kulutustottumuksista kiinni, kuinka pärjää. Jotkut tuhlaa rahansa heti alkukuusta ja valittaa rahanpuutetta sitten. Yleensä teen ruoan josta syön kaksi päivää, välillä poikkean myös vanhempieni luona syömässä. Vapaa-aikaa on kyllä.

Vierailija
99/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:20"]

Mikä toimeentulo?!? 12 neliön huone kommuunissa, jossa eletään puurolla, sukulaisten ruokakasseilla jne. 2-4 tuntia unta arkipäivisin työn ja opistekulun ohella.

[/quote]

Liioittelua. Jos teet arkisin koulun jälkeen töitä ja asut kommuunissa, et taatusti kuulu siihen huonoiten toimeentulevien opiskelijoiden joukkoon. Tai sitten elät tuhlaillen.

Itse opiskeluaikana pärjäsin välillä hyvin, välillä huonosti. Opintolainaa nostin kahden vuoden ajan, ja kaksi viimeistä vuotta tein töitä koulun ohella. Syksyllä oli yleensä vielä kesätyösäästöjä, mutta kevät oli ankeaa aikaa, kun rahat meinasivat aina loppua. Toimeentulosi riippuu täysin siitä, onnistutko saamaan koulun ohelle töitä tai otatko opintolainaa. Opintotuella pelkästään tuskin elää juuri kukaan. Kannattaa etenkin etsiä jotain sunnuntaitöitä, koska sunnuntaisin saa tuplapalkan, eikä tarvitse koulusta juosta töihin.

[/quote]

NO ÄLKÄÄ SIT PERKELE LIIOTELKO MULLE !

Vaan kertokaa niin kuin asiat todellisuudessa on. Piste. Koska mulla ei ole hevonvitun tietoa yhtään mistään. Näin on vaan asiat. Tälleen ja tähän olen kasvanut.

Nyt koitan ottaa sitten selvää.

[/quote]

Sulle on sanottu moneen kertaan mihin kannattaa ottaa yhteyttä että asiasi etenevät. Jos olet "muutaman kerran" asunut itsenäisesti (epäilen) niin miten voit olla noin tietämätön mistään? Ja miksi olet tullut takaisin vanhempiesi luo  jos sieltä on pakko päästä pois? 

Vierailija
100/151 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:02"]

"Joo mutta on mulla siis käsitys siitä että asunto on sijoitus ja sillä on tarkoitus tehdä rahaa ja omistusasunnon osto maksaa useita tuhansia euroja."

Ei. Omistusasunnon osto maksaa useita kymmeniä tuhansia euroja. Minun asuntoni muutamien vuosien takaa maksoi 180 000 euroa. Asunto on tällä hetkellä sijoitusasuntona, ja asun nyt muualla. Tässä on nyt perustavanlaatuisena ongelmana se, että et ymmärrä rahan arvoa. Haluat vähätellä sitä, ja toisaalta ymmärrän, olet kärsinyt paljon. Mutta ota huomioon, että ihminen joka ajattelee sinunkaltaisesti, ei omista sijoitusasuntoa. Sijoitusasuntoon liittyy paljon vastuuta, se ei sisällä minkäänlaista tunteilua. On maksettava vastikkeet, lainanlyhennykset, välityskulut, varauduttava remontteihin, ja pääomaverotkin ovat 30 %.

"Mutta edelleen mulla ei vieläkään irtoa käsitys siihen, että jos sinä joustat vuokratakuissa tai vuokrassa muutaman tai muutamia kymppejä ja se homma ei vie sinua vararikkoon, saat kuitenkin sen vuokran sitten sosiaalitoimiston tai tukien tai työn kautta mitä tää nuori tekee tai hällä on omia säästöjä. Niin missä vitussa sinulla sillon mättää? Ei mätä muussa kun itsekkyydessä."

Tällä tavalla ajattelevat ihmiset eivät omista sijoitusasuntoja. Tuo on toiveajattelua.

"Koska sä saat kuitenkin rahasi tai noin suurin piirtein ainakin sen summan, koska muutaman kympin jousto tuskin sinua ihan vararikkoon vie ja samalla sä saisit autettua tätä nuorta henkilöä elämänsyrjään kiinni, mikä taas auttaa sitä että hänellä on mahdollisuus kasvaa kunnon kansalaiseksi ja tulla joskus meidän kansan veronmaksajaksi? niin eikö se homma maksa itsensä siinä takaisin?"

Ei. Sijoittajat eivät käytä termiä' "suurin piirtein". Et voi mennä ruokakauppaankaan ja ostaa 10 euron tuotetta ja sanoa, että maksan tästä nyt 7 euroa, onhan se suunnilleen 10 euroa. Maailma ei vain toimi niin.

Jos pääset kouluun, ota opintolainaa opintotuen lisäksi. Sillä elät. Mutta muista että sinun on maksettava se myöhemmin takaisin. Voit hakeutua opiskelija-asuntoihin tai kunnan/kaupungin kämppiin. Ne eivät mitään luksusta ole, mutta siihen on tyydyttävä.

[/quote]

Enks mä tolla lainalla voi maksaa elämistä sitten paremmassakin asunnossa? saako sen lainan jos opiskelee oppisopimuksella?