Vaikeasti kehitysvammaiset
Näettekö te muka vaikeasti kehitysvammaiset tasavertaisina osallistujina yhteiskunnassa? En tarkoita nyt toisenlaisten frendien tasoisia tyyppejä vaan huomattavasti vaikeampia, esim niitä joilla on VAIKEA/SYVÄ kehitysvamma ja diagnoosina joku Rett, Angelman, AGU-taudin loppuvaihe, INCL yms. Jotka ei osaa puhua eikä välttämättä kävelläkään, äännellä vain. Ja jotka kuolaa ja mölisee ja jotka on arvaamattomia, pitelemättömiä ja vaikeasti hallittavissa olevia ja joilla lisänä vaikeaa autismia ja kypärän tarve yms ja jotka asuu laitoksissa ja ottaa kontaktia esim nappasemalla nenästä kiinni yms tosi pelottavaa.
Kysyn, koska täällä joku käytti minun nimeä ja sanoi, että kyllä vaikeasti/syvästi kehitysvammaisellakin on yhtäläinen oikeus HALUTA tehdä asioita kuin minulla, eri asia sitten on, annetaanko meistä kummankaan niitä tehdä...
Minä en mielestäni ole täällä sorsinut enkä syrjinyt vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisia enkä ymmärrä mitä vahinkoa kommenttini aiheutti vaikeavammaisille. En usko, että ne vaikeasti vammaiset itse edes osaavat pahoittaa kommentistani mieltään, kun muutenkaan eivät älyä tästä maailmasta yhtään mitään.
Vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisen perustarpeista ja virikkeistä pitää huolehtia ja käsitellä ja hoitaa heitä hyvin, mutta eivät he pysty itsenäiseen elämiseen eivätkä päättämään asioistaan itse millään tavalla eikä heille ole merkitystä sillä, mitä minä heistä sanon kun eivät edes ymmärrä asian merkitystä.
Ja jos olen täällä kertonut kehitysvammaisista mitkä kuvakorteilla näyttäen ilmaisevat haluavansa tehdä jotakin yms niin en ole koskaan oikeasti niitä tavannut, ovat vain itse keksimiäni mielikuvitushahmoja. Ei tarvitse niitä alkaa puolustelemaan, kun jos sanon ettei ne jotakin osaisi, sanon vaan tosiasian, minun pointtina on todeta tosiasia, ei esim mustamaalata diagnoosin perusteella ketään.
Miksi minut aina leimataan syrjijäksi? onko niin, että en ole osannut ilmaista asiaani riittävän empaattisesti ja että aikuiselta ihmiseltä odotetaan empaattisempaa otetta jo siinä kun puhutaan vaikeavammaisista? eikö muka riitä, että vaikeavammaisen kohdatessa kohtelee vammaista hyvin? minulle on sanottu että kun kohtaan vaikeavammaisen, kohtelen sitä kuulemma hyvin ja kunnioittavasti. Eikö se muka riitä? pitääkö puheenkin tasolla ilmetä joku arvostava lähestymistapa? jos sanoo tosiasiana sen, että esim Matti ei osaisi jotakin asiaa tehdä koska on ääniyliherkkä, niin toivon että siihen suhtaudutaan tosiasiana eikä syytellä minua siitä että tuomitsen toisen ihmisen esim diagnoosin perusteella. Kun en edes ole terveydenhuollon ammattilainenkaan eikä minun käsissä ole mitä jonkun Angelmanin syndroomaa sairastavan Matin tai autistisen Liisan tai Downin syndroomaisen Enni tai Rettin syndroomaisen Tyynen annetaan tehdä. Minun puolesta saa tehdä mitä vaan mitä hänen hoitajat antavat hänen tehdä, en minä siitä päätä. Mutta totean vain tosiasian ja jos tosiasian toteaminen on noin suuri loukkaus, niin minun pitää nähtävästi vaieta koko vammais-aiheesta kun en osaa käsitellä puheissani asiaa oikein, on ilmeisesti liian tunnepohjainen asia minulle siinä määrin että heti herää jollakin reaktiot.
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:53"]
mikä siinä on tuomitsemista jos sanoo, että "syvästi kehitysvammainen ei kykene yksin esi vuorokautta hoitamaan vauvaa, koska syvään kehitysvammaan kuuluu esim se että voi olla vuodepotilas tai letkuissa tai ei itse esim kykene hallitsemaan itseään" miksi siihen sanotaan että jos minä noin sanon niin tuomitsen. se ei ole tuomitsemista vaan totuus.
