Vaikeasti kehitysvammaiset
Näettekö te muka vaikeasti kehitysvammaiset tasavertaisina osallistujina yhteiskunnassa? En tarkoita nyt toisenlaisten frendien tasoisia tyyppejä vaan huomattavasti vaikeampia, esim niitä joilla on VAIKEA/SYVÄ kehitysvamma ja diagnoosina joku Rett, Angelman, AGU-taudin loppuvaihe, INCL yms. Jotka ei osaa puhua eikä välttämättä kävelläkään, äännellä vain. Ja jotka kuolaa ja mölisee ja jotka on arvaamattomia, pitelemättömiä ja vaikeasti hallittavissa olevia ja joilla lisänä vaikeaa autismia ja kypärän tarve yms ja jotka asuu laitoksissa ja ottaa kontaktia esim nappasemalla nenästä kiinni yms tosi pelottavaa.
Kysyn, koska täällä joku käytti minun nimeä ja sanoi, että kyllä vaikeasti/syvästi kehitysvammaisellakin on yhtäläinen oikeus HALUTA tehdä asioita kuin minulla, eri asia sitten on, annetaanko meistä kummankaan niitä tehdä...
Minä en mielestäni ole täällä sorsinut enkä syrjinyt vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisia enkä ymmärrä mitä vahinkoa kommenttini aiheutti vaikeavammaisille. En usko, että ne vaikeasti vammaiset itse edes osaavat pahoittaa kommentistani mieltään, kun muutenkaan eivät älyä tästä maailmasta yhtään mitään.
Vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisen perustarpeista ja virikkeistä pitää huolehtia ja käsitellä ja hoitaa heitä hyvin, mutta eivät he pysty itsenäiseen elämiseen eivätkä päättämään asioistaan itse millään tavalla eikä heille ole merkitystä sillä, mitä minä heistä sanon kun eivät edes ymmärrä asian merkitystä.
Ja jos olen täällä kertonut kehitysvammaisista mitkä kuvakorteilla näyttäen ilmaisevat haluavansa tehdä jotakin yms niin en ole koskaan oikeasti niitä tavannut, ovat vain itse keksimiäni mielikuvitushahmoja. Ei tarvitse niitä alkaa puolustelemaan, kun jos sanon ettei ne jotakin osaisi, sanon vaan tosiasian, minun pointtina on todeta tosiasia, ei esim mustamaalata diagnoosin perusteella ketään.
Miksi minut aina leimataan syrjijäksi? onko niin, että en ole osannut ilmaista asiaani riittävän empaattisesti ja että aikuiselta ihmiseltä odotetaan empaattisempaa otetta jo siinä kun puhutaan vaikeavammaisista? eikö muka riitä, että vaikeavammaisen kohdatessa kohtelee vammaista hyvin? minulle on sanottu että kun kohtaan vaikeavammaisen, kohtelen sitä kuulemma hyvin ja kunnioittavasti. Eikö se muka riitä? pitääkö puheenkin tasolla ilmetä joku arvostava lähestymistapa? jos sanoo tosiasiana sen, että esim Matti ei osaisi jotakin asiaa tehdä koska on ääniyliherkkä, niin toivon että siihen suhtaudutaan tosiasiana eikä syytellä minua siitä että tuomitsen toisen ihmisen esim diagnoosin perusteella. Kun en edes ole terveydenhuollon ammattilainenkaan eikä minun käsissä ole mitä jonkun Angelmanin syndroomaa sairastavan Matin tai autistisen Liisan tai Downin syndroomaisen Enni tai Rettin syndroomaisen Tyynen annetaan tehdä. Minun puolesta saa tehdä mitä vaan mitä hänen hoitajat antavat hänen tehdä, en minä siitä päätä. Mutta totean vain tosiasian ja jos tosiasian toteaminen on noin suuri loukkaus, niin minun pitää nähtävästi vaieta koko vammais-aiheesta kun en osaa käsitellä puheissani asiaa oikein, on ilmeisesti liian tunnepohjainen asia minulle siinä määrin että heti herää jollakin reaktiot.
