Mammakaveri kutsui minut ja lapsen ulos syömään.
Kerhossa mammakaveri kutsui minut ja lapsen ulos syömään. Olimme innoissamme menossa, mutta sitten ilmeni, että ruokailu tapahtuu hesessä. Miten minä kerron, että meillä 3-vuotias ei syö roskaruokaa?
Kommentit (105)
No miksi ihmeessä et voi sanoa sille mammakaverillesi noin, kuin esitit asian?
Että olette tähän asti onnistuneet pitämään lapsen erossa mäkkäreistä ja pitserioista ja haluaisitte jatkaa vielä sillä linjalla? Kukaan ei tuollaisesta perustelusta loukkaannu.
Menisin nyt Heseen ja seuraavaksi kutsuisin heidän johokin omaan lemppariini.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:01"]
Ap, miksi et uskalla sanoa asiasta mammakaverille?? Ehdota toista paikkaa tai ota lapsellesi omat eväät mukaan!
[/quote]Koska pelkään, että hän ajattelee, että kritisoin hänen valintojaan. Periaatteessa minulle on yksi ja sama missä ja mitä aikuinen lapselleen syöttää, jos se ei kosketa minun elämääni. Minulla ja miehelleni on periaate, että lasta emme vie roskauokaa syömään ennen, kun hän ymmärtää ehdottaa asiaa ihan itse. 3-vuotias ei osaa vaatia hesessä käymistä. Hän on onneissaan, jos saa eväiksi banaanin ja riisipiirakan. Ehkä keksin jonkun tekosyyn ja pyydän heidät meille syömään..
Ja hänelle, joka ihmetteli mitä 7eurolla saa kaupasta, niin tänään oli lounaaksi lasangea sillä hinnalla. :) Ap
[/quote]
Eikö se heseruoka ole sitten niin vaarallista kun lapsi sitä itse pyytää? Tätä perustelua että menemme kun lapsi osaa pyytää mä en käsitä. Ei se ruoka siitä paremmaksi muutu vaikka odottaisitte maailman tappiin asti. Eikä yksi hesekäynti sen lapsen tulevaisuutta pilaa nyt jos se kerran ei pilaa sitä vuoden tai kahden kuluttua.
Ap, miksi et uskalla sanoa asiasta mammakaverille?? Ehdota toista paikkaa tai ota lapsellesi omat eväät mukaan!
[/quote]Koska pelkään, että hän ajattelee, että kritisoin hänen valintojaan. Periaatteessa minulle on yksi ja sama missä ja mitä aikuinen lapselleen syöttää, jos se ei kosketa minun elämääni. Minulla ja miehelleni on periaate, että lasta emme vie roskauokaa syömään ennen, kun hän ymmärtää ehdottaa asiaa ihan itse. 3-vuotias ei osaa vaatia hesessä käymistä. Hän on onneissaan, jos saa eväiksi banaanin ja riisipiirakan. Ehkä keksin jonkun tekosyyn ja pyydän heidät meille syömään..
Ja hänelle, joka ihmetteli mitä 7eurolla saa kaupasta, niin tänään oli lounaaksi lasangea sillä hinnalla. :) Ap
[/quote]
Mutta kun se, että sä käyt kerran siellä Hesellä, ei aiheuta sitä, ettei sun lapsi olisi edelleen onnessaan banaanista ja riisipiirakasta! Meidän lapsi on saanut ranskalaisia useamman kerran, mutta jos kysyn häneltä, haluaisiko hän jotain erityistä kaupasta, hän vastaa "banaania ja melonia".
Toki on hyvä, että on periaatteita, mutta esim. tuo "roskaruokaa vasta kun lapsi pyytää" on sisällöltään vähän tyhjä. Se, että lapsi saa joskus ranskalaisia, ei johda siihen, että hän lakkaisi syömästä muuta ruokaa.
Minä en itsekään koskaan syö hesellä tai mäkkärissä, joten miksi lapsenikaan söisi? Jos joskus haluaisi vaikka mummon kanssa käydä hesellä niin ok, mutta jos olisi tarkoitus minun itsenikin siinä samalla jotain syödä niin sitten menisin muualle. Ja ei kaadu kenenkään terveys yhteen kertaan mutta tulee vaan aina järkyttävän huono olo ja maha menee aivan sekaisin niistä ruuista joten miksi menisin? Ja en halua rahojani haaskata niihin niin kutsuttuihin salaatteihinkaan.