[/quote]
Se, jos omaat itse yhtä lailla rajoitteita siinä kuin mitä hekin omaavat mutta omat rajoitteesi ovat toisenlaisia. se kuulostaa tuollainen totuuksien laukominen samalta, jos vaikka vietnamilainen haukkuu somalia neekeriksi ja esittää syitä miksei sellainen saa asua Suomessa. itse on yhtä lailla ulkomaalainen. samoin sinä olet yhtä lailla vammainen kuin vaikeasti kehitysvammaisetkin, vammasi ei vaan ilmene älyllisellä tasolla vaan lähinnä tunne-elämän alueella ja olet ehkä vaikeasti/syvästi tunnevammainen. Vauvojen kanssa tunteet on tärkeämpää kuin äly ja siksi älyltään vammautunut mutta tunteiltaan terve voisi hoitaa vauvaa, mutta älykäs mutta tunnevammainen ei.
Mikä sinun diagnoosisi on ap? En tunne sinua, niin en voi ottaa kantaa kykyysi hoitaa vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:54"]
En tajunnut vieläkään. Ihan oikeenhan tuo asiantuntija on sanonut.
[/quote]
Tarkoittikohan tuo toiseksi mainittu lähinnä sitä, että hänen mielestään minulla on yhtä lailla rajoitteita tuossa vauvanhoidossa kuin syvästi kehitysvammaisillakin, mutta minulla ne ilmenee vaan eri tavalla kuin heillä? esim kun he ovat levottomia tai kömpelöitä, aggressiivisia yms niin minulla itselläni voi vastaavasti olla esim kärsimättömyyttä, empatiakyvyttömyyttä, arkuutta, pelkoja, vaikeuksia ottaa rooleja, vaikeuksia tunteiden ilmaisun ja äänensävyjen yms kanssa ja vaikeuksia myös fyysisessä ja psyykkisessä voinnissa muutenkin siinä määrin, että olen tuossa tasavertainen vaikeammin vammaisten kanssa vaikken itse sitä asiaa ehkä kykene täysin hahmottamaan ja se voi vaikuttaa, jos minua ei tunne, tuomitsevalta?
[/quote]
Olisit kysynyt häneltä, että mitä hän tarkoittaa.
[/quote]
Tarkoittikohan tuo toiseksi mainittu lähinnä sitä, että hänen mielestään minulla on yhtä lailla rajoitteita tuossa vauvanhoidossa kuin syvästi kehitysvammaisillakin, mutta minulla ne ilmenee vaan eri tavalla kuin heillä? esim kun he ovat levottomia tai kömpelöitä, aggressiivisia yms niin minulla itselläni voi vastaavasti olla esim kärsimättömyyttä, empatiakyvyttömyyttä, arkuutta, pelkoja, vaikeuksia ottaa rooleja, vaikeuksia tunteiden ilmaisun ja äänensävyjen yms kanssa ja vaikeuksia myös fyysisessä ja psyykkisessä voinnissa muutenkin siinä määrin, että olen tuossa tasavertainen vaikeammin vammaisten kanssa vaikken itse sitä asiaa ehkä kykene täysin hahmottamaan ja se voi vaikuttaa, jos minua ei tunne, tuomitsevalta?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kysyin ja pyysin häntä tulemaan tänne vastaamaan, saa nähdä, että tuleeko ja mitä sanoo. hän ei antanut numeroaan minulle koskaan ja lisäksi hän ei vastaa esim facebook-viesteihin.
Mikä sinun diagnoosisi on ap? En tunne sinua, niin en voi ottaa kantaa kykyysi hoitaa vauvaa.
[/quote]
lapsena sain diagnoosiksi asperger mutta silti olen saanut hoitaa esim sukulaisten vauvoja ja on mennyt hyvin ne tilanteet. myöhemmällä iällä minulle tuli fyysisiä vaivoja ja lisäksi peruskouluaikaisen kiusaamisen perusteella myös psyykkisiä traumoja ja arkuutta ja pelkoja yms. on ollut myös masennusta ja jaksamisen puutetta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:40"]
Kyllä syvästi kehitysvammaisellakin on mieli ja hän voi haluta asioita. Hän ei pysty toimimaan yhteiskunnassa samoin kuin vammaton. Mutta tavoite on, että pystyisi niin paljon kuin mahdollista. Rajoitteet eivät estä hyvää elämää. Hoidan noita mainitsemiasi vaikeasti vammaisia, mutta en kuule heidän mölisevän. Erilaista ääntelyä kyllä on, mutta sillä on tarkoitus.En tiedä mikä se tosiasia on, jonka olet sanonut ja mistä olet nyt noin tohkeissasi. Oli se mikä tahansa, niin muista, että sinun totuutesi ei välttämättä ole muiden totuus. Usein totuus on vain oletusta.
