Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeasti kehitysvammaiset

Vierailija
09.03.2014 |

Näettekö te muka vaikeasti kehitysvammaiset tasavertaisina osallistujina yhteiskunnassa? En tarkoita nyt toisenlaisten frendien tasoisia tyyppejä vaan huomattavasti vaikeampia, esim niitä joilla on VAIKEA/SYVÄ kehitysvamma ja diagnoosina joku Rett, Angelman, AGU-taudin loppuvaihe, INCL yms. Jotka ei osaa puhua eikä välttämättä kävelläkään, äännellä vain. Ja jotka kuolaa ja mölisee ja jotka on arvaamattomia, pitelemättömiä ja vaikeasti hallittavissa olevia ja joilla lisänä vaikeaa autismia ja kypärän tarve yms ja jotka asuu laitoksissa ja ottaa kontaktia esim nappasemalla nenästä kiinni yms tosi pelottavaa.

Kysyn, koska täällä joku käytti minun nimeä ja sanoi, että kyllä vaikeasti/syvästi kehitysvammaisellakin on yhtäläinen oikeus HALUTA tehdä asioita kuin minulla, eri asia sitten on, annetaanko meistä kummankaan niitä tehdä...

Minä en mielestäni ole täällä sorsinut enkä syrjinyt vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisia enkä ymmärrä mitä vahinkoa kommenttini aiheutti vaikeavammaisille. En usko, että ne vaikeasti vammaiset itse edes osaavat pahoittaa kommentistani mieltään, kun muutenkaan eivät älyä tästä maailmasta yhtään mitään.

Vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisen perustarpeista ja virikkeistä pitää huolehtia ja käsitellä ja hoitaa heitä hyvin, mutta eivät he pysty itsenäiseen elämiseen eivätkä päättämään asioistaan itse millään tavalla eikä heille ole merkitystä sillä, mitä minä heistä sanon kun eivät edes ymmärrä asian merkitystä.

Ja jos olen täällä kertonut kehitysvammaisista mitkä kuvakorteilla näyttäen ilmaisevat haluavansa tehdä jotakin yms niin en ole koskaan oikeasti niitä tavannut, ovat vain itse keksimiäni mielikuvitushahmoja. Ei tarvitse niitä alkaa puolustelemaan, kun jos sanon ettei ne jotakin osaisi, sanon vaan tosiasian, minun pointtina on todeta tosiasia, ei esim mustamaalata diagnoosin perusteella ketään.

Miksi minut aina leimataan syrjijäksi? onko niin, että en ole osannut ilmaista asiaani riittävän empaattisesti ja että aikuiselta ihmiseltä odotetaan empaattisempaa otetta jo siinä kun puhutaan vaikeavammaisista? eikö muka riitä, että vaikeavammaisen kohdatessa kohtelee vammaista hyvin? minulle on sanottu että kun kohtaan vaikeavammaisen, kohtelen sitä kuulemma hyvin ja kunnioittavasti. Eikö se muka riitä? pitääkö puheenkin tasolla ilmetä joku arvostava lähestymistapa? jos sanoo tosiasiana sen, että esim Matti ei osaisi jotakin asiaa tehdä koska on ääniyliherkkä, niin toivon että siihen suhtaudutaan tosiasiana eikä syytellä minua siitä että tuomitsen toisen ihmisen esim diagnoosin perusteella. Kun en edes ole terveydenhuollon ammattilainenkaan eikä minun käsissä ole mitä jonkun Angelmanin syndroomaa sairastavan Matin tai autistisen Liisan tai Downin syndroomaisen Enni tai Rettin syndroomaisen Tyynen annetaan tehdä. Minun puolesta saa tehdä mitä vaan mitä hänen hoitajat antavat hänen tehdä, en minä siitä päätä. Mutta totean vain tosiasian ja jos tosiasian toteaminen on noin suuri loukkaus, niin minun pitää nähtävästi vaieta koko vammais-aiheesta kun en osaa käsitellä puheissani asiaa oikein, on ilmeisesti liian tunnepohjainen asia minulle siinä määrin että heti herää jollakin reaktiot. 

