Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Miksi haluat loukata narsistia? Narsistista on tullut narsisti, koska on kokenut lapsuudessaan traumoja, eikä narsismi ole mikään valinta. Narsismi on persoonallisuushäiriö, josta on käytännössä mahdotonta parantua. Eiköhän siinä ole tarpeeksi loukkausta, että narsisti ei tule ikinä pystymään elämään normaalia elämää tai saamaan normaaleita ihmissuhteita.
Ole välinpitämätön, mutta peruskohtelias. (Jos olet ilkeä, narsisti tietysti suuttuu, ja välinpitämättömyytesi "menee hukkaan".)
Yks tuttu narsistisesti käyttäytyvä sukulainen esitteli oikein maireana uutta asuntoaan ja mitä kaikkia kalliita hienouksia sinne remontoidaan. Rivien välistä piikitteli kotiani. Ajatteli varmaan että tulisin kateelliseksi. Kuuntelin esittelyn, ja ihan neutraalisti kommentoin "kivalta näyttää, tulee hieno jne.". Narsisti vaikutti hämmentyneeltä, kun kateus ei paistanut kasvoiltani.
Eksälleni pahin loukkaus oli se, että olin jostain eri mieltä. Asia ei välttämättä edes koskenut kumpaakaan suoranaisesti vaan esim. mielipiteeni työn tekemisen tärkeydestä sai aikaan massiivisen raivarin, jossa tavarat lenteli. Mikä vaan eriävä näkemys oli suuri henkilökohtainen loukkaus.
Toinen oli avun pyytäminen. Siitä ei seurannut avointa raivoamista vaan pitkä mykkäkoulu.
Vierailija kirjoitti:
Ole välinpitämätön, mutta peruskohtelias. (Jos olet ilkeä, narsisti tietysti suuttuu, ja välinpitämättömyytesi "menee hukkaan".)
Yks tuttu narsistisesti käyttäytyvä sukulainen esitteli oikein maireana uutta asuntoaan ja mitä kaikkia kalliita hienouksia sinne remontoidaan. Rivien välistä piikitteli kotiani. Ajatteli varmaan että tulisin kateelliseksi. Kuuntelin esittelyn, ja ihan neutraalisti kommentoin "kivalta näyttää, tulee hieno jne.". Narsisti vaikutti hämmentyneeltä, kun kateus ei paistanut kasvoiltani.
Eräs narsisti myös leveili 'uudella' kämpällään, hinnankin kertoi, aika huikea oli, kalliimpi mitä yleensä sentasoiset ja käteisellä ostettu .. muisti myös haukkua vuokralla-asujat toisen luokan kansalaisiksi. Hetken päästä selvisi että kämppänsä on myös vuokra-asunto mutta kiistää tottakai.
Tee paperinen sopimus tai laita mese viestiä ja kuvakaappaus. Narsisti aina sanoo että ymmärsit väärin ja kumoaa perusteet/sopimuksen ja syyttää sinua taloudellisesta tilanteestaan joko väärälle tilille maksusta; käteisellä maksusta ei saanut niitä, tai vetoaa sun yksinäisyyteen ja ml häiriöön. Tunnusti lopulta kaiken mutta ei maksanut lupauksista huolimatta, sai maksuhäiriömerkinnän ja 30t velat ja oli maksukyvytön ulosotossa tekijä joutui maksamaan perinnästä 400e. Tullut lähi-idästä ja palaa sinne tai menee pois. Tekee vielä petoksen siellä. Tai tekee itsemurhan joka päästää hänet kaikesta. Ei ehkäpä mennyt hyvin. Syytti uhria ja sanoi että oli sen vika ja syy ku teki rikosilmon kun pyysi käymään uudestaan ja myöhemmin lähetti Nigerialaiskirjeen avunpyynnöllä. Uhkasi tehdä rikosilmoituksen uhrista ku ei saanut rahoja minkä myös teki ja syytti uhria, oli myös uhattu häntä väkivallalla, häädöllä, ei ruokaa, lääkärinmaksu ym käynyt kai koneella tulostamassa papereita. Kävi tunnustamassa tekonsa kai oli psykoosissa tuolloin tai alkoholisti. Huijannut muitakin. Jos kuulostaa tutulta jollekin niin katukoon tekojaan vankilassa ja psykalla. Itsemurhakin auttaa kaikkia jopa uhria. Olin läheinen ja uhri teki parannuksen. Huijari-kaveri asper. Sanoi että todisti uhria vastaan kun koronan uhri muutenkin.
