Haluan lapsen ja olen 42-vuotias nainen.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
muista downriski. perheessäni myös epämääräisesti kehitysvammaisia ja käytöshäiriöisiä joihin ei ole löydetty muuta syytä, kuin mahdollisesti äidin vanha ikä (synnyttäessä 40+). Tämä ei siis toki mikään tuomio ja monilla terveitä lapsia, mutta riskit ovat suuret.
Down pystytään testamaan 99,9 %:n varmasti ja on käytännössä olematon riski, että synnyttäisi down-lapsen tietämättään. Down-lapsia siis syntyy perheille, jotka eivät halua aborttia downista huolimatta. Abortin saa kuitenkin viikolle 24 asti.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kukaan 42-vuotias ei enää tule raskaaksi. Sitä faktaa ei moni halua uskoa. Gynellä voidaan ultrassa nähdä, että munasoluja on, mutta jo reippaasti alle 40-vuotiaalla tilastollisesti 3/4 niistä on toimintakelvottomia. Munasolujen oikeaa tilaa ei nähdä ennen kuin ne otetaan ivf:ssä ulos ja koitetaan hedelmöittää.
42-vuotiaana saa haluta saada lapsen, mutta ei ole hyvä juttu, jos monet uskovat sen olevan vielä mahdollista, koska lähestulkoon kenellekään se ei enää ole. Lisäksi niistä, jotka tulevat raskaaksi, kolmasosa saa keskenmenon. Myös vammaisten lasten määrä on moninkertainen vanhoilla vanhemmilla.
Tämä ei ole asennekysymys. Kannattaa oikeasti tutustua tilastoihin ennemmin kuin tukeutua siihen, että joku tuntee jonkun, joka sai lapsen vanhana.
Väärä luulo, ettei juuri kukaan voi tulla luomusti raskaaksi jos on 40v tai yli.
Olen tv.alan ammattilainen ja tulin yllättäen raskaaksi kun olin 43. Sukulainen tuli samoin ja oli 46v ja raskaus ehti pitkälle, koska nuorena kokemansa raskaus oli samantyyppinen. Vasta kuudennella kuulla selvisi et on raskaana.
Tiedän ja tunnen myös ammattini puolesta suuren joukon luomuraskauksia. Vanhimmat kaksi naista oli 50v ja toiselle ainoa raskaus. Niin suuri yllätys, ettei voi kuvailla. Pariskunta oli toivonut lasta kun menivät avioon ja olivat 35v. Kaikki tuntemani " iäkkäämmät äidit" ovat saaneet terveen lapsen.
Elämä voi yllättää täysin.
Jännä ettei 2020 enää muka saa 42v lapsia vaikka ennen se oli íhan tavallista. Se johdu mistään muusta kuin ehkäisystä että voitte käppyröidenne kanssa keskustella keskenänne.
Niin? Nyt menet sitten hoitoihin tai etsit pikavauhtia miehen. Sitten joko tulet raskaaksi tai et. Elämä jatkuu. Ei stressata elämästä liikaa <3
Vierailija kirjoitti:
Hirveää lapselle kun sillä on kymmenvuotiaana kavereitten mummujen ikäinen äiti. Todella kuvottavaa, toivottavasti et saa koskaan lapsia.
Tuo on ilkeää pötypuhetta!
Viimeistään 10-vuotiaalla on oma kaveripiiri. Niinkuin kuuluu ollakin. Puhumattakaan tuosta iästä ylöspäin, kaverit ovat tärkeimmät.
Siinä ei kuulkaas äitejä, isiä, mummoja tai pappoja muisteta, saati heidän ikäänsä! 😉
Joten Ap, jos rakastat lapsia ja toivot omaa, niin tuumasta toimeen heti!
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei 2020 enää muka saa 42v lapsia vaikka ennen se oli íhan tavallista. Se johdu mistään muusta kuin ehkäisystä että voitte käppyröidenne kanssa keskustella keskenänne.
Mummoni synnytti 10 lasta, joista nuorimman eli äitini 48-vuotiaana.
Kaikki lapset syntyivät terveinä ja elivät hyvän, pitkän elämän: 86v-105v.
Siitä vain yrittämään, mutta kannattaa tosiaan muistaa esim. se down-riski ja miettiä jo etukäteen miten suhtautuu siihen, että sikiöltä löytyykin jokin sairaus. Itse teettäisin nipt-tutkimuksen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa raskautta. 40-vuotiaan riski saada down-lapsi on 1:100, 45-vuotiaan jo 1:25.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain yrittämään, mutta kannattaa tosiaan muistaa esim. se down-riski ja miettiä jo etukäteen miten suhtautuu siihen, että sikiöltä löytyykin jokin sairaus. Itse teettäisin nipt-tutkimuksen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa raskautta. 40-vuotiaan riski saada down-lapsi on 1:100, 45-vuotiaan jo 1:25.
Eli down-riski on molemmissa tapauksissa äärimmäisen pieni. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli down-riski on molemmissa tapauksissa äärimmäisen pieni. :)
Pieni ehkä, mutta ei kyllä äärimmäisen pieni. Riippuu paljon ihmisestä, millaisen riskin on valmis ottamaan, mutta itse en 1:25 riskillä enää uskaltaisi yrittää.
Hedelmällisyyshoidot parantavat tilannetta huomattavasti. Munasolujen laatua on mahdollista parantaa hormoneilla. Nuori isä ja vanhempi äiti tuottaa lopputuloksena parempia alkioita kuin jos molemmat olisivat vanhoja. Niin moni asia vaikuttaa ja laajoja tutkimuksia aiheesta ei ole, kun niin harva haluaa tulla raskaaksi vanhempana. Kromosomivirheitä tuon ikäisillä ei voi tutkia ilman raskautta. Maailman suurin perhe on oiva esimerkki, että tuonkin ikäisenä lapsia syntyy joillekin ihan luomusti.