Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi kukaan syöttäisi vauvalleen kaupan soseita

Vierailija
12.03.2014 |

Kaupan soseet kuormittavat lompakkoa ja ympäristöä, ja niistä iso osa on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee. Lasipurkkeja kertyy kaappeihin. Soseet valmistuvat itsetehtynä vartissa viikoksi, ja ovat taatusti aitoa tavaraa. Teethän itsellesikin ruokaa ja käytät siihen aikaa, mikset muka ehtisi vauvallesi tekemään?

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syötetään kansainvälisesti vertailtuna paljon valmissoseita. Suomessa on myös kansainvälisesti vertailtuna vauvoilla paljon ummetusta. Siis vauvoilla ummetusta. Yleensähän se on vanhusten vaiva. Valmissoseissa kaikki ainesosat on kypsennettyjä. Vauvan on tärkeää saada myös raakoja kasviksia kuitujen ja vitamiinien takia. Tässä on yksi syy tehdä ainakin osa soseista itse.

Toki tämä ei ole pelkästään purkkiruokaa syövien vauvojen ongelma. Niin kuin tästäkin ketjusta käy ilmi, monet jotka tekevät itse soseensa keittävät kaiken appelsiinista parsakaaliin. Jostain syystä myös neuvolasta saaduissa ohjeissa painotetaan kasvisten keittämistä vaikka siihen ei ole mitään syytä. Kaiken, minkä aikuinen voi syödä raakana, voi myös vauva syödä raakana.

Yksi syy ummetukseen purkkiruokien ohella on ylenmääräinen perunan tuputus. Peruna on tärkkelyspitoista eikä edes ravintoarvoltaan kovin hyvin.

Viime aikoina on ollut paljon tutkimuksia siitä, että suoliston bakteeriston terveydellä on merkittävä vaikutus kokonaisterveyteen. Tämän takia kiinnitämme paljon huomiota siihen, mitä alle 1 vuotias syö. Käytämme laadukkaita aineita, joten ne omat soseet tulee kyllä kalliimmaksi kuin kaupan soseet. Vauvamme syö esim. joka päivä kypsentämättömiä kotimaisia mustikoita ja uskon, että sillä on ollut osatekijänsä siihen, että hän ei ole kertaakaan vielä sairastanut flunssaa tai vatsatautia.

Vierailija
122/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:39"]

Oi ei. Minun 4v lapsi syö yhä maustamattoman jugurtin joukossa vauvan soseita, kuten minä itsekin... :'(

[/quote]

Eihän se vaarallista ole, kukin tyylillään. Ihmettelen vaan siksi, että mielestäni on paljon terveellisempää ja helpompaakin laittaa oikeita marjoja jogurtin sekaan. Kesällä tuoreeltaan ja talvella pakkasesta kotimaisia kypsentämättömiä marjoja. Noissa purkkimarjasoseissa kun on lähes aina alle 50 % sitä marjaa ja sekin kypsennettyä eli suurin osa vitamiineista on tuhoutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:19"]

Koska olen laiska paska enkä jaksa.

[/quote]

Kiitos tästä vastauksesta! Ihailtavaa rehellisyyttä :)

Vierailija
124/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En roudaa matkoilla jääkaappia eli meillä syödään myös valmisruokia, jotka säilyvät hyvin vaikka laukussa. Säännölliset ruoka-ajat on tärkeämpiä kuin se että pirkkopetteri saa aina ja varmasti kotona tehtyä ruokaa. Eli valmisruokien ansiosta katastrofi ei seuraa jos ollaan autossa keskellä korpea kun pitäisi saada murua rinnan alle :)

Vierailija
125/125 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 16:44"]En roudaa matkoilla jääkaappia eli meillä syödään myös valmisruokia, jotka säilyvät hyvin vaikka laukussa. Säännölliset ruoka-ajat on tärkeämpiä kuin se että pirkkopetteri saa aina ja varmasti kotona tehtyä ruokaa. Eli valmisruokien ansiosta katastrofi ei seuraa jos ollaan autossa keskellä korpea kun pitäisi saada murua rinnan alle :)

[/quote]

Et tajua että itse tehtyjä soseita voi pitää kylmätilassa ja ottaa mukaan?