Mammakaveri kutsui minut ja lapsen ulos syömään.
Kerhossa mammakaveri kutsui minut ja lapsen ulos syömään. Olimme innoissamme menossa, mutta sitten ilmeni, että ruokailu tapahtuu hesessä. Miten minä kerron, että meillä 3-vuotias ei syö roskaruokaa?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:41"]
onhan siellä salaatteja ja leipää ja jotain.
Jos ei kelpaa, niin sano että sinä tarjoat ruoan koko porukalle jossain oikeassa ravintolassa?
[/quote]Ei minulla ole varaa tai tahtoa ruokkia toisten lapsia jossain ravintolassa. Asia eriksee, jos tulisivat meille syömään. AP
[/quote]
En ymmärrä. Otit vastaan kutsun ulos syömään ja sinulla ei ole varaa syödä tai tarjota? Miten siis ajattelit, että kutsu on uuden ystävän kotiin vai että uusi ystävä tarjoaa?
No, joka tapauksessa, voithan vaikka kutsua heidät teille syömään ja tehdä jotain terveellistä. tai voit perua hyvissä ajoin.
Ja hampparistakin voi halutessaan jättää majoneesin pois. Sen kyytipojaksi kuivakat miniporkkanat ja rasvaton luomumaito. Kun pyytää vielä ilman lelua niin tuskin lapsi sitä ruokaa hinkuu enää koskaan. Kokemuksella :)
Hese/mäkki on lasten kanssa ihan loistava juurikin noista syistä mitä muutkin on maininneet, leikkipaikka voi viihdyttää kaksikin tuntia helposti ja itse saa rauhassa olla. Kotona on se ongelma että 3v on kovin mustasukkainen omista leluistaan ja joutuu jatkuvasti selvittämään kiistoja. Tästäkin toki joku osaa kehittää huonosta kasvatuksesta johtuvan ongelman? :D
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:41"]Siis ei kai kukaan ruoki lastaan sillä roskalla???
[/quote]
Ei kai ruoki mut kyllä aika ajoin saa käydä hesessäkin! Miksei saisi?
[/quote]Rasvamössöä lapselle? Kyllähän aikuinen voi vatsantäytteeksi käydä, mutta pitääkö lapsetkin sinne viedä? Samalla rahalla saa kaupasta kunnon ruokaa.
[/quote]
Kerro toki lisää! Mitä mahtavaa ruokaa saa 7 eurolla kaupasta?
Tämän asian voisi tietty nähdä semmoisena mukava yhteisenä juttuna. Itse muistan vieläkin miten mukavaa oli aina joskus kun lapsena isä haki snägäriltä koko perheelle purilaiset.
[/quote]
Meillä söi 7eurolla 3hengen perhe tänään "nyhtöpossua" coleslawia ja bataattiranskalaisia...
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:42"]
Ota omat eväät mukaan tai ehdota muuta paikkaa. Tosin eipä se lapsi kuole muutamasta ranskalaisesta perunasta, saattaa jopa tykätä, mutta se ei tietenkään kuulu suunnitelmiisi.
[/quote]
No ongelma ei varmasti ole se, ettei lapsi ruuasta tykkäisi :D Sehän se ongelma usein on, kun osa tykkää vähän liikaa. Parempi kun ei totuta ollenkaan.
[/quote]
Mutta kun he jossain vaiheessa pääsevät kumminkin kiinni roskaruokaa, karkkeihin jne. Toisinaan se himo niihin on sitten ihan hillitön kun niitä saa vasta vanhemmalla iällä ensimmäsitä kertaa.
