Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi kukaan syöttäisi vauvalleen kaupan soseita

Vierailija
12.03.2014 |

Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että niissä on juuri sitä mitä purkin kyljessä lukee ja niiden valmistusta valvotaan todella tarkasti. Sanoisin, että varmasti hygieenisempää mitä viikko sitten tehty pakastettu perusose...

Vierailija
62/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä ymmärrän, ostan ja syötän vauvalle ja osaa syön itsekkin. Kuningatar piltti on mun ehdoton lemppari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:16"]Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?

[/quote]

Meillä on varalla noita soseita, kuten luumusosetta jne. Lähinnä hedelmäsoseet ostamme kaupasta, kasvissoseet ja vellit vaimo tekee itse. Ja miksi ihmeessä keräät kaappeihin noita soselasipurkkeja?Minä kerään ne muovikassiin ja vien lasinkeräykseen ja kannet metallinkeräykseen. Taas pahviset korvikemaitopurkit vien pahvinkeräykseen, kuten perusmaitotölkit ja muut vastaavat. Ja joo aikaahan ei hirveästi kulu kun tekee itse valmiiksi muksulle soseet ja laittaa ne pakkaseen. Meillä vaimo on tehnyt porkkanasosette,bataattisosetta, perunasosetta jne itse ja pakastanut ne. Vauvamme on 5kk ja syö aina tyyliin yhtä kasvissosetta per viikko, näin ovat neuvolassa ohjeistaneet, korvikemaitoa menee sitten soseen kanssa ja väliajoilla. Mut muksu onkin jo 5kk iässä 64cm ja 10kg, sekä syö monipuolisesti kaikkea suurella ruokahslulla.

[/quote]

Just näin:) Palataan ap asiaan, kun sulla on jaloissa muutama taapero ja yksi  sylivauva, että kuinka monta kertaa viikossa sä noita appeita itse keittelet:) Jaksoin minäkin tuota esikoisen kanssa muutaman kuukauden, sitten siirryttiin purkkeihin, koska niisäs oli yrttejä ja enemmän makua ja lapsi piti niistä selvästi enemmän. Kakkosenja kolmosen kanssa en jaksanut enää vaivautua. Ja tuosta kierrätyksestä: noi kannet minulta halusi pkoti askarteluihin (toimivat kuulemma hyvinä liimapurkkeina) ja lasipurkit vein kierrätykseen.

Vierailija
64/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvalle syötän ruotsalaisia luomusoseita, niissä on hyvät ainesosat eikä se hintakaan nyt niin kamala ole, kun ei ole suuriruokainen neiti. Oletko ap koskaan vertaillut soseiden makua keskenään? Luomusoseet maistuvat paljon paremmilta ja rakenne varsinkin on todella hyvä verrattuna tavalliseen soseeseen.

Lasipurkit huuhtelen ja kierrätän, joten missä ongelma? Kannet menevät metallinkeräykseen, myös.

Vierailija
65/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaans vielä vähän lisää, esim monipuolisuudesta.

Viikon aikana lapsi syö erilaisia kasviksia, perunaa, riisiä, lihoja, kalaa, kanaa munia, hedelmiä, marjoja, puuroja... Jos joku väittää tekevänsä tuota vartissa, saa tulla näyttämään!

Vierailija
66/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein välillä itseja väl6llä ostin kaupasta. Ja yrttejä, pippuria, valkosipulia yms. Voi ihan itsekkin laittaa niihin itse tehtyihin soseisiin. Ei siihen purkkeja tarvita.

Itse tehtynä saa todella paljon parempia ruokia kuin mitä purkeissa on. Esim hedelmäsoseissa on vettä vaikka kuinka paljon ja sitten se suurustettu tärkkelyksellä. 

Ja pakastus ei tuhoa vitamiinejä niin paljon että se tekisi itsetehdystä pakastetusta ruuasta purkkeja huonompaa.

ja olen rehnyt soseita itse vaikka jaloissa pyörii kolme alle kouluikäistä ja kainalossa se vauva. Ei siihen soseiden tekemiseen oikeastinii kauaa mene!