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasti kehitysvammaisia ymmärrän ja kunnioitan, he eivät voi itselleen mitään ja onneksi heillä on avustajia auttamassa.

Sinua ja juttujasi ap en ymmärrä, luulisi sinun vain aspergerina osaavan katsoa mitä tänne kirjoitat. Tappouhkauksesi siinä toisessa ketjussa meni vähän yli ymmärrykseni.

Vierailija
122/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei saa edes helvetissä hoidettavakseen demonivauvaa :DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:24"]

AP:n kannattaa pysyä vauvoista kaukana. En haluaisi että kaltaisesi olisi lähelläkään vauvaa.

[/quote]

Miksi? tämänkö takia kun mulla on tällainen asenne ja käytös NETISSÄ? Entäs muualla sitten? 

[/quote]

Me emme ole kanssasi tekemisissä IRL emmekä voi tietää miten käytöksesi eroaa nettikäytökseesi verrattuna. Harvoin kuitenkaan ihminen on täysin erilainen netissä ja IRL.

Tällä palstalla itsestäsi antamasi vaikutelma on sellainen, että en yhtään ihmettele miksi joku kirjoittaa ettei haluaisi sinun olevan vauvojen lähelllä. 

[/quote]

IRL en ole niin paljoa tekemisissä ihmisten kanssa vaan enimmäkseen yksin ja siksi ei tule niin tiiviitä tilanteita kuin täällä netissä.

Ja tappouhkaukset on eri asia kuin oikea tappaminen. kyllähän esim murhaajakin jos on raskaana saa viedä vauvansa mukanaan esim vankilan perheosastolle ja hoitaa vauvaa siellä. Hän poikkeaa minusta siten, että ei ole vain uhannut tappaa vaan on oikeasti tappanut jonkun.

Jos kaikki ajattelisivat noin, että en vois olla vauvaa lähellä niin olisin Jammun tapaan esim pakkohoidossa vankimielisairaalan suljetulla osastolla.

Vierailija
124/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:42"]

Ap ei saa edes helvetissä hoidettavakseen demonivauvaa :DD

[/quote]

Mielenkiintoista. Millähän perusteella olet minua julistamassa helvettiinkin jo? sinäkö päätät kuka pääsee taivaaseen ja kuka joutuu helvettiin?

Vierailija
125/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaat itseäsi lapsiraiskaajaan ja murhaajaan? Jos olet noin mätä päästäsi niin jätä ne vauvat rauhaan. Olet psykopaatti joka roikkuu läheisten vauvoissa kiinni ja vielä mietit kun eivät pidä yhteyttä sinuun? Oskua et tule koskaan saamaan. Olet niin sekaisin että osku huostaanotettaisi.

Vierailija
126/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:46"]

Vertaat itseäsi lapsiraiskaajaan ja murhaajaan? Jos olet noin mätä päästäsi niin jätä ne vauvat rauhaan. Olet psykopaatti joka roikkuu läheisten vauvoissa kiinni ja vielä mietit kun eivät pidä yhteyttä sinuun? Oskua et tule koskaan saamaan. Olet niin sekaisin että osku huostaanotettaisi.

[/quote]

Oletko laillistettu psykiatri? Psykopaattidiagnoosin voi antaa vain laillistettu psykiatri. oletko sinä sellainen?

Vierailija
127/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:49"]

[/quote]

Oletko laillistettu psykiatri? Psykopaattidiagnoosin voi antaa vain laillistettu psykiatri. oletko sinä sellainen?

[/quote]

Kyllä olen ja työskentelen niuvanniemessä.

Vierailija
128/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:24"]

AP:n kannattaa pysyä vauvoista kaukana. En haluaisi että kaltaisesi olisi lähelläkään vauvaa.

[/quote]

Miksi? tämänkö takia kun mulla on tällainen asenne ja käytös NETISSÄ? Entäs muualla sitten? 

