Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeasti kehitysvammaiset

Vierailija
09.03.2014 |

Näettekö te muka vaikeasti kehitysvammaiset tasavertaisina osallistujina yhteiskunnassa? En tarkoita nyt toisenlaisten frendien tasoisia tyyppejä vaan huomattavasti vaikeampia, esim niitä joilla on VAIKEA/SYVÄ kehitysvamma ja diagnoosina joku Rett, Angelman, AGU-taudin loppuvaihe, INCL yms. Jotka ei osaa puhua eikä välttämättä kävelläkään, äännellä vain. Ja jotka kuolaa ja mölisee ja jotka on arvaamattomia, pitelemättömiä ja vaikeasti hallittavissa olevia ja joilla lisänä vaikeaa autismia ja kypärän tarve yms ja jotka asuu laitoksissa ja ottaa kontaktia esim nappasemalla nenästä kiinni yms tosi pelottavaa.

Kysyn, koska täällä joku käytti minun nimeä ja sanoi, että kyllä vaikeasti/syvästi kehitysvammaisellakin on yhtäläinen oikeus HALUTA tehdä asioita kuin minulla, eri asia sitten on, annetaanko meistä kummankaan niitä tehdä...

Minä en mielestäni ole täällä sorsinut enkä syrjinyt vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisia enkä ymmärrä mitä vahinkoa kommenttini aiheutti vaikeavammaisille. En usko, että ne vaikeasti vammaiset itse edes osaavat pahoittaa kommentistani mieltään, kun muutenkaan eivät älyä tästä maailmasta yhtään mitään.

Vaikeasti tai syvästi kehitysvammaisen perustarpeista ja virikkeistä pitää huolehtia ja käsitellä ja hoitaa heitä hyvin, mutta eivät he pysty itsenäiseen elämiseen eivätkä päättämään asioistaan itse millään tavalla eikä heille ole merkitystä sillä, mitä minä heistä sanon kun eivät edes ymmärrä asian merkitystä.

Ja jos olen täällä kertonut kehitysvammaisista mitkä kuvakorteilla näyttäen ilmaisevat haluavansa tehdä jotakin yms niin en ole koskaan oikeasti niitä tavannut, ovat vain itse keksimiäni mielikuvitushahmoja. Ei tarvitse niitä alkaa puolustelemaan, kun jos sanon ettei ne jotakin osaisi, sanon vaan tosiasian, minun pointtina on todeta tosiasia, ei esim mustamaalata diagnoosin perusteella ketään.

Miksi minut aina leimataan syrjijäksi? onko niin, että en ole osannut ilmaista asiaani riittävän empaattisesti ja että aikuiselta ihmiseltä odotetaan empaattisempaa otetta jo siinä kun puhutaan vaikeavammaisista? eikö muka riitä, että vaikeavammaisen kohdatessa kohtelee vammaista hyvin? minulle on sanottu että kun kohtaan vaikeavammaisen, kohtelen sitä kuulemma hyvin ja kunnioittavasti. Eikö se muka riitä? pitääkö puheenkin tasolla ilmetä joku arvostava lähestymistapa? jos sanoo tosiasiana sen, että esim Matti ei osaisi jotakin asiaa tehdä koska on ääniyliherkkä, niin toivon että siihen suhtaudutaan tosiasiana eikä syytellä minua siitä että tuomitsen toisen ihmisen esim diagnoosin perusteella. Kun en edes ole terveydenhuollon ammattilainenkaan eikä minun käsissä ole mitä jonkun Angelmanin syndroomaa sairastavan Matin tai autistisen Liisan tai Downin syndroomaisen Enni tai Rettin syndroomaisen Tyynen annetaan tehdä. Minun puolesta saa tehdä mitä vaan mitä hänen hoitajat antavat hänen tehdä, en minä siitä päätä. Mutta totean vain tosiasian ja jos tosiasian toteaminen on noin suuri loukkaus, niin minun pitää nähtävästi vaieta koko vammais-aiheesta kun en osaa käsitellä puheissani asiaa oikein, on ilmeisesti liian tunnepohjainen asia minulle siinä määrin että heti herää jollakin reaktiot. 