[/quote]
sen "totuuden" kuulin eräältä pitkään kehitysvammatyötä tehneeltä ihmiseltä ja se oli se, että vaikeasti tai syvästi kehitysvammainen ei kykene hoitamaan pientä vauvaa itsenäisesti. miten se voi olla oletus kun tätä minulle sanoo KAIKKI mitkä on ollu joko työkseen tai muuten kehitysvammasten kanssa tekemisissä? jäisitkö sinä itse liikuntakyvyttömänä ja täysin avuttomana keskenään vaikeasti kehitysvammaisen, kuolaavan, uteliaan ja lapsenmielisen mutta hieman rajuotteisen Angelmanin syndroomaan sairastavan Perttu-Einarin kanssa keskenään? Tuskinpa!
Siis totuus että laitoksessa asuva vaikeasti/syvästi kehitysvammainen ei voi hoitaa vauvaa yksin, on vain oletus?
Jos tietäisin missä laitoksessa työskentelisit, tekisin sinusta kantelun Valviraan.
Ei tietenkään syvästi kehitysvammainen voi hoitaa ketään. En ymmärrä mikä tuossa nyt on outoa. Sehän on ihan täysin totta. Asperger ei ole vamma eikä sinänsä estä vauvanhoitoa, mutta tämäkin riippuu täysin ihmisestä. Jokainen asperger-tyyppi ei ole samanlainen.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
kysyin ja pyysin häntä tulemaan tänne vastaamaan, saa nähdä, että tuleeko ja mitä sanoo. hän ei antanut numeroaan minulle koskaan ja lisäksi hän ei vastaa esim facebook-viesteihin.
[/quote]
Miksi pyysit häntä tulemaan tänne vastaamaan? Ei hänen vastauksensa ole muille tärkeä kuin sinulle joten ei hänen tänne tarvitse sen takia tulla.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:19"]
Ei tietenkään syvästi kehitysvammainen voi hoitaa ketään. En ymmärrä mikä tuossa nyt on outoa. Sehän on ihan täysin totta. Asperger ei ole vamma eikä sinänsä estä vauvanhoitoa, mutta tämäkin riippuu täysin ihmisestä. Jokainen asperger-tyyppi ei ole samanlainen.
[/quote]
minä ja se ihminen ymmärrettiin toisemme sitten ihan väärin ja tarkoitettiin eri asiaa koko ajan. minä itse en vaan sitä ymmärtänyt ja uskoin hänenkin tarkoittavan juuri sitä mitä itse tarkoitin.
AP:n kannattaa pysyä vauvoista kaukana. En haluaisi että kaltaisesi olisi lähelläkään vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi pyysit häntä tulemaan tänne vastaamaan? Ei hänen vastauksensa ole muille tärkeä kuin sinulle joten ei hänen tänne tarvitse sen takia tulla.
[/quote]
mitä sinä ja te muut muka menetätte sillä vaikka hän tuliskin tänne vastaamaan?
Tämäkin on tyypillistä osakseni saamaani kohtelua: kaikkea mikä minulle on tärkeää, aina vähätellään ja mitätöidään, mutta jos joku muu jotakin asiaa tärkeänä pitää, siihen mennään mukaan ja siinä myötäeletään ja toivotaan että kumpa se tulis vastaamaan tänne. ihan varmana jos joku muu olis pyytäny tulla vastaamaan, olis suhtauduttu eri tavoin. mutta minuun suhtautuminen on minuun suhtautumista. AINA. Ja tää on mun tuuria et näin on.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:24"]
AP:n kannattaa pysyä vauvoista kaukana. En haluaisi että kaltaisesi olisi lähelläkään vauvaa.
[/quote]
Miksi? tämänkö takia kun mulla on tällainen asenne ja käytös NETISSÄ? Entäs muualla sitten? Minä olen ollut lähellä vauvoja ja tulen olemaankin ja minulta löytyy tuttuja joilla ei ole asiaa vastaan yhtään mitään.
Sinähän se tässä olet se joka tuomitset!
millainen sitten olen jos puhut että "kaltaisesi"? onko sillä joku nimikin joksi minut määrittelet? esim "lievästi autistinen"? jotenkin muuten sairas?
mitä olen tehnyt sen eteen että en sais nyt vauvojen kanssa olla tekemisissä?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
mitä sinä ja te muut muka menetätte sillä vaikka hän tuliskin tänne vastaamaan?
Tämäkin on tyypillistä osakseni saamaani kohtelua: kaikkea mikä minulle on tärkeää, aina vähätellään ja mitätöidään, mutta jos joku muu jotakin asiaa tärkeänä pitää, siihen mennään mukaan ja siinä myötäeletään ja toivotaan että kumpa se tulis vastaamaan tänne. ihan varmana jos joku muu olis pyytäny tulla vastaamaan, olis suhtauduttu eri tavoin. mutta minuun suhtautuminen on minuun suhtautumista. AINA. Ja tää on mun tuuria et näin on.
