Mammakaveri kutsui minut ja lapsen ulos syömään.
Kerhossa mammakaveri kutsui minut ja lapsen ulos syömään. Olimme innoissamme menossa, mutta sitten ilmeni, että ruokailu tapahtuu hesessä. Miten minä kerron, että meillä 3-vuotias ei syö roskaruokaa?
Kommentit (105)
Hei nyt on kyse kolmivuotiaasta. Se ei tule syömään siellä Hesellä ku muutaman ranskalaisen, ja nekin väkisin suuhun tungettuna. Jokainen kolmevuotias, jonka olen Hesessä nähnyt, on juossut pää kolmantena jalkana ympäri ravintolaa ja leikkipaikkaa, ja vanhemmat on saanut huhuilla ja maanitella että söisit nyt edes jotain. Et ihan turha pelko, että kolmivuotias vetää jonkun lastenaterian ja turmeltuu loppuiäksi. Musta sille ei tarvi ostaa edes erikseen mitään ateriaa, vaan äiti voi antaa muutaman omista ranskalaisistaan ja suolakurkun hampparin välistä. Ja sieltä heseltä saa kai muuten myös jotain porkkanaa ja omenaa.
Onko mahdotonta ottaa joskus harvoin lasten ateria, jossa on nugetit tai tavallinen hampurilainen, lisäksi porkkanat ja maito? Lelukin tulee, jos haluaa. Eikö ap:n kotona ikinä syödä eineksiä, edes poikkeustapauksessa?
Sano välillä, että lapsesi ei tykkää Hesen ruuasta. Meidän 8 v inhoaa hampurilaisia ja nugetteja. Joissain Heseissä on pastaa, sitä suostuu syömään.
Pitääkö tästä päätellä, että ap:n mielestä heseruoka on niin hyvää, että kerran sitä maistettuaan kukaan ei muuta halua?
Tässä sinulle tuli vastaus:
No miksi ihmeessä et voi sanoa sille mammakaverillesi noin, kuin esitit asian?
Että olette tähän asti onnistuneet pitämään lapsen erossa mäkkäreistä ja pitserioista ja haluaisitte jatkaa vielä sillä linjalla? Kukaan ei tuollaisesta perustelusta loukkaannu.
Riittääkö tämä sinulle, vai etkö edelleenkään uskalla kun pelottaa niin?
sanoisin juuri noin kun aloitusviestissä sanoit, että meidän 3vuotias ei syö roskaruokaa. Itsekkään en omia lapsiani heseen tai vastaavaan veisi. Eikä kyse ole siitä, että meillä ei sais syödä "roskaruokaa", mutta mieluummin mennään sit kunnon ravintolaan vetämään ne burgerit, kun sitä hesen höttöä.
"yödä epäterveellisesti. Voiko nistitkin syyttää kaikesta sitä että huumeisiin suhtauduttiin niin kielteisesti kotona? (no anteeksi karkea vertaus mutta aika lailla sama asia, aikuinen ihminen on itse vastuussa syömisistään ja ylipainostaan)"
No totta kai aikuisena ihan itse laittaa ruoan suuhunsa. Eikä terveysfriikki äiti sitä varmaankaan ainakaan tehnyt! Mutta ehkäpä se aikuinenkaan ei olisi menettänyt kontrolliaan ellei olisi saanut kotoa eväiksi epätervettä suhdetta ruokaan, mm. juuri sen kontrolloinnin takia ;-)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:30"]Pitääkö tästä päätellä, että ap:n mielestä heseruoka on niin hyvää, että kerran sitä maistettuaan kukaan ei muuta halua?
[/quote]
Siltä tämä nyt vähän haiskahtaa
Kummallista, että ap on miehensä kanssa tehnyt asiasta selkeän päätöksen, muttei halua seistä päätöksen takana avoimesti.