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, lue nämä tekstisi läpi ja mieti miksi kirurgi haluaisi kaveerata ihmisen kanssa joka käyttää päivänsä tälläisen paskan (anteeksi) suoltamiseen nettiin?

Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala hallita käytöstäsi. Eiköhän ystäviäkin ala löytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta aspergeriin kuuluu tietynlainen vaikeus tulkita toisten tunteita, siksi ap saattaa provosoitua asioista joilla ei edes tarkoiteta provosoida. Älkää turhaan trollatko ap:tä - ei ole tervettä sekään.

ap, toivon sulle kaikkea hyvää ja blogikirjoituksesi ovat hyviä!

Vierailija
4/146 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 22:27"]

AP, lue nämä tekstisi läpi ja mieti miksi kirurgi haluaisi kaveerata ihmisen kanssa joka käyttää päivänsä tälläisen paskan (anteeksi) suoltamiseen nettiin?

Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala hallita käytöstäsi. Eiköhän ystäviäkin ala löytyä.

[/quote]

Kirurgi voi haluta ollakin minun kaveri, koska en hauku noissa viesteissä HÄNTÄ, vaan jotakin hänelle ventovieraita ja täysin yhdentekeviä ihmisiä joita kohtaan hän ei tunne mitään. Sen tiedän tuosta kirurgista että hän on luonteeltaan hyvin pidättyväinen ja neutraali, eikä mikään yliempaattinen kaikkia rakastava emäsolidaari niinkuin te. Hän ei varmasti välitä haukkumistani ihmisistä yhtään sen enempää kuin minustakaan.

Minullakin on kavereina ihmisiä ketkä haukkuu vaikka ketä mutta en silti jätä olematta heille kaveri, jos he haukkuvat ihmisiä joista en välitä yhtään. Jos taas haukutaan minulle rakkaita ihmisiä niin silloin en voisi olla kaverini. En kaveeraisi sellaisten kanssa jotka haukkuvat esim äitiäni tai isääni tai kirjoittavat heistä rumasti. Nuo mistä nyt kirjoitin eivät tietääkseni ole tuon kirurgin äiti ja isä. Eli ei merkitystä asialla.

Vierailija
5/146 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:51"]

[/quote]

Kirurgi voi haluta ollakin minun kaveri, koska en hauku noissa viesteissä HÄNTÄ, vaan jotakin hänelle ventovieraita ja täysin yhdentekeviä ihmisiä joita kohtaan hän ei tunne mitään. Sen tiedän tuosta kirurgista että hän on luonteeltaan hyvin pidättyväinen ja neutraali, eikä mikään yliempaattinen kaikkia rakastava emäsolidaari niinkuin te. Hän ei varmasti välitä haukkumistani ihmisistä yhtään sen enempää kuin minustakaan.

[/quote]

No olethan sinä haukkunut kirurgia vaikka miksi blogissasi. Ja väittänyt kuinka hän on muka melkein vetässyt sinua turpaan, kuinka et uskalla olla hänen kanssaan samassa huoneessa kaksin, kuinka hänellä on sitä ja tätä diagnoosia jne muuta erittäin asiatonta. Kunnianluokkaukseksihan tuo menee.

Vierailija
6/146 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla kyllä mielikuvitus laukkaa ihan hyvin. Voisit kanavoida sen jotenkin paremmin, kuin että keksit jotain kuvitteellisia vauvoja jollekin lääkärille tai fantasioit hänestä tukihenkilönäsi tai työkaverinasi.

