En ymmärrä miksi kukaan syöttäisi vauvalleen kaupan soseita
Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:44"]
Voin. Tässä on hakutuloksia kyökkiä-verbin 3. infinitiivistä:
https://www.google.fi/?gfe_rd=cr&ei=SiwgU43_IfGBwAP2_IG4CA#q=kyökkimässä
[/quote]
Joo... tarkoitin, että sitä olisi käytetty ihan oikeassa asiayhteydessä jossain. Tuo linkkisi tarjoaa googlen hakusivun, joka ensimmäisenä kysyy, että tarkoititko "kyykkimässä", sitten ensimmäisenä hakutuloksena antaa tämän keskustelu :D:D ja loput hakutulokset onkin kyykkiä verbille. Että eipä taida löytyä... ;)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:30"]Niin, kyökki (substantiivi) tarkoittaa tosiaan keittiötä, mutta jos olet suunnilleen lukutaitoinen, ymmärrät, että tuossa viestissä kyökki on verbimuoto (aktiivin indikatiivin imeprfektin yksikön kolmas persoona). Joskus suomen kielessä taivutettu sana voi olla täysin samankaltainen vaikkapa jonkun perusmuodon kanssa, mutta kun kyse ei ole sanalistasta, vaan tekstistä, asiayhteydestä pitäisi pystyä päättelemään, millaisesta muodosta on kyse. Vai onko sinulle lukivaikeuksia?
[/quote]
kyseisessä lauseessa ei ollut päätä, eikä häntää, koska käytettiin väärää sanaa. Kyökki=keittiö, kyökkii, kyökkiin on keittiöön. Jos taas tarkoitettiin sanaa yökkii, eli oksentaa, yrjöää, laattaa, niin noi sanat tunnen siinä merkityksessä kuin ovat mm. Mutta kyökkii sanaa en ole kuullutkaan sanana joka tarkoittaa oksentamista.
[/quote]
Mä en voi sille mitään, että sun kielitaito on hieman puuttellinen. Oon nyt kolmessa viestissä yrittänyt asiaa selittää, mutta ilmeisesti sun käsityskyky ei riitä tällaiseen asiaan.
[/quote]
Kielitaito? Osaan suomea, ruotsia, saksaa ja englantia ja missään noissa kielissä ei sana kyökkii tarkoita oksentamista.
Ja siksi toisekseen en puhu murteita, jotka eivät ole suomea puhtaimmillaan. Ja sivistyssanakirjassa ei ole sanaa kyökkii kuvaamassa sanaa oksentas, kakoa, yrjötä ja laatata. Sori nyt vaan.
[/quote]
Mä oon opiskellut yliopistossa pääaineenani suomen kieltä, ja täytyy sanoa, että tuo käsityksesi siitä, että murteet "eivät ole suomea puhtaimmillaan" on täyttä huuhaata. Kirajkieli on kehittetty murteiden pohjalta, murteet eivät ole siis mitään "versioita" kirajkielestä. Kirjakielessä yhdistyvät sekä itäiset että läntiset murteet, tosin se pohjautuu ensisijassa länsimurteisiin.
Menkää ny syömään soseita vänkääjät. Pohjanmaalla ainakin ymmärretään kyökkiä-kakoa.
Pitääkö kaikesta aina vängätä? Hienoa voittaa AV-palstan vänkäämiskuninkuus, niin hienoa!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:44"]
Voin. Tässä on hakutuloksia kyökkiä-verbin 3. infinitiivistä:
https://www.google.fi/?gfe_rd=cr&ei=SiwgU43_IfGBwAP2_IG4CA#q=kyökkimässä
[/quote]
Joo... tarkoitin, että sitä olisi käytetty ihan oikeassa asiayhteydessä jossain. Tuo linkkisi tarjoaa googlen hakusivun, joka ensimmäisenä kysyy, että tarkoititko "kyykkimässä", sitten ensimmäisenä hakutuloksena antaa tämän keskustelu :D:D ja loput hakutulokset onkin kyykkiä verbille. Että eipä taida löytyä... ;)
[/quote]
Mun hakutuloksissa ensimmäinen hakutulos alkaa näin: " Tänään kuitenkin alkanut kova päänsärky ja piti käydä vessassakyökkimässä pahaa oloa pois kera vatsahappojen", eikä tätä keskustelua ole sillä sivulla.
Ne ovat ihan oikeita hakutuloksia, esimerkkejä ihmisten käyttämästä kielestä. Millaisia hakutuloksia sinä tarkoitit?
Menkää ny syömään soseita vänkääjät. Pohjanmaalla ainakin ymmärretään kyökkiä-kakoa.
Pitääkö kaikesta aina vängätä? Hienoa voittaa AV-palstan vänkäämiskuninkuus, niin hienoa!
[/quote]
No näyttäisi sitten olevan ihan vaan sikäläinen puhevika, kun ei täällä moni eikä googlekaan kyseistä verbiä tunne.