Onko lasagne terveellistä ruokaa? Vehnä- ja juustomössöä, ehkä jopa jauhelihaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:46"]"yödä epäterveellisesti. Voiko nistitkin syyttää kaikesta sitä että huumeisiin suhtauduttiin niin kielteisesti kotona? (no anteeksi karkea vertaus mutta aika lailla sama asia, aikuinen ihminen on itse vastuussa syömisistään ja ylipainostaan)"
No totta kai aikuisena ihan itse laittaa ruoan suuhunsa. Eikä terveysfriikki äiti sitä varmaankaan ainakaan tehnyt! Mutta ehkäpä se aikuinenkaan ei olisi menettänyt kontrolliaan ellei olisi saanut kotoa eväiksi epätervettä suhdetta ruokaan, mm. juuri sen kontrolloinnin takia ;-)
[/quote]
täällä ihan sama: lapsuuden kodissa kaikki pyöri ruoan ja painon ympärillä ja syömistä tarkkailtiin koko ajan. Omilleni muutettuani ostin kaksin käsin herkkuja ja tadaa ylipainoa on 50 kg , osa jo lähtenyt ja tervehtyminen jatkuu. Ja tärkein asia minkä olen oppinut tässä vuosien varrella on se, että kaikkea kohtuudella myös niitä herkkuja joskus. .
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:46"]"yödä epäterveellisesti. Voiko nistitkin syyttää kaikesta sitä että huumeisiin suhtauduttiin niin kielteisesti kotona? (no anteeksi karkea vertaus mutta aika lailla sama asia, aikuinen ihminen on itse vastuussa syömisistään ja ylipainostaan)"
[/quote]
täällä ihan sama: lapsuuden kodissa kaikki pyöri ruoan ja painon ympärillä ja syömistä tarkkailtiin koko ajan. Omilleni muutettuani ostin kaksin käsin herkkuja ja tadaa ylipainoa on 50 kg , osa jo lähtenyt ja tervehtyminen jatkuu. Ja tärkein asia minkä olen oppinut tässä vuosien varrella on se, että kaikkea kohtuudella myös niitä herkkuja joskus. .
[/quote]
Tsemppiä meille!
Mulle tuli painoa lisää ennen havahtumista "vain" sen 40kg, joista 30kg ylipainoa ja nyt ylipainoa on jäljellä alle 15kg.
Jotenkin lohdullista kuulla, että en ole ainoa, jolle kävi näin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä nyt on niin oleellinen, turmeltumiseen johtava ravitsemustieteellinen ero hampurilaisella, joka sisältää venhäsämpylän, jauhelihapihvin, suolakurkun, ketsupin ja ehkä sinapin, sipulin ja juuston verrattuna lasagneen, jossa puolestaan on vehnäpastaa, jauhelihaa, maustekastiketta ja juustoa?
No ranskisten tilalle pikkuporkkanat ja juomaksi maitoa. Ei lapsi yhteen hamppariin kuole :)
Itse olen aika fanaatikko perheen ruokavalion suhteen. Se johtuu siitä, että minulla oli aika pahat vatsavaivat, jotka poistuivat kun muutin ruokavaliota. Vähensin viljoja ja lisäaineita, siirryin luomuun yms. Tämän vuoksi olen tarkemmin miettinyt lapsenkin syömisiä. Pidän kuitenkin tärkeänä sitä, että mitään ruoka-ainetta ei lapselle demonisoida ja ruoka ei saa olla esteenä sosiaaliselle elämälle. En halua, että kaveri jättää meidät kutsumatta kylään siksi, että teemme kahvipöydässä draaman. Jos siellä tarjotaan croissanteja, sitten syömme niitä. Lasta en kiellä menemästä kaverin synttäreille siksi, että siellä on tarjolla herkkuja, joita emme kotona syö yms.
Noudatan myös sellaista 80/20 linjaa eli jos noin 80 % syödyistä ruoka-aineista on terveellistä voi se 20 % olla jotain muuta. Esim. viljoja emme säännöllisesti käytä, mutta joskus voimme syödä ruisleipää tai kaurapuuroa. Emme yleensä syö pullaa, mutta laskiaisena lapsemme sai laskiaispullan, koska se kuuluu kulttuuriin.
Tämän perusteella menisin siis Heseen. Mietin myös sitä, että kaverisi on saattanut valita Hesen leikkipaikan vuoksi. Hänen visio Hesereissusta voi esim. olla se, että lapset syö jotain pientä ja menee sitten leikkipaikalle. Äidit voi sitten rauhassa ottaa pöydän leikkipaikan vierestä ja syödä salaatteja ja juoda kahvia. 3 vuotiaat kun voin olla aika haastavia sellaisessa paikassa, jossa ei ole leikkipaikkaa. Hesekutsu kun ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseinen perhe olisi erityisesti roskaruoan ystävä.