Vierailija
67/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on syönyt samoista raaka-aineista tehtyjä mössöjä, mitä aikuiset söi, puolivuotiaasta. Luumusosetta on saanut ummetukseen ehkä viisi kertaa, muuten ruokittu itsetehdyllä.

Miksi tästä nousi näin kamala meteli? Syöttäkää sosetta, mutta uskallan väittää, että ihan yhtä hygieenistä jne. se kotona tehtykin on, jos älliä on päässä.

Vierailija
68/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu perunasosetta en ole pakastanut, tiedän kyllä että se menee rakeiseksi. Ja maistan aina itse kaikki soseet, että ovat hyvänmakuisia (eri lusikalla juu!). Tämä nyt näköjään lähti käsistä. Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että soseiden tekemisessä itse ei ole mitään pahaa, ja että pakastetuissa soseissa vitamiinit säilyvät hyvin. Kiitos kaikille vastauksista.

Vierailija
69/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:27"]

Edelleenkin: teethän itsellesikin itse (toivottavasti) ruoat alusta asti, joten mikset vauvalle? Soseaika on lyhyt. Ja en säilö lasipurkkeja kaappeihin, koska en yhtäkään sosepurkkia ole ostanut. Jos sinulla on neljä kattilaa, höyrytät/keität neljä raaka-ainetta vartissa kypsäksi, ja sauvasekoittimella soseuttamiseen menee minuutti. Kolmessa viikossa olet tehnyt isot satsit sosetta 12 raaka-aineesta. Kyllä se mielestäni on pikkuvauvalle jo aika monipuolista.

[/quote]

En tee kaikkia ruokia itselleni alusta asti, enkä tehnyt vauvallekaan. Tosin meillä ei ihan hirveästi syöty soseita, vaan sormiruokaa. Mutta varsinkin hedelmäsoseita ostin kaupasta puuron kanssa tarjottavaksi.

Et kai osta kaupasta valmista leipää, hilloa, maustekastikkeita, tomaattimurskaa, säilykkeitä, juustoa, rahkaa, jugurttia, viiliä, piimää, pakasteita jne., vaan teet kaiken tuon itse?

Vierailija
70/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:31"]Mä syötän, oon syöttänyt kaikille neljälle. Esikoiselle tein aluksi itse, mutta raukka kyökki ne aina takaisin. Joten niiden muutamien taistelujen jälkeen oon syöttänyt kaikki lapset purkkiruoalla. Mulla on neljä muksua vuoden väleillä, joten jos oon jostain pystynyt mennä inasen helpommalla, en ole suostunut siitä potemaan olematonta huonoa omaatuntoa.

Ja kyllä ne vuoden iässä on ruvenneet syömään samaa apetta kuin muukin perhe. Kaikki kelpaa nykyään, paitsi hernekeitto. Kenelläkään ei ole puhevikoja, käyttävät huomattavan rikasta kieltä (neuvolan huomio), itse ovat syöneet ilman auttamista ruokansa viimeistään 1,2-vuotiaina. Menipä tää nyt ihme puolusteluksi. Johtopäätös: minä olen syöttänyt purkkiruokaa. :)

[/quote]

Mitähän tarkoitat sanalla kyökki? Kyökki on meinaan sama kuin keittiö. Byssa ja kapyysikin ovat sama kuin keittiö, eli kyökki. ;-)

Vierailija
71/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli moniallerginen lapsi, jolle ei sopinut kuin yksi hedelmäsose kaupasta. Joten käytännössä mentiin täysin itse tehdyillä soseilla ja ruoilla. Eihän se mitenkään ylivoimaista ollut, vaikka meillä oli vielä nuo pahat ruokarajoitteet ja reissutkin onnistuivat omien eväiden voimin. Voi olla, että toisen kanssa menisi tottumuksesta omilla soseilla, mutta siltikään en tajua tätä itsetehtyjen soseiden ihannointia ja purkkiruokien demonisointia. Miksi ihmeessä ei voisi joskus helpottaa arkeaan syöttämällä purkkisosetta? Varsinkin, jos pitää hoitaa ruokailut kodin ulkopuolella? Kyllähän omat ruoat saa pidettyä kylmänä vaikka koko päivän tai mietittyä muunlaiset eväät, kun viitsii vähän nähdä vaivaa, mutta jos se ei ole pakko (kuten meille oli), miksi ihmeessä pitäisi tehdä asiat vaikeasti, kun helpommallakin pääsee?

