Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
No mutta juurikin se. Narsismi ynnä muita persoonallisuusdiagnooseja heitellään menen tullen jokaisen jollakin tavoin hankalaksi koetun ihmisen kohdalla ja unohdetaan se, että heille jotka ovat joutuneet kohtaamaan sen identiteetin ja itsetunnon murskaamisen (osan kohdalla hengenvaaran), jotka uhri joutuu kohtaamaan ellei pääse pakenemaan, on kyse huomattavasti vakavammasta ja vahingoittavammasta asiasta. Silloin eivät ignooraamiset ja pilkaamiset auta vaan kyseessä saattaa olla hengenvaara tai vuosien piina ja pelko. Lisäksi kuka, joka on käynyt läpi sen helvetin tahtoo aiheuttaa kenellekään samaa kipu ja tuskaa jonka on kokenut?
Niin pahimmillaan ihminen ajautuu itsemurhaan, mutta jos pahimmasta selviä ja ymmärtää mistä oli kyse niin kyllä, kun terveen vihan löytää niin se on näkemiin nasse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.
Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.
Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.
Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.
”Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.”
Anteeksi, mutta nyt kuulostaa lähinnä kehitysvammaisen käytökseltä, ei narsistin.
Narsistit ovat joiltakin osin henkiseltä kehitykseltään noin 3-5 -vuotiaan tasolla. Ja tämä siis todella näkyy käytöksessä, kun ymmärtää mitä katsoo.
Kyllä. Joku kommentoi että kuulostaa kehitysvammaiselta. Henkilö on korkeasti koulutettu ja vaikutusvaltainen työssään. Käytöksessä näkyi nimenomaan vajoaminen lapsen tasolle, hän taantui noin kaksivuotiaaksi, joka alkaa komentaa aikuista ja polkea jalkaa, kun häntä ei totella. Se on narsistisen ihmisen tapa käsitellä ristiriitoja. Normaali ihminen olisi tajunnut, ettei Hanna ole nyt juttutuulella. Hän olisi alkanut myös miettiä omaa osuuttaan tilanteeseen, sanoinkohan nyt jotain ajattelematonta Hannalle tms.
Narsismihan onkin periaaatteessa lapsellisuutta. Ollaan jääty sinne 5-6-vuotiaan tasolle vuorovaikutustaidoissa. Kaikkihan oli äänekkäitä pienenä päiväkodissa, eikä kukaan tajunnut olla hiljaa kun kaikki halusi huomiota ja olla äänessä ja pelien johtajana.
Narsisti isä soitti tänään ja toivotti hyvää joulua.
Sanoi että palataan asiaan välipäivinä.
Kysyin mihin asiaan, vastasi että käydään kahvilla.
Päätin että joulu olisi ollut nyt ja laitoin puhelinnumeron estoon...
Emme siis kahvittele!
Tuo persoonanmurskaus on ihan todellinen ilmiö.
Kohteeksi joutunut ihminen on todella yksin ja narsistin käytös ja näytös KAVALAA.
Tyypillistä on että pyritään sulkemaan pois sosiaalisen tuen piiristä. Ystävistä eristetään tai käännytetään vastaan.
Luodaan pelkoa. Epäilystä. Uhkakuvia
Kyllä siinä itse itsensä kadottaa jollei ymmärrä painokkaasti tolkuttaa että se mitä tapahtuu on väärin ja kaikki mikä tuntuu täysin uskomattomalta tapahtuu.
Miten mielettömyyden keskellä voi löytyä voimia säilyttää mielensä?
Ihminen kestää- uskomattoman paljon.
Narsisti pyrkii junailemaan asiat siten että hallinta ja kontrolli pysyy hänellä.
Ja siinä oppii aistimaan ilmapiiriä ja elää kuin narsistin Mielenliikkeiden ja tunteitten jatkumona. Hän säätää narratiivit.
Omassa casessa--
Minut narsisti puoliso teki kodittomaksi. Kyllä- kodittomaksi omasta kodistani. Eli omistus sekä virallinen osoite.
Yritti saada nopeasti lasten yksinhuollon.
Ei antanut mtn arvoa ja pelotteli vaikka ja millä.