[/quote]
Öö eli ettei tule hillitöntä himoa vanhemmalla iällä, kannattaa totuttaa lapset jo pienestä pitäen moskaruokaan (ja siihen himoon)? Minun mielestäni aina parempi mitä kauemmin saa lapset pidettyä pois pikaruokapaikoista ja muista, kyllä ne ehtii sitten vanhempanakin sitä terveyttään niillä heikentää. Aikuiset kuitenkin päättävät mitä lapset syövät, eikö siis olisi parasta suosia terveellisiä vaihtoehtoja? Ei se ihan niinkään mene että jos lapselle antaa karkkia tai muuta lapsesta asti, ettei se sitten vanhana niitä haluaisi syödä tai syödä enemmän. Ruokailutavat on hyvin usein tottumiskysymys, mun mielestä olisi paras jos lapsia ei totuteta epäterveellisiin ruokiin. Eiköhän jotain kerro sekin, miksi suomalaiset lapset, nuoret ja aikuiset kärsivät nykyään lihavuudesta enemmän? En minä käynyt pikaruokalassa kun joskus 15-vuotiaana ehkä ensimmäisen kerran enkä koe että olisin mistään jäänyt paitsi, olen nyt 27-vuotias. Mäkkärin hampurilaista maistoin tässä juuri muutama kuukausi sitten (viimeksi käynyt joskus parikymppisenä) ja eipä ollut häävi makuelämys, en ymmärrä miten siellä ihmisiä riittää niin paljon. Esim. minuun heijastui lapsena vanhempieni ruokailutavat, kuten äidin suklaansyönti joten sain sitä sitten minäkin vetää napaani. Liikaa mielestäni, mutta eihän sitä lapsena ajattele. Toki onneksi muuten ruokailutavat olivat jossain määrin terveelliset, nyt aikuisena olen sitten petrannut ja yritänkin syödä terveellisesti aina. En vaan ymmärrä, että miksi sitä moskaa pitää jo pienille lapsille tuputtaa, eikö nyt olisi muitakin ruokapaikkoja joissa olisi terveellisempää evästä? Joskus vähän on karun näköistä kun näkee kaupassa jonkun perheen ruokaostokset hihnalla edessä ja siinä ei ole tyyliin mitään terveellistä ja on kasvavia lapsia. Varmaan todella hyvä olo on sitten sellaisilla ihmisillä. Toki kohtuus kaikessa, en sano että lapset eivät saisi koskaan noita syödä, mutta tuntuu että koska aikuiset itse haluavat mättää moskaa niin lapsetkin viedään sinne, ei koskaan esim. salaatille ja smoothielle toiseen paikkaan...
Tottuuko se lapsi tosiaan siihen heseruokaan heti kerrasta? Ihan kuin hampurilaiset olis jotain huumetta, josta pitää pysyä kaukana tai kohta ei mitään muuta enää syödäkään.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:11"]
Tottuuko se lapsi tosiaan siihen heseruokaan heti kerrasta? Ihan kuin hampurilaiset olis jotain huumetta, josta pitää pysyä kaukana tai kohta ei mitään muuta enää syödäkään.
[/quote]
Kuinka monella näistä hesessä käyvistä perheistä se ruokailu jää vain yhteen kertaan? Veikkaan että siellä käydään sitten uudestaankin.. ja uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:49"]
Meinaat sitten että se 3v. kuolisi myrkytykseen jos kerran elämässä saisi lasten aterian syödä hesessä?
Meillä syödään kaikkea niin kotiruokaa, hömppä (roska)ruokaa kuin "hienoa" ravintolaruokaa ja lapset terveitä, hoikkia ja ennenkaikkea heillä on mutkaton terve suhtautuminen ruokaan ilman nirsoilua ja syömishäiriöitä.
[/quote]
Mitähän sinäkin hienolla ravintolaruoalla olet tarkoittavinasi?
Veikkaan: Rosson spagetti bolognese?
Kauheeta miten vaikeeta on syöminen terveillä ihmisillä!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:41"]Siis ei kai kukaan ruoki lastaan sillä roskalla???
[/quote]
Ei kai ruoki mut kyllä aika ajoin saa käydä hesessäkin! Miksei saisi?
[/quote]Rasvamössöä lapselle? Kyllähän aikuinen voi vatsantäytteeksi käydä, mutta pitääkö lapsetkin sinne viedä? Samalla rahalla saa kaupasta kunnon ruokaa.
[/quote]
Kerro toki lisää! Mitä mahtavaa ruokaa saa 7 eurolla kaupasta?
Tämän asian voisi tietty nähdä semmoisena mukava yhteisenä juttuna. Itse muistan vieläkin miten mukavaa oli aina joskus kun lapsena isä haki snägäriltä koko perheelle purilaiset.
[/quote]
Meillä söi 7eurolla 3hengen perhe tänään "nyhtöpossua" coleslawia ja bataattiranskalaisia...
[/quote]
Ja tämä on Hesen ruokaa parempi, miten? paitsi tietenkin halvempi per henkilö.
Välillä nää kotiruoan lähettiläät on uskonnossaan jotenkin... Tossahan on kaikkea sitä, mistä "roskaruokaa" paheksutaan, plus lisänä vielä tota coleslawia, joka nyt ei salaattia ole nähnytkään...
En nyt tarkoita, että jossain Hesessä pitäisi syödä päivittäin, viikoittain tai edes kuukausittain, mutta ei tää ateria nyt ravitsemuksellisesti ole kauhean paljon ihmeellisempi, jos siihen vedotaan. Hinnaltaan toki 7 henkisen perheen on varmasti vähän pakkokin miettiä miten halvimmalla sen porukan ruokkii...