Kommentit (146)
mikä siinä on kun vain vaikeasti tai kohtalaisesti vammaisen oikeuksista, ihmisarvosta yms puhutaan ja annetaan tehdä asioita ja kannustetaan niihin, mutta lievemmin sairaat ja vammaiset unohdetaan ja syrjäytetään? ei ihme että moni lievemmin vammainen on mielenterveydeltään häiriintynyt. tarkoitan niitä, joilla on esim asperger, lievä kehitysvamma, oppimisen ja hahmotuksen ongelmia, tourette tai ADHD.
mikä siinä on kun näitä lievästi vammasia ei voi kannustaa eikä tukea siinä missä vaikeamminkin vammasia? monen muunkin lievemmin sairaan suru ja murhe on se kun joutuu sivusta katsomaan miten vaikeammin vammasia kohdellaan hyvin mutta itse joutuu syrjään
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:03"]
mikä siinä on kun vain vaikeasti tai kohtalaisesti vammaisen oikeuksista, ihmisarvosta yms puhutaan ja annetaan tehdä asioita ja kannustetaan niihin, mutta lievemmin sairaat ja vammaiset unohdetaan ja syrjäytetään? ei ihme että moni lievemmin vammainen on mielenterveydeltään häiriintynyt. tarkoitan niitä, joilla on esim asperger, lievä kehitysvamma, oppimisen ja hahmotuksen ongelmia, tourette tai ADHD.
mikä siinä on kun näitä lievästi vammasia ei voi kannustaa eikä tukea siinä missä vaikeamminkin vammasia? monen muunkin lievemmin sairaan suru ja murhe on se kun joutuu sivusta katsomaan miten vaikeammin vammasia kohdellaan hyvin mutta itse joutuu syrjään
[/quote]
Jaa, minä kyllä tunnen esim. yhden henkilön jolla on tourette. Hänellä on myös korkeakoulututkinto ja vakinainen työpaikka ja elää ihan normaalia elämää puolisonsa ja lastensa kanssa.
moni pitää ihan ymmärrettävänä jos lievästi mielenterveysongelmaisia pilkataan ja syrjitään ja kun as-henkilöille huudellaan "hä-hää assberger!" mutta jos pilkataan kohtalaisesti tai vaikeasti vammasia niin samat henkilöt mitkä hyväksyy sen kun lievästi vammasia kiusataan, ovat heti puolustuskannalla.
esim kun minä sanoin että minun kykyä hoitaa vauvoja yksin rajoittaa esim ääniherkkyys niin eräs henkilö sanoi minulle, että näin on ja hän kehoitti minua välttämään vauvoja. mutta kun sanoin että esim kehitysvammainenkin voi olla ääniherkkä, hän ojensi minua että äläpäs tuomitse.
minusta oikea tapa suhtautua asiaan olisi ollut se, että hän olisi sanonut mulle, että "älä anna ääniherkkyytesi lannistaa sinua. olet mukava ihminen jolla on paljon kykyjä moneen muuhunkin asiaan ja mahdollisuuksia." ja jos olisin sanonut, että kehitysvammasella on suuremmat ongelmat kuin mulla niin olisi sanonut, että "niin. ihmiset ovat erilaisia, mutta kuten sinulla, myös heilläkin on mahdollisuuksia tehdä asioita mihin pystyvät" . tuosta en olisi suuttunut yhtään ja noin minulle puhuvat ne ammattilaiset joitten kanssa mulla sujuu hyvin ja jotka minut tuntee. mutta se joka mulle kommentoi tavalla mistä en pidä, oli minua kymmenen vuotta nuorempi ja kokemattomampi eikä oikein osannut suhtautua sairauteeni kun ei siitä kovinkaan paljoa tiennyt.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:03"]
[/quote]
Jaa, minä kyllä tunnen esim. yhden henkilön jolla on tourette. Hänellä on myös korkeakoulututkinto ja vakinainen työpaikka ja elää ihan normaalia elämää puolisonsa ja lastensa kanssa.