Kaikkiin pölllöihin asioihin voi kysyä "ajattele mitä muut sanoo".
Narsistille on hyvin tärkeää mitä muut ajattelee.
Puhuu selvällä suomenkielellä eikä ignooraa.
Pitäisiköhän Sinun hakea apua itsellesi jostain??
Minulla oli esimiehenäni työpaikalla narsisti joka yritti ja pyrki esittämään tavallisiakin asioita muka henkilökohtaisina ja vain hänelle kuuluvina erikoisoikeuksina tai erikoisina saavutuksina.
Siinä vaiheessa kun olin päättänyt lähteä firmasta ja peittosin hänet joka asiassa mennen tullen viimeisinä viikkoina, oli mukavaa ja tyydyttävää nähdä kun narsisti punastui ja puhkui. -Totuuden kohtaaminen oli hänelle aivan liikaa ja teki ilmiselvästi kipeää.
Miksi tosiaankin haluat loukata narsistia? Sehän vain kertoo siitä, että hänellä on niskalenkkiote sinuun, ja ajatuksesi edelleenkin pyörivät hänessä. Kaikkein parasta on vain häipyä tai olla välinpitämätön, unohtaa koko tyyppi. Et tule koskaan saamaan häneltä mitään, mitä haluat.
Hänen toimintansa kritisoiminen, vaikka olisikin tehnyt oikean virheen, rikkonut lupauksen tai jättänyt tärkeän asian hoitamatta. Niin kauan kun jaksaa laulaa narsistin ylistyslauluja kaikki on hyvin, mutta pienikin kritiikki aiheuttaa suhteettoman raivokohtauksen. Ja toki syy virheestä saadaan aina vieritettyä toisten, todennäköisesti sinun niskaasi. Jos sinä olisit toiminut toisin, sinä et tehnyt tätä, joten en minäkään millään voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.
Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.
Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.
Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.
Jos ei reagoi narsistin ärsytykseen, on todennäköistä että hän nostaa panoksia niin kauan että saa haluamansa reaktion.
Exä oli erittäin huomionkipeä. Hän halusi hoivaa. Hoiva kun on huomiota. Minun olisi pitänyt koko ajan silittää ja helliä häntä. Kun nousin sohvalta, hän tökki minua takapuoleen yhdellä sormella. Suutuin tietysti ja hän sanoi, että sua on kiva kiusata kun suutut. No en sitten jatkossa reagoinut moiseen. Sitten tuli nyrkistä selkään "ai mä vaan heilautin kättä vahingossa". Sitten kovia kyynärpää lyöntejä "ai sä olit siinä, en huomannut". En reagoinut. Jossain vaiheessa hän käveli perässäni huoneesta toiseen läpsien. Laitoin yhteisiä pyykkejämme ja hän tönäisi pinon lattialle. Kysyin rauhallisesti miksi teit noin, mutta en suuttunut. Hänen vastauksensa oli, että minä olen hullu, kun kuvittelen hänen kiusaavan. Saatoin lukea sanomalehteä, hän istui lattialle niin etten nähnyt häntä lehden takaa ja sieltä hän löi lehteä, häiriten lukemista. Annoin lehden hänelle, että saa lukea vuorostaan jolloin hän vain heitti lehden pois. Raskainta oli kai valvotus. Hänellä meni myöhään iltaisin eikä koskaan voinut hiipiä hiljaa vaan piti herättää minut yleisökseen sitä omakehua kuuntelemaan. Kului kuukausia enkä oikein reagoinut siihen perseilyyn. Taisi olla kyynärpäälyöntejä seuraavalla viikolla, kun hän sitten kävi käsiksi kunnolla. Ai niin ne kerrat kun tuli kännissä kotiin,nukuin vielä kun hän työnsi likaiset sormet alapäähäni, nykyään se kai luetaan raiskaukseksi.