Jos olisin siis ap niin reilusti ehdottaisin jotain muuta paikkaa. Itse syön kyllä esim. pitsaa, ja jos se rahasta on kiinni niin kyllä jostain Rossosta vaikka saa jo melkein samalla hinnalla ruokaa kuin pikaruokaloistakin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:41"]Siis ei kai kukaan ruoki lastaan sillä roskalla???
[/quote]
Ei kai ruoki mut kyllä aika ajoin saa käydä hesessäkin! Miksei saisi?
[/quote]Rasvamössöä lapselle? Kyllähän aikuinen voi vatsantäytteeksi käydä, mutta pitääkö lapsetkin sinne viedä? Samalla rahalla saa kaupasta kunnon ruokaa.
[/quote]
Samaa sanoi oma äitini. Olin 19-vuotias, kun ensimmäisen kerran kävin pikaruokapaikassa. Hävetti, kun ei osannut syödä kavereiden kanssa luontevasti, mutta selvisin kuitenkin.
Sitten menikin kaikki rahat roskaruokaan, karkkiin ja kaljaan, kun viimein oli vapaus tehdä mitä halusi eikä kaikki ollut kiellettyä.
Parissa vuodessa olin kerännyt itseeni 40kg ylimääräistä ja niiden kanssa tässä edelleen taistellaan.
Joten kyllä, ehdottomasti lapsilta kannattaa kieltää kaikki eikä opettaa kohtuutta!
[/quote] Siis sinä ehdotat, että vien 3-vuotiaan heseen jotta hänellä ei sitten aikuisena iske himo rasvaiseen ruokaan? ok
[/quote]
Mä ehdotan, että opetat lapsellesi kohtuutta ;-) Että ei ole mitenkään kauheeta käydä joskus siellä Hesessä eikä ole edes kauheeta syödä joskus karkkia :-o
Jos kieltää ja kontrolloi sen sijaan, että ajattelisi ja kasvattaisi, on lopputulos yleensä epäonnistunut.
[/quote]
No sehän onkin varsinaista kontrollointia että ei vie 3-vuotiasta hampurilaiselle. Minusta on myös typerää syyttää omasta lihavuudestaan sitä että vanhemmat eivät ole antaneet syödä epäterveellisesti. Voiko nistitkin syyttää kaikesta sitä että huumeisiin suhtauduttiin niin kielteisesti kotona? (no anteeksi karkea vertaus mutta aika lailla sama asia, aikuinen ihminen on itse vastuussa syömisistään ja ylipainostaan)
Ehkä tässä nyt ei kuitenkaan ollut päätarkoitus se syöminen tai ainakaan päivän pääateria? Ehkä enemmän kiva erikoisjuttu, pieni juhlahetki arjen iloksi? Äidit saa jutella ja lapset tutustuu toisiinsa paremmin?
Miten 3-vuotiaan kanssa yleensäkään voisi ajatella mennä ulos syömään? Kyllä se varsinainen "ruokkiminen" tapahtuu ihan muualla esim. kotona tai hoitopaikassa. Mutta kun kaikesta täytyy tehdä vaikeaa... Ja mitä muuta voi odottaa ihmiseltä joka puhuu MAMMAKAVERISTA...
1. Mitä pahaa on naudanlihapihvissä ja sämpylässä. Varmasti syö niitä kotonakin. väliin ketsuppia ja juustoa, tosi epäterveellistä. Vai syödäänkö teillä aina vain ruisleipää ?
2. onko niitä rasvaisia ranskalaisia pakko tunkea sille lapselle. et tilaa niitä vaan otat porkkanaa tilalle ja maitoa juomaksi jos ei edes pillimehua voi saada.
3. kuinka usein käytte ulkona syömässä. mitä sä tilaat esim. Rossossa lapsellesi ? Rasvaisen pastan tai ehkä nakit ja muusin.. miten se eroaa ravintoarvoiltaan tuosta hampurilaisesta ?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 02:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:11"]
Tottuuko se lapsi tosiaan siihen heseruokaan heti kerrasta? Ihan kuin hampurilaiset olis jotain huumetta, josta pitää pysyä kaukana tai kohta ei mitään muuta enää syödäkään.
[/quote]
Kuinka monella näistä hesessä käyvistä perheistä se ruokailu jää vain yhteen kertaan? Veikkaan että siellä käydään sitten uudestaankin.. ja uudestaan.