Vierailija
7/146 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:51"]

[/quote]

[/quote]

"Miksi lääkäriksi? Miksi niin korkeaan ja arvostettuun ammattiin? Eikö vähempikin olis riittänyt? Jos tunnistit itsesi, niin viimeistään NYT tee palvelus 1. itsellesi ja 2. yhteiskunnalle ja irtisano itsesi siitä hienosta virastasi joka on liian hieno sulle ja ilmottaudu työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja tiesitkö että työttömyysetuuksilla voi myös opiskella ja etsi joku kiva koulutusala esim ammattikoulusta tai aikuiskoulutuskeskuksesta tai hae oppisopimustyöpaikkaa esim jostakin koulun keittiöstä, kahvilasta, ravintolasta, siivousfirmasta tai maalaistalosta ja opiskele oppisopimuksena tai aikuiskoulutuksessa yms esim suurtalouskokiksi, ravintolakokiksi, laitoshuoltajaksi tai maatalouslomittajaksi, nämä ovat hyviä ja arvokkaita töitä ja ammatteja eikä kaikista ole esim lääkäriksi mutta useimmista ihmisistä on näihin mainitsemiini töihin. Pienemmälläkin palkalla tulee toimeen ja jos asuntovelka on liian iso niin myy asunto ja hae vaikka Joensuun kodit oy:n asuntoa entisiltä kotikonnuiltasi Ruuhitieltä tai Pilkkitieltä, Verkkotieltä jne ja kun nämä kaikki oot tehny niin ota minuun yhteyttä niin ollaan sitten kavereita kun sulla ei oo enää sitä virkaakaan tämän asian tiellä. Virkaa, joka on sinun kaltaisellesi perus juntille liian hieno ja iso virka. Kyllä sinä töitä saat vaikkapa Utran koulun keittiöstä tai Rantakylän ala-asteen keittiöstä jos vaan ruokataloutta opiskelet ja saatat saada vakituisenkin työn etkä mitään työkokokeilupaikkaa."

Kyllä viimeistään tuon tekstin jälkeen kirurgi varmasti haluaa olla ystäväsi. (Sarkasmia).

Vierailija
8/146 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä   vaikeestivammaset   ovat  yhtä  tärkeitä,  kuin   memuutkin.

Miten  voit  ees  sanoo  että  ne ei  ymmärrä  mitään  ei  niitä  siitä  huo

limatta  saa  haukkuu  on niilläkin  tunteet  terveisin  Tiina

Vierailija
9/146 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut ainakin kuin Runeberg, tai siis kirjoitat.

Vierailija
10/146 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:05"]

Kunnioitan kyllä kehitysvammaisia saman arvoisina kuin muitakin ihmisiä mutta niitä jotka puolustelee kehitysvammasia minulta niin niitä en kunnioita vaan halveksin syvästi sellaisia vittumaisia elukoita ja toivon että kesken sellaisen puolustelun joku yllättäin tulisi ja kaivaisi niiltä maksan ulos vatsasta ilman mitään nukutusta tai edes puudutusta.

[/quote]

Näin herttaisia kirjoittelee uskovainen ihminen joka blogissaan rukoilee milloin kenenkin ihmisen ja ihmisryhmän puolesta, kirjoittelee kuinka ei saa syrjiä eikä kiusata sitä eikä tätä ihmistä jne. jne. jne. 

[/quote]

Minä en vaan ymmärrä, mikä siinä on väärin kun sanon että "vaikeasti kehitysvammainen ei voi hoitaa yksin vauvaa" . en ymmärrä miksi silloin aletaan vammasia puolustaa kun se on kuitenkin TOTUUS. Sen ymmärtäsin jos puolustettas kun sanosin että "vammaset on kaikki tapettava" koska se olis väärin ja epäoikeudenmukaista.

Minä loukkaannuin kun kerran yks ihminen luuli minun sortavan vammasia vaikka oikeesti en tarkottanut sortaa ja järkytyin siitä niin että minulle tuli tappoajatuksia sitä henkilöä kohtaan kun mielestäni sanoin ihan oikein ja luulin toimineeni ja puhuneeni oikein ja sanovani totuuden.

sen henkilön olisi pitänyt kysyä, että "mitä tarkoitat?" ja kysyä että onko tarkoitus tuomita vai onko tarkoitus ilmaista näkemykseni ja olisi pitänyt hänen koettaa selvittää mistä olen kyseisen näkemykseni saanut. minä kun ei aina kaikkea hahmota samoin kuin muut.