Petyin Suomen järjestelmään sillä vahvasti en saanut apua ja tukea jolla olisi turvattu oikeuksiani vaan
Poliisit- lakimiehet- sossut pyörittivät triangulaatiota ja kukaan ei oikein sanonut mtn ja ohjeistivat menemään kysymään neuvoa aina jstkin muualta itse pystymättä auttamaan asiassa
( Eikä tilanteeseen olekaan nopeaa ratkaisua)
Olenkin oppinut että paras turva on ihmisessä itsessään.
Ja aivan kaikesta voi selvitä kunhan pysyy niin vahvana ettei heikkona hetkenä tee peruuttamattomia ratkaisuja.
Tämä hetki ei ole pysyvä. Aika kulkee koko ajan eteenpäin.
Vaarallisinta mitä voi tehdä on haastaa narsisti. Sitä toinen osapuoli näissä asetelmissa tuntuu odottavankin- sanoisin että narsistin tunne-elämä on niin tunteetonta että he vaan tuntuvat jaksavan ja jaksavan.
Ja tilanteet ovat haasteita nujertaa tai voittaa--
Ikävät asiat ja seuraukset eivät heidän kanssaan tapahdu vahingossa näyttää että he nauttivat toisten mielipahasta- aikaan saadusta reaktiosta...
( Mutta ei saisi trikkeröityä koska narsisti varmasti käyttää kaikkea hyödykseen ja julkisesti narsisti itse usein uhriutuu ja heidän vaihtoehtoiset tapahtuma kuvaelmat on hiottu aukottomiksi. Samoin hävyttömyydellä toimia rikollisestikin/ väitellä satuja ei tunnu olevan mtn rajoja. )
Säännöt ja lait eivät ole heitä varten vaan kaikki on venytettävissä. Kierrettävissä tai ei tarvitse välittää.
Pahin loukkaus on välinpitämättömyys.
Kaikille narsistin kohdanneille: älä loukkaa narsistia, sillä kierre on loputon. Peräänny vähitellen narsistin elämästä ja kerro narsistista lähimmille ystävillesi. Älä anna mitään itsestäsi, jos narsistin kanssa on pakko olla tekemisissä. Parisuhteessa parasta on, jos narsisti iskee silmänsä seuraavaan (sinua kauniimpaan, tasapainoisempaan ja fiksumpaan henkilöön, jollaista narsisti ei ole koskaan aiemmin tavannut) uhriin. Pääset itse pakoon, vaikka ikävää toki uhrille. Ei kannata uudelle uhrille kertoa mitään narsistista, koska sinut on jo leimattu hulluksi. Pääasia, että pääset itse irti narsistista ja voit aloittaa oman elämän jälleenrakentamisen.
"Ei kiinnosta" ja todella käyttäytyykin sen mukaisesti, että narsku on ilmaa.
narsistihan ei osaa nauraa itselleen, ei yhtään. Normaalit ihmiset osaa, ja kaikkihan me ollaan kerrottu mogiamme hauskoina juttuina.
Noh, kun en vielä tätä tiennyt, niin kerroin tietämättömyyttäni narsistille että mulle oli kerrottu (hauskana juttuna) sen kerran tekemä hölmöys. Jestas, miten kylmästi ja hymyttömästi se tuijotti mua!
Olin siis tehnyt jotain täysin kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen narsisti kieroutuneessa maailmankuvassaan kääntää tappiotkin voitoiksi niin uskoisin, että siltojen polttaminen tähän ikuiseen menestyjään on pahin loukkaus. Hän tarvitsee hovin itselleensä, joka "palvelee" häntä nostattamalla hänen egoaan hännystelemällä mielipiteitä, asenteita, arvoja, tekoja jne. Narsisteilta puuttuu kyky itsekriittiikkiin, joten he eivät osaa kyseenalaistaa omaa toimintaansa vaan näkevät ongelmat muiden vikoina.
Narsistit ovat vammaisia
Vierailija kirjoitti:
narsistihan ei osaa nauraa itselleen, ei yhtään. Normaalit ihmiset osaa, ja kaikkihan me ollaan kerrottu mogiamme hauskoina juttuina.