[/quote]
Ihminen kykenee säätelemään käytöstään. Eli siellä Hesessä ei ole pakko käydä joka päivä, eikä edes joka kuukausi. Ilmeisesti nämä, emme käy Hesessä ikinä- perheet on niitä, joilta homma riistäytyisi välittömästi hallinnasta ja he eivät enää mitään muuta söisikään kuin heseruokaa. Ehkä silloin onkin parasta olla menemättä Heseen. Ymmärsin siis viimein ongelman ytimen.
[/quote]
Periaatteilla on kivetty tie helvettiin, tai ainakiin hankalaan ja ikävään elämään.
En osaa sanoa, millä tavalla hesen ja mäkkärin ruoat eroaa esim. memphiksen hamppareista, mutta ensimmäisten "ruokapaikkojen" sapuskoista saan rytmihäiriöitä ja päässä rupee kohisemaan. Memphiksessä ja esim. Revolutionissa ei tule tällaisia jälkioireita.
Syödään joskus pizzaa ja tehdään hampurilaisia kotona, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi viedä muksuani syömään mäkkäriin tai heseen ihan vain siitä syystä, että muuten leimaudun jotenkin fanaattiseksi kontroloijaksi, jolla ei saisi olla ystäviä? Miksi ihmeessä minä syöttäisin lapselle sellaista, joka minulle, aikuiselle ihmiselle, aiheuttaa edellä mainittuja oireita?! Kyllä sitä roskaruokaa voi mättää muuallakin, kuin mäkkärissä ja hesessä, jotain mätää niiden sapuskoissa on, jos meinaa sydän tulla ulos rinnasta yhen hampurilaisen takia ja taju lähteä. Plus ne hampparit ja ranskalaiset maistuu todella laimeilta ja jopa pahoilta.
Aikamoisen paskamyrskyn nostatit ap näiden akateemisten av-mammojen keskuudessa, kun kehtasit moittia heseä ;).
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:21"]
En osaa sanoa, millä tavalla hesen ja mäkkärin ruoat eroaa esim. memphiksen hamppareista, mutta ensimmäisten "ruokapaikkojen" sapuskoista saan rytmihäiriöitä ja päässä rupee kohisemaan. Memphiksessä ja esim. Revolutionissa ei tule tällaisia jälkioireita.
Syödään joskus pizzaa ja tehdään hampurilaisia kotona, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi viedä muksuani syömään mäkkäriin tai heseen ihan vain siitä syystä, että muuten leimaudun jotenkin fanaattiseksi kontroloijaksi, jolla ei saisi olla ystäviä? Miksi ihmeessä minä syöttäisin lapselle sellaista, joka minulle, aikuiselle ihmiselle, aiheuttaa edellä mainittuja oireita?! Kyllä sitä roskaruokaa voi mättää muuallakin, kuin mäkkärissä ja hesessä, jotain mätää niiden sapuskoissa on, jos meinaa sydän tulla ulos rinnasta yhen hampurilaisen takia ja taju lähteä. Plus ne hampparit ja ranskalaiset maistuu todella laimeilta ja jopa pahoilta.
Aikamoisen paskamyrskyn nostatit ap näiden akateemisten av-mammojen keskuudessa, kun kehtasit moittia heseä ;).
[/quote]
Kyllä sulla tekstis perusteella on ihan muut syyt kaverittomuuteen, kuin satunnaiset mäkkärimätöt.
Akateemisuuden maininta haukkujen yhteydessä ilman asiayhteyttä tiputtaa käyttäjänsä automaattisesti wt-kastiin.
[/quote]
No mutta hyvänen aika: Jos Hesen ruoka tuottaa sulle tuollaisia oireita, miksi ihmeessä et voisi sanoa kaverille, että voitaisko mennä vaikka Memphisiin sen Hesen sijaan, koska saan allergisen reaktion Hesen ruoista?
Miksi on niiiiiiiiin vaikeaa avata sitä suuta? Ei tarvitse olla epäkohtelias, voi sanoa että Hesen ruoka saa mun mahan sekaisin, käviskö teille Memphis? Ja jos ei käy, niin voisko sanoa vaikka että mä kasaan meille kotiin jotain syötävää, tulkaa kun tulette ja laitat vaikka Oivariinia ja leipää jos et muuta keksi.