Minusta on ihan sama, kuka mitäkin lapsellensa syöttää. Minä syötän sekä itse tekemää että kaupan ruokaa. Itse teen omena- ja päärynäsoseen, porkkanan, kalan, jauhelihan, sekavihannekset, perunan, parsakaalin ja kukkakaalin. Kaupasta ostan marja- ja hedelmäsoseet, kun meillä ei noita luumuja ja persikoita sillä lailla omasta takaa ole eikä tiskiltäkään tahdo tähän vuodenaikaan niitä saada. Marjat ehdin valitettavasti hillottaa, ennen kuin neuvolan täti valisti, että hilloa ei saa antaa Atamonin takia, joten kaupan soseilla nyt mennään. Kaupan stroganoffista en tykkää, siinä on paha haju. Purkit pesen ja kierrätän, ei jää mitään nurkkiin lojumaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:42"]
Keittiötä tarkoittava kyökki on myös murresana, ei yleiskieltä. Miten voit ymmärtää sen, jos et voi ymmärtää kyökkiä-verbiä?
[/quote]
Koskke ei ole olemassa mitään kyökkiä verbiä. Jos on, niin laitatko jonkun esimerkin, jossa tuota olisi ihan oikeasti käytetty, kiitos. En nimittäin ole näköjään ainoa, joka ei ole koskaan kuullut tuota. Kyökkiä käytetään vaikka kirjallisuudessakin monesti keittiön sijasta, jos halutaan vähän rennompaa tai keveämpää vaikutelmaa.
[/quote]
Laitoin jo. Tässä lisää, pari hakutulosta myös merkityksessä "kykkiä" (toinen verbi, josta sinä et varmaan koskaan ole kuullutkaan).
https://www.google.fi/?gfe_rd=cr&ei=SiwgU43_IfGBwAP2_IG4CA#q=kyökittiin
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:52"]
[/quote]
No näyttäisi sitten olevan ihan vaan sikäläinen puhevika, kun ei täällä moni eikä googlekaan kyseistä verbiä tunne.
[/quote]
Miten minä löydän tuloksia Googlella, mutta sinä et?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:49"]
[/quote]
[/quote]
Sinä=moni? Onnea skitsofreniasta :)
Kyseessä on murresana, jota olen kuullut käytettävän ihan ympäri Suomea. Mutta sovitaan niin, että tämä on jokin paikallinen puhevika, ettei sinulle vaan tule paha mieli.
Haloo, ihan oikeasti.
Hohhoijaa ... Minä en ymmärrä miksi pitää arvostella muiden valintoja. :)
Suomalaiset vauvanruoat ovat maailman puhtaimmasta päästä ja niiden ainesosiin kiinnitetään lainkin mukaan erityistä huomiota. Vaikka itse teen soseita, minusta on kiva vauvallekin maistella erilaisia makuja mitä en nyt itse keksisi soseuttamaan. Jotkut ainesosat ovat myös paljon kalliimpia tuoremuodossa kuin soseet, esimerkiksi mango, jota ei aina ole edes käyttövalmiissa kunnossa kaupan hyllyllä.
Tosiaan matkustellessakin todella käteviä, joskus jopa päivän pelastavia. Keksin tämän vasta sen jälkeen kun 8kk esikoinen ei suostunut syömään ulkomailla yhtään mitään muuta kuin banaania ja laihtui 2kg neljän päivän sisällä. :( Sitten löysin purkkiruokia kaupasta ja hups kun rupesikin syömään ja kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:51"]
Mun hakutuloksissa ensimmäinen hakutulos alkaa näin: " Tänään kuitenkin alkanut kova päänsärky ja piti käydä vessassakyökkimässä pahaa oloa pois kera vatsahappojen", eikä tätä keskustelua ole sillä sivulla.
Ne ovat ihan oikeita hakutuloksia, esimerkkejä ihmisten käyttämästä kielestä. Millaisia hakutuloksia sinä tarkoitit?
[/quote]
No luotettavia tietenkin. Voihan kuka tahansa kirjoittaa tänne että lasdlöagas on verbi ja tarkoittaa sitä ja tätä. Sitten kun tuosta juuri kirjoittamastani verbistä joku alkaa vänkäämään, että ei ole verbi niin minä isken sanan googleen, joka antaa tämän keskustelun, ja voin sanoa, että kyllä muuten on verbi.
Eli siinä tapauksessa kun noita hakutuloksia ei ole mitenkään ihan paljon, niin sitten joku vähän luotettavampi lähde kuin kaksi vauva.fi:n keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:55"]
Kyseessä on murresana, jota olen kuullut käytettävän ihan ympäri Suomea. Mutta sovitaan niin, että tämä on jokin paikallinen puhevika, ettei sinulle vaan tule paha mieli.
Haloo, ihan oikeasti.
[/quote]
Niin, että kun sinä olet kuullut niin sitten ovat kaikki kuulleet ;) Että eiköhän ihan sinä = moni vaan itsellesi. Viittasin tuohon, kun tässä keskustelussa (oletko sattunut huomaamaan) väännetään tuosta sanasta, ettei se ole mikään verbi.