Ja nyt kyllä haluan sen lasagnen ohjeen, joka syntyy 7 eurolla.
Siis annoskohtaisesti, tottakai 7 € saa jo ihan mitä vaan. Mutta sanotaan nyt 4-henkisen perheen perinteinen lasagne, naudan paistijauhelihasta ja oikeasta juustosta tehtynä. Siis vuoka. Ainekset: lasagnelevyt, jauheliha,sipuli, valkosipuli, tomaattikastike (purkista tai mieluummin itse tehtynä sis. tomaatit, valkosipuli ja yrtit), maito, juusto, (se pari lusikallista jauhoja).
Mietin tässä nyt vaan myös, että miten lihasta tehty lasagne nyt on niin kauhean paljon parempaa kuin vaikka se Hesen purilainen porkkanoiden kanssa. Mikä siitä tekee niin paljon paremman?
Kasvislasagne jostain täysjyväviljapastasta on toki jo varmasti terveellisempi, mutta:
- Pasta/sämpylä :vehnää, ihan yhtä höttöä molemmat
- Jauheliha pihvinä tai muuten vaan paistettuna, nautaa.
- Tomaattikastike /ketsuppi, ei nyt niin suurta eroa (lukekaa oikeasti tomaatin terveysvaikutuksisita ihan ketsupissakin sitä on)
- Juusto: viipaleena hampurilaisen välissä (tai ilman, meillä lapset ei syö juustohampurilaisia) tai juustokastikkeena lasagnessa.
- Sipuli: mausteena.
Ai niin, se suolakurkku. Sehän se on!
Niin, mutta toki av:lla kaikki tekee sen lasagnen kasvisversiona, itse kasvatetusta luomutäysjyväviljasta sekä itse kasvatetuista vihanneksista ja omalla pastakoneella tehtynä.
Ei se lapsuuden ruokavalio pysy välttämättä samanlaisena aikuisena, kaikkeen kyllästyy. Itse söin lapsena lähestulkoon pelkkää roskaruokaa, ei ollut oikein vaihtoehtoja. Aikuisena ei enää roskaruoka ole maistunut ja oon syönytkin koko aikuisiän tosi terveellisesti. Kyllästyin siihen roskaruokaan lapsena.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:11"]
[/quote]
Helppohan tästä on tehdä hienostuneisuuskettuilua, koska viime kädessä se hesemuona kuitenkaan ei niin tavattomasti taida erota muusta ruoasta, ja jotain on syötävä. Mutta jos puhutaan limsaan tottumisesta, oletko edelleen samaa mieltä? Mut pidettiin siitä aineesta tietämättömänä jonnekin neljän viiden ikään, jolloin siihen törmäsin juhlissa ja pidin sitä kammottavan makuisena. Miksi minut olisi pitänyt totuttaa siihen pienestä pitäen? En ole eläissäni kovin monta limsapulloa sittemminkään juonut, koska se ei edusta minulle mitään hienoa.
Siinä varmaan moni onkin oikeassa, että jos minulta olisi sitä yritetty kieltää, se olisi voinut saada sädekehän. Mutta onko pakko häpäistä kolmivuotiaan äitiä, joka yrittää pitää lastaan toistaiseksi erossa tietyistä makuelämyksistä? Vaikka nykyisin syömiseen liittyy kaikenlaista fanatismia, niin onhan siellä mukana ihan aiheellisiakin pyrkimyksiä. Olen tosi tyytyväinen, että äitini teki niinkuin teki, ilman suurempia koohotuksia puoleen tai toiseen. En osaa pitää fanatismista epäiltyjen kovaa löylyttämistä keskitien ajatteluna sitäkään, koohotuksen makua siinäkin.
Syytä saattaisi löytyä siitä, kun katselee mitä Ikeassa ihmiset lastensa eteen mättää. Ei siinä ole ehkä ihan loppuun asti miettinyt vanhemman velvollisuuksiaan, jos pelkkiä ranskalaisia huuhdotaan jaffalla alas koko porukan voimin. Ja tämä touhu taitaa olla enemmistön harrastus. Älkää sanoko, että se on juhlaruokaa. Jos näin on, sitä hullumpaahan se on. Silloinhan se hienouden sädekehä oikein askarrellaan porukalla sille transrasva-lisäaine-sokeriläjälle.
Saahan hesestä pasta-annnoksiakin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:01"]
Ap, miksi et uskalla sanoa asiasta mammakaverille?? Ehdota toista paikkaa tai ota lapsellesi omat eväät mukaan!