Kyse on aina alistuseleistä.
Narsisti on lapsen tasolla, kun tahtoo kaiken menevän mielensä mukaan ja raivostuu jos ei mene. Huomiontarve on pohjaton.
Narsistia voi pahemman uhatessa joutua myötäilemään jotta pääsee tilanteesta pois. Kun mahdollista, narsisti on jätettävä lopullisesti.
Voi vain ihmetellä miksi joku on tuomoisessa suhteessa
Kerran entinen narsisti naapuri sattui samaan kauppaan ja isoon ääneen meidän nimet kuulutti. Tuumasin vain, että painu v" ttuun.
Käveli sen jälkeen "kyyryssä" meidän ohi, vilkuilematta. Tiedä oliko itse se narsisti, mutta hänen hyvä naapuri oli.
Pahin loukkaus narsistille on, kun entinen uhri elää elämäänsä tyytyväisenä ja onnellisena ilman narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin ulkoisen statuksen ja maineen menetystä. Senhän varaan he rakentavat.
Ei välttämättä, tämä on vain yksi narsismin muoto, toki se yleisesti tunnetuin. Narsisti voi myös korottaa itseään vaikkapa sillä, että hän ei ainakaan ole kiinnostunut materiasta.
Veljeni on tällainen "vaatimaton", filosofinen maailmanparantaja narsisti joka vihaa materiaa, ihmisen ahneutta jne. Hän tuo jatkuvasti esille omaa paremmuuttaan alentamalla muita ja siten ylentämällä itseään. Hän rakastaa muiden arvostelua, haukkumista, vähättelyä ja nöyryyttämistä. Jalon ihmisen kulissi tarjoaa hänelle oikeutuksen muiden kiusaamiseen.
Hän ei edistä asioita vaan nauttii konflikteista ja riidoista. Mitään oikeasti hyödyllistä hän ei tee näiden hienojen aatteidensa puolesta.
"Mikä sä kuvittelet olevasi" on epämiellyttävä lause kenelle vain, mutta narsistille erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin ulkoisen statuksen ja maineen menetystä. Senhän varaan he rakentavat.
Ei välttämättä, tämä on vain yksi narsismin muoto, toki se yleisesti tunnetuin. Narsisti voi myös korottaa itseään vaikkapa sillä, että hän ei ainakaan ole kiinnostunut materiasta.
Juurikin näin. Toinen tuntemani narsisti, eli äitini, ei ole juurikaan materian perään, jos ei saa sitä ilmaiseksi. Mutta työelämässä hän tavoitteli vain johtavia virkoja ja hän ihailee vain ihmisiä jotka niissä toimii. Toinen taas ei korkeista viroista perusta, mutta kerää ympärilleen vain ihmisiä, joista hyötyy rahallisesti. Hän myös korostaa hyvin usein sitä, kuinka ei karehdi kenenkään omaisuutta tai esineitä. Hänellä on kuitenkin enemmän tavaroita, mitä olen kenelläkään koskaan nähnyt ja hän kerskailee niiden määrällä aina tavatessamme. Hän ei myöskään pidä siitä, jos näkee toisella jotain kivaa tai vähänkin arvokasta.
Voiko narsisti näytellä masennusta saadakseen haluamansa?
Oma itsenäisyys ja terve riippumattomuus
Täällä on paljon tavallaan vääriä vastauksia. Ignooraa se, se on niin että kuka vaan suuttuisi tai loukkaantuisi jos välittää. Olkaa inhimillisiä. Älkää ignooratko ketään ennen kun on pakko ja on selvää että on oikeasti haitaksi muille jookos.