Jotenkin hemmetti sentään, onko tällaista avuttomuutta olemassakaan? Kaverini kysyi meitä syömään Heseen -> Saan rytmihäiriön jos syön Hesen sapuskaa -> olen aivan että mitäääääh av:lla enkä kommunikoi mammakaverin kanssa enää koskaan.
Jos vaihtoehtona olis vaikka sanoa että eikun tulkaa meille syömään tattarijauhoista tehtyä sämpylää ja luomujauhelihapihviä. Keitetään teet ja jutellaan mukabia kun lapset leikkii meidän puuleluilla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:42"]
[/quote]
Kyllä sulla tekstis perusteella on ihan muut syyt kaverittomuuteen, kuin satunnaiset mäkkärimätöt.
Akateemisuuden maininta haukkujen yhteydessä ilman asiayhteyttä tiputtaa käyttäjänsä automaattisesti wt-kastiin.
[/quote]
Kyllä minulla ystäviä on, kiitos vain. Mutta eikös lähes kaikki av-laiset sitten muka ole akateemisia, ainakin kirjoitusten perusteella? Vaikutata oikein ihastuttavalta ihmiseltä muuten itsekin :).
Voisiko tuon wt-kortin sijaan käyttää vaihteeksi jotain muuta? On menettänyt jo hohtonsa, kaikki on nykyään wt. Keksikää joku uusi kortti.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:56"]
[/quote]
No mutta hyvänen aika: Jos Hesen ruoka tuottaa sulle tuollaisia oireita, miksi ihmeessä et voisi sanoa kaverille, että voitaisko mennä vaikka Memphisiin sen Hesen sijaan, koska saan allergisen reaktion Hesen ruoista?
Miksi on niiiiiiiiin vaikeaa avata sitä suuta? Ei tarvitse olla epäkohtelias, voi sanoa että Hesen ruoka saa mun mahan sekaisin, käviskö teille Memphis? Ja jos ei käy, niin voisko sanoa vaikka että mä kasaan meille kotiin jotain syötävää, tulkaa kun tulette ja laitat vaikka Oivariinia ja leipää jos et muuta keksi.
Jotenkin hemmetti sentään, onko tällaista avuttomuutta olemassakaan? Kaverini kysyi meitä syömään Heseen -> Saan rytmihäiriön jos syön Hesen sapuskaa -> olen aivan että mitäääääh av:lla enkä kommunikoi mammakaverin kanssa enää koskaan.
Jos vaihtoehtona olis vaikka sanoa että eikun tulkaa meille syömään tattarijauhoista tehtyä sämpylää ja luomujauhelihapihviä. Keitetään teet ja jutellaan mukabia kun lapset leikkii meidän puuleluilla.
[/quote]
Anteeksi, mutta näytätkö vielä sen kohdan, missä kirjoitin, etten osaa avata suutani ja sanoa, että voidaanko mennä jonnekin muualle? En ole ap, enkä kirjoittanut, etten osaa kommunikoda suoraan ihmisten kanssa, joten miksi moinen säksätys? Kommentoin asiaa näiden kommenttien perusteella, se lienee sallittua?
Ehdota muuta paikkaa? Kysy että sopisiko tämä ja tämä paikka, meidän lempiravintola / olen kuullut siitä hyvää tms??
On olemassa muitakin "lapsiystävällisiä" ravintoloita. Jos asutte pääkaupunkiseudulla niin esim Dylan on välillä täynnä lapsia ja ruokaa on vaikka mitä valita. Kyllä lapset ehtii teininä hengailla tarpeeksi siellä mäkkäreissä.
Ollaan käyty useissa eri keskitason ruokaravintoloissa tähän mennessä, lapsella ikää nyt 10kk. Joo, ja ei olla käyty siellä huutamassa, itkemässä, kiljumassa tai riehumassa, vaan ihan rauhassa ruokailemassa isolla porukalla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:13"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi, mutta näytätkö vielä sen kohdan, missä kirjoitin, etten osaa avata suutani ja sanoa, että voidaanko mennä jonnekin muualle? En ole ap, enkä kirjoittanut, etten osaa kommunikoda suoraan ihmisten kanssa, joten miksi moinen säksätys? Kommentoin asiaa näiden kommenttien perusteella, se lienee sallittua?
[/quote]
No niin, koeteenapa nyt avata tätä ketjua:
1. Ap:n kaveri kutsui heidät syömään Heseen. HUOM! Siis pikaruokapaikkaan kuten Heseen yms.
2.ap loukkaantui, kun kutsu olikin Heseen, ap:n lapsi ei syö Hesessä tarjottavaa roskaruokaa, koska se on huonoa.