[/quote]

Me emme ole kanssasi tekemisissä IRL emmekä voi tietää miten käytöksesi eroaa nettikäytökseesi verrattuna. Harvoin kuitenkaan ihminen on täysin erilainen netissä ja IRL.

Tällä palstalla itsestäsi antamasi vaikutelma on sellainen, että en yhtään ihmettele miksi joku kirjoittaa ettei haluaisi sinun olevan vauvojen lähelllä. 

[/quote]

IRL en ole niin paljoa tekemisissä ihmisten kanssa vaan enimmäkseen yksin ja siksi ei tule niin tiiviitä tilanteita kuin täällä netissä.

Ja tappouhkaukset on eri asia kuin oikea tappaminen. kyllähän esim murhaajakin jos on raskaana saa viedä vauvansa mukanaan esim vankilan perheosastolle ja hoitaa vauvaa siellä. Hän poikkeaa minusta siten, että ei ole vain uhannut tappaa vaan on oikeasti tappanut jonkun.

Jos kaikki ajattelisivat noin, että en vois olla vauvaa lähellä niin olisin Jammun tapaan esim pakkohoidossa vankimielisairaalan suljetulla osastolla.

[/quote]

Tappouhkaus= laiton uhkaus = rikos ja näin ollen rangaistava teko. Maksimirangaistus on 2 vuotta vankeutta. Että kannattaa miettiä sitä seuraavan kerran kun alkaa tappouhkauksia syytää.

Vierailija
129/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap voisi mennä syöttämään ja vaihtamaan vaippoja näille kehitysvammaisille, sen sijaan että haukkuisi näitä netissä rumasti.

Vierailija
130/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:49"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä olen ja työskentelen niuvanniemessä.

[/quote]

minun terapeuttikin sanoo et minulla ei ole mitään syytä verrata itseäni lapsenraiskaajaan tai murhaajaan. ja että oon niistä yhtä kaukana kuin itä lännestä. mutta vertaan itseäni sellaisiin siksi kun koen ymmärtäväni sellaisia ihmisiä. eri asia sitten on, olenko itse sellainen. vaikeasti ja syvästi kehitysvammasia pidän mökeltävinä ääliöinä joista en saa mitään selkoa, mutta pahat ihmiset, esim ne mitkä ollu linnassa on minusta ymmärrettäviä ihmisiä.

Vierailija
131/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:55"]

ap voisi mennä syöttämään ja vaihtamaan vaippoja näille kehitysvammaisille, sen sijaan että haukkuisi näitä netissä rumasti.

[/quote]

en minä oikeasti pidä kehitysvammasia ääliöinä enkä vihaa heitä yms mutta haukun niitä kiusatakseni teitä. oikeasti en kiusaisi kehitysvammaista. kiusaan vain teitä terveitä mutta typeriä kukkahattutätejä. mutta en kehitysvammasia. oikeasti en ajattele kehitysvammasia 'äliöiksi mutta teille haukun niitä ääliöiksi siksi että saisin teidät järlkyttymään

Vierailija
132/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas paljastit lisää sairasta mieltäsi

Vierailija
133/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuossa tämän viestiketjun ensimmäisessä viestissä tietääkseni haukkunut kehitysvammaisia ja kun käytin sanaa "ne mölisevät" niin mölinällä tarkoitin heidän ääntelyään. olen kuullut heidän ääntelyään jos olen heitä nähnyt ja minua on pelottanut kun he ääntelevät niin kovasti. en ole myöskään ymmärtänyt, että miksi he ääntelevät. olen kokenut sen uhkana ja olen luullut että he ääntelevät siksi kun he haluavat kiusata ja ärsyttää minua tahallaan.

hyvä kun joku sanoi ettei ne pahuuttaan ääntele. minä luulin niitten ääntelyä kiusaamiseksi ja siksi käytin sanaa "mölinä" kun koin että niitten ääntely on pelottavaa ja käsittämätöntä.

Vierailija
134/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:01"]

Ja taas paljastit lisää sairasta mieltäsi

[/quote]

mitenkäs minä toimisin jos olisin terve? millainen kirjoittelu sitten on terveen ihmisen kirjoittelua?