Soseissakin on eroja, kannattaa lukea tuoteselosteet. Osassa hedelmäsoseita on paljon vettä ja tärkkelystä, osassa ei ollenkaan tai vain nimeksi. Lämpimistä ruoista monet eivät vaikuttaneet valmistusaineilta mitenkään hullummilta. Ei ole pakko tunkea lapselleen juuri niitä tärkkelyksellä ja vedellä jatkettuja, vaikka käyttäisi valmissoseita. On siellä hyllyssä muutakin, lukutaito auttaa pitkälle.

Vierailija
72/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:32"]No hyi helvetti! En tajua kuka syöttää vauvalleen viikon vanhaa sosemoskaa! Kotona tehtyihin soseisiin laitetaan harvoi mitään homeenestoaineita joten bakteeritasot noissa mömmöissä on ihan eri tasolla verrattuna tuoreisiin tai kaupan soseisiin - ihan.huolimatta siitä vaikka säilyttäisit jääkaapissa. Vai söisitkö itse viikon vanhaa ruokaa? Ja jos pakastimeen noita tunget niin siellä kyllä nollaantuu aika tehokkaasti kaikki vitamiinit.

[/quote]

Kyllä syön viikon, kuukauden ja vuoden vanhaa itsetehtyä ruokaa/säilykkeitä niin jääkaapista, pakastimesta kuin kuiva-ainekaapista/kylmiöstä. Mitään syömäkelpoista ei heitetä pois, vaan syödää.

Vierailija
73/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:31"]Mä syötän, oon syöttänyt kaikille neljälle. Esikoiselle tein aluksi itse, mutta raukka kyökki ne aina takaisin. Joten niiden muutamien taistelujen jälkeen oon syöttänyt kaikki lapset purkkiruoalla. Mulla on neljä muksua vuoden väleillä, joten jos oon jostain pystynyt mennä inasen helpommalla, en ole suostunut siitä potemaan olematonta huonoa omaatuntoa.

Ja kyllä ne vuoden iässä on ruvenneet syömään samaa apetta kuin muukin perhe. Kaikki kelpaa nykyään, paitsi hernekeitto. Kenelläkään ei ole puhevikoja, käyttävät huomattavan rikasta kieltä (neuvolan huomio), itse ovat syöneet ilman auttamista ruokansa viimeistään 1,2-vuotiaina. Menipä tää nyt ihme puolusteluksi. Johtopäätös: minä olen syöttänyt purkkiruokaa. :)

[/quote]

Mitähän tarkoitat sanalla kyökki? Kyökki on meinaan sama kuin keittiö. Byssa ja kapyysikin ovat sama kuin keittiö, eli kyökki. ;-)

[/quote]

Murteet, rakas ihminen, murteet... Yökätä, kyökätä, laatata, yrjötä, jne. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, muistathan. :)

Vierailija
74/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihana keskustelunaihe! No, olihan toki ap:nkin aloitus vähän asenteellinen, mutta olen mielenkiinnolla huomannut, että jos itsetehdyistä soseista aloittaa jon kun asiallisenkin ketjun, on syyllistyvät purkkiruokafanaatikot kivittämässä.

Mutta joo, meidän 1 vuotias ei ole kertaakaan syönyt valmisruokia. Haluamme panostaa vauvanruokiin, koska suolisto on vasta kehittymässä. Halvemmaksi se ei tule, koska käytämme laadukkaita ruoka-aineita. Koostumus on kuitenkin niin paljon parempi.

Vierailija
75/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:16"]

Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?

