En ymmärrä miksi kukaan syöttäisi vauvalleen kaupan soseita
Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:16"]En jaksa lukea koko tappelua, mutta tästä tuli mieleen kun joku sanoi, että pakastaessa häipyy vitamiinit, onko totta? Itse syötän välillä kaupan pilttejä ja välillä teen itse (tulee halvemmaksi). Mutta nyt aloin miettimään, että pitäisikö sittenkin ostaa kaupasta? Onkohan niihin kaupan soseisiin lisätty jotakin lisävitamiinejä esim, mitä ei normaalisti vaikka vihanneksissa ole? Kiitos jos joku viitsii tässä samalla vastata! :)
[/quote]
Pakastevihanneksissa säilyy paremmin vitamiinit kuin tuoreissa, päättele siitä :) Ei pakastaminen ole pahasta, jos sen tekee oikein.
Koska olen laiska paska enkä jaksa. En tosin tee itse ruokaa meille aikuisille, mieheni hoitaa sen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:42"]Ajatellaans vielä vähän lisää, esim monipuolisuudesta.
Viikon aikana lapsi syö erilaisia kasviksia, perunaa, riisiä, lihoja, kalaa, kanaa munia, hedelmiä, marjoja, puuroja... Jos joku väittää tekevänsä tuota vartissa, saa tulla näyttämään!
[/quote]
Meillä 5kk vauva ja syö viikon yhtä kasvista tottuakseen kiinteisiin ruokiin..Et miksi ihmeessä pitäisi tuputtaakaikkea kerralla? Ok, vaimo on kyllä valmiiksi tehnyt eri kasviksista soseita kerralla ja pakastanut ne. Otetaan aina pakkasesta ruoka kun on sen aika. Tällä hetkellä muksu syö kolme jääpalamuotin palaa 2 kertaa päivässä. Ja jääpala muottiin olemme tehneet nämä soseet ja niistä annostelemme muksun ruuan.
[/quote]
5kk ikäisen vasta kiinteät aloittaneen vauvan isä tässä neuvoo muita :) Ihanko ajattelit että se lapsi syö noin sinne 1v. asti? Että yhtä kasvista vaan koko viikon ajan.
Jos itse tekee esim. kuningatarsoseen, se sisältää 50 % kotimaista mustikkaa ja 50 % kotimaista vadelmaa. Ei kypsennystä.
Katsoin kaupassa purkissa olevaa kuningatarsosetta. Siinä mustikkaa 23 %, vadelmaa 23 % ja loput vettä, säilöntäaineita yms. Marjat oli myös kypsennettu, joten vitamiineista merkittävä osa oli hävinnyt.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:31"]Mä syötän, oon syöttänyt kaikille neljälle. Esikoiselle tein aluksi itse, mutta raukka kyökki ne aina takaisin. Joten niiden muutamien taistelujen jälkeen oon syöttänyt kaikki lapset purkkiruoalla. Mulla on neljä muksua vuoden väleillä, joten jos oon jostain pystynyt mennä inasen helpommalla, en ole suostunut siitä potemaan olematonta huonoa omaatuntoa.
Ja kyllä ne vuoden iässä on ruvenneet syömään samaa apetta kuin muukin perhe. Kaikki kelpaa nykyään, paitsi hernekeitto. Kenelläkään ei ole puhevikoja, käyttävät huomattavan rikasta kieltä (neuvolan huomio), itse ovat syöneet ilman auttamista ruokansa viimeistään 1,2-vuotiaina. Menipä tää nyt ihme puolusteluksi. Johtopäätös: minä olen syöttänyt purkkiruokaa. :)
[/quote]
Mitähän tarkoitat sanalla kyökki? Kyökki on meinaan sama kuin keittiö. Byssa ja kapyysikin ovat sama kuin keittiö, eli kyökki. ;-)
[/quote]
Miten ihmeessä sä voit sekoittaa substantiivin ja verbimuodon keskenään? Eikö tuo nyt lauseyhteydestä käy ilmi, ettei se mitenkään voi olla substantiivi?
