Kuinka pitkään menee, että nukahdat?
Itselläni vähintään puoli tuntia. Yöllä herään 2-3 kertaa. Kaikille tutuille ei uppoa, että vaikka menisin sänkyyn 21:00 ja heräisin 6:00, en nuku läheskään koko yhdeksää tuntia
Kommentit (221)
Viisi minuuttia, max kymmenen. Heräilen sitten aamuyöstä ja nukahdan.
Vajaa tunti keskimäärin. Jos olen nauttinut laatikollisen olutta niin yleensä n. 12 sek sänkyyn pääsemisen jälkeen
Vähintään 20 minuuttia, vaikka olisin kuinka väsynyt. Jos on erityistä stressiä/asiat pyörivät mielessä/liikaa kahvinjuontia, niin helposti yli tunti vierähtää. Mieheni kuuluu näihin jotka nukahtavat alle minuutissa. En uskoisi sen olevan mahdollista, ellen todistaisi sitä vierestä joka ilta. Kun lopetetaan juttelu ja toivotetaan hyvät yöt, kuluu sekunteja ja alkaa kuorsaus.
Jotkut kirjotti laittavansa puhetta kuulumaan. Miten se sitten loppuu vai kuuluuko pöpötys koko yön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 1-3min, ehkä kerran tai kaksi vuodessa käy niin että yli 10min. Sama homma ollut pienestä pitäen.
Tuo on täydellinen mysteeri ihmiselle jolla on periytyvä unettomuus. Onnittelen kaikkia hyväunisuudesta.
Unettomuus voi t a p p a a lopulta.
Ymmärrän, ja on varmasti raastavaa kun ei saa unta ja kunnon yöunia. Mulla on vielä niin, että mieheni voi katsoa vaikka elokuvaa äänet "täysillä" vieressä eikä se häiritse nukahtamista tai unta millään lailla (asumme yksiössä).
T. Sama
Se on lahja.
Itseäni hirveä melu vain stressaisi. Ei melua, ei musiikkia.
Määrättyä tasaista, tarpeeksi yksitoikkoista puhetta sopivan hiljaa.
Luulen kuitenkin, että unen laatu voi minulla silti olla aika huono, mutta siitä viis. Kunhan nukun.
Mä taas en osaa nukkua jos joku puhuu. Rupeen kuuntelemaan puhetta enkä osaa keskittyä nukkumiseen.
Kokeile kuunnella äänikirjaa kielellä jota osaat vain osittain, itselläni tämä toimii joskus... Itselläkin hankaluuksia nukahtaa yleensä, ainut mikä auttaa on pitää yllä jonkinasteista univajetta kokoajan, silloin ei jää uni kokonaan tulematta. Ja ei, koska tämä ”toimii” kyse ei ole siitä että tämä olisi oikea unimäärä minulle, ei ole kunnolla virkeää oloa koskaan, siis sellaista kun saa nukkua esim. 8h joka yö
3 minuuttia
olen huomannut, että tämä taitaa olla poikkeuksellista. Useimmat ystäväni kärsivät uniongelmista
itse jopa mieheni kuoleman aikaan nukuin hyvin, silloin tuntui helpoimmalta nukkua niin ei tarvinnut miettiä kuolemaa.
Mistä sen muka voi tietää? Jos nukahtaessa katsoo kelloa niin sitten ei nukahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuutti tai kaksi.
Miten tuo onnistuu? Valvoisin itse aamuun asti. Muuta keinoa ei ole kuin kuunnella puhetta.
No ainakin itse kuuntelen jotakin höpötystä ja siitä päätellen mihin asti höpötys kuulostaa tutulta mäkin nuhahdan muutamassa minuutissa jota en oikein meinaa itsekään uskoa todeksi.
eri
Pari huomiota vielä jotka itselle tärkeitä. Höpötys riittävän hiljaisella jotta sanoista ei saa edes kunnolla selvää. Ja pitää oikeasti väsyttää/nukuttaa nukkumaan käydessä.
sama eri
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kirjotti laittavansa puhetta kuulumaan. Miten se sitten loppuu vai kuuluuko pöpötys koko yön?
etsi sellainen sovellus tai laite jossa on "unikytkin". Ainakin iphonen vakio(?) podcast sovelluksessa on sleeping timer tjsp.