[/quote]Koska pelkään, että hän ajattelee, että kritisoin hänen valintojaan. Periaatteessa minulle on yksi ja sama missä ja mitä aikuinen lapselleen syöttää, jos se ei kosketa minun elämääni. Minulla ja miehelleni on periaate, että lasta emme vie roskauokaa syömään ennen, kun hän ymmärtää ehdottaa asiaa ihan itse. 3-vuotias ei osaa vaatia hesessä käymistä. Hän on onneissaan, jos saa eväiksi banaanin ja riisipiirakan. Ehkä keksin jonkun tekosyyn ja pyydän heidät meille syömään..
Ja hänelle, joka ihmetteli mitä 7eurolla saa kaupasta, niin tänään oli lounaaksi lasangea sillä hinnalla. :) Ap
[/quote] Ei kai siella Hesessa laiteta roskia sinne hampurilaisen valiin? Minusta nama vauhkoamiset ovat lahinna huvittavia kun luen suomalaisia ruokaresepteja. Melkein jokaiseen tulee kermaa ja juustoa. Ja se sinun "lasangesi" on ihan samoista aineista tehty kuin hampurilainen, ainoa ero on etta se on kotona tehtya.
Kehoitaisin sinua lahettamaan sita lautasellisen/yhden ihmisen annoksen laboratorioon anlysoitavaksi, voit kauhistua kun siina saattaa olla paljon enemman rasvaa ja kaloreita kuin yhdessa hampurilaisessa.
Meilla syodaan vain sydanystavallisia ruokia ja ne todellakaan eivat ole suomalaisten reseptien mukaan kokattuja. Kermaa ostan kerran vuodessa ja kaytan pienen lorauksen kalkkunan kastikkeeseen, loput heitan pois. Juustoa ei tule mihinkaan ruokaan, sita syodaan ohut siivu leivan paalla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 05:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:01"]
Ap, miksi et uskalla sanoa asiasta mammakaverille?? Ehdota toista paikkaa tai ota lapsellesi omat eväät mukaan!
[/quote]Koska pelkään, että hän ajattelee, että kritisoin hänen valintojaan. Periaatteessa minulle on yksi ja sama missä ja mitä aikuinen lapselleen syöttää, jos se ei kosketa minun elämääni. Minulla ja miehelleni on periaate, että lasta emme vie roskauokaa syömään ennen, kun hän ymmärtää ehdottaa asiaa ihan itse. 3-vuotias ei osaa vaatia hesessä käymistä. Hän on onneissaan, jos saa eväiksi banaanin ja riisipiirakan. Ehkä keksin jonkun tekosyyn ja pyydän heidät meille syömään..
Ja hänelle, joka ihmetteli mitä 7eurolla saa kaupasta, niin tänään oli lounaaksi lasangea sillä hinnalla. :) Ap
[/quote] Ei kai siella Hesessa laiteta roskia sinne hampurilaisen valiin? Minusta nama vauhkoamiset ovat lahinna huvittavia kun luen suomalaisia ruokaresepteja. Melkein jokaiseen tulee kermaa ja juustoa. Ja se sinun "lasangesi" on ihan samoista aineista tehty kuin hampurilainen, ainoa ero on etta se on kotona tehtya.
Kehoitaisin sinua lahettamaan sita lautasellisen/yhden ihmisen annoksen laboratorioon anlysoitavaksi, voit kauhistua kun siina saattaa olla paljon enemman rasvaa ja kaloreita kuin yhdessa hampurilaisessa.
Meilla syodaan vain sydanystavallisia ruokia ja ne todellakaan eivat ole suomalaisten reseptien mukaan kokattuja. Kermaa ostan kerran vuodessa ja kaytan pienen lorauksen kalkkunan kastikkeeseen, loput heitan pois. Juustoa ei tule mihinkaan ruokaan, sita syodaan ohut siivu leivan paalla.
[/quote]
Tämä on muuten oikeasti jotenkin outoa. Kun asun nyt maassa, jossa maitotuotteita ei oikeastaan juuri saa ja välillä googletan suomalaisia reseptejä, niin aina niihin tulee jotain kermaa tai muuta maitoapohjaista.
Aika usein kastike tehdään niin, että paistetaan jotain lihaa ehkä vihannesten kanssa ja se liemi on tyyliä kevyt&paksu, eli siihen kipataan purkillinen (!!!) ruokakermaa ja se muodostaa sen kastikkeen. Kerma ei siis ole se maun tekijä vaan itsessään se liemi josta kastike koostuu.
Ihan jopa jos nyt tarvitsee etsiä, smoothiet on tehty niin, että, niissä on jotain jugurttia tai maitorahkaa. täälläkin on melko timmejä ihmisiä vaikka sitä rahkaa ei ole saatavilla perusruokavalioksi.