[/quote]
Kuten sanottua, tämä asia ei ole muille tärkeää ja mielenkiintoista kun sinulle. Ei muita mietitytä eikä kiinnosta se, mitä joku on sinulle vuosia sitten sanonut ja mitähän hän sillä mahdollisesti tarkoitti. Tämä on ihan sinun ja sen ihmisen välinen asia.
Ja tässä ei todellakaan ole kyseessä mikään syrjintä sinua kohtaan. Ihan samaa mieltä olisin asiasta, kuka tahansa olisi kyseessä. Moneen kertaan olen tälläkin palstalla käskenyt ihmisiä puhumaan/kysymään toiselta ihmiseltä jotain asiaa sen sijaan, että spekuloi täällä mitä toinen ihminen mahdollisesti tarkoitti ja miksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:29"]
[/quote]
Miksi? tämänkö takia kun mulla on tällainen asenne ja käytös NETISSÄ? Entäs muualla sitten? Minä olen ollut lähellä vauvoja ja tulen olemaankin ja minulta löytyy tuttuja joilla ei ole asiaa vastaan yhtään mitään.
Sinähän se tässä olet se joka tuomitset!
millainen sitten olen jos puhut että "kaltaisesi"? onko sillä joku nimikin joksi minut määrittelet? esim "lievästi autistinen"? jotenkin muuten sairas?
mitä olen tehnyt sen eteen että en sais nyt vauvojen kanssa olla tekemisissä?
[/quote]
Sulla on pointtina tuossa kommentissa vain se, että rakastat vauvoja ja vihaat minua. ei kukaan halua sotkea keskenään niitä joita rakastaa ja niitä joita vihaa ja tuo on sikäli ymmärrettävää. esim ei kukaan halua ripulikakkaa vaniljajäätelönsä lähelle eikä kuollutta rottaa kylpyammeeseensa. samoin kukaan ei halua vittumaista ihmistä ihanan, suloisen vauvan lähelle. Tästä on kyse, minun vihaamisesta. ei muusta. Tuskin diagnooseilla tuon asian kanssa merkitystä on. Tai sitten kyse on siitä, että olet järkyttynyt minun kylmästä suhtautumisesta ihmisiä kohtaan ja hasluat ympäröidä vauvat lämmöllä, empatialla ja rakkaudella ja suojella vauvoja vihalta ja tunnekylmyydeltä. minä edustan sulle kylmyyttä ja vihaa.
[/quote]
Sinun toiveesi ei tässä ikävä kyllä toteudu muuten kuin joko oman tai lähipiirisi vauvojen osalta. olen pahoillani mutta näin on.
Häh, mikä oli tämän keskustelun pointti.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:29"]
[/quote]
Miksi? tämänkö takia kun mulla on tällainen asenne ja käytös NETISSÄ? Entäs muualla sitten?
[/quote]
Me emme ole kanssasi tekemisissä IRL emmekä voi tietää miten käytöksesi eroaa nettikäytökseesi verrattuna. Harvoin kuitenkaan ihminen on täysin erilainen netissä ja IRL.
Tällä palstalla itsestäsi antamasi vaikutelma on sellainen, että en yhtään ihmettele miksi joku kirjoittaa ettei haluaisi sinun olevan vauvojen lähelllä.
[/quote]
Niin. yksi asiantuntija sanoi, että antas kuulemma minun hoitaa vauvaa yksin, samoin esim niitten mitkä on lievästi tai keskivaikeasti kehitysvammasia. mutta kuulemma vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisia hän on kohdannut työssään ja antanut niitten seurata vierestä kun joku hoitaa vauvaa mut ei hoitaa vauvaa itse. noilla vaikeasti vammaisilla joita hän noin rajoitti, hän ei todellakaan tarkoittanu esim niitä mitkä on sillä tasolla kuin toisenlaiset frendit tai niitä mitkä on yli sen tason, vaan hän tarkoitti esim levottomia, aggressiivisia ja kömpelöitä vaikeasti autistisia, että saivat katella vierestä kun joku muu hoitaa vauvaa.
mutta eräs toinen, tuota asiantuntijaa paljon nuorempi ihminen, joka kanssani oli tekemisissä, sanoi että minä muka tuomitsen diagnoosin perusteella kun sanon että vaikeasti kehitysvammanen ei voi yksin hoitaa vauvaa koska voi olla esim aistiyliherkkä, kömpelö tai aggressiivinen tai sitten fyysisesti heikko vuodepotilas joka ei kykene esim nostamaan mitään.