[/quote]
kyökki=keittiö
kapyysi=keittiö
byssa=keittiö
messi=ruokailuhuone/ruokailutila
Niin, kyökki (substantiivi) tarkoittaa tosiaan keittiötä, mutta jos olet suunnilleen lukutaitoinen, ymmärrät, että tuossa viestissä kyökki on verbimuoto (aktiivin indikatiivin imeprfektin yksikön kolmas persoona). Joskus suomen kielessä taivutettu sana voi olla täysin samankaltainen vaikkapa jonkun perusmuodon kanssa, mutta kun kyse ei ole sanalistasta, vaan tekstistä, asiayhteydestä pitäisi pystyä päättelemään, millaisesta muodosta on kyse. Vai onko sinulle lukivaikeuksia?
Ja siis jos et tosiaan ymmärtänyt, se verbimuoto on kyökkiä-verbistä, joka tarkoittaa siis kakomista.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:30"]Niin, kyökki (substantiivi) tarkoittaa tosiaan keittiötä, mutta jos olet suunnilleen lukutaitoinen, ymmärrät, että tuossa viestissä kyökki on verbimuoto (aktiivin indikatiivin imeprfektin yksikön kolmas persoona). Joskus suomen kielessä taivutettu sana voi olla täysin samankaltainen vaikkapa jonkun perusmuodon kanssa, mutta kun kyse ei ole sanalistasta, vaan tekstistä, asiayhteydestä pitäisi pystyä päättelemään, millaisesta muodosta on kyse. Vai onko sinulle lukivaikeuksia?
[/quote]
kyseisessä lauseessa ei ollut päätä, eikä häntää, koska käytettiin väärää sanaa. Kyökki=keittiö, kyökkii, kyökkiin on keittiöön. Jos taas tarkoitettiin sanaa yökkii, eli oksentaa, yrjöää, laattaa, niin noi sanat tunnen siinä merkityksessä kuin ovat mm. Mutta kyökkii sanaa en ole kuullutkaan sanana joka tarkoittaa oksentamista.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:31"]
Ja siis jos et tosiaan ymmärtänyt, se verbimuoto on kyökkiä-verbistä, joka tarkoittaa siis kakomista.
[/quote]
Sorry, mutta ei tuollaista verbiä ole suomenkielessä. Korkeintaa joku murresana jostain. Kyökki tarkoittaa keittiötä, tulee ruotsinkielisestä eli kök.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:30"]Niin, kyökki (substantiivi) tarkoittaa tosiaan keittiötä, mutta jos olet suunnilleen lukutaitoinen, ymmärrät, että tuossa viestissä kyökki on verbimuoto (aktiivin indikatiivin imeprfektin yksikön kolmas persoona). Joskus suomen kielessä taivutettu sana voi olla täysin samankaltainen vaikkapa jonkun perusmuodon kanssa, mutta kun kyse ei ole sanalistasta, vaan tekstistä, asiayhteydestä pitäisi pystyä päättelemään, millaisesta muodosta on kyse. Vai onko sinulle lukivaikeuksia?
[/quote]
kyseisessä lauseessa ei ollut päätä, eikä häntää, koska käytettiin väärää sanaa. Kyökki=keittiö, kyökkii, kyökkiin on keittiöön. Jos taas tarkoitettiin sanaa yökkii, eli oksentaa, yrjöää, laattaa, niin noi sanat tunnen siinä merkityksessä kuin ovat mm. Mutta kyökkii sanaa en ole kuullutkaan sanana joka tarkoittaa oksentamista.
[/quote]
Mä en voi sille mitään, että sun kielitaito on hieman puuttellinen. Oon nyt kolmessa viestissä yrittänyt asiaa selittää, mutta ilmeisesti sun käsityskyky ei riitä tällaiseen asiaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:36"]
[/quote]
Sorry, mutta ei tuollaista verbiä ole suomenkielessä. Korkeintaa joku murresana jostain. Kyökki tarkoittaa keittiötä, tulee ruotsinkielisestä eli kök.