Toivon, että ruokaongelma ei aseta esteitä ystävyydellenne! Hauskoja mammatreffejä!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 19:15"]
Itse olen aika fanaatikko perheen ruokavalion suhteen. Se johtuu siitä, että minulla oli aika pahat vatsavaivat, jotka poistuivat kun muutin ruokavaliota. Vähensin viljoja ja lisäaineita, siirryin luomuun yms. Tämän vuoksi olen tarkemmin miettinyt lapsenkin syömisiä. Pidän kuitenkin tärkeänä sitä, että mitään ruoka-ainetta ei lapselle demonisoida ja ruoka ei saa olla esteenä sosiaaliselle elämälle. En halua, että kaveri jättää meidät kutsumatta kylään siksi, että teemme kahvipöydässä draaman. Jos siellä tarjotaan croissanteja, sitten syömme niitä. Lasta en kiellä menemästä kaverin synttäreille siksi, että siellä on tarjolla herkkuja, joita emme kotona syö yms.
Noudatan myös sellaista 80/20 linjaa eli jos noin 80 % syödyistä ruoka-aineista on terveellistä voi se 20 % olla jotain muuta. Esim. viljoja emme säännöllisesti käytä, mutta joskus voimme syödä ruisleipää tai kaurapuuroa. Emme yleensä syö pullaa, mutta laskiaisena lapsemme sai laskiaispullan, koska se kuuluu kulttuuriin.
Tämän perusteella menisin siis Heseen. Mietin myös sitä, että kaverisi on saattanut valita Hesen leikkipaikan vuoksi. Hänen visio Hesereissusta voi esim. olla se, että lapset syö jotain pientä ja menee sitten leikkipaikalle. Äidit voi sitten rauhassa ottaa pöydän leikkipaikan vierestä ja syödä salaatteja ja juoda kahvia. 3 vuotiaat kun voin olla aika haastavia sellaisessa paikassa, jossa ei ole leikkipaikkaa. Hesekutsu kun ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseinen perhe olisi erityisesti roskaruoan ystävä.
Toivon, että ruokaongelma ei aseta esteitä ystävyydellenne! Hauskoja mammatreffejä!
[/quote]
Juu, meilläkin käytiin paljon Hesellä tai Mäkissä tuossa ikävaiheessa. Oli ihanaa, kun sai jutella toisen aikuisen kanssa ja lapsilla oli hauskaa pallomeressä. Meillä yleensä tilattiin lapselle rasvaton maito, miniporkkanat/minisalaatti ja hampurilainen. Yleensä lapsi söi hampurilaisesta vain neljänneksen. Itselle iso salaatti.
Taitaa kyseinen Hese olla Porvoossa.
Mä tekisin niin, että syöttäisin lapsen kotona ennen lähtöä ja hesessä lapsi saisi jätskin. Mun 3 v ei ainakaan jaksa keskittyä syömiseen ravintoloissa ylipäätään. Sitten saa mennä leikkipaikkaan.
Mun mielestä ne salaatit on ihan riittävän ok. Etenkin kun ainakin täällä olevan hesen kiipeilypaikka on lapsista niin kiva, että mä saan kerrankin syödä ihan rauhassa ja kahvitella vielä päälle.
Yhtään paremmassa ravintolassa lasten ihan normaalitkin äänet aina häiritsee jotain, mutta hesessä nyt ei ole niin väliä.
Ehdotan, että luovut ystävyyssuhteista. Silloin ystävät eivät vaivaa sinua ehdotuksilla, jotka saattavat vaatia sinulta hetkellista sopeutumista, tilannetajua, joustamista tai kompromissin tekoa. Jalot periaatteesi säilyvät näin koskemattomina ja ylevinä ja saat nauttia niistä kaikessa rauhassa.
Olen aivan varma, että ystäväsi löytää muuta seuraa heseen ja heillä on siellä tosi kivaa ilman sinua.
Sano suoraan ettette lähde. Itse olen sanonut, kun en tykkää hampurilaisista ja mun 3,5-v ei suostu edes maistamaan hampurilaista.