[/quote]

Tämä ei ole tainnut vaivautua ajattelemaan ennen kirjoitustaan.

-kaikki eivät tee ruokaa, eivät halua tai eivät osaa

-kaikki eivät ole kotona jokaisena lapsen ruoka-aikana

-kaupassa on myös laadukasta lastenruokaa (maksaa paljon, mutta sitä on)

Ja tein kyllä lähes kaikki lastenruoat itse, Babynat ja Hipp käytössä matkoilla ym. kun kotiruokamahdollisuutta ei ollut. Ei onnistu vartissa viikon ruokien tekeminen, mutta siinä samalla tulivat tehtyä, kun muutkin ruoat.

Vierailija
76/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:42"]Ajatellaans vielä vähän lisää, esim monipuolisuudesta.

Viikon aikana lapsi syö erilaisia kasviksia, perunaa, riisiä, lihoja, kalaa, kanaa munia, hedelmiä, marjoja, puuroja... Jos joku väittää tekevänsä tuota vartissa, saa tulla näyttämään!

[/quote]

Meillä 5kk vauva ja syö viikon yhtä kasvista tottuakseen kiinteisiin ruokiin..Et miksi ihmeessä pitäisi tuputtaakaikkea kerralla? Ok, vaimo on kyllä valmiiksi tehnyt eri kasviksista soseita kerralla ja pakastanut ne. Otetaan aina pakkasesta ruoka kun on sen aika. Tällä hetkellä muksu syö kolme jääpalamuotin palaa 2 kertaa päivässä. Ja jääpala muottiin olemme tehneet nämä soseet ja niistä annostelemme muksun ruuan.

Vierailija
77/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:01"]

[/quote]

[/quote]

Miten ihmeessä sä voit sekoittaa substantiivin ja verbimuodon keskenään? Eikö tuo nyt lauseyhteydestä käy ilmi, ettei se mitenkään voi olla substantiivi?

Vierailija
78/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:34"]

Pakastettu perunasose... Nam :(

[/quote]

Purkkiruokafanaatikot on juuri näitä, jotka tuputtaa vauvalle isot määrät perunaa. Muitakin kasviksia on. Peruna on huonoimmasta päästä, sisältää isot määrät tärkkelystä, joka tukkii suoliston.

Vierailija
79/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko tappelua, mutta tästä tuli mieleen kun joku sanoi, että pakastaessa häipyy vitamiinit, onko totta? Itse syötän välillä kaupan pilttejä ja välillä teen itse (tulee halvemmaksi). Mutta nyt aloin miettimään, että pitäisikö sittenkin ostaa kaupasta? Onkohan niihin kaupan soseisiin lisätty jotakin lisävitamiinejä esim, mitä ei normaalisti vaikka vihanneksissa ole? Kiitos jos joku viitsii tässä samalla vastata! :)

Vierailija
80/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:04"]

Kyllä syön viikon, kuukauden ja vuoden vanhaa itsetehtyä ruokaa/säilykkeitä niin jääkaapista, pakastimesta kuin kuiva-ainekaapista/kylmiöstä. Mitään syömäkelpoista ei heitetä pois, vaan syödää.

[/quote]

Niin, ja mauthan noissa kuukaudenkin vanhoissa pakasteruuissa on mitä ihanimmat :D Kas kun et pahvia tarjoa vauvallesi. Ja noita lähemmäs vuoden vanhoja pakasteruokia kannattaisi ihan oikeasti aikuistenkin alkaa miettimään, että syökö vai ei. Esim. lihat alkaa olla jo maunsa puolesta ihan pilalla ja jopa vaarallsia, koska edes pakastus ei säilö ruokia ikuisesti, toisin kuin monet luulevat. Meilläkin kyllä syödään kaikki syömäkelpoinen, mutta ei sitä tarvitse kuukausikaupalla odottaa, että koska voi nyt viimein syödä tuon jouluisen perunalaatikon jämän ja viimeiset kinkkuviipaleet. Ruokaa tehdään meilläkin pakkaseen, mutta sitä myös syödään sieltä koko ajan pois.