10-30min yleensä, harvoin 1-2h.
Vierailija kirjoitti:
3 minuuttia
olen huomannut, että tämä taitaa olla poikkeuksellista. Useimmat ystäväni kärsivät uniongelmista
itse jopa mieheni kuoleman aikaan nukuin hyvin, silloin tuntui helpoimmalta nukkua niin ei tarvinnut miettiä kuolemaa.
Kuka sadisti tätäkin alapeukuttaa? Koska itsellä on pää niin sekaisin, että ei edes ihmisen perustoiminto, eli nukkuminen, onnistu, niin pitää kiusata toista, normaalia ihmistä, jolla tuollaisia vastoinkäymisiä?!!
Heti, kun laitan silmät kiinni. Voin käydä parikin kertaa vessassa yöllä, mutta nukun heti uudestaan.
Parasta unilääkettä on äänikirjojen kuuntelu. Kun löydät sen mielestäsi rauhoittavan äänen, kuuntelet vaikka samaa kirjaa joka yö ja uni tulee taatusti alta 10 minuutin ja myös uudelleen nukahtaminen helpottuu. Halpa unilääke ja taatusti ei sivuoireita, paitsi äänikirjoja saattaa haluata kuunnella myös päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuutti tai kaksi.
Miten tuo onnistuu? Valvoisin itse aamuun asti. Muuta keinoa ei ole kuin kuunnella puhetta.
Unilääkkeillä. Otan vahvat unilääkkeet 15 minuuttia ennen vuoteeseen menoa, ja vuoteessa nukahdan saman tien. Nukkumaan menen yleensä puolenyön aikoihin, ja herään iltapäivällä 12-14 aikoihin.
Nukunkin siis hyvin, sen 12-14 tuntia per yö nopean nukahtamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli uniongelmia nuorena. Sitten terapiassa opetettiin itsensä rauhoittamista. Nykyään nukahdan pääsääntöisesti tosi nopeasti, muutamassa minuutissa. Lasken hengityksiä; sisään-ulos on yksi. Aina kymmenen hengitystä ja alkaa taas alusta ykkösestä. Joskus huomaan laskeneeni yli kymmeneen jolloin vaan palaan takaisin ykköseen ja taas alusta.
Hienoa että kohdallasi tuo toimii. Minulla herpaantuu keskittyminen hengitysten laskemiseen, eikä se ole harjoittelulla siitä parantunut. Toki rauhallinen hengittely tietyllä tavalla helpottaa oloa, mutta lopen uupuneena ei pysty noudattamaan oikein mitään "tekniikoita" ilman tuskastumista ja turhautumista.
Nukahdan varmasti suunnilleen heti kun menen sänkyyn makuuasentoon ja laitan pään tyynylle. Lapsena ja nuorena kyllä valvoin nukkumaan mennessä joskus melko pitkään mutta nyt jostain syystä nukahdan heti kun menen nukkumaan.
5-15 minuuttia illalla, jos saan tehtyä normaalit iltarutiinit ja pääsen normaaliaikaan nukkumaan. Myöhäisen iltamenon jälkeen en pysty rauhoittumaan millään ja silloin menee jopa tunteja. Minun uniongelma on aamuöinen heräily. Nukun ihan hyvin iltakymmenestä yhteen tai kahteen, mutta sen jälkeen on tosi vaikea saada unta tai sitten heräilen jatkuvasti.
Nukahtamislääkkeellä 30-60 min, muuten 1-6 tuntia (tuo 6 tuntia onneksi harvinaisempi).
Olkaa onnellisia te, joilla ei ole uniongelmia.