[/quote]
Suomen kieltä (joka tosiaan kirjoitetetaan suomen kieli, ei suomenkieli) ei tarkoita pelkästään yleiskieltä (eli kirjakieltä), vaan myös murteita. Kyökkiä on suomenkielinen verbi, voit kokeilla googlettaa sitä, jos osaat. Se, että sinä et käytä jotain sanaa, ei tarkoita sitä, ettei sitä olisi olemassa.
Oi ei. Minun 4v lapsi syö yhä maustamattoman jugurtin joukossa vauvan soseita, kuten minä itsekin... :'(
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:36"]
[/quote]
[/quote]
Keittiötä tarkoittava kyökki on myös murresana, ei yleiskieltä. Miten voit ymmärtää sen, jos et voi ymmärtää kyökkiä-verbiä?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:39"]
Suomen kieltä (joka tosiaan kirjoitetetaan suomen kieli, ei suomenkieli) ei tarkoita pelkästään yleiskieltä (eli kirjakieltä), vaan myös murteita. Kyökkiä on suomenkielinen verbi, voit kokeilla googlettaa sitä, jos osaat. Se, että sinä et käytä jotain sanaa, ei tarkoita sitä, ettei sitä olisi olemassa.
[/quote]
No kuule nimenomaan googletin, kun en ole ikinä tuollaista verbiä kuullut. Mutta eipä löytänyt googlekaan yhtään esimerkkiä, jossa olisi ollut kyökkiä verbi. Voisitko ystävällisesti linkittää minulle jonkun esimerkin, koska itse nätytän olevan näin käsittämättön tyhmä ja vajaa ja vielä kirjoitustaidotonkin ;)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:39"]
[/quote]
No kuule nimenomaan googletin, kun en ole ikinä tuollaista verbiä kuullut. Mutta eipä löytänyt googlekaan yhtään esimerkkiä, jossa olisi ollut kyökkiä verbi. Voisitko ystävällisesti linkittää minulle jonkun esimerkin, koska itse nätytän olevan näin käsittämättön tyhmä ja vajaa ja vielä kirjoitustaidotonkin ;)
[/quote]
Voin. Tässä on hakutuloksia kyökkiä-verbin 3. infinitiivistä:
https://www.google.fi/?gfe_rd=cr&ei=SiwgU43_IfGBwAP2_IG4CA#q=kyökkimässä
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:34"]
[/quote]
[/quote]
Mä en voi sille mitään, että sun kielitaito on hieman puuttellinen. Oon nyt kolmessa viestissä yrittänyt asiaa selittää, mutta ilmeisesti sun käsityskyky ei riitä tällaiseen asiaan.
[/quote]
Kielitaito? Osaan suomea, ruotsia, saksaa ja englantia ja missään noissa kielissä ei sana kyökkii tarkoita oksentamista.
Ja siksi toisekseen en puhu murteita, jotka eivät ole suomea puhtaimmillaan. Ja sivistyssanakirjassa ei ole sanaa kyökkii kuvaamassa sanaa oksentas, kakoa, yrjötä ja laatata. Sori nyt vaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:42"]
Keittiötä tarkoittava kyökki on myös murresana, ei yleiskieltä. Miten voit ymmärtää sen, jos et voi ymmärtää kyökkiä-verbiä?
[/quote]
Koskke ei ole olemassa mitään kyökkiä verbiä. Jos on, niin laitatko jonkun esimerkin, jossa tuota olisi ihan oikeasti käytetty, kiitos. En nimittäin ole näköjään ainoa, joka ei ole koskaan kuullut tuota. Kyökkiä käytetään vaikka kirjallisuudessakin monesti keittiön sijasta, jos halutaan vähän rennompaa tai keveämpää vaikutelmaa.
Jopa olet tyhmä jos et ymmärrä =) =) miksi niitä lasipurkkeja kertyy kaappeihin? Heitän ne kierrätykseen. Mulla on rahaa ostaa valmiita soseita, joten that´s it.
Meillä vauva saa usein myös raakoja kasviksia. Hankimme pienikokoisen blenderin, jolla voidaan nopeasti tehdä kerta-annoksia. Vitamiinit säilyy parempina kun ei kuumenneta tai pakasteta.