Vierailija
135/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:55"]

[/quote]

en minä oikeasti pidä kehitysvammasia ääliöinä enkä vihaa heitä yms mutta haukun niitä kiusatakseni teitä. oikeasti en kiusaisi kehitysvammaista. kiusaan vain teitä terveitä mutta typeriä kukkahattutätejä. mutta en kehitysvammasia. oikeasti en ajattele kehitysvammasia 'äliöiksi mutta teille haukun niitä ääliöiksi siksi että saisin teidät järlkyttymään

[/quote]

Ja taas mennään... Koskahan ymmärrät, että et kiusaa ketään haukkumalla jotakin kolmatta osapuolta. Sen sijaan teet itsellesi vain lisää hallaa, todella pahasti. Tuollainen käytös on kuin jonkun uhmaikäisen tai teiniangstin kiukuttelua.

Eikö sinua yhtään hävetä, että olet erittäin helposti tunnistettavissa ja sitten latelet tuollaisia ja käyttäydyt erittäin häiriintyneesti netissä vain koska kuvittelet sillä "kiusaavasi" muita?

Vierailija
136/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:02"]

hyvä kun joku sanoi ettei ne pahuuttaan ääntele. minä luulin niitten ääntelyä kiusaamiseksi ja siksi käytin sanaa "mölinä" kun koin että niitten ääntely on pelottavaa ja käsittämätöntä.

[/quote]

Joopa joo, huono puolustelu.

Vierailija
137/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan kyllä kehitysvammaisia saman arvoisina kuin muitakin ihmisiä mutta niitä jotka puolustelee kehitysvammasia minulta niin niitä en kunnioita vaan halveksin syvästi sellaisia vittumaisia elukoita ja toivon että kesken sellaisen puolustelun joku yllättäin tulisi ja kaivaisi niiltä maksan ulos vatsasta ilman mitään nukutusta tai edes puudutusta.

Vierailija
138/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:02"]

[/quote]

Joopa joo, huono puolustelu.

[/quote]

MINÄ EN HAUKKUNU NIITÄ JA PISTE. HAISTA SAATANAN HUORA VITTU TAI REVIN SINULTA SILMÄT PÄÄSTÄSI.

Vierailija
139/146 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä  joka  haukuit  vammasia  eikö

sinulla  ole  ollenkaan  omaatuntoa

ei  ne  mölise

Vierailija
140/146 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:24"]Minulla saattoi olla silloin stressiä tai verensokeri saatto olla matalalla enkä kyenny uupumuksesta, nälästä tai stressistä johtuen virittäytymään kyseisen henkilön kanssa kommunikoimiseen eikä henkilö kunnolla minua tuntenut joten saattoi siksi luulla että tuomitsen. äänensävyni saattoi olla ärtynyt ja ilmentää senhetkistä elimistöni tilaa ja fyysisiä tuntemuksiani, ei asenteitani. En osaa kommunikoida tunteillani enkä ilmaista niitä enkä niillä ilmentää suhtautumistani johonkin asiaan, mutta toisaalta äänensävyistäni saattaa tahdostani riippumatta kuvastua senhetkinen fyysinen tilani, esim kipu, stressi ja nälkä ja koska olin muistaakseni nälissäni ja oltiin ruokaa tekemässä niin äänensävyni perusteella hän luuli että minä haluan sortaa jotakin vammaista mikä ei ole edes läsnä tilanteessa vaikka oikeasti en halunnut mitään muuta kuin syödä ruokaa sillä hetkellä.

kyseinen henkilö tais ihmetelläkin joskus sitä etträ miksi minut annettiin hälle tuettavaksi vaikkei hän edes ole ammattilainen. minua oli niin vaikea ymmärtää ja olis tarvinnu ammattitaitoa ja elämänkokemudta enempi sen selvittämiseksi mitä tarkoitan.
[/quote]

Sinä et saa kertoa työssä tai vastaavassa kohtaamistasi ihmisistä täällä tai muualla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi