Avustettavan kiittämättömyys
Välillä vaan niin itseä harmittaa, miten kiittämätön on ihminen, jota avustan.
Tänäänkin annoin hänelle itsetekemän kuppikakun, mitä olin kovalla työllä väsännyt lapseni synttäreille.
Kiitosta ei taaskaan kuulunut, vain valitusta miten "äitelää ja imelää" .
Ymmärrän toki että ihmisellä voi olla masennusta ja pahaa oloa jne, mutta vähän kuitenkin odottaisi käytöstapoja myös näiltä, jotka tarvitsevat toisten ihmisten apua.
Olin hälle kertonut aiemmin, että niitten kakkujen tekemisissä oli hirveä homma, meni kauan aikaa, ja sanoin että ne voi olla aika makeita, ajattelin siis että tämä ihminen voi kieltäytyä ottamasta, jos ei pidä makeasta.
Mutta kyllä hän sen söi kokonaan kuitenkin, että tuskin nyt liian pahaa kuitenkaan oli...
Minulle olisi taas riitänyt ihan pelkkä kiitos vain.
On monia tälläisiä kertoja, kun olisi toivonut vain, että tämä ihminen saisi iloa siitä, että saan antaa hänelle jotakin tai tehdä hänen hyväkseen jotakin.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Avustettavalta oli käytöstapojen puutetta haukkua kakkua, mutta ei sinunkaan asiasi ole tilittää työnantajallesi kakkujen tekemisen vaikeutta kuten joku jo sanoikin. Itselleni ainakin tulisi tuosta vaikutelma, että koet kakun tarjoamisen avustettavalle suurena hyväntekeväisyytenä ja kerjäät siitä kiitosta. Tämäkään ei kuulu hyviin tapoihin, jos haluaa toiselle jotakin antaa niin moukkamaista on tehdä siitä numero.
Olen itse avustaja ja myös minulla on kokemusta tietyistä asiakkaista jotka vain haukkuvat avustajaa jatkuvasti. En siis kiistä, etteikö tällaisia henkilöitä olisi. Kuitenkin avustajankin on syytä muistaa, että avustettavan ei varsinaisesti tarvitse olla _kiitollinen_ avustajalle. Kyseessähän on työ, josta maksetaan palkkaa, eikä jotain missä vain hyvää hyvyyttään käydään toista auttamassa.
Tätä juuri mietin. Missä määrin muissa töissä vaaditaan, että työnantajan tulisi olla kiitollinen työntekijän tekemästä työstä?
Yli 90 prosenttia ihmisistä on täysiä törppöjä. Kun teet palveluksia tai huomioit, varaudu siihen, että et kuule kiitosta, eikä asia aiheuta yleensäkään minkäänlaista reagointia. Kehittyneelle ihmiselle on luonnollista tehdä toiselle hyvää, mutta tyhmien ihmisten palvelu ei tuota tänne maailmaan mitään hyvää, päinvastoin, se ruokkii itsekkään ihmisen "minä minä" ja "minulle kaikki" -filosofiaa.
Avustettavat ovat yleensä amistason alinta porukkaa. Eli joku 2-vuotinen naisilla keittäjä tai ompelija ja miehillä koneenkorjaus tai puutyö puoli. Näitä me nettoveronmaksajat tuemme.
Vihervassari on tyypillinen avustettava. Auttamisen jälkeen nauraa sinulle ja sylkee päällesi. Sama tapa kuin muslimeilla.
Osa "iloisista anteliaista ihmisistä" omaa vain sen asenteen, että he tietävät parhaiten mitä autettava tarvitsee, sen sijaan että kuuntelisivat autettavaa jos ihan oikeasti haluavat auttaa. Osa näistä ihmisistä ei myöskään usko, että se, jonka he ovat valinneet auttamisensa kohteeksi ei tarvitse tätä auttamista vaan haluaisi lähinnä olla rauhassa. Iäkkäällä läheisellä oli todellinen riesa tällaisesta naapurista, tämä henkilö suorastaan pakotti itsensä vanhuksen "ystäväksi", oli jatkuvasti ovella tarjoamassa milloin mitäkin vaikka läheiseni yritti kohteliaasti viestittää, että hänellä on kyllä ihan kaikkea mitä hän tarvitsee ja hän haluaisi olla rauhassa. Yli-innokas "auttaja" myös tiesi, että me omaiset käymme useita kertoja viikossa auttamassa, mutta siitä huolimatta hän oli nyt päättänyt ryhtyä vanhuksen avuksi ja ystäväksi vaikka tämä ei sitä kaivannut.