[/quote]

Hui. Olet oikeesti tosi pelottava. Kun ensimmäinen askel tekemiseen on ajatus - ja tappoajatus vaan siksi, että joku reagoi eri tavalla kun toivoit? Entäs kun vauva ei hymyile sinulle vaikka kuinka yrität? Vauva itkee koko ajan, huutaa ja huutaa? Vauva/taapero läimäsee sinua päähän? Ottaa nenästä kiinni ja vääntää niin, että huuto pääsee? Repii tukkaasi ja sinuun sattuu - oikeasti?

Mielestäni olet vaaraksi kanssaeläjillesi. Puhut silmien repimisestä päästä, maksan kaivamisesta hereillä ollessa yms sairasta. Tuo on niin sairasta ja pelottavaa! Ja kehitysvammaisten "mölinä" pelottaa sinua kun et ymmärrä heitä? Samalla lailla voisi vauva pelottaa sinua, kun et ymmärrä mitä hän haluaa - hän ei itsekään tiedä mitä haluaa! Tulisiko silloinkin tappoajatus (reagoi eritavalla kun oletat)?

Ja tuo sairas tapa yrittää oikeuttaa ihmisvihasi sillä, että "kaikki kuitenkin vihaa minua lässyn lässyn". En tiennyt aloittaessani kuka olet, joten ei minulla ollut mitään syytä vihata sinua. En itseasiassa vieläkään tiedä ja en myöskään vieläkään vihaa sinua. Mutta sen tiedän, että sinä vihaat itseäsi niin paljon, että näet kaikissa muissa vaan huonot puolet. Koska jokainen vastaankulkijahan on heijastus itsestä.

Toivon sinun saavan kaiken avun mitä tarvitsetkaan selvittämään päätäsi ja ihmisyyttäsi/inhimillisyyttäsi.

Vierailija
11/146 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:26"]

Seli seli verensokeri. Mikset vain myönnä ettet kontrolloi tunteitasi?

[/quote]

Mulla on oikeesti todettu kehittymässä oleva diabetes. myönnän että en kontrolloi tunteitani koska en pysty siihen loputtomiin. hillitsen itseni livenä mutta aina se angsti johonkin purkautuu, jos ei muualle niin nettiin enkä ole löytänyt parempaakaan kanavaa purkaa angstiani.

en edes tiedä miten kontrolloida tunteitani ja miksi se on mäin ala-arvoisella palstalla tarpeellistakaan.

jos tietäisin mitä vahinkoa aiheutan sillä kun provoilen täällä niin lopettasin provoilun täällä heti.

[/quote]

Tuo viimeinen lauseesi ..Jos tiedät, että aiheutat vahinkoa - onko sillä enää väliä minkälaista?

Vierailija
12/146 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sua on on loukattu. Ymmärrän. Mutta sun pitää luottaa nyt itseesi, eikä antaa sen haukkujan sanojen vaikuttaa itseesti tai elämääsi. Minua on sanottu rumaksi ja läskiksi ja vaikka miksi, valheellisin perustein. Siitä ei tarvitse välittää. 

Ap, huomaan, että saatat kirjoittaa vihaisena, ennenkuin mietit välttämättä loppuun asti.

Btw, mun mielestä tässä keskustelussa pitäisi ymmärtää ap.n diagnoosia vähän....

Vierailija
13/146 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä kun kirjoitit purkavasi angstiasi netissä, nykytutkimusten mukaan vihan purkaminen(=vastaaminen takaisin agressiivisesti jne) lisää vihan tunnetta, vihan tunteen käsittely(=tunteen analysointi; miksi minä olen vihainen?/haukkujan omaan arvoonsa jättäminen jne) taas vähentää vihaisuutta. Olen itse huomannut toimivaksi.

Vierailija
14/146 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä   joka  kirjoitit  ensimmäisenä  miten  sä  voit

sanoa  että  vaikeestivammaset  mölisee Se  voi

olla  niitten  kieltäkin  Ne  haluaa  kommunikoida

Vierailija
15/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset