Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Se ettei hänen loputtomiin narsistiavauksiin erehdyttäisi vastaamaan, miksi ruokitte Narsistihullua, miksi ?!?
Kun pyytää narsistia puhumaan tunteistaan niin saa raivokohtauksen.
Itse sanoin yhden keskustelun lomassa halveksivani häntä. Tällöin en vielä ollut tajunnut hänen narsismiaan tai ollut aiheesta muutenkaan kovin tietoinen. Meillä oli siis riitaisuutta tuolloin ja myönnän halunneen loukata. Ja huomasin, että tuon sanominen hetkeksi pysäytti hänet. Melkein naama venähti. Mutta piti silti hyvin pokkansa ja jatkoi sitten niin kuin ei olisi kuullutkaan koko juttua.
Ymmärrys ja tietynlaisen säälin osoittaminen. Pitäytyminen lapsellisten hyökkäysten yläpuolella.
Kuulemma se, että kahden kesken sanoo, ettei usko narden valeita ja ja hymyilee päälle. On tärkeää, ettei ympärille ole kolmatta osapuolta, josta narsku voisi hakea tukea tai jota varten alkaisi vetää omaa shoutaan.
Toimin kerran näin. N sanoi takaisin jotain loukkaavaksi luulemaansa, mutta totesin siihen, että asiahan on juuri näin (niin kuin olikin). Koko keskustelu oli harvinaisen rauhallinen.
Se mitä tapahtui tapahtuman jälkeen tulevina päivinä osoitti, että olin osunnut todella arkaan paikkaan. Myllytys nimittäin jatkui entistä hurjemmalla volyymillä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tajuaako se, että sitä loukataan? Jos ajattelee olevansa niin täydellinen ja ihailtu, että ei kukaan voi häntä loukata.
Narsku ei sisimmässään kuvittele olevansa täydellinen, vaan pelkää että hänen pieni ja haavoittunut minänsä paljastuu kaikille. Eli oikeastaan loukkaava puhe on juuri sitä, joka hänen omassa päässäänkin piipittää ja siksi narskun pitää metelöidä niin lujaa, ettei tämä ääni kantautuisi kenenkään korviin, ei edes hänen itsensä.
Joten sanon, että totta kai narsku tunnistaa loukkauksen. Reaktio on usein puolusteleva ja hyökkäävä, "olen syytön, haluat vain saada minut itkemään", mutta tämähän ei tarkoita sitä, etteikö hän osittain uskoisi sitä, miten toinen ihminen hänet näkee.
Voi sanoa, että pärjään paremmin ilman sinua
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat loukata narsistia? Narsistista on tullut narsisti, koska on kokenut lapsuudessaan traumoja, eikä narsismi ole mikään valinta. Narsismi on persoonallisuushäiriö, josta on käytännössä mahdotonta parantua. Eiköhän siinä ole tarpeeksi loukkausta, että narsisti ei tule ikinä pystymään elämään normaalia elämää tai saamaan normaaleita ihmissuhteita.
Luulen että halu loukata tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että narsistin uhri haluaa myös itse joskus puhua suunsa puhtaaksi. Ei ole kiva tunne tulla ylikävellyksi.
Nauraa päin naamaa ja sanoo hyväntuulisesti, että oot ihan höpsö.
Huomiotta jättäminen, välinpitämättömyys. Loukkaus narsistin kuvitelmille omasta erinomaisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat loukata narsistia? Narsistista on tullut narsisti, koska on kokenut lapsuudessaan traumoja, eikä narsismi ole mikään valinta. Narsismi on persoonallisuushäiriö, josta on käytännössä mahdotonta parantua. Eiköhän siinä ole tarpeeksi loukkausta, että narsisti ei tule ikinä pystymään elämään normaalia elämää tai saamaan normaaleita ihmissuhteita.
Luulen että halu loukata tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että narsistin uhri haluaa myös itse joskus puhua suunsa puhtaaksi. Ei ole kiva tunne tulla ylikävellyksi.
Kyllä sitä itselläni ainakin heräsi ihan puhdas kostonhalu, kun tajus sen koko kuvion ja ne sivukuviot myös. Ja mietin ja suunnittelin mielessäni mahdollisia tapoja loukata ja yrittää iskeä takaisin, keinoja kiusata ym. Se on vain inhimillistä. Halu käyttää oman käden "oikeutta" kärsimänsä pahan vuoksi.
-eri
Itse olen kanssa vissiin narsisti... Mutta toisaalta sitä mietin jo 20-veenä nyt lähempänä keski-ikää. Ja minulle sanottiin silloin ja myöhemmin etten todellakaan ole (sellaiset ihmiset jotka oikeasti välittää).
Noh, ei tässä montaa iltaa takaperin mennyt kun sanoin omanmielipiteeni ihmiselle joka aina paatostaa omista asioistaan syyttää ja halveksuu muita. Minä olin sen jälkeen narsisti kun itse puhuin näin, niinkuin näköjään aina olen kun sanon poikkipuolisen sanan,,,'
Noh enivei, vaikken narsisti olekkaan, olen päihderiippuvainen joka omastamielestä ajoittain kyllä muistuttaa narsismia hyvin paljon.... Mutta sehän on vain oma vika eikö niin ?
Ota itseäsi niskasta kiinni, eikö niin ? Ja kun tämän teet ja saat itsellesi vähän paremman olon. nämä, ei narsistit päihderiippuvaiset vie kaiken hyvän mitä elämässäsi olet aikaan saanut aina tuosta vain pois.
Toiset näistä ihmisistä alkaa räksyttämään ja haukkumaan ja toiset alkaa fyysisesti väkivaltaisiksi.
Toiset pitää mykkäkoulua koska et ole juuri niinkuin he haluavat.
Olen mm kuullut tyttökaveriltani "olet muuten täydellinen, mutta sun pääsi sisus pitäisi vaihtaa"
Joskus mietin tosissaan, miksi olen tälläinen, koska minä kuitenkin olen melkein aina se joka loppupeleissä eniten kärsii...
Ja btw, kyllä minulle todella monet psyk. tutkimukset on tehty ja he ei ainakaan vielä narsistiksi sanonut.
Jos oli sekava sori... Minulla olisi tähän litania sairauksia kertomaan miksi saatan olla epäselvä plus känni päälle kun joka paikkaan sattuu...
Koittakaa saada selvää
Narsisti haluaa viedä toiselta asioita ja lopulta murskata tai hylätä täysin. Rakentaa identiteettiään viemällä muiden identiteettiä. Pahinta mitä voi tehdä on olla onnellinen, elää entiseen malliin ja säilyttää läheiset ihmissuhteet. Narsistit eristävät muita myös kateudesta ei vain kontrollin takia. Loukata voi, kun kehuu muita tai itseään rakastavasta vanhemmuudesta, varsinkin, jos on pieniä lapsia.
Olemalla aito ja onnellinen narsistin vaikutuspiirissä. Aiheuttaa syvää kateutta raivoa ja vihaa narsistissa, koska ei itse kykene siihen. Samoin narsisti ei ymmärrä/siedä aitoja ja puhtaita ihmissuhteita, niiden todistaminen on myrkkyä narsistille.
Onko Narsistihullu nyt tyytyväinen, kun on sata sivua samoja lässytyksiä taas jonossa? Voimme todeta, että kaikkien näiden lukemattomien narskuketjujen ap on yksi ja sama Narsistihullu, hänet tunnistaa narskuksi näistä avauksista, joihin hän sitten tulee esittämään "ylivertaista tietämystään", JUURI SE PALJASTAA HÄNET NARSISTIKSI!
Vierailija kirjoitti:
Olemalla aito ja onnellinen narsistin vaikutuspiirissä. Aiheuttaa syvää kateutta raivoa ja vihaa narsistissa, koska ei itse kykene siihen. Samoin narsisti ei ymmärrä/siedä aitoja ja puhtaita ihmissuhteita, niiden todistaminen on myrkkyä narsistille.
Tämä. Sensuroin itseäni pitkään narskun seurassa. Jos yritin olla oma itseni eli huumorintajuinen, keskusteleva, kaikkien kanssa toimeentuleva ja ystävällinen, narsku vaiensi minut. Hän saattoi tuhahtaa hyvin äänekkäästi, näpäyttää puheeni päälle ettei asia noin ole, lopulta riitti että hän mulkaisi minua tietyllä katseella ja tajusin menneeni "liian pitkälle".
Kun aloin kuntoutua ja löysin takaisin itseäni, olen alkanut olla myös narskun seurassa oma itseni. Se vaatii vieläkin ponnistelua ja suurta rohkeutta. Viimeksi kun keskustelin seurueessa, jossa oli narsku ja muutama sukulainen, annoin itseni loistaa. Kuuntelin muiden kertomuksia, jatkoin niistä, kyselin narskun kiusaamilta mitä heille kuuluu (ei saa missään tapauksessa tehdä, loukkaa narskua!). En reagoinut lainkaan hänen mulkoiluihinsa tai näpäytyksiin. Narsku vetäytyi yhtäkkiä toiseen huoneeseen selailemaan puhelinta, eikä tullut koko iltana esiin. Mutta minä nautin ihan aidosti ja kahleetta ihmisten seurasta sinä iltana. Hän on minulle nyt hyvin vihainen, mykkäkoulua 2 kk takana ja haukkuu minua lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Sensuroin itseäni pitkään narskun seurassa. Jos yritin olla oma itseni eli huumorintajuinen, keskusteleva, kaikkien kanssa toimeentuleva ja ystävällinen, narsku vaiensi minut. Hän saattoi tuhahtaa hyvin äänekkäästi, näpäyttää puheeni päälle ettei asia noin ole, lopulta riitti että hän mulkaisi minua tietyllä katseella ja tajusin menneeni "liian pitkälle".
Kun aloin kuntoutua ja löysin takaisin itseäni, olen alkanut olla myös narskun seurassa oma itseni. Se vaatii vieläkin ponnistelua ja suurta rohkeutta. Viimeksi kun keskustelin seurueessa, jossa oli narsku ja muutama sukulainen, annoin itseni loistaa. Kuuntelin muiden kertomuksia, jatkoin niistä, kyselin narskun kiusaamilta mitä heille kuuluu (ei saa missään tapauksessa tehdä, loukkaa narskua!). En reagoinut lainkaan hänen mulkoiluihinsa tai näpäytyksiin. Narsku vetäytyi yhtäkkiä toiseen huoneeseen selailemaan puhelinta, eikä tullut koko iltana esiin. Mutta minä nautin ihan aidosti ja kahleetta ihmisten seurasta sinä iltana. Hän on minulle nyt hyvin vihainen, mykkäkoulua 2 kk takana ja haukkuu minua lapsilleni.
"haukkuu minua lapsilleni"
Kiva, että sinä nautit samaan aikaan, kun lapsesi joutuvat kärsimään tuollaista. Toivottavasti ovat jo aikuisia ja asuvat omillaan.
Empatiakyky on hyvin puutteellinen tuon aivojen rakennevian takia. Se on ihan aivojen rakennevikana se, että narsisti näkee kaikessa ja kaiken vain itsensä kautta. Hyvin äärimmäisyyteen ja pershäiriöön asti kärjistynyt itsekkyys ja kylmyys.