Noh, kun en vielä tätä tiennyt, niin kerroin tietämättömyyttäni narsistille että mulle oli kerrottu (hauskana juttuna) sen kerran tekemä hölmöys. Jestas, miten kylmästi ja hymyttömästi se tuijotti mua!
Olin siis tehnyt jotain täysin kiellettyä.
Miten saatoit, narsistihan on mielestään täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Pahin loukkaus on välinpitämättömyys.
Kaikille narsistin kohdanneille: älä loukkaa narsistia, sillä kierre on loputon. Peräänny vähitellen narsistin elämästä ja kerro narsistista lähimmille ystävillesi. Älä anna mitään itsestäsi, jos narsistin kanssa on pakko olla tekemisissä. Parisuhteessa parasta on, jos narsisti iskee silmänsä seuraavaan (sinua kauniimpaan, tasapainoisempaan ja fiksumpaan henkilöön, jollaista narsisti ei ole koskaan aiemmin tavannut) uhriin. Pääset itse pakoon, vaikka ikävää toki uhrille. Ei kannata uudelle uhrille kertoa mitään narsistista, koska sinut on jo leimattu hulluksi. Pääasia, että pääset itse irti narsistista ja voit aloittaa oman elämän jälleenrakentamisen.
Tämä. Ja jos joku ihmettelee miksi narsistista eronnut ei kerro mitään sille uudelle uhrille, jos siis tietää kuka hän on, niin se on turhaakin turhempaa touhua. Narsisti osaa kyllä kääntää asiat ihan päinvastoin siinä alkuhuumassa sille uudelle ja leimata varoittelevan exän hulluksi, mustasukkaiseksi, väkivaltaiseksi ym. Samalla varoitteluja antanut tulee sitoneeksi itsensä uudelleen narsistiin, joka kyllä kostaa jollain tavalla.
"Pidän sinusta koska olet niin tavallinen.
Sinä et ainakaan yritä päteä yhtään etkä juoke oravanpyörässä. Olet tosi maanläheinen tyyppi ja hyväksyt itsesi vaikka ulkonäkösi onkin tuollainen. Älä välitä siitä että kukaan ei pidä sinusta. He eivät ole tottuneet sinun kaltaisiisi ihmisiin jotka eivät ole menestyneet elämässään eivätkä ole kiinnostuneita muodista. Kyllä sinä minun puolestani saat pukeutua noin ja tosi fiksusti oletkin osannut kiinalaisen halpakaupan alea käyttää, Näin muiten eilen romanikerjäläisen jolla oli samanlainen paita kuin sinulla."
Sain pari pvää sitten hyvää joulua toivotuksen narsistilta. Sitä ennen marraskuussa kysyi mitä kuuluu. Monta vuotta jo erosta. En aio vastailla viesteihin enää. Pikkuhiljaa häivytin ja pidensin vastausvälejä ja nyt en enää vastaa. Toisaalta viestit tallessa ja jos tiuhaan alkaa viestejä tulla niin poliisilta sitten apua kyselen. Pointti on kuitenkin se, että narsistille kannattaa olla hajuton, mauton, näkymätön. Niin siitä pääsee eroon.
Samomalla että sä et ole maailman napa
Narsistilla on luulo ja tarve, että kaikki pitävät hänestä. Toiseksi narsisti tekee kaiken oikein, muut tekevät virheitä eli omista virheistä syytetään toista.
Esimiehenä oli tälläinen narsisti, nyökyttelin ja myöntäilin vain.
Ei kannata missään nimessä sanoa vastaan tai ilmaista olevansa eri mieltä, narsisti kostaa varsinkin työyhteisössä levittelemällä kaiken tiedon mitä on nyhtänyt irti ihmisistä.
Sanon että nyt katoat heti sinne mistä olet tullut eikä takaisin ole tulemista (äidin kohtuun).
Ylipääseminen narsistista. Se, ettei enää oikeasti piittaa pätkän vertaa.
Ettei kiinnosta. Jos se vielä hakee kontaktia tai reaktiota, sanoo vain: ei kiinnosta. Ja sitten ei enää kiinnosta.
Tämä. Narsistin lapset haki minusta turvaa. Juoksivat suorastaan syliin, vaikka toista kertaa vasta tavattiin. Joten jouduin tietysti mustalle listalle, kun olin niin valtava uhka.