Ja tämä liittyy Hesekeskusteluun siten, että tavallinen Hesen hampurilainen + vaikka ne porkkanat ja maito, ei tosiaankaan eroa yhtään siitä hunajamarinoidut broilerinpaistisuikaleet ruokakermassa ja lisäkkeenä riisiä tai pastaa ainakaan ravitsemuksellisesti. Kukaan lapsi ei kuole (jos ei ole pahasti vaikka vehnäallergikko) hampurilaiseen silloin tällöin. Suomalainen ruokavalio kevytlevitteineen ja ruokakermoineen on se, joka tappaa pitkällä aikavälillä jos kuuluu riskiryhmiin.
Onko lähellä Ikeaa! Ikean lihapullat ja kiertely ostoksilla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 07:14"]
Tämä on muuten oikeasti jotenkin outoa. Kun asun nyt maassa, jossa maitotuotteita ei oikeastaan juuri saa ja välillä googletan suomalaisia reseptejä, niin aina niihin tulee jotain kermaa tai muuta maitoapohjaista.
Aika usein kastike tehdään niin, että paistetaan jotain lihaa ehkä vihannesten kanssa ja se liemi on tyyliä kevyt&paksu, eli siihen kipataan purkillinen (!!!) ruokakermaa ja se muodostaa sen kastikkeen. Kerma ei siis ole se maun tekijä vaan itsessään se liemi josta kastike koostuu.
Ihan jopa jos nyt tarvitsee etsiä, smoothiet on tehty niin, että, niissä on jotain jugurttia tai maitorahkaa. täälläkin on melko timmejä ihmisiä vaikka sitä rahkaa ei ole saatavilla perusruokavalioksi.
Ja tämä liittyy Hesekeskusteluun siten, että tavallinen Hesen hampurilainen + vaikka ne porkkanat ja maito, ei tosiaankaan eroa yhtään siitä hunajamarinoidut broilerinpaistisuikaleet ruokakermassa ja lisäkkeenä riisiä tai pastaa ainakaan ravitsemuksellisesti. Kukaan lapsi ei kuole (jos ei ole pahasti vaikka vehnäallergikko) hampurilaiseen silloin tällöin. Suomalainen ruokavalio kevytlevitteineen ja ruokakermoineen on se, joka tappaa pitkällä aikavälillä jos kuuluu riskiryhmiin.
[\quote]
No olosinä siellä muaailmalla ollessasi huomannut, että kunkin maan perinsteo
[/quote]
Siis apua, olen kai juntti ja wt mutta pidän kyllä ihan tavishampurilaisista, niistä hesen juustoista ja tavallisista. Minusta on kiva että niissä on vain pelkästään naudanlihaa, koska vältän sianlihan syöntiä (no vältän muutenkin lihan syöntiä mutta en ole kokonaan syömättä lihaa). Sianlihaa syön jouluna luomukinkkua, ja tämä koska sydän itkee kun katson älykkäitä (vähintään koiran tasollla) sikoja pienissä tiloissa joissa eivät pysty liikkua ja käyvät toistensa hermoille. Silmät täynnä paskaa ja joka paikka missä sitä voi olla.
Enkä ymmärrä miksi se naudanliha ja suolakurkku ja tomaattiviipale ja kurkkuviipale on myrkkyä siellä sämpylän välissä ja tulee ihmetys, että mitä keitoksia te muut teette kotona, joide mielestä hampurilaiset ovat myrkkyä.
Se carolina oli paha, maistui aivan einespihville, jota mainostettiin jokin aika sitten telkkarissa, mutta tavishamppikset on mielestäni hyviä.
En tosin itsekään käynyt paljon alle kouluikäisten kanssa noissa paikoissa, ehkä kerrna pari vuodessa, enemmän kävimme kahviloissa.
Nykyää syön hampurilaisia ehkä kerran pari kuussa.
Mikä vitun MAMMAKAVERI?
Elämänne kuulostaa ankealta mammakavereineen.
Minulla on vain ystäviä ja tuttavia ja sukulaisia. Oma mammakin on, muttei mitään helvetin mammakavereita.
Joissain Hesburgereissa on myytävänä myös pasta-annoksia, kanapasta, tonnikalapasta jne. Valikoimissa taitaa ihan kaikissa Hesburgereissa olla myös salaatteja, ruishampurilaisia jos ei halua vehnähampurilaista ja ranskalaisten tilalle voi valita omenalohkoja tai porkkanatikkuja, lastenateriaan saa juomaksi luomumaidon. Ehkä se yksi kerta Hesburgerissa ei ole niin kamalaa?