[/quote]
kaikilla ei kuitenkaan ole noin hyvin asiat. joku voi olla esim kokemansa kiusaamisen vu9oksi traumatisoitunut ja kun lisänä on vielä fyysisiä vaivoja niin silloin moni "lievästi vammainen" on monelta osin ihan vaikeavammaiseen verrattavissa oleva, etenkin jos on vieläpä eläkkeellä.
Keskustelu muiden mölinöistä on aika turhaa, kun itse viikottain jankkaat täällä pakkomielteisesti tasan yhdestä asiasta.
Ihan vaan noin niinku vinkiksi.
Siis onko tällä jankkaajalla blogi? Mikä on osoite?
Kertoo aika paljon kirjoittelijan sielunmaisemasta, kun jankkaa netissä vauvoista ja mielisairauksistaan, uhkailee, vittuilee ja suoranaisesti antaa itsestään erittäin ristiriitaisen ja omituisen kuvan.
Tätä henkilöä on hauska provota, siispä taas: EI VAUVOJA TÄMÄN IHMISEN LÄHELLE
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:19"]
Keskustelu muiden mölinöistä on aika turhaa, kun itse viikottain jankkaat täällä pakkomielteisesti tasan yhdestä asiasta.
[/quote]
onko pointtisi se, että olen itsekin käyttäytynyt poikkeavasti vaikka kykyjä olisi parempaankin käytökseen mutta epäoikeudenmukaisesti ruodin niitä muita joilla on ehkä vammasta tai sairaudesta johtuvaa erilaista käytöstä, mutta ymmärrettävä syy siihen toisin kuin minulla jolta odotetaan parempaa käytöstä? näin ainakin terapeutti mulle perustelee kun ihmettelen miksi vammasten annetaan tehdä asioita jotka minulta kielletään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:22"]
Siis onko tällä jankkaajalla blogi? Mikä on osoite?
Kertoo aika paljon kirjoittelijan sielunmaisemasta, kun jankkaa netissä vauvoista ja mielisairauksistaan, uhkailee, vittuilee ja suoranaisesti antaa itsestään erittäin ristiriitaisen ja omituisen kuvan.
Tätä henkilöä on hauska provota, siispä taas: EI VAUVOJA TÄMÄN IHMISEN LÄHELLE
[/quote]
Ahaa, sinä siis provoilit koska on kiva kiusata? nyt ymmärrän hyvin mikä oli pointtisi. Sinä siis provoat siinä kuin minäkin. Ei minua enää suututa. mulla suuttuminen liittyy verensokerin heilahteluun ja nyt tässä söin vähän niin on rauhallisempi ja tasasempi olo.
Seli seli verensokeri. Mikset vain myönnä ettet kontrolloi tunteitasi?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:19"]
[/quote]
onko pointtisi se, että olen itsekin käyttäytynyt poikkeavasti vaikka kykyjä olisi parempaankin käytökseen mutta epäoikeudenmukaisesti ruodin niitä muita joilla on ehkä vammasta tai sairaudesta johtuvaa erilaista käytöstä, mutta ymmärrettävä syy siihen toisin kuin minulla jolta odotetaan parempaa käytöstä? näin ainakin terapeutti mulle perustelee kun ihmettelen miksi vammasten annetaan tehdä asioita jotka minulta kielletään.