3. Monta sivua ihmetellään, että voisko vai eikö vois nyt viedä sitä tenavaa kerran sinne Heselle syömään se hampurilainen. Olettaen ettei äidillä ja lapsella ole allergioita vaan pikemminkin kammo. Perustellaan , että moni kotona tehty ruoka on huonompaa kuinn se hampurilainen.
4. Sinä kerrot että saat ilmeisen hengenvaarallisen rytmihäiriön syödessäsi Hesessä perustelematta, kuinka se, että sulla on hyvinkin pätevä syy olla syömätä Hesessä liittyy siihen, että ap ei vaan halua 3 v. syövän sitä ensimmäistäkään hampurilaista Hesessä. Vähän kuten että no,joo, se kutsui mut Heseen, mut mitään en voi syödä, koska se ei kysynyt että mainitsethan allergioista.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No niin, koeteenapa nyt avata tätä ketjua:
1. Ap:n kaveri kutsui heidät syömään Heseen. HUOM! Siis pikaruokapaikkaan kuten Heseen yms.
2.ap loukkaantui, kun kutsu olikin Heseen, ap:n lapsi ei syö Hesessä tarjottavaa roskaruokaa, koska se on huonoa.
3. Monta sivua ihmetellään, että voisko vai eikö vois nyt viedä sitä tenavaa kerran sinne Heselle syömään se hampurilainen. Olettaen ettei äidillä ja lapsella ole allergioita vaan pikemminkin kammo. Perustellaan , että moni kotona tehty ruoka on huonompaa kuinn se hampurilainen.
4. Sinä kerrot että saat ilmeisen hengenvaarallisen rytmihäiriön syödessäsi Hesessä perustelematta, kuinka se, että sulla on hyvinkin pätevä syy olla syömätä Hesessä liittyy siihen, että ap ei vaan halua 3 v. syövän sitä ensimmäistäkään hampurilaista Hesessä. Vähän kuten että no,joo, se kutsui mut Heseen, mut mitään en voi syödä, koska se ei kysynyt että mainitsethan allergioista.
[/quote]
En edelleenkään ymmärrä, miten vastauksesi perusteella sinulla oli oikeutta olettaa, etten minä osaisi asiasta keskustella ja sanoa ääneen? Minä en ole ap, en kommentoinut ap:ta, vaan kommentteja, joita ap oli saanut. En nyt oikein ymmärtänyt, mitä hait tällä takaa?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:41"]Siis ei kai kukaan ruoki lastaan sillä roskalla???
[/quote]
Ei kai ruoki mut kyllä aika ajoin saa käydä hesessäkin! Miksei saisi?
[/quote]Rasvamössöä lapselle? Kyllähän aikuinen voi vatsantäytteeksi käydä, mutta pitääkö lapsetkin sinne viedä? Samalla rahalla saa kaupasta kunnon ruokaa.
[/quote]
Samaa sanoi oma äitini. Olin 19-vuotias, kun ensimmäisen kerran kävin pikaruokapaikassa. Hävetti, kun ei osannut syödä kavereiden kanssa luontevasti, mutta selvisin kuitenkin.
Sitten menikin kaikki rahat roskaruokaan, karkkiin ja kaljaan, kun viimein oli vapaus tehdä mitä halusi eikä kaikki ollut kiellettyä.
Parissa vuodessa olin kerännyt itseeni 40kg ylimääräistä ja niiden kanssa tässä edelleen taistellaan.
Joten kyllä, ehdottomasti lapsilta kannattaa kieltää kaikki eikä opettaa kohtuutta!
[/quote]
Tässä ongelma löytyy kyllä paljon syvemmältä kuin vapaudessa käydä pikaruokalassa
[/quote]
Niin se näillä fanaattisilla kaiken kieltäjä-mammoilla yleensä onkin. Siis se ongelma paljon syvemmällä. Ja siirtävät sen ongelman lapsiinsa.
Ihan hirveän harvoin nuo kaiken kieltäjät edes itse noudattavat samaa ruokavaliota, jolle lapsensa pakottavat. On vaan kivaa käyttää valtaa kun voi.
Järkevä vanhempi sallii kohtuuden rajoissa lapsilleen herkkuja, roskaruokaa jne. Jos käy välillä hampparilla tai syö karkkia, ei siihen kukaan kuole.