Ei kyllä käy pahasti kukkaron päälle. Eilen Prismasta bongasin 6-packin soseita hintaan 1,69 euroa (vai oisko ollut 1,67 € tms.). Jos itse ostan omenoita ja päärynöitä ja ties mitä hedelmiä ja keitän ja soseutan, niin kalliimmaksi tulee litran verran sosetta saada itse tehtynä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:56"]
No luotettavia tietenkin. Voihan kuka tahansa kirjoittaa tänne että lasdlöagas on verbi ja tarkoittaa sitä ja tätä. Sitten kun tuosta juuri kirjoittamastani verbistä joku alkaa vänkäämään, että ei ole verbi niin minä isken sanan googleen, joka antaa tämän keskustelun, ja voin sanoa, että kyllä muuten on verbi.
Eli siinä tapauksessa kun noita hakutuloksia ei ole mitenkään ihan paljon, niin sitten joku vähän luotettavampi lähde kuin kaksi vauva.fi:n keskustelua.
[/quote]
Minun hakutuloksissani ei ollut sitä keskustelua. Tieteellisessä tutkimuksessakin voidaan etsiä kieliesimerkkejä (esim. joitain sanamuotoja) Googlella, juuri niin kuin minä tein. Etsin siis tiettyä verbimuotoa. Jos nyt yhtään vaivauduit katsomaan niitä Googlen hakutuloksia, niin huomasit, että monessa keskustelussa oli käytetty kyökkiä-verbiä. Hain sitä sellaisessa muodossa, jossa se ei lankea yhteen kyökki-sunbstantiivin taivutusmuodon kanssa yhteen, ja jossa sitä todennäköisesti esiintyy.
Tarkoitus on selvittää, käyttävätkö ihmiset kyseistä verbiä. Hakutulosten perusteella käyttävät, sehän selvisi jo tässä ketjussa, kun joku sitä käytti. Sana "on olemassa", kun sitä käytetään. Puhekielistä sanaa ei löydy todennäköisesti yleiskielisestä sanakirjasta, mutta esim. Suomen murteiden sanakirjasta löytyy - sitä on muistaakseni julkaistu jo niin pitkälle, että halutessasi voi kipittää kirjastoon tarkistamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:58"]
Haloo, ihan oikeasti.
[/quote]
Niin, että kun sinä olet kuullut niin sitten ovat kaikki kuulleet ;) Että eiköhän ihan sinä = moni vaan itsellesi. Viittasin tuohon, kun tässä keskustelussa (oletko sattunut huomaamaan) väännetään tuosta sanasta, ettei se ole mikään verbi.
[/quote]
Mutta kun se on verbi. Minä kyökin, sinä kyökit, hän kyökkii jne. Eli siis minä kaon, sinä kaot, hän kakoo. Tai sinä yökit, minä yökit, hän yökkii.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:58"]
Haloo, ihan oikeasti.
[/quote]
[/quote]
Ahaa, eli nämä joiden olen kuullut käyttävän verbiä kyökkiä, tekevät sen salaa, tietämättä edes itse! Tunnen itseni etuoikeutetuksi, oma sana! Alan periä tästä maksua, varokaa vaan!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:02"]
Mutta kun se on verbi. Minä kyökin, sinä kyökit, hän kyökkii jne. Eli siis minä kaon, sinä kaot, hän kakoo. Tai sinä yökit, minä yökit, hän yökkii.
[/quote]
Minä osjen, sinä osjet, hän osjee... kyllä minäkin osaan siansaksaa taivuttaa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:02"]
[/quote]
Minä osjen, sinä osjet, hän osjee... kyllä minäkin osaan siansaksaa taivuttaa.
[/quote]
No, etsipä minulla Googlella hakutuloksia keskusteluista, joissa ihmiset kertovat osjevansa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:00"]
Ei kyllä käy pahasti kukkaron päälle. Eilen Prismasta bongasin 6-packin soseita hintaan 1,69 euroa (vai oisko ollut 1,67 € tms.). Jos itse ostan omenoita ja päärynöitä ja ties mitä hedelmiä ja keitän ja soseutan, niin kalliimmaksi tulee litran verran sosetta saada itse tehtynä.
[/quote]
Miksi ihmeessä keittäisit hedelmiä?
Ap ei ymmärrä eikä tarttekaan, kaikkea ei tartte ymmärtää. Minä ostin näitä purnukoita ja lasit vein lasinkeräykseen. Lapset söivät ja kasvoivat. Sen lisäksi näiden purnukoiden sisältö on mietitty, että niissä on sopivat vitamiinit ja hivenaineet. Sen lisäksi näiden valmistus työllistää kotimaassa. Vähän kuten kylpylässä käyminen on "turhaa", mutta toisaalta kivaa, urheilullista ja kotimaassa työllistävää puuhaa. Tilaan myös sanomalehden, vaikka samat jutut voisi kaisi lukea netistä tai olla kokonaan lukematta. Ostan itselleni ja lapsille valmisvaatteita, vaikka voisin ja osaisin kyllä tehdä vaatteita itsekin. Myös oma ammattini on sellainen, että asiakkaani ostavat tavallaan "turhuutta" koska ilmankin voisivat elää hyvin, pysyä kotona keittelemässä pottuja...