[/quote]
Ei vaan kyse on siitä, että vammaset olis ihan ok kavereita ja luotettavia siinä missä taviksetkin mut sinä ja nimenoman SINÄ oot kusipää jolla ei ole mitään arvoa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Mulla on oikeesti todettu kehittymässä oleva diabetes. myönnän että en kontrolloi tunteitani koska en pysty siihen loputtomiin. hillitsen itseni livenä mutta aina se angsti johonkin purkautuu, jos ei muualle niin nettiin enkä ole löytänyt parempaakaan kanavaa purkaa angstiani.
en edes tiedä miten kontrolloida tunteitani ja miksi se on mäin ala-arvoisella palstalla tarpeellistakaan.
jos tietäisin mitä vahinkoa aiheutan sillä kun provoilen täällä niin lopettasin provoilun täällä heti.
ja eikö se ole parempi että angstaan TÄÄLLÄ kuin se että lähtisin kadulle hakkaamaan ihmisiä kumoon?
pystyn hillitsemään itseni paremmin jos on joku kanava mihin purkaa hirvittävää angstiani.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:34"]
Sinäkö abortoit oskun? Itkikö se ulostullessaan pytyssä?
[/quote]
En ole ollut ikinä raskaana eli en ole voinut abortoida muuta kuin kakan vaan mutta se ei tullut kohdusta vaan mahalaukusta.
[/quote]
jos tietäisin mitä vahinkoa aiheutan sillä kun provoilen täällä niin lopettasin provoilun täällä heti.
[/quote]
Minä luulen, että sitä on yritetty monta kertaa jo selittää.. Etkö itse ymmärrä, mitä vahinkoa se provoilusi aiheuttaa? Ei ole minusta oikea tapa purkaa omaa pahaa oloa siten, että aiheutetaan muille mielipahaa. Ammattilaisapu on sitä varten.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Mulla on oikeesti todettu kehittymässä oleva diabetes. myönnän että en kontrolloi tunteitani koska en pysty siihen loputtomiin. hillitsen itseni livenä mutta aina se angsti johonkin purkautuu, jos ei muualle niin nettiin enkä ole löytänyt parempaakaan kanavaa purkaa angstiani.
en edes tiedä miten kontrolloida tunteitani ja miksi se on mäin ala-arvoisella palstalla tarpeellistakaan.
[/quote]
Terpiasta saa apua mm. tunteiden kontrollointiin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:42"]
[/quote]
ymmärrän ainakin sen että provoilu aiheuttaa vaan lisää provoilua TEIDÄN taholtanne mutta muuta en ymmärräkään kun en voi tietää oletteko oikeita ihmisiä vai jotakin mainos-spämmi-roborreja jotka on ohjelmoitu provoilemaan nimenomaan minua.
on käyny mielessä että te ette oo oikeita ihmisiä vaan ootte oikeesti robotteja ja yks kirurgi on teidät ohjelmoinu provoilemaan nimenomaan minua ja te ootte jotakin robotteja joita kirurgi on viritellyt naapurin 13-vuotiaan pojan kanssa minua ärsyttelemään ja sen pojan nimi on varmaan Jonne ja mielipiteensä asperger-henkilöistä on "Hä-hää, ASSburger!" ja kirurgi on sen paras kaveri eikä sillä pojalla oikeesti edes ole muita kavereita kuin naapurin 49-vuotias kirurgina työskentelevä nainen ja kun Jonne haukkuu aspergereja niin hän itse asiassa ilmentää sillä omaa epävarmuuttaan, koska ei hänellä itselläänkään liiemmin ole kavereita, ainut kaveri on se kirurgi.
[/quote]
Minä luulen, että sitä on yritetty monta kertaa jo selittää.. Etkö itse ymmärrä, mitä vahinkoa se provoilusi aiheuttaa? Ei ole minusta oikea tapa purkaa omaa pahaa oloa siten, että aiheutetaan muille mielipahaa. Ammattilaisapu on sitä varten.
[/quote]
Muutenkin minua suututtaa se yhteiskunnan epäkohta, että vaikeasti ja kohtalaisesti vammaiset pääsevät tekemään asioita tuetusti tai ohjatusti, mutta lievästi vammainen kun on, niin syrjäytetään ja kielletään ja estetään juuri niitä asioita missä vaikeammin vammasia kannustetaan ja tuetaan. minulla on lievä vamma ja minun kohdallani on juurikin noin.